  • 21. Data: 2021-12-14 19:48:59
    Temat: Re: Jak zbudować małą fotowoltaikę bez akumulatora?
    Od: A S <a...@e...pl>

    W dniu 2021-12-14 o 18:06, LordBluzg(R) pisze:

    > Miałem na myśli te, co MUSZĄ pracować jako pierwsze.

    Te pierwsze pracowałyby najwięcej, ostatnia tylko przy supersłońcu.
    Aby było sprawiedliwie, będę jakoś mieszał im indeks. Ważne aby chodziła jedna, dwie
    czy ile tam wynika z bieżącego napięcia. Nieważne która.

    > Już pisałem, że możesz mierzyć TYLKO napięcie. Prąd jest wynikowy! Nie wiem, nikt
    tego słowa nie rozumie: "wynikowy" w sensie że prąd jest wynikowy, znaczy jest
    skutkiem różnicy napięć i jego wielkość określona jest rezystancją obwodu. Prąd
    zostaw w spokoju. Jak będzie odpowiednie napięcie, to prąd też będzie odpowiedni.

    Te prądy to dla Ciebie religia :) Ale mierzyć je można.

    Już wiem, dlaczego należy mierzyć napięcie. Gdybym mierzył prąd, musiałbym wiedzieć,
    ile pomp akurat pracuje
    żeby wyliczyć, czy są prze- lub niedoprądowane i zareagować dodatkową pompą. Nic mi
    nie powie, że pobieram
    z PV prąd 15A bez wiedzy, że pracują 3 pompy np.

    Napięcie nie wymaga wiedzy o liczbie pomp. Gdy na zespole pomp za wysokie - włączam
    kolejną i odwrotnie.
    Przy okazji odporne na spalenie pompy - napięcie skoczy i układ dojdzie do równowagi.

    Dzięki za schemat ale jeśli naszze rozważania są poprawne, poradzę sobie z pomocą
    Arduino i modułami
    załączającymi z mosfetem zdaje się

    pozdr serd
    --
    A S

  • 22. Data: 2021-12-14 20:14:23
    Od: A S <a...@e...pl>

    > są już dostępne gotowe regulatory, które utrzymują właściwy punkt pracy.

    Czy nie mogę szukać tego punktu optimum załączając K spośród N grzałek (K<=N)?
    Sumaryczna moc grzałek równa sie max mocy z PV. Pełne Słońce - wszystkie ON.
    Noc wszystkie OFF. I stany pośrednie dla pośrednich nasłonecznien.

    pozdr serd
    --
    A S

  • 23. Data: 2021-12-14 20:32:26
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan A S napisał:

> [...]
    > (K<=N)? Sumaryczna moc grzałek równa sie max mocy z PV. Pełne Słońce
    > - wszystkie ON. Noc wszystkie OFF. I stany pośrednie dla pośrednich

    Zależy jaki jest planowany "uzysk", czyli na ile strat możemy sobie
    pozwolić. Przy kilku pompach i średnio rozgarniętym automacie jakaś
    połowa mocy paneli może pozostać niewykorzystana. Regulatory grzałek
    potrafią wykorzystać ponad 90% dostępnego prądu. Inna sprawa, że
    grzałka grzejąca wodę w każdej sytuacji przetwarza 100% mocy na coś
    pożytecznego. Ale pompa zasilona kilkunastoma procentami nominalnej
    mocy, może nie robić nic.

    Jarek

    --
    -- O co ci chodzi? Kazałeś jej nic nie robić, więc nic nie robi!
    -- Nieprawda. Kazałem jej zrobić Nic, a to co innego.

  • 24. Data: 2021-12-14 20:59:15
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 14.12.2021 o 19:48, A S pisze:

> [...]
    > jedna, dwie
    > czy ile tam wynika z bieżącego napięcia. Nieważne która.

    To skoro już się dowiedziałem, że mają pracować kaskadowo...to użyjemy
    brzytwy Ockhama i uprościmy sprawę :)

    Najpierw kupujesz to i podłączasz:

    https://allegro.pl/oferta/zasilacz-przetwornica-dc-d
    c-cc-step-down-300w-8a-10180229940

    Musisz użyć tej przetwornicy bo jeśli spalą Ci się 3-4 pompy (nadal nie
    wiem ile ich masz) to jeśli tylko jedna będzie sprawna a panel w max
    słońcu odpali, spalisz ostatnią pompę :)

    Zabezpieczenie napięciowo/prądowe MUSI być i nie możesz tego pominąć.

    Potem kupisz sobie przekaźniki 12V o jeden mniej niż masz ilość pomp i
    zwykłe diody prostownicze oraz kondensatory 1000mikro/25V. Przekaźniki
    małe na jakieś 2A na stykach.
    Wiedząc że na diodzie krzemowej mamy spadek 0,7V budujesz sobie kaskadę
    i każdy następny przekaźnik załączany jest o różnicę napięć 0,7V.

    Przekaźnik 12V z doświadczenia, załącza się już przy napięciu 8V więc
    wiedząc że 10 diod da Tobie spadek 7V w połączeniu szeregowym,
    kombinujesz ustalanie włączenia poszczególnych przekaźników w zależności
    od ilości diod.

    Przykład: 3 diody szeregowo z cewką, załączą Tobie przekaźnik przy 10V...
    5 diod szeregowo, to będzie 11,5V. Przekaźniki muszą mieć równolegle
    kondensatory bo odpalenie następnej pompy, natychmiast zaniży napięcie i
    nim się pompa rozkręci, to ten kondensator utrzyma kotwicę przekaźnika
    do powrotu napięcia wyższego :) (żeby nie klapały).
    Niżej masz schemat z touchpada i painta :)

    https://www.fotosik.pl/zdjecie/2832cf535b8cfc8e

    > Te prądy to dla Ciebie religia :) Ale mierzyć je można.

    Bo nie znoszę braku logiki. Mierzymy zawsze napięcie bo ono steruje
    przepływem prądu. Prąd nigdy nie steruje wielkością napięcia.

    Inaczej, wyobraź sobie że prąd to woda. Nigdy z wielkiego jeziora nie
    popłynie woda rzeki, jeśli rzeka będzie na tym samym poziomie co jezioro
    lub wyżej niż jezioro. Woda popłynie wtedy, jeśli będzie różnica
    poziomów. A jeśli chcesz mierzyć prąd, to tak jakbyś mierzył pojemność
    jeziora. A mierz sobie, bo ten pomiar do niczego nie prowadzi :)

    No nie, wyżej Ci napisałem jaki jest sens mierzenia prądu :)

    > Napięcie nie wymaga wiedzy o liczbie pomp. Gdy na zespole pomp za
    > wysokie - włączam kolejną i odwrotnie.
    > Przy okazji odporne na spalenie pompy - napięcie skoczy i układ dojdzie
    > do równowagi.

    Dlatego wyżej masz schemat "kaskady" bazujący na różnicy napięć :)

    > Dzięki za schemat ale jeśli naszze rozważania są poprawne, poradzę sobie
    > z pomocą Arduino i modułami
    > załączającymi z mosfetem zdaje się

    Nie strzelamy z armaty do wróbla :> Wykombinuj sobie na stole to co Ci
    narysowałem, dokonaj obliczeń dla poszczególnych przekaźników i na pewno
    będzie to działać :)

    Teraz dopiero możesz już wywalić ten PWM i akumulator :D

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>

  • 25. Data: 2021-12-14 21:26:25
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .12.2021 o 20:14 A S <a...@e...pl> pisze:

> [...]
    > ON.
    > Noc wszystkie OFF. I stany pośrednie dla pośrednich nasłonecznien.

    Grzałki w zasobniku CWU pędzone prądem to awaryjny element.
    Kiedyś tu na grupie chyba Budyń opisywał swoje perypetie z grzałkami -
    wytrzymywały mu 1-1,5 roku.
    U mnie dopiero tytanowa 3F (za 600-800 zł) pracowała więcej niż 2 lata.

    TG

  • 26. Data: 2021-12-14 21:33:32
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

> [...]
    > wytrzymywały mu 1-1,5 roku.
    > U mnie dopiero tytanowa 3F (za 600-800 zł) pracowała więcej niż 2 lata.

    Bo cały myk jest w przewymiarowaniu (obczajałem temat).

    Jeśli chcemy mieć grzanie 3kW z grzałek, stosujemy grzałki na 6kW lub
    więcej i karmimy je mniejszym napięciem i mniejszym prądem :)

    Raz, że można w ten sposób nawet bezpośrednio z paneli zasilać grzałki
    to wytrzymują więcej niż w klasycznym podłączeniu.

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>

  • 27. Data: 2021-12-14 21:40:08
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .12.2021 o 21:33 LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl> pisze:

> [...]
    >
    > Raz, że można w ten sposób nawet bezpośrednio z paneli zasilać grzałki
    > to wytrzymują więcej niż w klasycznym podłączeniu.

    U mnie jadła je korozja. Pewnie przy dwukrotnym przewymiarowaniu
    postępowała by wolniej (bo mniejsze naprężenia) ale nadal by była. Budyń
    (ale na 100% nie jestem pewien czy to on tutaj to opisywał) zamawiał
    grzałki "na wymiar", robione przez rzemieślnika i też mu padały.
    Ile działają Twoje grzałki?

    TG

  • 28. Data: 2021-12-14 21:44:35
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    [...]

> [...]
    > (ale na 100% nie jestem pewien czy to on tutaj to opisywał) zamawiał
    > grzałki "na wymiar", robione przez rzemieślnika  i też mu padały.

    Moje nie, bo ja ich nie mam, doradzałem znajomkowi jakieś 3 lata temu i
    ZTCW, jeszcze działają :)

    Fakt, faktem, przy stałym prądzie to się dziwne rzeczy dzieją ale
    znajomek nic nie wspominał żeby mu padły. Przy okazji zapytam.

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>

  • 29. Data: 2021-12-14 21:49:07
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .12.2021 o 21:44 LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl> pisze:

> [...]
    >
    > Fakt, faktem, przy stałym prądzie to się dziwne rzeczy dzieją ale
    > znajomek nic nie wspominał żeby mu padły. Przy okazji zapytam.

    No i co innego gdy grzeją wodę na działce w weekend w lato - a co innego
    gdy pracują 365dni/rok

    TG

  • 30. Data: 2021-12-14 22:03:33
    Od: A S <a...@e...pl>

    W dniu 2021-12-14 o 20:59, LordBluzg(R) pisze:

    > To skoro już się dowiedziałem, że mają pracować kaskadowo...to użyjemy brzytwy
    Ockhama i uprościmy sprawę :)

    Jednak nie rozumiemy się. Żadna kaskada. Wspominałeś o wartościach granicznych 10 i
    14V.
    Niech tak będzie. Mamy oto 10V i trzeba odłączyć jedną pompę. Robimy to. Napięcie
    powinno wzrosnąć
    bo obciążenie panela się zmniejszyło. Mamy oto znów 10V i znów trzeba odłączyć
    następną pompę.
    Nadal się ściemnia, mimo odłączenia już 2 pomp napiecie spada do 10V i znów odłączamy
    pompę.
    Nie ma tu żadnej drabinki napięć tylko dwie wartości graniczne. Zawsze gdy pojawia
    się <10V
    odłączam jedną pompę. Zawsze gdy pojawia się >14V załączam jedną pompę.

    > Zabezpieczenie napięciowo/prądowe MUSI być i nie możesz tego pominąć.

    Zgoda. Zawsze daję, ale nic złego się nie dzieje gdy pompa pada. Załóżmy że się
    przepaliła.
    Układ widzi wzrost napięcia, załącza nastepna pompę i wraca do równowagi. Mam mniej
    wody,
    ale obciążenie jest prawidłowe

    Podobnie "w drugą stronę" gdy pad polega na zwarciu uzwojenia w pompie. Bezpiecznik
    lepszy. Zgoda.
    Ale układ też dąży do równowagi, znaczy wyłącza pompy, choć bez bezpiecznika może
    wcześniej się przepalić.

    Jednak dobrze wiedzieć że z pompą coś nie tak. Aż strach pisać, ale pomiar prądu! :)
    Czy jest w granicach tolerancji silnika. No bo nie będę badać czy wał się obraca.

> [...]
    tak jakbyś mierzył pojemność jeziora. A mierz sobie, bo ten pomiar do niczego nie

    Nie na temat ale nie rozumiem co ma prąd z pojemnością. Rzucam na rzekę papierek,
    mierzę prędkość,
    mierzę głębokość i szerokość (przekrój strumienia) i mam prąd. Można całkować pole
    prędkości
    po powierzchni przekroju - będzie dokładniej.

    > Teraz dopiero możesz już wywalić ten PWM i akumulator :D

    Niestety nie rozumiem tej euforii bo nie rozumiem roli kaskady w Twoim rozumowaniu.
    Ja tu widzę tylko dwie wartości napięć do przypilnowania.

    pozdr serd
    --
    A S