  • 131. Data: 2011-01-28 20:27:48
    Temat: Re: Jaki parametr fizyczny zmieni sie po zainstalowaniu rekuperatora?
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 28 Sty, 20:59, "Maniek4" <r...@l...pl> wrote:

    > Ale dodales zuzucie energii przez ciagle pracujaca pompe GWC i wentylatory?

    Ja pisalem o koszcie instalacji. Eksploatacyjnie rekuperator sie
    oplaca (wiecej oszczedza, niz kosztuje jego naped), tu nie ma wogole
    co gdybac (no kogucik i papo smerf maja inne teorie ale jakos mnie nie
    przekonuja :P

    > Bo glupio jakos tak porownywac magiczne obliczeniowe nie chcace wyjsc gdzie
    > indziej 5tys kWh strat grawitacji? A dla czego nie chcace wyjsc gdzie
    > indziej? Bo 5000 kWh to w moim przypadku gaz za ok. 1000zl. Mieszczac sie w
    > sezonie w kwocie dwa tys. z kawalkiem nie sposob nie zauwazyc, ze to wynik z

    Maniek.. Ty sie zmiescisz z ogrzewaniem gazem w dwoch tysiacach na
    sezon? Podczas gdy grudzien podobno kosztowal Cie o ile pamietam ponad
    900 pln !? No nie rob jaj :) Pozatym Ty masz inny dom. U Ciebie moze
    oszczedzilbys 3000 kWh? Nie wiesz, bo tego nie liczyles ;) Ja to
    liczylem bardzo dokladnie OZC (ktory bynajmniej nie jest programem
    produkowanym ani nawet wspieranym przez producentow rekuepratorow
    tylko rzetelnym, niezaleznym programem do liczenia prawdziwego
    zapotrzebowania na cieplo budynkow).
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 132. Data: 2011-01-28 20:53:20
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

    > Uzytkownik "Adam" <a...@g...com> napisal w wiadomosci
    .googlegroups.com...

    > sezonie w kwocie dwa tys. z kawalkiem nie sposob nie zauwazyc, ze to wynik
    > z ksiezyca. Innymi slowy gdybym zainstalowal reku to wg. prezentowanego
    > toku myslenia zaplacilbym blisko polowe tego co dzis.
    Jedyne wytłumaczenie jest takie że masz za mało wydajną went grawitacyjną i
    za mało ciepła wywalaonana zewnątrz;))

    Kris

  • 133. Data: 2011-01-28 21:04:08
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 28 Sty, 20:46, "Maniek4" <r...@l...pl> wrote:

    > Widze, ze sporo rzeczy Ci sie musi zwrocic. Poczynajac od grubego
    > ocieplenia,

    Roznica miedzy 10, a 20cm styro wyszla ok 1,3k pln. To sie akurat
    zwroci migiem. W lato dluzszej utrzymywany z GWC chlodek dzieki
    grubszej izolacji tez bedzie nie do pogardzenia :)

    > okien trzyszybowych,

    Nie mam okien trzyszybowych. Tzn. mam ale P4 to okna jednokomorowe.
    Dwie szyby sa ze soba sklejone z kilkoma warstwami folii posrodku.

    > przez kominek i rekuperator dochodzimy do
    > juz zwroconej pompy ciepla. I to wszystko juz sie zwrocilo?

    Sek w tym ze ja montujac to wszystko sam zaplacilem (lub zaplace) za
    to wszystko razem do kupy wziete mniej niz niejeden ze standardowa
    instalacja CO z kalafiorami, piecem z podajnikiem na wegiel i
    wentylacja grawitacyjna :-) Wiec mi to naprawde rybka ;)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 134. Data: 2011-01-28 21:43:10
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Uzytkownik "Adam" <a...@g...com> napisal w wiadomosci
    .googlegroups.com...

> [...]
    > oplaca (wiecej oszczedza, niz kosztuje jego naped), tu nie ma wogole
    > co gdybac (no kogucik i papo smerf maja inne teorie ale jakos mnie nie

    Ale zeby ta wentylacja w ogole dzialala to wentylatory musz sie krecic,
    latem, zima, caly czas. Dla grawitacji to tylko koszty budowy takie czy
    inne, pozniej dziala sama.

    > Maniek.. Ty sie zmiescisz z ogrzewaniem gazem w dwoch tysiacach na
    > sezon? Podczas gdy grudzien podobno kosztowal Cie o ile pamietam ponad
    > 900 pln !? No nie rob jaj :)

    Nie grudzien a listopad i grudzien. Nie wiem czy sie zmieszcze w dwoch
    tysiacach, troche watpie, mysle, ze w 2500 powinienem sie obrobic o ile w
    lutym nie bedzie -30C przez miesiac.

> [...]
    > produkowanym ani nawet wspieranym przez producentow rekuepratorow
    > tylko rzetelnym, niezaleznym programem do liczenia prawdziwego

    Dobra reklame sobie darujmy. Tu chodzi o myslenie nad tym co sie pisze...
    Moj dom to powierzhcnia o ile dobrze kojarze co najmniej taka jak u Ciebie.
    W prost przyjmuje Twoje dane. Nawet jezeli pomyle sie o te 10% to i tak nie
    zgadza sie w rachunkach zapotrzebowania budynku na cieplo biorac pod uwage
    same przegrody.
    Teraz Twoj przypadek: na grawitacji oszczedzasz 5tys. kWh, czyli w
    odniesieniu do 7tys. zl/sezon zuzywasz dzis ok. 15000kWh z rekuperatorem, a
    pamietac nalezy, ze to tylko roznica miedzy went. grawitacyjna a mechaniczna
    czyli wylaczajac wentylacje w ogole zuzywalbys jeszcze mniej. Liczyles
    straty przez przegrody?
    Teraz moj przypadek: zuzycie przyjmijmy na kwote 2500zl/sezon co daje ok.
    1300m^3 gazu a to bedzie jakies 11 - 12 tys. kWh. Pomijajac subtelnosci w
    obliczeniach, bo moze mniej grzeje, moze u mnie na zewnatrz bylo cieplej
    chociaz slonca macie wiecej, moze mam wieksze okna, z grubsza mozemy przyjac
    nasze zuzycie na podobnym poziomie. Sorry nie wierze, ze montujac
    rekuperator moje zuzycie bedzie na poziomie 10 tys. kWh, czy nawet 6 tys.
    kWh, a Twoje 15 tys. kWh. Czyli ogrzalbym dom ponad 200m^2 po posadzkach
    powierzchni tylko mieszkalej (bez garazu, strychu) kwota 1200zl?

    Pozdro.. TK

  • 135. Data: 2011-01-28 21:49:44
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 28 Sty, 22:43, "Maniek4" <r...@l...pl> wrote:

> [...]
    > kWh, a Twoje 15 tys. kWh. Czyli ogrzalbym dom ponad 200m^2 po posadzkach
    > powierzchni tylko mieszkalej (bez garazu, strychu) kwota 1200zl?

    Czemu tak to liczysz? Skoro z wentylacja grawitacyjna grzejesz za 2500
    pln, to z rekuperatorem odzyskalbys 80% z 30% ktore ida na wentylacje.
    Tj. reku powinien u Ciebie przyniesc zysk rzedu 600 pln / sezon. Czyli
    placilbys nie 2500, a 1900. Caloroczny koszt napedu rekuperatora dla
    200m3/h to 400 pln. Spokojnie mozna obnizyc do 100-150m3/h w
    zaleznosci od ilosci osob / generowanej wilgoci i tak dalej :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 136. Data: 2011-01-28 21:51:55
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 28 Sty, 22:43, "Maniek4" <r...@l...pl> wrote:

    Swoja droga - skomplikowany masz ten dom? Dach dwuspadowy czy bardziej
    skomplikowany? Podeslij mi kiedys dokladne skany projektu + opis gdzie
    jakie masz ocieplenia, okna, drzwi, bramy, to Ci sie kiedys poswiece i
    wprowadze Twoja chaupe do OZC. Moze jak wyniki zaczna sie pokrywac z
    rzeczywistoscia - przekonasz sie ze jego wyliczenia sa BARDZO
    dokladne :-) I to zadna reklama bo program jest do uzytku domowego
    darmowy ;)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 137. Data: 2011-01-28 22:15:55
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Uzytkownik "Adam" <a...@g...com> napisal w wiadomosci
    c.googlegroups.com...

    > Czemu tak to liczysz?

    A jak mam liczyc? To dane realne a nie obliczeniowe. Mamy domy o podobnej
    powierzchni i takie przyjalem. Moj dom jak pamietam w porownaniu z Twoim
    wypada gorzej jesli chodzi o ocieplenie. Wiec jakim cudem mam zuzywac mniej
    z grawitacyjna jak Ty z rekuperatorem?

> [...]
    > 200m3/h to 400 pln. Spokojnie mozna obnizyc do 100-150m3/h w
    > zaleznosci od ilosci osob / generowanej wilgoci i tak dalej :)

    I slyszales, zeby ktos ogrzewal dom gazem o takiej powierzchni kwota 1900zl?
    Przeciez nawet Twoj ogrzewany gazem przyjmujac te 15000kWh to kwota 3000zl.
    Roznice najzwyczajniej w swiecie sa zbyt duze. Tu nie chodzi o dwadziescia
    metrow w ta czy tamta.

    Pozdro.. TK

  • 138. Data: 2011-01-28 22:20:57
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Uzytkownik "Adam" <a...@g...com> napisal w wiadomosci
    a.googlegroups.com...
    > On 28 Sty, 22:43, "Maniek4" <r...@l...pl> wrote:
    >
    > Swoja droga - skomplikowany masz ten dom?

    O taaak. Moj dom to przyklad nieekonomicznego projektu. Dwa luki robiace za
    duze mostki, zupelnie nie zwarta bryla, sporo naroznikow i cztery kosze w
    dachu. Sam dach to 400m^2. Powierchnia posadzki na dole z kotlownia i
    spizarnia to niecale 130m^2. Na gorze mieszkalnej nieco mniej.

    > Dach dwuspadowy czy bardziej
    > skomplikowany? Podeslij mi kiedys dokladne skany projektu + opis gdzie
    > jakie masz ocieplenia, okna, drzwi, bramy, to Ci sie kiedys poswiece i
    > wprowadze Twoja chaupe do OZC.

    To bylo robione a w dyskusji nie chodzi o dane z OZC.

    > Moze jak wyniki zaczna sie pokrywac z
    > rzeczywistoscia - przekonasz sie ze jego wyliczenia sa BARDZO
    > dokladne :-) I to zadna reklama bo program jest do uzytku domowego
    > darmowy ;)

    Mam inny darmowy program, jak pamietasz nazywa sie kolektorek i sluzy do
    szacowania uzyskow ze slonca. Na dzis nie pokrywaja sie z prozaicznego
    powodu, nie ma slonca. :-)

    Pozdro.. TK

  • 139. Data: 2011-01-28 22:29:17
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Uzytkownik "Adam" <a...@g...com> napisal w wiadomosci
    b.googlegroups.com...

> [...]
    > instalacja CO z kalafiorami, piecem z podajnikiem na wegiel i
    > wentylacja grawitacyjna :-) Wiec mi to naprawde rybka ;)

    To jest Twoja sprawa a ja tego nie oceniam. Pozostawmy dyskusje oparta na
    faktach i nic poza tym. Od jakiegos czasu po prostu zauwazam, kominek, bo
    prad drogi i takie tam, wiec sie zwroci. Dobra, kominek niech bedzie.
    Ocieplenie wiadomo, nie ma co gadac. Teraz reku szybko sie zwroci bo prad
    drogi i nie pamietamy juz o kominku ktory sie zwrocil bo prad drogi i palimy
    drzewem po iles tam (malo) za drzewo. Dalej pompa ciepla zuzywajaca pradu za
    iles tam (malo) bo prad drogi, wiec tez sie zwroci. :-) Troche sporo
    wykluczajacych sie zaleznosci.
    Po kolei: rekuperator sie nie zwroci bo palisz drzewem zeby nie grzac
    pradem. KWh jest wiec znacznie tansza. Pompa ciepla no nie wiem... :-)
    Jezeli nie palisz w kominku to reku naciagajac rzeczywistosc moze i sie
    zwroci, ale kominek juz nie...

    Pozdro.. TK

  • 140. Data: 2011-01-28 22:29:22
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 28 Sty, 23:15, "Maniek4" <r...@l...pl> wrote:

    > A jak mam liczyc? To dane realne a nie obliczeniowe. Mamy domy o podobnej
    > powierzchni i takie przyjalem. Moj dom jak pamietam w porownaniu z Twoim

    Hmmm.. Jaki masz dom? Nie pamietam. Ile m2 ogrzewasz? Ja ponad 300m2
    choc sporo w tym to kilka pomieszczen piwnicznych ktore maja male
    zapotrzebowanie na cieplo :-)

    > wypada gorzej jesli chodzi o ocieplenie. Wiec jakim cudem mam zuzywac mniej
    > z grawitacyjna jak Ty z rekuperatorem?

    Nie porownuj naszych domow bo to zapewne zupelnie rozne domy - w ten
    sposob to do niczego nie dojdziemy, za duzo roznic :)

    > I slyszales, zeby ktos ogrzewal dom gazem o takiej powierzchni kwota 1900zl?

    Nie wiem. Wogole nie znam nikogo (procz domu pasywnego o ktorym costam
    czasem napisze) kto uzywa wentylacji mechanicznej. Wszyscy moi
    sasiedzi ktorzy montuja WM jeszcze nie mieszkaja! Z drugiej strony sa
    ludzie ktorzy ogrzewaja pradem domy kwota 450 pln / sezon (chocby j-j
    z forum muratora). Myslisz, ze bez rekuperacji mogliby osiagnac taki
    wynik ? :-)

    > Przeciez nawet Twoj ogrzewany gazem przyjmujac te 15000kWh to kwota 3000zl.

    Z rekuperacja. Bez rekuperacji 24 tys kWh czyli ponad 5k pln. I z
    takimi kwotami tez sie liczylem.

    Czy ktos z forumowiczow z wentylacja grawitacyjna dysponuje
    anemometrem? Nie ma prostszego sposobu zeby zmierzyc wymiane powietrza
    - wlozyc tylko w kazdy z kanalow, zsumowac i mamy m3/h przy danej
    temperaturze na zewnatrz. W prosty sposob mozna bedzie policzyc ile
    trzeba dostarczyc energii zeby to powietrze ogrzac. Moze ta droga
    dojdziemy do jakiegos porozumienia :-))

    Ja sobie moze wypozycze albo nawet kupie taki anemometr - przyda mi
    sie w robocie. To zrobilbym pomiary w kilku nowych domkach znajomych.
    Sam jestem ciekawy :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.