  • 61. Data: 2021-12-16 17:32:09
    Temat: Re: Jak zbudować małą fotowoltaikę bez akumulatora?
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 16.12.2021 o 14:31, A S pisze:

    > Mam zasilacz.
    >
    > Jednak panel to nie zasilacz. Nie jadę gałką w górę, a pilnuję, aby być
    > w okolicy Vmpp.

    Zatem na co czekasz? Jedź gałką w tym obwodzie:)

    > Do zasilacza nie sztuka przystawić Twoją drabinkę. Z panelem to nie
    > zadziała.

    Zadziała dokładnie tak samo jak z zasilaczem. W jednym i drugim
    przypadku masz wzrost i obniżanie napięcia...w sumie mocy bo tak należy
    to rozumieć. Wzrost napięcia powoduje przepływ prądu...co już chyba
    wyjaśniliśmy? :D

    Służę wzorem ale wszystko da się ładnie obliczyć z prawa Ohma i nie ma
    tutaj żadnej zagadki :)

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>

  • 62. Data: 2021-12-16 17:47:23
    Od: a a <m...@g...com>

    On Thursday, 16 December 2021 at 16:40:03 UTC+1, A S wrote:
> [...]
    nie zrobił , bo to jest wadliwa koncepcja

    > Są urządzenia do grzania wody 3-ma grzałkami. Prądem z paneli. Różne kombinacje
    połączenia grzałek dostarczają różnych obciążeń PV, tak aby dopasować się do
    aktualnej mocy.

> [...]
    połączenia grzałek dostarczają różnych obciążeń PV, tak aby dopasować się do

    Czy możesz podać linka ?

    Czy znalazłeś akumulatory o zmiennej pojemności, poza beczkami na wodę ?

  • 63. Data: 2021-12-16 18:39:49
    Od: A S <a...@e...pl>

    W dniu 2021-12-16 o 17:47, a a pisze:

> [...]
    połączenia grzałek dostarczają różnych obciążeń PV, tak aby dopasować się do

    Wpisz "grzanie wody panelami fotowoltaicznymi"
    pozdr
    --
    A S

  • 64. Data: 2021-12-16 18:52:16
    Od: A S <a...@e...pl>

    W dniu 2021-12-16 o 17:27, LordBluzg(R) pisze:

    > Nie. Przetwornica jest jakby "przeźroczysta". Jeśli na panelu masz 8V to za
    przetwornicą też jest 8V. Jeśli na panelu masz 10V to za przetwornicą jest 10V. Jeśli
    na panelu masz 15V to za przetwornicą jest...12V(tutaj dopiero jest regulacja
    maksymalnego napięcia).

    No to nareszcie się czegoś dowiedziałem. Za dużo mówiłeś o rzekach. Rozumiem
    drabinkę.

    > Dlaczego chcesz używać Arduino, skoro niczego nie potrzeba więcej niż to co użyłem
    w tym projekcie, czyli przekaźniki, diody i kondensatory?

    Zawsze najpierw myślę o sofcie, potem o hardware.

    dzieki i pozdro
    --
    A S

  • 65. Data: 2021-12-16 18:54:56
    Od: a a <m...@g...com>

    On Thursday, 16 December 2021 at 18:39:55 UTC+1, A S wrote:
> [...]
    aktualnej mocy.

    > Wpisz "grzanie wody panelami fotowoltaicznymi"
    wpisałem,
    100 linków i żaden nie dotyczy wielu grzałek, bo się po prostu nie da
    i pisali o tym od 20 lat, że się nie da

  • 66. Data: 2021-12-16 20:45:32
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 16.12.2021 o 18:52, A S pisze:

    > No to nareszcie się czegoś dowiedziałem. Za dużo mówiłeś o rzekach.
    > Rozumiem drabinkę.

    Ufff :)

    > Zawsze najpierw myślę o sofcie, potem o hardware.

    Tutaj nie ma softu, sam hardware. Jedynym dokładnym parametrem ustalenia
    idealnej pracy jest dobranie ilości diod szeregowo z cewką przekaźnika
    (doświadczalnie), żeby wypraktykować najlepszy próg zadziałania i
    ewentualnie pojemność kondensatorów do podtrzymania chwilowego spadku
    napięcia w momencie rozruchu włączanej, następnej pompy.

    Pojemność kondensatora ma ścisły związek z opornością cewki przekaźnika.
    Im wyższa oporność cewki tym mniejszy kondensator i chodzi również o
    czas podtrzymania. Po prostu nie wiem jakie przekaźniki wybierzesz. Im
    większy czas do podtrzymania, tym większa pojemność.

    Dopiszę tylko, bo nie wspomniałem o stanie, kiedy pierwsza pompa ma już
    działanie na poziomie 12V i czekamy na włączenie drugiej pompy.

    Jeśli w tym czasie, słoneczko dopali na chwilę lub akurat "stanie" w
    zachmurzeniu w momencie włączania drugiej pompy, może zaistnieć stan,
    gdzie ta się włączy ale z panelu nie popłynie więcej i napięcie się nie
    podniesie. Po okresie podtrzymania przekaźnika, gdzie już pracują dwie
    pompy, pompa druga nagle się wyłączy i wrócimy do stanu z jedną pompą.

    Lepiej mieć wtedy jedną pompę w stanie wydajności niż dwie półwydajne,
    co ma wpływ oczywiście na trwałość poszczególnych pomp.

    Tak już nawiasem, pierwsza pompa (ta bez przekaźnika) powinna być
    najmocniejsza w sensie, że jeśli masz pompy 80W i 50W to pierwsza ma być
    80W a pozostałe słabsze.

    Miłej zabawy.

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>

  • 67. Data: 2021-12-16 22:01:21
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 16.12.2021 o 20:45, LordBluzg(R) pisze:

> [...]
    > czas podtrzymania. Po prostu nie wiem jakie przekaźniki wybierzesz. Im
    > większy czas do podtrzymania, tym większa pojemność.

    Ważna rzecz. Nie stosuj przekaźnika bez diody. Dioda szeregowo z
    przekaźnikiem zapobiega rozładowaniu kondensatora przez cały obwód i
    cała energia zgromadzona w kondensatorze służy tylko dla cewki tego
    przekaźnika jako podtrzymanie. Jeśli zastosujesz przekaźnik bez diody,
    to kondensator zostanie natychmiast rozładowany przez obwód i przekaźnik
    będzie "klapał" wł/wył.

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>

  • 68. Data: 2021-12-17 11:43:06
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 16.12.2021 o 17:27, LordBluzg(R) pisze:

> [...]
    > jest 10V. Jeśli na panelu masz 15V to za przetwornicą jest...12V(tutaj
    > dopiero jest regulacja maksymalnego napięcia).

    Dopiszę Ci jeszcze dlaczego korzystanie z przetwornicy jest lepsze niż
    korzystanie z PWM.

    Przy obecności PWM panel nie osiąga maksymalnego napięcia (20V), dokąd
    akumulator nie będzie naładowany w pełni co czyni go niewykorzystanym w
    20%, czyli 20% mocy panelu idzie na straty. Jeśli akumulator jest już
    naładowany dopiero wtedy wzrasta napięcie przed PWM.

    To proste obliczenie. Tabliczka Twojego panelu ma przykładowo 20V i 6A i
    nigdy więcej tam nie będzie, ani nie będzie 23V anie nie będzie więcej
    niż 6A co producent przelicza 20x6=120W i podaje moc panelu przy
    zachowaniu tych parametrów.

    PWM zaniża napięcie panelu do 14V podczas ładowania akumulatora i prąd
    większy niż na tabliczce (6A) nie popłynie.

    14x6=84W czyli masz stratę 20% mocy panelu, która nie jest wykorzystana
    w procesie ładowania.

    W przypadku przetwornicy to nie zachodzi, ponieważ przetwornica nie
    zaniża napięcia panelu i w pełnym słońcu, jeśli panel pracuje 20V i 6A
    czyli 120W i jeśli stosujemy przetwornicę to po stronie wtórnej i
    regulacji otrzymujemy 14v i...8A, czyli więcej amperażu niż możliwości
    panelu.
    Wynika to z konwersji przetwornicy i jej właściwości.

    Zatem dostajemy 14V x 8A ~ 120W :)

    Warunkiem poprawnej pracy tego panelu jest czerpanie jego mocy nie
    przekraczającej 120W. Jeśli podłączysz tam większe obciążenie to
    napięcie panelu spadnie i będzie on nieefektywny.

    Dlatego kładę nacisk na stosowanie tej przetwornicy, bo podłączanie
    bezpośrednio pomp pod panel, nie dość że może uszkodzić pompy to może
    również zaniżać moc panelu z uwagi na duży spadek napięcia i zwyczajnie
    jest to mnieefektywne. Pompy same w sobie nie mają ograniczenia i będą
    zawsze obciążały panel maksymalnie (dzika prowizorka:D). Przetwornica
    posiada ograniczenie napięcia a podłączone pod nią pompy dostaną tyle
    napięcia i prądu ile wymagają ich parametry nominalne i więcej nie wezmą :)

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>

  • 69. Data: 2021-12-17 12:27:40
    Od: A S <a...@e...pl>

    W dniu 2021-12-17 o 11:43, LordBluzg(R) pisze:

> [...]
    napięcia i prądu ile wymagają ich parametry nominalne i więcej nie wezmą :)

    dziekuje. Mam już 2 przetwornice do testów.

    pozdr serd
    --
    A S

  • 70. Data: 2021-12-17 12:33:25
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 17.12.2021 o 12:27, A S pisze:

    > dziekuje. Mam już 2 przetwornice do testów.

    Nie wiem jakie masz te przetwornice ale z uwagi na to co pisałeś o
    pompach, powinna być to jedna przetwornica 300W minimum.

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>