  • 41. Data: 2021-12-15 11:43:08
    Temat: Re: Jak zbudować małą fotowoltaikę bez akumulatora?
    Od: Runt <t...@a...prv>

    W dniu 2021-12-15 o 03:53, KANALIA* Zenek Kapelinder pisze:

    > Na oceanie spokojnym w chuj prądów morskich i papierek będzie zapierdalal jak mały
    parowozik od tych prądów. A jak to papierek od cukierka, na przykład michałka albo
    baryłki że śliwka, to go żółw wpierdoli i będą to w tv pokazywali jak mu go z gardła
    wyciągają. Nie wolno papierków do wody wyrzucać ani torebek plastikowych bo żółwie je
    polykaja.Na oceanie z założenia nie ma gór żeby woda z nich spływała i nie może być,
    chociaż jest, ani niżej ani wyżej. No fakt że w Łodzi chociaż jest sporo rzek ich nie
    widać bo w kanałach pod miastem płyną. Ale jak byłem w Anglii to widziałem taka duża
    rzekę że w Polsce takiej nie ma. I był akurat przypływ i ona płynęła w drugą stronę
    niż normalnie czyli pod górę płynęła. W związku z czym swoją teorię o papierku możesz
    swojej starej w pizde wsadzić. Ewentualnie masz mnie w dupę przez ten papierek
    pocałować. Bez papierka nie da rady bo brzydliwy jestem. Jak jest fosa dookoła miasta
    debili to nie musi być wyżej albo niżej żeby zobaczyć że papierek zanim nasiaknie i
    utonie będzie się poruszał. A to za sprawą tego że ziemia się obraca i tarcie wody o
    brzeg powoduje że woda w fosie płynie trochę wolniej. Jak do baterii nic nie jest
    podłączone to nie wiesz czy w niej jest prąd bo może być popsuta i prądu w niej nie
    będzie.

    ty już wiesz co ... ;-)))

    --
    Runt

    * - Oculum pro oculo, dentem pro dente!

  • 42. Data: 2021-12-15 11:45:00
    Od: Runt <t...@a...prv>

    W dniu 2021-12-14 o 19:01, KANALIA* Zenek Kapelinder pisze:

    > Zamiast akumulatora zamontuj superkondensator.

    zenusiu, naładuj sobie ten "superkondensator" na max i wsadż sobie w
    odbyt!* uwielbiasz takie zabawy ;-)))

    to za wyzwiska na pl.soc.polityka ;-)))

  • 43. Data: 2021-12-15 12:29:33
    Od: A S <a...@v...pl>

    W dniu 2021-12-14 o 22:50, LordBluzg(R) pisze:

    > Nie. Mamy kaskadę napięć z 14V do 10V w przypadku ściemniania i 10V do
    > 14V w przypadku rozjaśniania. Każdy wolt w jedną lub w drugą załącza lub
    > rozłącza następną pompę.

    Nie rozumiem. Jesli mam 14V (czyli dużo) i załaczam kolejną pompę, U
    spada do powiedzmy 12V. To niewielkie PV, nie akumulator o dużej
    wydajności. OK?

    No i czekamy na tych 12 woltach co się dzieje na niebie. Dochodzi do 14?
    To kolejna pompa. Spada do 10? To odłączyć.

    Te umowne punkty 10V, 14V jakoś otaczają tzw Vmpp, czyli napięciowy
    punkt optymalnej pracy panela. Po co mi drabinka? Oddalam sie od Vmpp w
    dół to odcinam 1-ną pompę. W góre - dokładam.

    Nie ma drabinki.

    > Nie, nic nie dąży do równowagi. Pompa 50W nie jest w stanie odebrać
    > całej energii panelu i jeśli nie działają 3 pompy, które się spaliły lub
    > ich bezpieczniki, ostatnia, działająca pompa ma podane maksymalne
    > napięcie z panelu i się pali :)

    Pewnie masz racje, ale nie rozważałem awarii 3 pomp. To oczywiste że
    jedyna pozostała przy życiu padnie na rozpędzonym panelu. Coś wymyśle,
    np jesli układ dojedzie do ostatniej pompy a napięcie będzie nadal za
    duże, wyłączę wszystko.

    > Musisz zatem dać tą przetwornicę, żeby się to nie działo. Przetwornicę
    > ustawiasz na MAX 14V i więcej tam nigdy nie będzie. Jeśli spalą się 3
    > pompy to ta ostatnia przeżyje przy 14V.

    No ale jak będę śledzić Vmpp za przetwornicą? Jak zadowolić panel?

    > Papierek nie płynie, jeśli rzeka nie posiada różnicy poziomów...bo woda
    > stoi i obojętnie jak szeroka będzie rzeka i jak głęboka :)
    >
    > Prąd się mierzy kiedy płynie a nie kiedy stoi. Nie można zmierzyć prądu,
    > jeśli nie będzie różnicy poziomów (napięć) NAPIĘCIE jest różnicą
    > poziomów. Im większa różnica poziomów tym większy prąd/przepływ..
    >
    > Omatko! Następny!
    >
    > "Przepływ prądu wywoływany jest przez różnicę potencjałów (napięcie)
    > podłączonej do zamkniętego obwodu elektrycznego baterii."

    Nie mam pojęcia o co sie wykłócasz. Papierek nie płynie to prąd zero.
    Kto mi zabroni go mierzyć? Wiem co to różnica potencjałów.

    Rozwiń temat przetwornicy, bo nie widzę, jak za przetwornicą miałbym
    oceniać bieżącą wartość napięcia w stosunku do Vmpp i odpowiednio
    reagować liczbą silników. Przetwornica dla ochrony silników?
    Zaprzeczenie mojej idei - specjalnie je wystawiam na zmienne napięcie i
    staram się reagować ich liczbą. Zmienne obciążenie panela.

    > Cały myk polega na tym aby jak najlepiej zarządzać energią z panelu.

    No właśnie - z panelu. Panel ma taką właściwość, że jak go dociążysz, to
    napięcie natychmiast spadnie i odwrotnie. To nie akumulator 1000Ah,
    któremu wszystko jedno, czy 1, 2, 10 silników (w pewnym zakresie)

    pozdr serd
    --
    A S

  • 44. Data: 2021-12-15 12:59:28
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 15.12.2021 o 12:29, A S pisze:

    > Nie rozumiem. Jesli mam 14V (czyli dużo) i załaczam kolejną pompę, U
    > spada do powiedzmy 12V. To niewielkie PV, nie akumulator o dużej
    > wydajności. OK?

    Dlaczego chcesz załączać pompę ręcznie? Chcesz tam stać i mierzyć
    napięcia? Pilnować układu i biegać?

    > No i czekamy na tych 12 woltach co się dzieje na niebie. Dochodzi do 14?
    > To kolejna pompa. Spada do 10? To odłączyć.

    Ponawiam pytanie. Dlaczego chcesz ingerować fizycznie, kiedy włączyć czy
    wyłączyć pompy?

> [...]
    > jedyna pozostała przy życiu padnie na rozpędzonym panelu. Coś wymyśle,
    > np jesli układ dojedzie do ostatniej pompy a napięcie będzie nadal za

    Wystarczy zastosować przetwornicę, do której linka dostałeś i nie robić
    zupełnie NIC. Ta przetwornica będzie czuwała nad całym obwodem, zamiast
    Ciebie. Ty masz iść i pielić grządki w tym czasie :)

    > No ale jak będę śledzić Vmpp za przetwornicą? Jak zadowolić panel?

    No przecież Ci piszę. Przetwornica w tym układzie jest zabezpieczeniem
    napięciowo/prądowym i nie dopuści, żeby z panelu poszło więcej w pompę
    niż może ta pompa wytrzymać.

    > Rozwiń temat przetwornicy, bo nie widzę, jak za przetwornicą miałbym
    > oceniać bieżącą wartość napięcia w stosunku do Vmpp i odpowiednio
    > reagować liczbą silników. Przetwornica dla ochrony silników?

    Tak. Ona ma czuwać, żeby napięcie nie było za wysokie.

    > Zaprzeczenie mojej idei - specjalnie je wystawiam na zmienne napięcie i
    > staram się reagować ich liczbą. Zmienne obciążenie panela.

    Ależ napięcie będzie się zmieniać. Przetwornica nie dopuszcza tylko
    wzrostu ponad miarę, natomiast reaguje na mniejsze zasilanie z panelu i
    nadal ZA przetwornicą napięcie będzie pływać. Przetwornica startuje od
    ok 9V i tyle tam będzie za nią najmniej. Więcej nie bedzie niż 14V bo
    układ stabilizacji napięcia w tej przetwornicy na to nie pozwoli.

    Obecnie masz taki układ w PWM ale jeśli zlikwidujesz PWM i nie postawisz
    w zamian tego przetwornicy, to spalisz pompę, kiedy jak wykazałem może
    się zdarzyć iż pozostałe pompy nie będą działać.

    > No właśnie - z panelu. Panel ma taką właściwość, że jak go dociążysz, to
    > napięcie natychmiast spadnie i odwrotnie. To nie akumulator 1000Ah,
    > któremu wszystko jedno, czy 1, 2, 10 silników (w pewnym zakresie)

    A jak go dociążysz ten panel tylko jedną pompą, bo Ci się jakiś kabelek
    urwał czy spalił bezpiecznik przy pozostałych?

    Przy jednej, ostatniej, działającej pompie 50W z panelu 300W przy
    napięciu 20V popłynie tak duży prąd, że spali Ci tą jedną pompę.

    Jeszcze raz, proponuję Ci zabezpieczenie napięciowo prądowe w postaci
    tej przetwornicy, gdyż ona to zrealizuje automatycznie.

    To, że jeszcze Ci się te pompy nie spaliły, zawdzięczasz obecnemu PWM bo
    on nie dopuszcza do wzrostu napięcia ponad 14V.

    Czy Ty rozumiesz zwrot, co oznacza: PRACA AUTOMATYCZNA?

    Cały czas widzę że tego nie rozumiesz i chcesz jakieś pomiary robić,
    włączać za pomocą Arduino, kombinować, czuwać, śledzić. Po co?

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>

  • 45. Data: 2021-12-15 13:36:22
    Od: a a <m...@g...com>

    On Wednesday, 15 December 2021 at 12:59:54 UTC+1, LordBluzg(R) wrote:

> [...]
    >
    > Cały czas widzę że tego nie rozumiesz i chcesz jakieś pomiary robić,
    > włączać za pomocą Arduino, kombinować, czuwać, śledzić. Po co?
    widzę, że wy w tej dzikiej europce nic nie potraficie zrobić porządnie i wiecznie
    żyjecie deluzjami.,

    Chinczyk produkuje solarne pompy i jest pompa + solar w zestawie, jako kit
    i zapomina się o problemie
    W każdym zestawie jest programator czasowy i się ustawia rytmy i czasy pracy

    Kto by czas tracił na dodatkową elektronike, gdy kupuje wszystko w zestawie, montuje
    i to działa w tym samym dniu.

    A zimą nie działa bo zimą woda zamarza i problem rozwiązany

    Wszystko działa automatyc znie, jest tanie i każdy Zenek skuma jak tego używać.

    Czyli żadne:
    1 solar + 3-5 pompek

    (1 solar + 1 pompka) x 3 czy 5

    I dlatego cały świat jest innowacyjny i się rozwija, a Polska to afryka dzika

  • 46. Data: 2021-12-15 13:46:38
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 15.12.2021 o 13:36, a a pisze:

    > Chinczyk produkuje solarne pompy i jest pompa + solar w zestawie, jako kit
    > i zapomina się o problemie
    > W każdym zestawie jest programator czasowy i się ustawia rytmy i czasy pracy

    Znów przylazłeś bredzić? Kupę już zrobiłeś?

    Pokaż mi taki chiński zestaw na 4 pompy po 50-80W z panelem 300W :)

    Są zestawy z pompką 5W, możesz sobie kupić i spłukiwać wodę w kiblu.

    > Kto by czas tracił na dodatkową elektronike, gdy kupuje wszystko w zestawie,
    montuje i to działa w tym samym dniu.

    Sru. Gupi jesteś i wiem że ci to nie minie :) Nawet mnie to cieszy :)

    > A zimą nie działa bo zimą woda zamarza i problem rozwiązany

    Jak? W tym wątku pisałeś że zimą takie pompki w lodzie pracują ale
    słońca nie wystarcza. To się zdecyduj bo ciągle bredzisz :)

    > Wszystko działa automatyc znie, jest tanie i każdy Zenek skuma jak tego używać.

    Srycznie, niczego nie kumasz, jesteś intelektualnie amebą i do
    kumkającej żaby sporo ci jeszcze brakuje :)

    > I dlatego cały świat jest innowacyjny i się rozwija, a Polska to afryka dzika

    O, słusznie. Widzę jednak że to dobry trop, zatem kup bilet do Afryki i
    znikaj :)

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>

  • 47. Data: 2021-12-15 13:55:28
    Od: a a <m...@g...com>

    On Wednesday, 15 December 2021 at 13:46:50 UTC+1, LordBluzg(R) wrote:
> [...]
    > kumkającej żaby sporo ci jeszcze brakuje :)
    > O, słusznie. Widzę jednak że to dobry trop, zatem kup bilet do Afryki i
    dobże dobże, rzyj swoimi deluzjami
    i bodój Zenkowe światy.

    Bo reszta świata juz kupiła solarne pompki do wody za grosze
    i nie wie gdzie tu problem

    Pewnie zaraz napiszesz jak zbudowac własny sedes z pudełek tekturzanych z Biedrony

    Wymyśl coś jeszcze to się posmiejemy

    ha ha ha
    cha cha cha

  • 48. Data: 2021-12-15 14:39:20
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 15.12.2021 o 12:29, A S pisze:

    Ciężko z Tobą, spróbuję jeszcze raz...

    > Nie rozumiem. Jesli mam 14V (czyli dużo) i załaczam kolejną pompę, U
    > spada do powiedzmy 12V. To niewielkie PV, nie akumulator o dużej
    > wydajności. OK?

    Nie. Stoisz obie z boku i patrzysz. Niczego nie dotykasz.

    Zaczyna świecić słońce i za przetwornicą pojawia się 10V. Startuje
    pierwsza pompa. Sama startuje bez Twojej ingerencji. Pozostałe pompy nie
    startują bo im nie pozwala na to układ, który Ci narysowałem. Ponieważ
    potrzebuje wyższego napięcia do wyzwolenia przekaźnika a tego napięcia
    jeszcze nie ma.

    Czekasz dalej i nagle słońce świeci bardziej. Za przetwornicą nie ma już
    10V a jest 11V i uruchamia się druga pompa. W momencie uruchomienia
    drugiej pompy napięcie lekko spada ale tolerancja ok 3V obwodu, który Ci
    narysowałem nie pozwala na odłączenie załączonej już drugiej pompy.
    Pompa się rozkręca i napięcie lekko wzrasta. Teraz przy napięciu 11V
    działają dwie pompy a pozostałe nie działają bo pilnuje ich układ
    przekaźników który Tobie narysowałem i który załączy samoczynnie pompy,
    jeśli napięcie wrośnie.

    Nadal niczego nie dotykasz i niczego nie włączasz. Stoisz i patrzysz.

    Czekamy dalej, słońce znów świeci jaśniej i wzrasta napięcie...po kolei
    włączając następne pompy. Ostatnia pompa będzie startować, kiedy
    przetwornica się nasyci i osiągnie 14V na wyjściu.

    Kiedy słoneczko zachodzi lub przychodzi chmura, pompy zaczynają się same
    wyłączać od ostatniej do pierwszej z odwrotną logiką odłączeń niż przy
    włączaniu, czyli jeśli napięcie spadnie do 12V to będą pracować już
    tylko 3 pompy a jeśli spadnie do 10V pozostaną w pracy tylko dwie pompy
    bo inne już zostały odłączone na skutek zbyt małego napięcia sterującego
    przekaźniki. Jeśli napięcie spadnie poniżej 10V to pozostanie tylko
    jedna pompa włączona a pozostałe będą wyłączone. Jeśli zupełnie zajdzie
    słońce, wszystkie pompy się zatrzymają.

    Twoim zadaniem jest tylko stać z boku i patrzeć jak to działa. Nic więcej.

    To jest właśnie AUTOMATYKA o której piszę od początku a którego to słowa
    jak dotąd nie zrozumiałeś.

    Dla zabawy, możesz sobie jeszcze pstryczki założyć do pomp i z nudów
    włączać je i wyłączać ręcznie, tylko nie wiem po co :)
    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>

  • 49. Data: 2021-12-15 18:28:37
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan A S napisał:

    > Nie rozumiem. Jesli mam 14V (czyli dużo) i załaczam kolejną pompę,
    > U spada do powiedzmy 12V. To niewielkie PV, nie akumulator o dużej
    > wydajności. OK?

    Nie. Charakterystyka ogniwa jest niemal prostokątna. Czyli jak napięcie
    spada pod wpływem wzrostu obciążenia (albo spadku oświetlenia), to od
    razu spada na łeb na szyję, niemal do zera. A jak panel ma duży zapas
    mocy w stosunku do potrzeb, to różnice napięcia są minimalne, trzeba
    dużej przcyzji pomiaru (i wiedzy o parametrach), by określić, jak daleko
    jeszcze do załamania. Pisałem o tym.

    Jarek

    --
    Nikt nic nie czyta, a jeśli czyta, to nic nie rozumie, a jeśli nawet
    rozumie, to nic nie pamięta.

  • 50. Data: 2021-12-15 18:45:14
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

> [...]
    > mocy w stosunku do potrzeb, to różnice napięcia są minimalne, trzeba
    > dużej przcyzji pomiaru (i wiedzy o parametrach), by określić, jak daleko

    Dlatego mu podałem, że pierwsza pompa ma być bez przekaźnika, głównie po
    to aby ustalić już na wstępie stabilną moc panelu. Wraz ze wzrostem
    mocy, będzie wzrastało napięcie a charakterystyka nie będzie kwadratowa
    lecz bardziej liniowa, co posłuży do uruchamiania następnych sekcji
    (kaskady) obwodu.

    Jak widzisz, nie zrozumiał dotąd że piszę o zautomatyzowaniu całego
    procesu, żeby nic już później nie musiał kombinować.

    Proponuję mu gotowca ale on jeszcze tego nie łapie :)

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>