  • 1. Data: 2011-08-04 06:24:12
    Temat: Jaki piec i jaki zbiornik CWU?
    Od: ZS <a...@w...pl>

    Rodzice mają stary dom poniemiecki.Ściana 40cm z pustką w środku.
    Poddasze ocieplone wełną 15cm, dom jeszcze nie ale będzie:).
    Powierzchnia na dole 80m2 na górze 50m2. Do tej pory ogrzewali małym
    kominkiem i bez problemów, nawet w duże mrozy było ciepło. Teraz jednak
    chcą wstawić normalny piec w kotłowni i mamy dylemat jaki wybrać.
    1. Ja chcę wziąć taki 19-21kW bo ma jeszcze zagrzać zbiornik na wodę
    (150L albo większy). Większy trzeba rzadziej podkładać, a chcą palić
    głównie drewnem sezonowanym 2 lata. Brat uważa że mniejszy
    (14-16KW)będzie lepszy bo będzie chodził w większych temperaturach, i
    żeby nie okazało się że w tym dużym co chwile woda się zagotowuje.
    Instalacja jest nieduża bo 6 grzejników płytowych, na miedzi.

    2. Czy zbiornik na CWU przy 4 osobach 150L wystarczy? Ja mam taki ale
    przy kotle gazowym, ale tam woda co chwile się dogrzewa a w takim z
    piecem to może trzeba większy?

    3. Po licznych dywagacjach zdecydowaliśmy że podłączymy instalację
    grzejnikową przez wymiennik płytowy, z uwagi na piec gazowy który tam
    wtedy też może być włączany. Natomiast zbiornik CWU chcemy calowymi
    rurami podłączyć do pieca, żeby w czasie braku prądu nie było problemów
    i grawitacyjnie piec by ogrzewał sam zbiornik CWU. Czy to będzie
    działać? Czy zbiornik obok pieca może stać czy musi być ponad piecem
    zawieszony? Jeszcze nie wymyśliłem jak w takim wypadku sterować
    temperaturą wody w zbiorniku CWU? Czy zbiornik CWU zdąży odebrać ciepło
    z pieca?

    Piec chcemy kupić taki do 3000-3500zł z wentylatorem i sterownikiem.
    Coś takiego tylko pewnie firmy dostępnej u lokalnych sprzedawców.
    http://allegro.pl/kociol-kotly-piec-piece-19kw-140m2
    -3-kanaly-pompa-i1728897513.html

    Jakby ktoś odpowiedział na moje pytania byłbym wdzięczny:)

  • 2. Data: 2011-08-04 08:47:10
    Temat: Re: Jaki piec i jaki zbiornik CWU?
    Od: "Jackare" <1...@1...tralala.com>

    150 l wystrarczy w przypadku prysznica, w przypadku wanny i 4 osobach
    trzebaby pomyśleć o zasobniku 300 l.
    Przy obiegu grawitacyjnym lepiej aby stał nad kotłem. Zasobnik koniecznie z
    grzałką elektryczną do mordowania legionelli.
    Miałowiec to fajna sprawa. Mam dobre doświadczenie z instalacjami z kotłem
    Zębiec KMW 16 - tam stałopalność na wilgotnym miale można uzyskać w
    granicach 10-13 godzin, ale jeżeli chcecie bardziej automatycznie to może
    lepiej pomyśleć o kotle z podajnikiem (szufladowym lub zwyłym sztokerem
    ślimakowym).
    Przy 150 meytrach powierzchni myślłbym o kotle 21-25 kW. to jest jednak
    zupełnie inne ciepło niż kominek.

  • 3. Data: 2011-08-04 08:57:51
    Od: "Amir" <d...@g...pl>

> [...]
    > głównie drewnem sezonowanym 2 lata. Brat uważa że mniejszy (14-16KW)będzie
    > lepszy bo będzie chodził w większych temperaturach, i

    to jaki mocny kocioł zależy od wielu czynników, tego jakie okna, jak ciepły
    dom itp
    przy super ocieplony liczyc mozna realnie od 80W na m2 do starych budynkow
    nawet do 160W na m2.

    Moc kotła = powierzchnia [m2] × 60-80 [W] (przy nowym budynku) dla
    przykładu 150 m2 × 60-80 W = 9000-12 000 W. Z orientacyjnych wyliczeń
    wynika, że kocioł do ogrzewania takiego domu powinien mieć moc 9-12 kW.
    Warto uwzględnić jeszcze dodatek na c.w.u. - 0,25 kW/osobę.

    tak mowi teoria

    a dla starych budynków liczyc mozna nawet do 160W na m2 taki jest Wasz dom

    jak bedziesz mial 19kW to tez będzie ok

    dla przykładu u siebie dla domku ok 200m2 mam 26kW dom nowy i sprawdza się
    bardzo dobrze.

    > 2. Czy zbiornik na CWU przy 4 osobach 150L wystarczy? Ja mam taki ale przy
    > kotle gazowym, ale tam woda co chwile się dogrzewa a w takim z piecem to
    > może trzeba większy?

    jak lubicie się kąpać to mało może być, wziąłbym 200l
    mam 200l dla 3 osob i nie zabrakło jeszcze, znajomy ma 120 dla 3 osobo i
    brakuje

    > Piec chcemy kupić taki do 3000-3500zł z wentylatorem i sterownikiem.
    > Coś takiego tylko pewnie firmy dostępnej u lokalnych sprzedawców.
> [...]

    nie lepiej z podajnikiem i zrobić otwartą instalację, wówczas do kotłowni
    zaglądasz co kilka dni
    o ile masz zamiar palic np miałem, bo jak samo drewno to ok, ponadto taki
    kocioł nie zagotuje wody,
    chociaż bys sie starał to cięzko :)

    pozdrawiam

  • 4. Data: 2011-08-04 10:02:15
    Od: "Adams" <n...@n...pl>

    Użytkownik "Amir" <d...@g...pl> napisał w wiadomości

    Witam.

    > to jaki mocny kocioł zależy od wielu czynników, tego jakie okna, jak
    > ciepły dom itp
    > przy super ocieplony liczyc mozna realnie od 80W na m2 do starych budynkow
    > nawet do 160W na m2.

    Moc pieca dobieramy do instalacji, to co Pan napisal
    ma znaczenie ale nie przy wyborze pieca.

    pozdrawiam
    Adams

  • 5. Data: 2011-08-04 10:16:30
    Od: "Adams" <n...@n...pl>

    Użytkownik "ZS" <a...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > bo będzie chodził w większych temperaturach, i żeby nie okazało się że w
    > tym dużym co chwile woda się zagotowuje. Instalacja jest nieduża bo 6

    Ten 19kW bedzie za duzy, wystaczy 14-16kW, temperatura tu nie ma nic do
    rzeczy,
    pojemnosc ukladu jest stosunkowo mala.

    > 2. Czy zbiornik na CWU przy 4 osobach 150L wystarczy? Ja mam taki ale przy
    > kotle gazowym, ale tam woda co chwile się dogrzewa a w takim z piecem to
    > może trzeba większy?

    :-))))))))))))))))
    Ale to Pan wie czy 150 starcza czy nie :-))))))))))))))))))))))))))))))
    IMHO wystarczy.

> [...]
    > grawitacyjnie piec by ogrzewał sam zbiornik CWU. Czy to będzie działać?
    > Czy zbiornik obok pieca może stać czy musi być ponad piecem zawieszony?

    Jesli grawitacyjne to musi byc zawieszony.

    > Piec chcemy kupić taki do 3000-3500zł z wentylatorem i sterownikiem.
    > Coś takiego tylko pewnie firmy dostępnej u lokalnych sprzedawców.
> [...]

    Cos takiego w/w kupisz z transportem na miejscem sterownik/pompa za ok
    1800PLN, (14-16kW)
    piec jak piec - zaplac przy dostawie,
    przy zamawianiu ustal szczegoly tak zebys jak najmniej mial przerobek u
    siebie,
    czyli jaki czopuch, gdzie zasilanie, gdzie powrot, w ktora strone drzwiczki
    otwierane,
    ruszta wodne czy zeliwne.

    pozdrawiam
    Adams