  • 61. Data: 2009-11-03 19:21:25
    Temat: Re: Jak to w koncu jest z tą pompą ciepła
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    news:8fbbfcc9-3521-48d6-89f7-4141cc32cb5e@d10g2000yq
    h.googlegroups.com...
    On 3 Lis, 18:21, "marko1a" <m...@l...de> wrote:

    >Co Ty za bajki piszesz? :) 5-6kW sprezarka (nie silnik) to dla mocy
    >17-20kW, takie kloce to nie do domku panie :)
    Jeżeli jest na zewnątrz minus 20 to wybacz ale bez kotła 12-15 kW w małym
    domku się nie obejdzie inaczej dupsko zmarznie.

    >Co do sprawnosci to owszem - COP przy podgrzewaniu wody dla CWU jest
    >znacznie nizszy.

    No to przy tych -20 jak jeszcze wodę CWU podgrzewać wstępnie to licz nie na
    12-15kW ale 20-24kW.
    Tego nie przeskoczysz.

    Marek

  • 62. Data: 2009-11-03 19:26:25
    Temat: Re: Jak to w koncu jest z ta pompa ciepla
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    b.googlegroups.com...

    > Dobra - dla mnie temat kosztow EOT - pisalem odrazu ze nie dam sie
    > wciagnac, a sie dalem.

    Ja tam wiem ze PC nie bede instalowal. U mnie przy gazie ziemnym tylko
    rekuperator. Juz wczesniej to wyjasnilem.
    No chyba ze ceny pradu beda nizsze za 1GJ niz gazu a PC beda dofinansowane i
    kosztowac tyle co piec kondensacyjny albo 4kzl jak moje kolektory po
    dofinansowaniu.
    W co nie wierze :(

    Marek

  • 63. Data: 2009-11-03 20:48:49
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 3 Lis, 20:21, "marko1a" <m...@l...de> wrote:

    > Jeżeli jest na zewnątrz minus 20 to wybacz ale bez kotła 12-15 kW w małym
    > domku się nie obejdzie inaczej dupsko zmarznie.

    To dla dziadowskiego budownictwa. W malym, nowo wybudowanym, swietnie
    ocieplonym i rekuperowanym domku moze wystarczyc nawet i 5-6kW i
    mniej. 12-15kW to juz dla chaupy pod 300-350m2 ogrzewanej. Ja tez tyle
    bede ogrzewal ale w tym jest blisko polowa piwnic ktore maja duzo
    nizsze zapotrzebowanie na cieplo.

    > No to przy tych -20 jak jeszcze wodę CWU podgrzewać wstępnie to licz nie na
    > 12-15kW ale 20-24kW.
    > Tego nie przeskoczysz.

    20-24 to chyba jak bym chcial grzac przeplywowo.. Sorry ale piszesz
    jak typowy hydraulik z doswiadczeniem grzejnikowym /
    wysokotemperaturowym z lat 90-tych :) To juz nie te czasy, nie te
    materialy, nie taka energochlonnosc domow!!
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 64. Data: 2009-11-03 21:09:57
    Od: M <M...@w...pl>

    Adam Szendzielorz pisze:

> [...]
    > wysokotemperaturowym z lat 90-tych :) To juz nie te czasy, nie te
    > materialy, nie taka energochlonnosc domow!!

    Tak i fizyka nie ta co kiedyś. Teraz to, panie, i woda inna.

    cw=4200J/kg K
    t1=15C
    t2=40C
    m=150kg (150l wody -> wanna)

    P=5kW

    czas ogrzewania t=3150s (prawie godzina).

    Przez tą godzinę NIE DZIAŁA C.O.

    No tak, zapomniałem - w energooszczędnych domach ciepło właściwe wody
    jest inne. :-) A i myć się trzeba rzadziej (przy 4-osobowej rodzinie
    sekwencyjna kąpiel przy podanych parametrach dałaby 4 godziny oczekiwania).

    M.

    PS
    24kW wystarczają do ogrzewania przepływowego JEDNEGO punktu poboru wody.

  • 65. Data: 2009-11-03 21:49:56
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 3 Lis, 22:09, M <M...@w...pl> wrote:

> [...]
    > m=150kg (150l wody -> wanna)
    >
    > P=5kW
    >
    > czas ogrzewania t=3150s (prawie godzina).

    Te 5kW to jak pisalem dla budynkow niewielkich i bardzo
    energooszczednych. Teraz to samo oblicz dla "moich" 9kW,
    zapotrzebowaniu dla CO 8kW + CWU 1kW no i oczywiscie wszedzie
    akumulacyjna podlogowka. W zbiorniku CWU zawsze jest dodatkowa grzalka
    uruchamiana "w razie czego".

    Dni kiedy wykorzystywana bedzie pelna moc jest zaledwie kilka w roku
    (ok 10) i wtedy rzeczywiscie grzalka moze dogrzewac CWU.

    A co z tego, ze CO nie dziala godzine ? To nie kalafiory - z zimna nie
    zaczniesz szczekac zebami nawet po 48h niedzialania takiego
    ogrzewania :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 66. Data: 2009-11-03 21:50:19
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    h.googlegroups.com...
    On 3 Lis, 19:42, "marko1a" <m...@l...de> wrote:

    >Pisze Ci o konkretnej pompie - gruntowej. Dokladnie model C9. Ale tyle
    >da KAZDA pompa gruntowa. Brak zwrotu inwestycji ? Sorry ale pokazujesz
    >totalna ignorancje - podaj wiec ile potrzeba kWh w ciagu sezonu na
    >ogrzanie CWU z COPem 1,5 - 2, a ile na CO z COPem 3-4. A potem zrob z
    >tego srednia wazona i wylicz ogolny COP takiej pompy :)

    A skąd ja mam wiedzieć ile kWh w sezonie jak ja nie wiem ilu domowników,
    jakie przyzwyczajenia ile zużywają wody
    Jedna rodzina 4-osobowa zużyje 5 kubików w miesiącu a inna 4-osobowa jak np.
    u mnie 12-15.
    Podgrzewanie CWU to wydatek na nośniki energii nieporównywalnie mniejszy niż
    na ogrzewanie domu, chyba że ktoś ma dom superoszczędny. Jednak aby miec
    komfort ciepłej wody o każdej porze, nawet gdy mamy gości na noc to moc
    grzewcza dla szybkiego ogrzania zładu w zbiorniku CWU musi wynieść minimum
    20kW. Inaczej pod łazienką będzie stała kolejka w oczekiwaniu na ciepłą
    wodę. Wiem bo to przechodziłem. Zanim uruchomiłem na dobre kotłownie to
    przez 4 miesiące letnie wisiał tylko zbiornik 120l z grzałką elektryczną
    4kW. Gdy zwaliła mi się rodzina to była masakra. Ostatnia osoba wykąpała się
    o 1 w nocy.
    O ile średnio licząc np. u mnie na dobę w zimie wymagane jest na ogrzewanie
    48kWh a na CWU jakieś 18kW czyli 66kWh co PC 9kW odda w 7 godzin to uważam
    że PC 9kW w sytuacjach awaryjnych to za mało do jednoczesnego podgrzewu wody
    i ogrzewania w zimie przy minus 10C.

    >I to i to. Koszty eksploatacji PC wychodza tak smieszne, ze bez
    >dotacji z gminy solary nigdy sie nie zwroca, a sa IMHO klopotliwe w
    >uzytkowaniu (nadmiar mocy w lato) :)

    Koszt eksploatacji PC śmieszny do solarów?
    Solary u mnie do działania potrzebują za dnia 32W. 30W pompa i 2W
    sterownik. W miesiącu to jest niecałe 5zł za prąd!
    Raz na 5 lat wymieniam 12 litrów glikolu. Glikol kosztuje obecnie 168zł za
    20l.
    Na solary po dofinansowaniu wydałem 4kzł. Rocznie uzyskuję średnio 5MWh
    energii. Dzięki nim zeszłem do 2 taryfy gazowej i spadło zuzycie prądu czyli
    dalsze oszczędności. W ten sposób solary zwrócą się po 4-5 latach a
    optymistycznie jak ceny gazu będą tak szaleć może nawet po 3 latach. Gdyby
    nie dofinansowanie to wydałbym na nie 8kzł a to oznacza zwrot po 8-10 latach
    lub optymistycznie po 6 latach.

    Marek

  • 67. Data: 2009-11-03 21:53:10
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 3 Lis, 22:50, "marko1a" <m...@l...de> wrote:

    [...]
    > Na solary po dofinansowaniu wydałem 4kzł.

    A teraz dokladnie przeczytaj co napisalem pare postow wyzej!
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 68. Data: 2009-11-03 21:55:24
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

> [...]

    > nie dofinansowanie to wydałbym na nie 8kzł a to oznacza zwrot po 8-10 latach

    Porownujesz koszt eksploatacji instalacji solarnej do eksploatacji
    kotla gazowego. A chyba rozmawiamy o zupelnie czyms innym -> jezeli
    MAM JUZ pompe ciepla to bez dotacji gminy NIE OPLACA mi sie kupowac
    solarow - tylko i wylacznie o to mi chodzi i to wyraznie napisalem :)
    Nie rozwazalem innych przypadkow!
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 69. Data: 2009-11-03 22:02:51
    Od: "Papa Smerf" <P...@z...zalasami.trala.la>

    Órzytkownik "M" napisał:
> [...]
    > m=150kg (150l wody -> wanna)
    > P=5kW
    > czas ogrzewania t=3150s (prawie godzina).

    nie wiem ile ty tej wody zużywasz, ale u mnie to 150l spokojnie wystarcza
    dziennie dla 4ro osobowej rodziny, jak chcesz wiecej to montujesz zbiornik
    cuw 300l, pompa zagrzeje to w 2 godzinki nocą w tańszej taryfie kiedy
    wszyscy śpią a potem mają cały dzień ciepłą wodę:O)
    ludzie ruszcie czasem czymś innym niż chójem!:O)

  • 70. Data: 2009-11-03 22:15:41
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    a.googlegroups.com...
    On 3 Lis, 22:09, M <M...@w...pl> wrote:

> [...]
    >zapotrzebowaniu dla CO 8kW + CWU 1kW no i oczywiscie wszedzie
    >akumulacyjna podlogowka. W zbiorniku CWU zawsze jest dodatkowa grzalka

    Też mam akumulacyjną podłogówkę w sporej części domu ale ten czas
    przygotowania wody...nie przeskoczysz.
    No i ta dodatkowa grzałka... kazde jej włączenie i oszczędności z PC z dnia
    idą w kanał.

    >Dni kiedy wykorzystywana bedzie pelna moc jest zaledwie kilka w roku
    >(ok 10) i wtedy rzeczywiscie grzalka moze dogrzewac CWU.
    Oj zdziwisz się jak przyjedzie rodzina i trzeba będzie włączyć grzałkę na on
    przez 12 godzin
    A co do tych dni to nie licz na 10 dni. Zobaczysz sam. Bo wartość średnia to
    jedno a upierdliwość pogody to drugie.
    Ostatni styczeń i grudzień były mroźne już do znudzenia. To nie było 10 ale
    jakieś 20-30 dni pod rząd.

    >A co z tego, ze CO nie dziala godzine ? To nie kalafiory - z zimna nie
    >zaczniesz szczekac zebami nawet po 48h niedzialania takiego
    >ogrzewania :)

    Widzisz ja mieszkam już 3 lata i wiem czego się spodziewać i co mnie może
    zaskoczyć. Wiem na tej podstawie w co kolejnego zainwestować. Napewno nie w
    PC ale w rekuperator. Tymbardziej że mam komin w salonie przeznaczony na
    kominek który wcześniej czy później tam będzie się znajdował i będzie w
    użyciu. Kominek = mniej wymaganego ciepła z innych źródeł
    PC to droga zabawka. Chyba że kupisz sprężarkę np. copeland, wymienniki i
    resztę zrobisz sam. To jest akurat słuszne pod warunkiem że się zna
    przynajmniej na urządzeniach chłodniczych bo inaczej taki copeland za kilka
    kzł wyląduje w koszu.
    Jest jeszcze jeden wazny aspekt. Grunt. Od jego właściwości zalezy jakość
    dolnego źródła. Najlepie jest oczywiście mieć cieki wodne. Ale jak ktos
    mieszka na suchym?

    Marek