  • 41. Data: 2010-01-29 09:37:48
    Temat: Re: [OT] Jak tam solary?
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    Użytkownik "Usrobo" <u...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:hju9f5$ds0$1@news.onet.pl...

    > 01.01.2010 zlikwidowali fundusze ochrony środowiska
    > wiec nic z kasy z gmin

    O ile faktycznie dofinansowanie prowadził ochrona srodowiska to nie wiem czy
    te pieniądze nie sa z budzetu miasta.

    Marek

  • 42. Data: 2010-01-29 09:50:07
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    Użytkownik "Usrobo" <u...@o...pl> napisał w wiadomości
    > 01.01.2010 zlikwidowali fundusze ochrony środowiska
    > wiec nic z kasy z gmin

    No szkoda że tak zrobiono.
    Tu się chwalą http://www.nowysacz.pl/komunikaty-biura-prasowego/51
    65

    Ale podobno sprawa nie jest przesądzona, ma się rozstrzygnąć do wiosny gdyż
    jest propozycja aby jednak to kontynuować a pieniądze przeznaczyć z budżetu
    no ale to musi przejść przez głosowanie no i budżet musi być odpowiednio
    bogaty.

    No to ceny kolektorów na rynku spadną bo zmniejszy się popyt.

    Marek

  • 43. Data: 2010-01-29 17:32:14
    Temat: Re: Jak tam solary?
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > Wystarczy tylko nawadniać. Owies ma 18MJ/kg i kosztuje 200-250zł/t.
    > Wyczytałem że po uwzględnieniu kosztów uprawy i energii w uprawę mamy
    > wynik ponad 60tys MJ na czysto z hektara czyli 16666kWh. Mój dom na
    > ogrzewanie zuzywa około 7800kWh/rocznie więc nalezało by przeznaczyć na
    > uprawę 50ar.

    To tylko w teorii, zeby takie wartosci uzyskac to trzeba by dedykowany
    kociol zamontowac. Z opowiesci roznych znajomych nie wychodzi jakos
    rewolucyjnie tanio.
    Do zasypu trzeba troche wegla, troche sie przesypuje do popiolu i takie tam.

    Pozdro.. TK

  • 44. Data: 2010-01-29 17:35:42
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Użytkownik "Ariusz" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > tak jest ich 24

    Czyli dziala wbrew niektorym pesymistycznym danym. Netto znacznie mniejszy
    jak Marka a uzysk podobny. Moze jednak zima po stronie prozni?

    Pozdro.. TK

  • 45. Data: 2010-01-29 23:23:20
    Od: "kadafi" <...@...a>

    Może ten patent
    http://forum.budujemydom.pl/index.php?showtopic=1017
    0&st=0&p=74176&#entry74176

    Pozdrawiam
    Kadafi

  • 46. Data: 2010-01-30 16:44:59
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    > Dla marketingowca od solarów jest magiczne 0 stC. Jak już jest poniżej
    > zera to napewno płaski nie grzeje a jak nie grzeje znaczy dla
    > marketingowca że przyszła zima. Pierdoły no nie?

    Nie podniecaj się tak, tylko napisz ile dni z takim ostrym słońcem miałeś w
    okresie tej zimy.
    Dajesz do porównania skrajne przypadki, które występują bardzo sporadycznie.

    > Patrząc na grudzień i styczeń widać że musiałbym dostawić 6 kolektorów aby
    > dostać tyle ciepła.

    I tu własnie kończy się opłacalność kolektorów w okresie zimowym. Zaś w
    okresie letnim te dodatkowe kolektory wręcz będą stwarzały problemy ze
    wzgledu na zbyt dużą ilość wytworzonego ciepła.

    > Każdy kolejny kolektor to około 1200zł plus koszt materiału na stelaż i
    > rury. Akurat te dwie ostatnie pozycje są mało znaczące.

    Ale dla kogoś, kto nie ma spawarki i umiejętności spawania dodatkowy
    wydatek.

    > Ja już wykorzystałem dofinansowanie więc koszt 100%.
    > Ale to nie wszystko. Większa sporadyczność słońca w zimie zmusza do
    > zastosowania zbiornika super zaizolowanego i wskazane jest aby był o
    > większej pojemności bo grzejąc do niższej temperatury straty dobowe będą
    > mniejsze.

    I co ? Będziesz grzał wodę tylko samym kolektorem i to tylko do do 25-35
    stC, bo więcej się nie da ?
    Woda do kąpieli, żeby nie odczuwać pod prysznicem zimna musi mieć
    przynajmniej 40-42 stC, a i wypadało by ją nagrzewać do nieco wyższej
    temperatury niż te 55 stC żeby pozbyć się Legionelli.
    Niestety słońcem trudno będzie dogrzać do takiej temperatury. Zatem
    pozostaje kocioł, a skoro dogrzejesz kotłem to kolektor nie będzie już
    pracował.
    Ot i cała filozofia z tym, dlaczego kolektory płaskie w okresie zimowym są
    bezużyteczne. Ale żeby to zrozumieć to trzeba o tym wiedzieć, a nie
    podniecać się tylko pojedynczymi próbami przeprowadzonymi w jedną słoneczną
    niedzielę grzejąc w CWU całkiem zimną wodę samym kolektorem.
    Abyś mógł wykorzystać takie ciepło musiał byś zainstalować 2 zasobniki CWU.
    Pierwszy o dużej pojemności i dużej wysokości grzany solarem, a drugi
    mniejszy grzany kotłem, który będzie dogrzewał wodę, która została wstępnie
    podgrzana kolektorem. Zasobniki musiały być połączone szeregowo. Dlaczego
    akurat 2, a nie jesten duży ? Bo będzie miał mniejszą sprawność. Po prostu
    część energii z kotła dostawała by się w niskie partie wody grzanej solarem
    powodując, ze sprawność grzania solarnego by spadła. Oczywiście to mieszanie
    będzie tym mniesze im wyższy będzie zbiornik, bo wtedy będzie lepsze
    uwarstwianie się wody.
    Niestety tu znów rodzi się kolejny problem, bo im większy i wyższy zbiornik
    tym większe straty ciepła. Ponadto mieszanie także będzie powodowała
    pracująca cyrkulacja, dlatego lepiej jest podgrzać wodę w wysokim zbiorniku
    przy pomocy samych solarów, a następnie tę wodę z górnej części tego
    zbiornika przekazać do drugiego zbironika, w którym nastąpi dogrzanie do
    wymaganej temperatury przy pomocy kotła i gdzie będzie ta woda krążyć w
    obiegu cyrkulacji.

    Poza tym weź jeszcze jedną rzecz pod uwagę licząc zyski z solarów. Otóż
    zimna woda ma temperaturę ok. 10stC, a w pomieszczeniu kotłowni zazwyczaj
    jest dość ciepło. W rzeczywistości w pierwszej fazie grzania kolektorami
    grzeją tę wodę nie tylko kolektory, ale także część energii po prostu
    przenika z otoczenia do zasobnika poprzez jego ścianki. Tak więc nie cała
    energia nagrzewająca zasobnik pochodzi z kolektorów.

    Teraz się zastanów na ile jest opłacalne całe przedsięwzięcie, pamiętając,
    że w okresie zimowym 100kWh nie jest równe 100kWh w okresie letnim, ponieważ
    w okresie zimowym wykorzystanie tej mocy ograniczone jest maksymalną
    temperaturą do której są zdolne nagrzać się kolektory.

    > A czy dodatkowe koszty się zwrócą?
    > Kiedyś napewno.

    Problem w tym , że się nie zwrócą, bo kolektory zdążą się wyeksploatować w
    tym czasie.

  • 47. Data: 2010-01-30 16:54:57
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    > Czyli dziala wbrew niektorym pesymistycznym danym. Netto znacznie mniejszy
    > jak Marka a uzysk podobny. Moze jednak zima po stronie prozni?

    Oczywiście, ze kolektory zarówno próżniowe jak i płaskie działają także i
    zimą, kiedy jest słońce.
    Tyle, ze w przypadku kolektorów płaskich są tak duże straty ciepła na skutek
    temperatury otoczenia, że uzyskane ciepło nie daje się zbytnio wykorzystać,
    bo jego temperatura jest zbyt mała. Gdybyś dodatkowo takim kolektorem
    zasilił pompę ciepła transformując temperaturę do wyszych wartości to to
    ciepło dało by się wykorzystać. W przypadku bezpośredniego grzania wody CWU
    temperatura jest zbyt niska, aby można było normalnie grzać CWU.
    Niestety tego nie rozumie Marko, który się niezdrowo podnieca pojedynczą
    próbą nagrzewania całkiem zimnego CWU.

  • 48. Data: 2010-01-30 17:27:19
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    Użytkownik "kadafi" <...@...a> napisał w wiadomości

    > Może ten patent
    > http://forum.budujemydom.pl/index.php?showtopic=1017
    0&st=0&p=74176&#entry74176

    Ja to już załatwiłem ładnych parę lat temu w sterownikach
    mikroprocesorowych, które kiedyś produkowałem do sterowania pracą zasobników
    CWU i kolektorów.
    Po prostu zaimpelmentowałem program rozmrażający kolektory na zasadzie
    pompowania ciepła w drugą stronę tzn. od kotła poprzez zasobnik CWU do
    kolektorów.
    Cały program realizował następującą funkcję: uruchamiał grzanie CWU kotłem,
    a następnie uruchamiał kolektor grzejąc i pompując ciepło z CWU do
    kolektora. Po nagrzaniu takiego kolektora, śnieg po prostu sam zjeżdżał
    umożliwiając dalej normalną pracę kolektora. Niestety nie miałem okazji
    sprawdzić rozmrażania przy kolektorach próżniowych, bo wtedy były zbyt
    drogie, ale z kolektorami płaskimi działało to świetnie.
    Sterowniki, które produkowałem posiadały prostą obsługę na zasadzie
    wybierania gotowych programów oraz kilka nastaw temperatury.
    Sterowały pompami obiegowymi lub zaworami kolektorów, kotła stałopalnego
    oraz kotła gazowego lub ogrzewacza przepływowego w celu ładowania 2
    zasobników CWU. Dzięki przerywanemu procesowi ładowania uzyskiwałem ok. 5stC
    wyższą temperaturę niż przy sterowaniu wykorzystującym sterowniki innych
    firm :)

  • 49. Data: 2010-01-30 17:34:57
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    P.S.
    Dodatkową funkcją, której nie można było znaleźć w produktach innych firm
    było sterowanie silnikiem krokowym prowadzącym kolektor za słońcem i w ten
    sposób zwiększający dość znacznie uzysk :)

  • 50. Data: 2010-01-30 18:36:20
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > Niestety tego nie rozumie Marko, który się niezdrowo podnieca pojedynczą
    > próbą nagrzewania całkiem zimnego CWU.

    Eee tam, miales chyba kiepski dzien. Prowadzimy sobie tylko luzna dyskusje.
    :-)))

    Pozdro.. TK