  • 31. Data: 2009-06-03 15:36:15
    Temat: Re: Jak zapewnić wentylację dachu między deskami a wełną
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    Użytkownik "olob kowalski" <b...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał w
    wiadomości news:h05tkl$ope$1@inews.gazeta.pl...

> [...]
    > odizolować szczelnie od powietrza atmosferycznego i tego na poddaszu,
    > atmosferycznego dlatego że jeżeli w atmosferze będzie wilgoć i ona się
    > dostanie do wełny to normalka że się tam skropli nawet przy wentylacji bo
    > wciąż te same wilgotne powietrze będzie krążyć w tej wentylacji oczywiście
    > po jakimś czasie jak zmieni się wilgotność powietrza to i spadnie w wełnie
    > ale nie jesteśmy na równiku gdzie wilgoć jest prawie cały czas wysoka tak
    > więc ta wentylacja wełny to bzdura
    > odizoluj ją tylko szczelnie od powietrza atmosferycznego i już

    Nie masz racji.
    Tu nie tak chodzi o wentylację wełny jak bardziej chodzi o wentylację desek,
    które bez tej wentylacji po prostu zgniją.
    Znam wiele takich przypadków. Jeżeli chodzi o całkowite odseparowanie od
    wilgotnego powietrza to po prostu jest to niemożliwe fizycznie. Walka z
    wilgocią niestety polega na tym, żeby wilgoć, która łatwo wniknęła mogła
    łatwo wyjść. Jeżeli odetniesz dostęp powietrza do przestrzeni dachowej to
    stwarzasz systuację, że wilgoć łątwo wnika, ale bardzo trudno jest usuwana.
    Wnikanie wilgoci i tak będzie i tak, bo nie jesteś w stanie tej przestrzeni
    oddzielić hermetycznie od wpływu powietrza z zewnątrz. Zawsze pozostają
    choćby znikome nieszczelności, którymi powietrze wnika, a wnika na skutek
    choćby zmian ciśnienia spowodowanych różnicami temperatur dobowych.

    Jeżeli nie zrobisz luki wentylacyjnej pomiędzy wełną, a deskami to po prostu
    deski zgniją.
    Zgniją także nawet wtedy, kiedy na szczycie dachu w pobliżu gąsiorów nie
    zrobisz luk wentylacyjnych czy to w postaci wywietrzników zewnętrznych czy
    też gąsiorów z wentylacją lub też nie zrobisz wentylacji wewnętrznej
    rozcinającw szczycie dachu membranę pod deskowaniem w celu utworzenia
    szczeliny wentylacyjnej. Szczelina taka powoduje, że powietrze krąży sobie
    od dołu dachu pomiędzy membraną, a deskami i wydostaje się na strych, skąd
    musi się wydostawać na zewnątrz otworami wentylacyjnymi w ścianach
    szczytowych.

    Przenikalność powietrza poprzez membranę jest niewielka, ale w zupełności
    wystarczająca dla przenikania pary wodnej.
    Ponadto przed zbyt mocnymi podmuchami wiatrów zabezpiecza podbitka z
    nalutkimi otworkami wentylacyjnymi lub siatką.

    Membrana musi być tak ulożona, aby nie wnikało pod tę membranę żadne
    powietrze.
    Pomiędzy zakładki membrany także nie ma prawa nic wnikać. Po to stosuje się
    2 rodzaje specjalnej taśmy klejącej (rysunek niżej):
    1. Szeroka, dwustronnie klejąca taśma - jej zadaniem jest sklejenie z sobą 2
    pasów folii
    2. Jednostronnie klejąca taśma - jej zadaniem jest zabezpieczenie rantu
    membrany przed odklejaniem się na skutek mocnych podmuchów wiatru.
    Taśmy te są niesamowicie mocne pod względem sklejania.

    = membrana
    + taśma jednostronnie klejąca
    X taśma dwustronnie klejąca

    ++++++
    + ==================================
    +++++ XXXXXXXXXXXXXXXX
    ================================

    Poza tym niektórzy kładą membranę wzdłuż krokwii, robiąc zakładki na
    krokwiach o ile pozwolą im na to możliwości techniczne - po prostu układa
    się ją w ten sposób bardzo trudno, dlatego większość idzie na łatwiznę i
    kąłdzie w poprzek.
    Należy także pamiętać, że po przybiciu stakerem membrany do krokwii i przed
    przybiciem kontrłat należy nakleić taśmę butylową, która chroni przed
    wnikaniem wody w krokwie poprzez dziurki od zszywek.

    Na koniec tego długiego wywodu opiszę jak u mnie fachowcy robili dach :)
    Pytam czy robili takie dachy - "Oj kładli oni takie dachy i to nie raz"
    Przywiozłem wszystkie materiały: m.in. membranę, taśmy dwustronnie i
    jednostronnie klejące do tej membrany oraz folię paroizolacyjną oraz taśmę
    do klejenia tejże folii. Trochę byli zdziwieni taśmami klejącymi, dlatego
    wytłumaczyłem im po co ona jest i gdzie ma być zastosowana.
    Membrana niebieska i taśmy klejące do tej membrany także niebieskie.
    Folia paroizolacyjna srebrna (z warstwą lustrzaną) i taśma do klejenia także
    srebrna.
    Przyjeżdżam w trakcie robót dachowych i widzę niebieską membranę poklejoną
    srebrną taśmą do folii paroizolacyjnej, która miejscami na dodatek się
    poodklejała, bo posiada inny klej, kótry nie chce się trzymać membrany :D
    Kurde, a wcześniej im mówiłem, że niebieskie taśmy są do membrany
    niebieskiej, zaś srebrne do srebrnej folii paroizolacyjnej.
    Trudno im to było zapamiętać :D

  • 32. Data: 2009-06-03 15:39:23
    Od: "olob kowalski" <b...@g...SKASUJ-TO.pl>

    kiki <j...@g...ky> napisał(a):

    > "olob kowalski" <b...@g...SKASUJ-TO.pl> wrote in message

    > Wreszcie coraz mądrzejsze wypowiedzi :-)

    tu nie chodzi o mądrość ale o logikę

    > Ja się dzisiaj zastanawiam czy nie lepiej było wkleić po prostu styropian
    > między krokwie. Może ostatnia warstwę od strony płyy kg dać z wełny 5cm
    żeby
    > docisnąć i uszczelnić powierzchniowo.

    nic nie uszczelniać tylko deskowanie z płyty osb cieniutkiej mogą być też
    deski jak najcieńsze i już a tak naprawdę to wystarczy tylko pustka
    powietrzna bez żadnej wełny, powietrze zamknięte w bezruchu między
    deskowaniem dachu a deskowaniem lub płytami gipsowymi poddasza i żadnej
    wełny styropianu i tego typu pierduł

  • 33. Data: 2009-06-03 15:46:26
    Od: "kiki" <j...@g...ky>

    powietrze zamknięte w bezruchu między
    > deskowaniem dachu a deskowaniem lub płytami gipsowymi poddasza i żadnej
    > wełny styropianu i tego typu pierduł

    Tak, a u mnie wszędzie wieje w tych połaciach. Szkoda gadać.

  • 34. Data: 2009-06-03 15:52:42
    Od: "olob kowalski" <b...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Jacek \Plumpi\ <p...@w...pl> napisał(a):

> [...]
    > choćby znikome nieszczelności, którymi powietrze wnika, a wnika na skutek
    > choćby zmian ciśnienia spowodowanych różnicami temperatur dobowych.

    perzestan pisać głupoty z domu nie ma prawa dostać się wilgoć bo dom ma
    posiadać wentylację a z zewnątrz przez małe szparki to może ci się najwyżej
    1cm3 wody dostać to nie równik gdzie powietrze jest cały czas wilgotne poza
    tym w dach wali promieniowanie deska ma to do siebie że przepuszcza wodę i w
    jedną i drugą stronę
    jeszcze nie spotkałem dachu który miałby zgnite deskowanie z powodu braku
    wentylacji i skroplonej pary z atmosfery przestań bajdurzyć
    poza tym nigdy nawet moim sposobem nie zrobisz hermetycznego zamknięcia co
    mogłoby spowodować butwienie drewna powietrze z wilgocią jak wniknęło przez
    szczelinkę o których piszesz tak przez tą szszelinkę ucieknie

> [...]
    > od dołu dachu pomiędzy membraną, a deskami i wydostaje się na strych, skąd
    > musi się wydostawać na zewnątrz otworami wentylacyjnymi w ścianach

    człowieku budownictwo i dachy to nie nowość po 1989r. buduje się już od lat
    i zobacz niejeden dom pomiemiecki stoi do dziś na ziemiach zachodnich 90%
    domów w wioskach i miastach stanowią domy poniemieckie i stoją dachy stoją
    poak najwyżej okna wymienił i wytynkował jak mu się chciało

> [...]
    > Ponadto przed zbyt mocnymi podmuchami wiatrów zabezpiecza podbitka z
    > nalutkimi otworkami wentylacyjnymi lub siatką.

    kiedyś w czasie budowy swojego domu który budowałem 9 lat zaobserwowałem w
    czasie zimy i zmieci jak szczelne są dachówki pod którymi było pełno śniegu
    tak więc nie pitol o zabezpieczeniu membramach itp. bo widać nie masz
    kompletnie o tym pojęcia a tylko ciemnocie swoją ciemnotę wciskasz

> [...]
    > membrany przed odklejaniem się na skutek mocnych podmuchów wiatru.
    > Taśmy te są niesamowicie mocne pod względem sklejania.

    tak są mocne podczas montażu a po 2 latach to klej paruje

> [...]
    > przybiciem kontrłat należy nakleić taśmę butylową, która chroni przed
    > wnikaniem wody w krokwie poprzez dziurki od zszywek.

    człowieku przy spadku połaci powyżej 20 stopni gdzie ci woda wniknie w
    dziurki od zszywek puknij się w swój głupi łeb

> [...]
    > Kurde, a wcześniej im mówiłem, że niebieskie taśmy są do membrany
    > niebieskiej, zaś srebrne do srebrnej folii paroizolacyjnej.

    jak w czasie lata masz na poddaszu otwarte okna bo jest gorąco to znaczy że
    twój dach jest gówno a nie izolowany i te twoje sposoby są gówno warte

  • 35. Data: 2009-06-03 15:54:27
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    Użytkownik "olob kowalski" <b...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał w
    wiadomości news:h065fb$dm$1@inews.gazeta.pl...

> [...]
    > powietrzna bez żadnej wełny, powietrze zamknięte w bezruchu między
    > deskowaniem dachu a deskowaniem lub płytami gipsowymi poddasza i żadnej

    Kiepski z Ciebie teoretyk :)
    Wiesz co to jest konwekcja ?
    To jest to co powoduje, że to powietrze nigdy nie będzie w bezruchu, a Twoje
    teorie "biorą w łeb" :)

  • 36. Data: 2009-06-03 15:55:59
    Od: "olob kowalski" <b...@g...SKASUJ-TO.pl>

    kiki <j...@g...ky> napisał(a):

    > "olob kowalski" <b...@g...SKASUJ-TO.pl> wrote in message
    > powietrze zamknięte w bezruchu między
    >
    > Tak, a u mnie wszędzie wieje w tych połaciach. Szkoda gadać.

    tak jak u mnie :) fachowcy z koziej dupy drugim razem sam zrobię bo u mnie
    był kierownik od dachu z firmy budowlanej fachowiec po studiach budowlanych
    z uprawnieniami ogólnobudowlanymi i 30 letnim doświadczenie
    kretyn do kwadratu
    a teraz kiedy jadę i widzę jak robią samą folię na dachu to śmiać mi się
    chce że właściciel wierzy takim burakom i takim płaci

  • 37. Data: 2009-06-03 15:58:00
    Od: "olob kowalski" <b...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Jacek \Plumpi\ <p...@w...pl> napisał(a):

> [...]
    >
    > Kiepski z Ciebie teoretyk :)
    > Wiesz co to jest konwekcja ?
    > To jest to co powoduje, że to powietrze nigdy nie będzie w bezruchu, a

    wszystko zależy od wykonania a niewiele od materiału jak przybijają deski
    ludzie którzy wcześniej wypili po flaszcze na łep wódki to nie licz że
    będzie w bezruchu

  • 38. Data: 2009-06-03 16:09:08
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    Użytkownik "olob kowalski" <b...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał w
    wiadomości news:h0668a$3vc$1@inews.gazeta.pl...

    > jak w czasie lata masz na poddaszu otwarte okna bo jest gorąco to znaczy
    > że
    > twój dach jest gówno a nie izolowany i te twoje sposoby są gówno warte

    No i tutaj właśnie pomaga szczelina wentylacyjna, ponieważ ogranicza latem
    przenikanie ciepła od nagrzewających się desek do temperatury ponad 100
    stopni Celsjusza.
    Promieniowanie słoneczne nagrzewa deski do wysokiej temperatury. Jezeli nie
    zrobisz luki wentylacyjnej to to ciepło prznika w kierunku mieszkania. Tym
    bardziej będzie przenikać jak nie dasz wełny, a pozostawisz lukę powietrzną
    pomiędzy deskami, a płytą gipsowo-kartonowymi.

    Widzę jednak, że natrafiłem na pseudoteoretyka, dlatego pozwolę sobie
    wyjaśnić Tobie:
    Po pierwsze chodzę po budować i wiele rzeczy widziałem. Widziałem wiele
    dachów spierniczonych i przeróbki, które miały doprowadzić do pozbycia się
    problemów.
    Po drugie samemu remontowałem poniemiecki dom o jakich piszesz, w którym
    właśnie wymieniłem przeciekający dach z dachówek cementowych na dach z
    gontem bitumicznym i membraną, dokładnie zrobione tak jak to tutaj opisałem.
    Twierdzę także, że po kilku latach klej wbrew Twoim twierdzeniom nie
    odparował i nadal świetnie spełnia swoje zadanie i jest cały czas lepki.
    Tak więc wybacz, ale jedynym, który pisze tu bzdury jesteś Ty. Kultury także
    by Ci się przydało.

  • 39. Data: 2009-06-03 16:11:09
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    Użytkownik "olob kowalski" <b...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał w
    wiadomości news:h066ef$4ov$1@inews.gazeta.pl...

> [...]
    > a teraz kiedy jadę i widzę jak robią samą folię na dachu to śmiać mi się
    > chce że właściciel wierzy takim burakom i takim płaci

    Co masz na myśli pisząc "samą folią" ?
    Czy to znaczy, że nie dają żadnych dachówek, blachodachówek lub deskowania i
    gontu ?

  • 40. Data: 2009-06-03 16:17:29
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    Użytkownik "olob kowalski" <b...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał w
    wiadomości news:h066i8$57u$1@inews.gazeta.pl...

    > wszystko zależy od wykonania a niewiele od materiału jak przybijają deski
    > ludzie którzy wcześniej wypili po flaszcze na łep wódki to nie licz że
    > będzie w bezruchu

    Wódki to chyba sam się dzisiaj napiłeś, bo jesteś agresywny i piszesz bzdury
    :)

    Konwekcja to jest samoistny ruch powietrza, który zawsze występuje tam,
    gdzie wystepują różnice temperatur oraz przestrzeń wypełniona powietrzem -
    nawet wtedy, kiedy ta przestrzeń jest hermetyczna. To są normalne prawa
    fizyki, których nie zmienisz choćbyś nie wim jak się starał. Po to właśnie
    takie puste przestrzenie wypełnia się wełną mineralną lub materiałem
    porowatym, ponieważ te materiały utrudniają powietrzu odbywania ruchów
    konwekcyjnych.
    Konwekcja niestety powoduje, że straty termiczne są największe. Zimą poprzez
    konwekcję ciepło ucieka dachem, a latem powoduje okropne nagrzewanie się
    płyt gipsowo-kartonowych.