  • 11. Data: 2010-08-09 19:34:24
    Temat: Re: Jak znaleĽć nieszczelno?ć w lodówce?
    Od: "Mustafa" <M...@B...xx>

    > mieć nadmiernych zwężeń powodujących miejscowe sprężanie i podgrzewanie

    nie żebym się specjalnie czepiał, ale w zwężeniach to akurat ciśnienie spada
    a nie rośnie :P

  • 12. Data: 2010-08-09 19:38:17
    Od: "Boombastic" <b...@p...onet.pl>

    > Tlen powyżej 50% jest niebezpieczny w ciśnieniu atmosferycznym. Jeśli go
    > sprężymy to w temperaturze pokojowej może wywołać samozapłon w zetknięciu
    > z olejem, węglem itp. Przy ogrzaniu i sprężeniu może spowodować zapłon
    > metalu np stali itp. Dlatego instalacje do przetaczania sprężonego tlenu
    > nie mogą mieć nadmiernych zwężeń powodujących miejscowe sprężanie i
    > podgrzewanie gazu.

    Być może tak, ale nasuwają mi się pytania: czy w przypadku lodówki
    instalacja wytrzyma aż takie ciśnienie by doszło do samozapłonu? Jak duże
    ciśnienie musi być by doszło do takiego samozapłonu?
    To, że czysty tlen jest niezmiernie niebezpieczny to wiem, jednak moje
    doświadczenia dotyczą tylko ciśnienia atmosferycznego.

  • 13. Data: 2010-08-09 19:40:12
    Temat: Re: Jak znaleĄć nieszczelno?ć w lodówce?
    Od: Jan Werbiński <j...@t...bez.mai.la>

    Użytkownik "na102" <g...@P...FM> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "Boombastic" <b...@p...onet.pl> napisał w
    > wiadomo?ci news:i3pd7a$5l4$1@news.onet.pl...

    > nie wiem z kim piszesz bo mam widać go tam gdzie sobie zasłużył ;)
    > fakt że kompresor zawsze był zdemontowany a tlen doprowadzany od strony
    > parownika

    Haha, debil wpuszczający tlen do instalacji zanieczyszczonej olejem mnie
    zablokował. :-)))
    Fajnie, że blokują mnie kandydaci do nagrody Darwina.
    Wyborne!

    Prywatna http://www.janwer.com/
    Nasza siec http://www.fredry.net/

  • 14. Data: 2010-08-09 19:43:32
    Od: "Mustafa" <M...@B...xx>

> [...]

    a nie rośnie :P

    > więc takie rzeczy są dla mnie oczywiste.

    no jeśli to co napisałeś jest dla Ciebie oczywiste to Ty się może dobrze
    ubezpiecz przed nurkowaniem :)

  • 15. Data: 2010-08-09 19:51:03
    Od: Jan Werbiński <j...@t...bez.mai.la>

    Użytkownik "Mustafa" <M...@B...xx> napisał w wiadomości

    > nie żebym się specjalnie czepiał, ale w zwężeniach to akurat ciśnienie
    > spada a nie rośnie :P

    O efekcie Venturiego wiem.

    Chodzi natomiast o to.
    Odkręcasz butlę i gaz zamiast przepływać do drugiej butli napotyka na drodze
    zwężenie i miejscowo się spręża, występuje miejscowe tarcie itp. Podobny
    efekt może nastąpić kiedy wąż jest np złamany i gaz przepływający z bardzo
    dużą prędkością uderza w powstałe w ten sposób "kolanko". Zdarzały się
    samozapłony metalowych instalacji właśnie z tego powodu. Palił się metal,
    jak w lancy tlenowej.

    Ja tego nie wymyśliłem, tylko się tego uczyłem i powtarzam.

  • 16. Data: 2010-08-09 19:54:56
    Od: Jan Werbiński <j...@t...bez.mai.la>

    wiadomości news:i3plff$sga$1@news.onet.pl...

> [...]
    > To, że czysty tlen jest niezmiernie niebezpieczny to wiem, jednak moje
    > doświadczenia dotyczą tylko ciśnienia atmosferycznego.

    Tlen w zetknięciu z olejem zapala się przy stężeniu >50% w ciśnieniu
    atmosferycznym.
    Jakiś olej czy węglowodór, którego nazwy nie pamiętam zapala się w czystym
    tlenie samoistnie w temperaturze 70 stopni.
    Dlatego mieszanki >50% traktuje się tak jak czysty tlen.
    Z tego powodu właśnie kosmonauci już nie przebywają w atmosferze czystego
    tlenu.

    Napełniając lodówkę dochodzi do miejscowego przegrzania mogącego osiągnąć
    >100 stopni i zwiększenia ciśnienia. Krystalicznie czysty przykład totalnej
    głupoty. Tacy ludzie później chodzą po ulicy bez rączek albo nóżek.

  • 17. Data: 2010-08-09 19:56:03
    Od: Jan Werbiński <j...@t...bez.mai.la>

    > nie żebym się specjalnie czepiał, ale w zwężeniach to akurat ciśnienie
    > spada
    > a nie rośnie :P

    Rośnie prędkość i tarcie.
    Faktem jest że były wypadki samozapłonu metalu lub zaworów właśnie z tego
    powodu. I tyle.
    Na szkoleniach albo z książek byś się dowiedział

    > no jeśli to co napisałeś jest dla Ciebie oczywiste to Ty się może dobrze
    > ubezpiecz przed nurkowaniem :)

    Jestem.

  • 18. Data: 2010-08-09 19:59:19
    Od: Jan Werbiński <j...@t...bez.mai.la>

    Użytkownik "Jan Werbiński" <j...@t...bez.mai.la> napisał w wiadomości
    > Użytkownik "Mustafa" <M...@B...xx> napisał w wiadomości

    Po gwałtownym odkręceniu zaworu przed przewężeniem ciśnienie gwałtownie
    rośnie.
    Ergo - przewężenie powoduje miejscowe sprężanie i podgrzewanie gazu.

  • 19. Data: 2010-08-10 07:28:35
    Od: "na102" <g...@P...FM>

    > Napełniając lodówkę dochodzi do miejscowego przegrzania mogącego osiągnąć
    > głupoty. Tacy ludzie później chodzą po ulicy bez rączek albo nóżek.
    ogólnie przyznaję Ci racje że nie powinno się tego robić ale faktem jest ze
    w tamtych latach na 4 zakłady z którymi współpracowaliśmy wszyscy uzywali
    tlenu i nikomu nie eksplodowało,do wykrycia nieszczelnośći nie używaliśmy
    dużych ciśnień ani tez nie potrzeba dużej wydajności .
    Jeżeli by tak było jak piszesz to musiało by dojść do samozpłonu ,wiec jak
    to jest?
    Polecam odcinek programu "pogromcy mitów" gdzie zademonstrowano połączenie
    tlenu z tłuszczem ,aby wywołać wybuch była potrzebna inicjacja zaplonu
    iskrą.
    Niemniej masz racje że nie powinno sie tlenu stosować bo niepotrzebnie
    rośnie ryzyko zapłonu.

  • 20. Data: 2010-08-10 08:00:02
    Od: "Boombastic" <b...@p...onet.pl>

    > Polecam odcinek programu "pogromcy mitów" gdzie zademonstrowano
    > połączenie tlenu z tłuszczem ,aby wywołać wybuch była potrzebna inicjacja
    > zaplonu iskrą.

    No właśnie też mam wątpliwości co do tego samozapłonu. Gdyby czysty tlen był
    aż tak reaktywny to skierowanie jego strumienia na człowieka od razu powinno
    go podpalić. Nie mam żadnych wątpliwości, że inicjując zapłon reakcja
    spalania jest bardzo gwałtowna, ale bez inicjacji ciężko mi sobie wyobrazić
    podpalanie wszystkiego dookoła czystym tlenem.