  • 1. Data: 2009-09-23 13:04:45
    Temat: Jak wyznaczyc kat prosty w terenie ?
    Od: "P4tryk" <p...@w...pl>

    Witam
    Pytanie moze dosc proste ale mi nie daje spokoju. Jak wyznaczyc linie na
    dzialce pod katem prostym do linii granicznej dzialki. Linie graniczna mam
    bo latwo ja wyznaczyc od slupka do slupka. Teraz chcialbym pod kontem
    prostym wyznaczyc druga linie ktora wskaze mi gdzie ma byc sciana malego
    gospodarczego budynku. Jak to zrobic zeby bylo dobrze. Taki budynek stawia
    sie bez geodety wiec nie chcialbym sciagac go tylko po to aby wyznaczyl mi
    ta linie. Myslalem nad poziomica laserowa ustawiona wzdluz lini granicznej i
    pozniej przekrecona o 90 stopni ale nie wiem czy taka wiazke lasera widac
    rowniez w otwartym terenie czy tylko na scianie np. budynku ? Moze ktos
    doradzi jak sobie z tym poradzic.

    P4tryk

  • 2. Data: 2009-09-23 13:31:12
    Temat: Re: Jak wyznaczyc kat prosty w terenie ?
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "P4tryk" <p...@w...pl> napisał w wiadomości
    > Witam
    > Pytanie moze dosc proste ale mi nie daje spokoju. Jak wyznaczyc linie na
    > dzialce pod katem prostym do linii granicznej dzialki. Linie graniczna mam
    http://pl.wikibooks.org/wiki/Poradnik_harcerski/Pomi
    ary_w_terenie#Wyznaczanie_k.C4.85ta_prostego

    Krzysiek

  • 3. Data: 2009-09-23 13:35:28
    Od: "PioPio" <e...@W...gazeta.pl>

    P4tryk <p...@w...pl> napisał(a):

> [...]
    > pozniej przekrecona o 90 stopni ale nie wiem czy taka wiazke lasera widac
    > rowniez w otwartym terenie czy tylko na scianie np. budynku ? Moze ktos

    Jeśli mówimy o Kącie a nie o Koncie (w tekście pojawiają się obie wersje) to
    chyba najłatwiej będzie z Pitagorasa. Przypomnij sobie o trójkątach
    prostokątnych to dość dokładnie jesteś w stanie wyznaczyć kąt prosty.
    Dla ułatwienia - jeśli boki trójkąta mają 3 i 4 to przeciwprostokątna będzie
    miała dokładnie 5. Wystarczy na jednym boku - na tym gdzie masz granicę
    wytyczoną odmierzyć 4 i tak dalej i tak dalej.
    Wystarczy kilka metrów sznurka i masz kąt prosty. Dokładność jest taka jak do
    stawiania ogrodzenia - domu w ten sposób bym nie wytyczał.

    Pzdr
    PioPio

  • 4. Data: 2009-09-23 14:09:04
    Od: Slawek Kotynski <s...@a...com.pl>

    P4tryk wrote:

    > Jak wyznaczyc linie na
    > dzialce pod katem prostym do linii granicznej dzialki.

    Trzema tyczkami i węgielnicą pryzmatyczną.
    http://pl.wikipedia.org/wiki/W%C4%99gielnica_pryzmat
    yczna

    Ustawiasz dwie tyczki na linii podstawy, a siebie z węgielnicą tak, żeby
    było obie w pryzmatach widać. Potem ganiasz pomiarowego z trzecią
    tyczką, żeby ją ustawił w celowniku.

    --
    mjk
    Nie pisz na s...@a...com.pl - to pułapka

  • 5. Data: 2009-09-23 14:49:00
    Od: "jQ" <j...@s...eu>

    --
    Od 1 września 2009 roku w ofercie spółki PKP Intercity pozostaje nadal
    ponad 500 pociągów kategorii EuroNight, EuroCity, InterCity, Express, TLK, POSP.

    Użytkownik "P4tryk" <p...@w...pl> napisał w wiadomości
    > Witam
    > Pytanie moze dosc proste ale mi nie daje spokoju. Jak wyznaczyc linie na
    > dzialce pod katem prostym do linii granicznej dzialki.
    A ja mam taki pomysł - z geometrii wzięty.
    Weź punkt A, w którym chcesz poprowadzić prostopadłą do tej linii granicznej.
    Weź sznurek, dowolnej długości, ale im dłuższy, tym pomiar będzie dokładniejszy.
    Odmierz tym sznurkiem od wybranego wcześniej punktu A tą samą odległość w jedną
    i druga stronę zdłuż linii granicznej. Wyznaczasz w ten sposób punkty B i C.
    Weź teraz drugi sznurek, dłuższy od pierwszego, na obu ich końcach przywiąż
    proste patyki. Wbij jeden kołek w punkt B, a drugim, przy napiętym sznurku,
    zakreśl łuk. Podobnie uczyń, wbijając kołek w punkt D. W miejscu przecięcia się
    łuków masz punkt E. Powstał nam trójkąt równoramienny. Jeśli teraz poprowadzimy
    prostą od pkt A do E, będzie prostopadła do prostej B - C.
    Panowie, do szkoły spowrotem ;)

  • 6. Data: 2009-09-23 15:02:00
    Od: WS <L...@c...pl>

    On 23 Wrz, 15:35, "PioPio" <e...@W...gazeta.pl> wrote:
    > Dokładność jest taka jak do
    > stawiania ogrodzenia - domu w ten sposób bym nie wytyczał.

    u mnie geodeta tak wytyczal ;)
    tzn. dokladniej nie za pomoca sznurka (bo sie zazwyczaj rozciaga)
    tylko dwuch metalowych tasm mierniczych...

    WS

  • 7. Data: 2009-09-23 15:06:18
    Od: Slawek Kotynski <s...@a...com.pl>

    jQ wrote:
    ---
[...]

    Sznurek eleatyczny, więc może być cienko.
    No i gorsza cienkość jest w "rysowaniu" łuków (chyba że tam jest piach).
    Prościej wyznaczyć trójkąt równoramienny, bo jedyny "węzeł"
    na sznurze (wierzchołkowy), musi być w połowie długości linki).

    ---
    Panowie, do szkoły spowrotem
    ---

    No! I nauczyć mi się tam:
    1. jak nie pisać postów w stopce
    2. jak się pisze "spowrotem"

  • 8. Data: 2009-09-23 15:38:39
    Od: pio <p...@g...com>

    On 23 Wrz, 17:06, Slawek Kotynski <s...@a...com.pl> wrote:
> [...]
    > Prościej wyznaczyć trójkąt równoramienny, bo jedyny "węzeł"
    > na sznurze (wierzchołkowy), musi być w połowie długości linki).

    No to własnie przedmówca(przedpiśca) opisał rysowanie trójkata
    równoramiennego.

  • 9. Data: 2009-09-23 17:12:33
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    P4tryk pisze:
> [...]
    > gospodarczego budynku. Jak to zrobic zeby bylo dobrze. Taki budynek stawia

    Szkoła jakoś dziś mało popularna...

    KĄT prosty, a KONTO to może być bankowe. To po pierwsze.

    PO drugie wyznaczanie kąta prostego to elementarne zadanie z geometrii -
    można chociażby z twierdzenia Pitagorasa: wytyczasz 4-metrowy kawałek
    po tej linii granicznej, a potem bierzesz dwa sznurki po 3 i 5 metrów.
    5-metrowy będzie przeciwprostokątną. Trywialne - wystarczy przejść
    szkołę podstawową.

> [...]
    > pozniej przekrecona o 90 stopni ale nie wiem czy taka wiazke lasera widac
    > rowniez w otwartym terenie czy tylko na scianie np. budynku ?

    Litości... Nigdy w życiu lasera nie widziałeś?

  • 10. Data: 2009-09-23 18:19:26
    Od: "JS" <m...@g...com>

    Mnie w podstawówce uczyli o trójkącie egipskim o bokach 3, 4 i 5 (obojętne
    jakich jednostek).
    Ale to dawno było i teraz widocznie tej wiedzy nie naucza się na tym etapie.
    Jacek