  • 11. Data: 2009-09-23 18:51:23
    Temat: Re: Jak wyznaczyc kat prosty w terenie ?
    Od: "Mariusz" <m...@n...net>

    > Pytanie moze dosc proste ale mi nie daje spokoju. Jak wyznaczyc linie na
    > dzialce pod katem prostym do linii granicznej dzialki. Linie graniczna mam

    Sznurek i dwa długie gwoździe. Nic więcej nie trzeba

    --
    Mariusz

  • 12. Data: 2009-09-23 21:18:58
    Od: Slawek Kotynski <s...@a...com.pl>

    pio wrote:

    > No to własnie przedmówca(przedpiśca) opisał rysowanie trójkata
    > równoramiennego.

    Jeno inną metodą.

    --
    mjk
    Nie pisz na s...@a...com.pl - to pułapka

  • 13. Data: 2009-09-23 21:20:45
    Od: Slawek Kotynski <s...@a...com.pl>

    JS wrote:

    > Mnie w podstawówce uczyli o trójkącie egipskim o bokach 3, 4 i 5 (obojętne
    > jakich jednostek).
    > Ale to dawno było i teraz widocznie tej wiedzy nie naucza się na tym etapie.

    Słyszeli, słyszeli. A teraz podaj przepis, od A do Z, jak to zrealizować
    w praktyce i jaką osiągniesz dokładność.

  • 14. Data: 2009-09-24 04:14:17
    Od: "JS" <m...@g...com>

    Wersja A:
    weź 3 odcinki sznurka lub lepiej prostego, cienkiego drutu, do tego 3
    podkładki pod śruby M 5 lub 6.
    Przywiąż do każdej podkładki po 2 odcinki sznurka lub drutu tak, aby
    podkładki stanowiły wierzchołki, a sznurki/druty boki trójkąta. Długości
    sznurków/drutów dobierz tak, żeby boki utworzonego trójkąta (mierzone od
    środka otworu podkładki do środka) miały proporcje 3-4-5. Na przykład 3 - 4
    i 5 metrów albo 1,5 - 2 i 2,5 m albo 6 - 8 i 10 m (jak ktoś lubi).
    Dla niekumatych wyjaśniam, że można to wszystko zrobić bez pomocnika a
    długości boków "regulować" już na miejscu tam, gdzie wyznaczamy kąt prosty.

    Wersja B.
    Weź 2 odcinki sznurka lub lepiej cienkiego, prostego drutu, złóż je na pół i
    w miejscu zgięcia zwiąż tak, aby się nie przesuwały a całość utworzyła
    kształt litery X z węzłem na środku.
    Następnie skorzystaj z tego, że przekątne prostokąta są równej długości i
    wyznacz kąt prosty. Pomocnik wskazany, a jedna połowa przekątnej -
    niepotrzebna, bo wyznaczamy jednen kąt prosty, a nie cztery.

    Dokładność wyznaczenia kąta prostego zależy od jakości wykonania. 1 milimetr
    różnicy w długości boków przy metodzie A i trójkącie 1,5 - 2 - 2,5 m daje
    błąd około 2 minut (nie czasu ale kąta).
    Jacek

  • 15. Data: 2009-09-26 07:23:33
    Od: "J23" <i...@p...onet.pl>

    Użytkownik "P4tryk" <p...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > mam bo latwo ja wyznaczyc od slupka do slupka. Teraz chcialbym pod
    > kontem prostym wyznaczyc druga linie ktora wskaze mi gdzie ma byc
    > sciana malego gospodarczego budynku. Jak to zrobic zeby bylo dobrze.
    > Taki budynek stawia sie bez geodety wiec nie chcialbym sciagac go tylko
    > po to aby wyznaczyl mi ta linie. Myslalem nad poziomica laserowa
    > ustawiona wzdluz lini granicznej i pozniej przekrecona o 90 stopni ale
    > nie wiem czy taka wiazke lasera widac rowniez w otwartym terenie czy
    > tylko na scianie np. budynku ? Moze ktos doradzi jak sobie z tym

    Ja korzystałem z trójkąta egipskiego.
    Murarze chcieli wyznaczać korzystając ze zwykłego "winkla stolarskiego".
    Trójkąt egipski to trójkąt prostokątny o bokach 3,4,5.
    Możesz wziąć sobie wielokrotność tych liczb np. 9,12,15.
    Generalnie im dłuższe boki trójkąta tym dokładniej wyznaczysz kąt prosty.

    Pozdr
    J23