  • 31. Data: 2010-01-28 18:39:26
    Temat: Re: Jak tam solary?
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    Użytkownik "Lukasz Sczygiel" <p...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:354f.00000042.4b61c290@newsgate.onet.pl...

    > Wystarczy policzyc roznice temperatur i wtedy wychodzi ile ewentualnie
    > mozna
    > utracic energii.
    > Istotne przy tym jest to jak ciepla wode uda sie uzyskac i z tym
    > rzeczywiscie
    > jest problem bo w zime solary sa po prostu chlodniejsze. Dlatego warto
    > grzac
    > wode wodociagowa.
    Dla marketingowca od solarów jest magiczne 0 stC. Jak już jest poniżej zera
    to napewno płaski nie grzeje a jak nie grzeje znaczy dla marketingowca że
    przyszła zima. Pierdoły no nie?

    > Ile m2 solarow masz teraz?
    > Pewnie instalacja standardowa i liczona na miesiace letnie?

    5,4m2 Panele fabryczne zbiornik i sterownik też ale cała reszta włącznie z
    grupą pompową wykonana samodzielnie. Stelaż także sam spawałem. Kąt
    podniesienia 50stopni na miesiące wiosna jesien. I widzę że jest to słuszny
    wybór

    > Jestes w stanie oszacowac ile by kosztowalo rozbudowanie jej 2x pod katem
    > powierzchni w odniesieniu do calkowitych kosztow i ewentualnych uzyskow na
    > energii w ciagu roku?
    > Innymi slowy czy analizowales kiedys czy dolozenie ilus tam m2 solarow nie
    > skrocilo by czasu zwrotu inwestycji dzieki temu ze w okresie poza letnim
    > mialbys
    > wiecej cieplej wody?

    Patrzę na statystyki w sterowniku. Wykres słupkowy, na osi y tylko
    wartości166, 332, 498kWh więc trochę niedokładny, ale za to w innym miejscu
    styczeń wykazuje 100kWh więc mam odniesienie. Tak orientacyjnie podam:
    Sierpień 2009 największy uzysk (w 2008 zresztą także) solar wyprodukował
    498kWh.
    Wrzesień 2009 400kWh
    Październik 2009 200kWh
    Listopad 2009 240kWh
    Grudzień 2009 90kWh
    Styczeń 2010 100kWh

    Z tego co widzę po starych rachunkach za gaz w miesiącach letnich, kiedy nie
    miałem jeszcze kolektorów, zużycie wynosiło około 30m3 na miesiąc co
    przekłada się na około 270kWh. Teoretycznie więc przełom miesięcy
    wrzesień/październik jest w sam raz co do dostępnej ilości energij. Jeśli
    już, to należało by chyba dążyć do takiej własnie ilości energii w
    miesiącach chudych.
    Patrząc na grudzień i styczeń widać że musiałbym dostawić 6 kolektorów aby
    dostać tyle ciepła.
    Każdy kolejny kolektor to około 1200zł plus koszt materiału na stelaż i
    rury. Akurat te dwie ostatnie pozycje są mało znaczące.
    Ja już wykorzystałem dofinansowanie więc koszt 100%.
    Ale to nie wszystko. Większa sporadyczność słońca w zimie zmusza do
    zastosowania zbiornika super zaizolowanego i wskazane jest aby był o
    większej pojemności bo grzejąc do niższej temperatury straty dobowe będą
    mniejsze. Może to być ostatecznie także zrealizowane postawieniem drugiego
    zbiornika obok i ładowania ich sekwencyjne. Jednak jeden duży zbiornik ma
    mniejsze straty niż dwa małe.
    Taki sposób łądowani asekwencyjnego jest możłiwy bo sterownik solarny TDC3
    jest na ta okoliczność wyposażony programowo i pod względem wejść i wyjśc.
    Ale.
    W takim sierpniu 1,2MWh to 4,5x za dużo niż potrzebujemy. Pozostaje robić
    basen ( co zresztą mam w planie na 2011) albo robić bypass i grzać grunt na
    zimę (to dla tych co mają pompę ciepła).

    A czy dodatkowe koszty się zwrócą?
    Kiedyś napewno.

    Marek

  • 32. Data: 2010-01-28 18:44:16
    Temat: Re: [OT] Jak tam solary?
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    Użytkownik "Darek" <d...@o...pl> napisał w wiadomości
    >a taki solar jest oplacalny, zamoryzuje Ci sie to
    > kiedykolwiek? Pomijam juz tu takie kwestie jak
    > "zielona energia", przyjaznosc dla srodowiska itd.
    > Chodzi mi o czysta gotowke, pomijajac juz dywagacje
    > o mozliwym wzroscie energii i o wyczrpywaniu paliw.
    > Chodzi o ocene na stan dzisiejszy cen. Ja jak kieds
    > przegladalem pobierznie temat to wychodzilo, ze jest to
    > raczej nieoplacalne.

    Jest coraz bardziej opłacalne bo jest coraz cześciej dofinansowane.
    Ja wykorzystując dofinansowanie wyliczyłem optymistycznie 3 lata a
    pesymistycznie 5 lat zwrotu.
    Jak narazie okazuje się że wbrew mitom to właśnie solary szybciej się
    amortyzują niż drogie kotły, pompy ciepła lub grube styropianowe
    ściany.
    Taka jest niestety prawda.
    A szkoda. Bo słońce świeci za free bez podatków i podwyżek.

    Marek

  • 33. Data: 2010-01-28 18:49:09
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

> [...]
    > Chodzi o ocene na stan dzisiejszy cen. Ja jak kieds
    > przegladalem pobierznie temat to wychodzilo, ze jest to

    Zielona energia zupelnie mnie nie interesuje. Przyszly koszt energii
    pomijam, bo kto wie jak to bedzie.
    Mam troje dzieci. Wode prawie gratis bede mial od wiosny do jesieni. Zima
    troche. Sacunkowo zwroci mi sie to po kilku latach (nie mniej jak 5). Dzis
    zainwestowalem by latem odpoczywac od rachunkow gazowych teraz i co rok. Po
    prostu teraz na to mam, dzieki czemu pozniej bede placil mniej. Jezeli ktos
    jest singlem to w zadnym wypadku nie ma sensu tego montowac. To cos w stylu
    dodatkowego ocieplenia. Mozna mniej, ale mozna tez wiecej.

    Pozdro.. TK

  • 34. Data: 2010-01-29 06:50:23
    Od: "Lukasz Sczygiel" <p...@p...onet.pl>

> [...]
    > to napewno płaski nie grzeje a jak nie grzeje znaczy dla marketingowca że

    Ah, gdyby tylko. Od razu wtedy zaczyna sie gadka ze zeby wtedy jednak miec
    ciepla wode trzeba takie nowoczesne rurowe, niewiele droższe :)

> [...]
    > grupą pompową wykonana samodzielnie. Stelaż także sam spawałem. Kąt
    > podniesienia 50stopni na miesiące wiosna jesien. I widzę że jest to słuszny

    Wlasnie, na moje krzywe oko na zime panele nawet wiszace pionowo beda lepsze niz
    takie 45stopniowe. Z tego co kojarze kat maksymalny na jakim operuje slonce w
    zimie jest w okolicach 30stopni.

> [...]
    > styczeń wykazuje 100kWh więc mam odniesienie. Tak orientacyjnie podam:
    > Sierpień 2009 największy uzysk  (w 2008 zresztą także) solar wyprodukował
    Czyli 3kWh dziennie z m2 dobrze wiedziec.

    > Wrzesień 2009 400kWh
    > Październik 2009 200kWh
    > Listopad 2009 240kWh
    > Grudzień 2009 90kWh
    > Styczeń 2010 100kWh

    Wlasnie, az do listopada jest szansa na energie. Czyli kupna instalacja pozwala
    na dodatkowe 4-6 miesiecy grzanej wody w roku w stosunku do kaloryfera i beczki...
    Tutaj w sumie tylko brakuje takiej "solidnej" temperatury do jakiej zagrzal ci
    sie zbiornik w poszczegolnych miesiacach.

> [...]
    > Każdy kolejny kolektor to około 1200zł plus koszt materiału na stelaż i
    > rury. Akurat te dwie ostatnie pozycje są mało znaczące.
    Taki plan nie ma sensu. W zime nie ma sensu sie grzac sloncem, nie bedzie to
    oplacalne (szacujac zycie panela na jakies 10-15 lat). Ale za to dostawiajac
    dodatkowe panele wzmocnic mozna miesiace jesienno-wiosenne i wtedy moze byc sens
    dogrzewac sie leciutko w CO. Ale i wtedy moze sie okazac ze oplacalnosc bedzie
    slaba.

> [...]
    > basen ( co zresztą mam w planie na 2011) albo robić bypass i grzać grunt na
    > zimę (to dla tych co mają pompę ciepła).

    Na lato mozna solary pozakrywac. Akumulowanie energii w gruncie jest slabym
    pomyslem bo relatywnie szybko ta energia uleci.
    Jesli juz to warto topic parafine ale dla mojego domku potrzebne bylo by na cala
    zime jakies 80m3 parafiny. Calosc sie robi relatywnie droga... Chyba lepiej
    kupic troche ziemi uprawiac ja i palic zbożem....

    Bardzo dziekuje za konkretne dane.
    Jesli mozesz to jeszcze napisz w jakim zakatku polski mieszkasz, to da jakis
    punkt odniesienia.

    --
    Lukasz Sczygiel

  • 35. Data: 2010-01-29 08:17:18
    Od: Ariusz <a...@p...onet.pl>

    marko1a pisze:
    > Użytkownik "Ariusz" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Maniek4 chyba ma zestaw Urlich 24.

    tak jest ich 24

    Ariusz

  • 36. Data: 2010-01-29 08:36:30
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    Użytkownik "Lukasz Sczygiel" <p...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:354f.000000ef.4b62852f@newsgate.onet.pl...

> [...]
    > byc sens
    > dogrzewac sie leciutko w CO. Ale i wtedy moze sie okazac ze oplacalnosc

    W sumie masz rację. Taki listopad albo marzec to u nas jeszcze nie ma
    śniegu albo już go nie ma.
    Więc optymalizacja dla listopada a to co zagrzeje od grudnia do lutego
    traktować jak bonus.

    > Na lato mozna solary pozakrywac. Akumulowanie energii w gruncie jest
    > slabym
    > pomyslem bo relatywnie szybko ta energia uleci.

    Lepiej aby ten solar jedna pracował bez przerwy. Zakrywanie znacznie skraca
    zywotność ponieważ częściej będzie dochodziło do wykraplania się wody
    wewnątrz a tego absorbery nie lubią.
    Odprowadzanie ciepła do ziemi to tylko forma zabezpieczenia solara przed
    przegrzaniem gdy baniak juz naładowany albo na wypadek zaniku pradu.
    Zastanawiam się nad zrobieniem małego testu. Każdy solar ma cztery podejścia
    z których dwa tylko sa wykorzystane a dwa zaślepione. Wykorzystać te dwa
    zaślepione. W górnym wkręcamy trójnik. Do jednego ramiona trójnika wkręcamy
    RTLa ustawionego na 90stC a do drugiego gilzę i wsuwamy do niej kapilare
    RTLa. Z RTLa kilka metrów rury które zakopać pod solarem w ziemi i drugi
    koniec rury do dolnego wolnego wyjścia w solarze. Jak tylko RTL się otworzy
    to może zaczął by się grawitacyjnie układ wychładzać w gruntowym bypasie.
    Gdyby to nie podziałało to pozostaje mała 20W pompka i zwykły termostat z
    bojlera zamiast RTLa ale na okoliczność braku prądu to UPS musi być albo
    wypasik - mały panel fotovoltaiczny. Taki 20W kosztuje tyle co dobry UPS.
    Jak jest słońce to panel działa i pompka się kręci. Jak słońca nie ma to i
    tak kolektor się nie przegrzeje. Napięcie z panela podczas bezczynności
    mozna wykorzystac do jakiś dodatkowych celów.

    > Jesli juz to warto topic parafine ale dla mojego domku potrzebne bylo by
    > na cala
    > zime jakies 80m3 parafiny. Calosc sie robi relatywnie droga...
    Zamiast o parafinie pomyśl o zwykłym oleju. Może to być także olej ze stacji
    diagnostycznych.

    > Chyba lepiej kupic troche ziemi uprawiac ja i palic zbożem....
    Są przeciwnicy. Wiadomo ale to mocherowe ciemniaki.
    Owies ma własciwośc pobieranai z gleby znacznych ilości metali cięzkich.
    Można więc uprawiać go np. na glebach skazonych na których i tak nikt nic
    nie posadzi a przynajmniej wieloletnia uprawa przyniesie korzyść dla takiej
    gleby dając możliwość dla uprawy czegoś jadalnego. Owies dobrze jest
    uprawiać od czasu do czasu na zwykłych polach uprawnych. Działanie
    fitosanitarne. Gleba się oczyszcza.
    Nikt normalny nie będzie jadł owsa który zawiera metale ciężkie. Nawet dla
    zwierząt się nie nadaje.
    Warto uprawiać owies, zwłaszcza na terenach poindustrialnych, na pryzmach
    wysypisk smieci itd.
    Wystarczy tylko nawadniać. Owies ma 18MJ/kg i kosztuje 200-250zł/t.
    Wyczytałem że po uwzględnieniu kosztów uprawy i energii w uprawę mamy wynik
    ponad 60tys MJ na czysto z hektara czyli 16666kWh. Mój dom na ogrzewanie
    zuzywa około 7800kWh/rocznie więc nalezało by przeznaczyć na uprawę 50ar.

    Nowy Sącz

    Marek

  • 37. Data: 2010-01-29 08:54:30
    Od: "Darek" <d...@o...pl>

    > Jest coraz bardziej opłacalne bo jest coraz cześciej dofinansowane.
    > Ja wykorzystując dofinansowanie wyliczyłem optymistycznie 3 lata a
    > pesymistycznie 5 lat zwrotu.

    ok. przy dofinansowaniu to zaczyna miec sens, jak pompy ciepla
    rekuperacja itd.
    Twoja gmina ma program dofinansowania, czy starales sie samodzielnie,
    jezeli to drugie to jaka droge przeszedles?

    Pzdr
    Darek

  • 38. Data: 2010-01-29 09:12:15
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    > Twoja gmina ma program dofinansowania, czy starales sie samodzielnie,
    > jezeli to drugie to jaka droge przeszedles?

    Samodzielnie. Prowadzi to wydział ochrony środowiska w urzędzie miasta.
    Gdy ja skladałem wniosek to fundusz był na 50 wniosków rocznie. Wniosek to
    imie, nazwisko, adres, pesel i podpis.
    żadnych zbędnych pytań i kalkulacji.
    Złożyłem 4 stycznia ale i tak byłem 54ty. Jedyna nadzieja była taka że ktoś
    zrezygnuje albo nie spełni warunków.
    A warunek tylko w zasadzie jeden. Być właścicielem domu z nadanym numerem.
    W czerwcu rada miasta uchwaliła zwiększenie ilości do 100 i automatem
    załapałem się. W sierpniu kolektory już grzały.
    Umowa z urzedem miasta prosta jednokartkowa bez żadnych drobnych liter, bez
    zobowiązań. Mają prawo sprawdzić czy rzeczywiście instalacja została
    wykonana a nie jakas fikcja.

    Marek

  • 39. Data: 2010-01-29 09:23:49
    Od: Usrobo <u...@o...pl>

    marko1a pisze:
> [...]
    > Umowa z urzedem miasta prosta jednokartkowa bez żadnych drobnych liter,
    > bez zobowiązań. Mają prawo sprawdzić czy rzeczywiście instalacja

    01.01.2010 zlikwidowali fundusze ochrony środowiska
    wiec nic z kasy z gmin

  • 40. Data: 2010-01-29 09:30:12
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Usrobo" <u...@o...pl> napisał w wiadomości
    > 01.01.2010 zlikwidowali fundusze ochrony środowiska
    > wiec nic z kasy z gmin

    Sa srodki unijne. I to duze

    Trzeba założyć stowarzyszenie i wtedy wystaopic o dofinansowanie.
    nie musza byc tylko solary. Dużo innych rzeczy sie lapie. w Bytowie i
    Miastku i okolicznych gminach juz ten temat przerabiali
    Ja u siebie dopiero zaczynam.
    Do wzięcia jest nawet 3-5mln zł
    Dofinansowanie do 75%

    Krzysiek