  • 1. Data: 2010-11-07 07:20:30
    Temat: Jaka winorośl?
    Od: "wolim" <n...@t...pisz>

    Witam szanowna grupe!

    Chce posadzic jeszcze w tym roku winorosl i mam pytanie. Szukam odmiany
    deserowej o zoltych (zielonych) gronach, ale zeby miala duze, slodkie,
    owalne owoce - jednym slowem takie jak te kupowane na codzien w sklepie. Czy
    takie odmiany w ogole w Polsce sa mozliwe do uprawy? Jeszcze nigdy nie
    widzialem, zeby ktos mial taka odmiane u siebie - moze po prostu w naszym
    klimacie jest to nie do osiagniecia?

    Z reguly spotyka sie u nas winogrona o malych, lekko cierpkich i
    kwaskowatych owocach. Wszyscy sie chwala, ze maja winogrona jak ze sklepu, a
    w rzeczywistosci nadaje sie to glownie na wino.

    A moze chociaz cos zblizonego do moich oczekiwan?

    Trudno o doradztwo w tej dziedzinie w sklepach ogrodniczych, bo kazdy sie
    chwali, ze jego odmiana jest duza, slodka i smaczna :)

    Pozdrawiam,
    MW

  • 2. Data: 2010-11-07 10:19:35
    Temat: Re: Jaka winoro?l?
    Od: Tadeusz Smal <s...@s...pl>

    W dniu 2010-11-07 08:20, wolim pisze:
> [...]
    >
    > Trudno o doradztwo w tej dziedzinie w sklepach ogrodniczych, bo kazdy sie
    > chwali, ze jego odmiana jest duza, slodka i smaczna :)
    :)
    Powinieneś zapytać i szukać na http://www.winogrona.org/forum/
    O gustach zasadniczo się nie dyskutuje ale mam Szwagra , który
    podobnie jak Ty określa swoje preferencje odnośnie winnych gron: duże ,
    owalne i wielkości tych sklepowych jagody ale jak przychodzi do mojej
    winnicy to omija te "sklepowe" a wybiera odmiany o mniejszych owocach
    ale za to smaczniejsze,słodsze o różnorodnych smakach i aromatach
    bardziej aromatyczne.
    Dla mnie te "sklepowe" choć wielkie i ładnie wyglądają , są jednak
    twarde i takie bezsmakowe tzn mało słodkie i mało aromatyczne ale
    oczywiście Twoim prawem jest je lubić.
    z pozdrowieniami i uśmiechami
    smal
    sklep: http://trawki.pl/

  • 3. Data: 2010-11-07 23:19:14
    Temat: Re: Jaka winorośl?
    Od: Leszek Serdyński <l...@o...pl>

    Użytkownik "wolim" <n...@t...pisz> napisał w wiadomości
    > Witam szanowna grupe!
    >
    > Trudno o doradztwo w tej dziedzinie w sklepach ogrodniczych, bo kazdy sie
    > chwali, ze jego odmiana jest duza, slodka i smaczna :)

    http://www.clematisy.pl/izazaliwska.html

    Pozdrawiam
    Leszek
    www.ogrodniczy.eu

  • 4. Data: 2010-11-08 08:43:01
    Od: tomekp <t...@a...ma.kota.pl>

    On 07.11.2010 08:20, wolim wrote:
> [...]
    > deserowej o zoltych (zielonych) gronach, ale zeby miala duze, slodkie,
    > owalne owoce - jednym slowem takie jak te kupowane na codzien w sklepie.

    Da sie takie uprawiac w Polsce jednak trzeba je okrywac na zime.
    Przynajmniej w pierwszych latach po posadzeniu, pozniej mozna okrywanie
    zaniedbac liczac na ciepla zime i owoce lub ostra zime i brak owocow.
    Poczytaj o odmianach Łora, Talizman i Arkadia. Pierwsze dwie są dosc
    odporne na mroz, przy czym Lora jest naprawde bardzo smaczna i wczesna.
    Arkadia jest super ale dosc delikatna. Talizman jest odporniejszy ale
    obcopylny no i smak taki sobie - jak ze sklepu.
    pozdrawiam

  • 5. Data: 2010-11-08 20:42:57
    Od: Krycha <k...@p...onet.pl>

> [...]
    >
    > Chce posadzic jeszcze w tym roku winorosl i mam pytanie. Szukam odmiany
    > deserowej o zoltych (zielonych) gronach, ale zeby miala duze, slodkie,

    Zółte, słodkie i okrągłe i wczesne - Iza Zaliwska.

    Pozdrawiam Krycha.

  • 6. Data: 2010-11-08 22:28:52
    Od: Barbara Miącz <s...@i...te.ria.pl>

    wolim pisze:

    > Chce posadzic jeszcze w tym roku winorosl i mam pytanie.

    V 68021. Duże, różowe, smaczne, z wyraźnym posmakiem czereśni jeśli
    pozwoli się dobrze dojrzeć ;-)

    Pozdrawiam, Barbara

  • 7. Data: 2010-11-22 08:58:26
    Od: d...@d...dp.com.pl

    On Sun, 7 Nov 2010, wolim wrote:

    > Z reguly spotyka sie u nas winogrona o malych, lekko cierpkich i
    > kwaskowatych owocach. Wszyscy sie chwala, ze maja winogrona jak ze sklepu, a
    > w rzeczywistosci nadaje sie to glownie na wino.

    Nie zgadzam się. Te winogrona nadają się na rozcieńczony napój
    alkoholizowany z dodatkiem cukru.
    Czasami jest smaczny.

    > A moze chociaz cos zblizonego do moich oczekiwan?

    Tak. Są odmiany wyglądające tak samo jak w sklepie ale smak trochę gorszy.
    Mam na mysli Arkadię. Przygotuj się jednak na posługiwanie się chemią i coroczne
    całkowite okrywanie na zimę.

    D.P.