  • 1. Data: 2009-12-03 21:05:28
    Temat: Jaki wentylator
    Od: " Roman" <s...@W...gazeta.pl>

    Witam

    Potrzebuję zrobić wentylację kotłowni w domu.
    Sprawa polega na tym, że gdy dorzucam opał do pieca w kotłowni robi się gęsto
    od dymu, który przedostaje się dalej do domu.
    Pomyślałem o jakimś wentylatorze, który przez kawałek rury odciągnąłby w ciągu
    kilku (-nastu) minut ten dym na dwór.
    Proszę o pomoc w wybraniu odpowiedniego wentylatora.

  • 2. Data: 2009-12-03 21:25:06
    Temat: Re: Jaki wentylator
    Od: Tomek <a...@g...com>

    Roman pisze:
> [...]
    > kilku (-nastu) minut ten dym na dwór.
    > Proszę o pomoc w wybraniu odpowiedniego wentylatora.

    Proponuję zrobić powiedzmy 10 wymian na godzinę.
    W treści nie podałeś wymiarów pomieszczenia - załóżmy, że jest to 3x3x3m
    czyli 27m^3 czyli przy 10 wymianach wentylator powinien odciągnąć 270m3/h
    Na rurach i wyrzutni niech opór wyniesie 100Pa to max.
    Więc potrzebujesz wentylatora o wydajności 270m^3/h przy sprężu 100Pa
    http://www.ranska.pl/szukaj
    Najtańszy wychodzi Harman RM 125/300 za 376zł
    Do tego dałbym wyłącznik czasowy, który po dwóch wymianach - czyli 12
    minutach od załączenia wentylacji wyłączyłby ją. Koszt takiego
    wyłącznika to jakieś 180zł

    Pozdrawiam

  • 3. Data: 2009-12-03 22:38:20
    Od: "Jacek" <m...@g...pl>

    Wydaje mi się, że masz za słaby dopływ powietrza do kotłowni, co powoduje,
    że przy otwarciu kotła dym idzie zamiast do komina - na pomieszczenie.
    Czy przy otwartym oknie też się dymi? To się często zdarza: szczelne okna i
    drzwi, brak wentylacji nawiewnej. Otwarcie drzwiczek przy pracującym
    wentylatorze spowoduje jeszcze większe dymienie, więc musiałbyś pamiętać,
    aby wcześniej wentylator wyłączać.
    Jacek

  • 4. Data: 2009-12-04 07:56:05
    Od: Rafał <r...@o...pl>

    Roman pisze:
> [...]
    > kilku (-nastu) minut ten dym na dwór.
    > Proszę o pomoc w wybraniu odpowiedniego wentylatora.

    Najpierw sprawdź dlaczego tak się dzieje - to nie jest normalne!
    Przychodzą mi do głowy dwa pomysły:
    1. Zatkany komin/brak ciągu itp - spalinom łatwiej wydostać się do
    pomieszczenia niż przez komin
    2. Jak już wspomniał kolega, brak powietrza do spalania - w
    pomieszczeniu wytwarza się podciśnienie spowodowane ciągiem w kominie, w
    chwili otwarcia pieca spaliny wydostają się do pomieszczenia.

    Rozwiązania zależne od powodu, ale wydaje mi się że żaden wentylator nie
    jest potrzebny, sprawdź drożność przewodów kominowych(spalinowego i
    wentylacyjnego) oraz upewnij się czy masz doprowadzone powietrze do
    spalania - testowo możesz otworzyć okno na jakiś czas przed otwarciem
    pieca i zobaczyć czy będzie lepiej.
    Może któryś z grupowiczów pomógł by w oszacowaniu ile powietrza
    potrzebne jest do palenia w kotle, tym samym jaką rurę trzeba by w
    ścianę wstawić - ja stawiam na fi 160mm.

    Pozdrawiam
    Rafał

  • 5. Data: 2009-12-04 08:17:14
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    Użytkownik "Tomek" <a...@g...com> napisał w wiadomości

> [...]
    > Na rurach i wyrzutni niech opór wyniesie 100Pa to max.
    > Więc potrzebujesz wentylatora o wydajności 270m^3/h przy sprężu 100Pa

    Niezły pomysł, jak odpali ten wentylator to pewnie nie tylko dym ale i żar z
    paleniska mu pociagnie :-)

    W kwesti dymienia - podejrzewam, że nie ma dopływu powietrza (lub jest za
    mały) do kotłowni. Powinno być tyle samo, lub więcej niz wynosi przekrój
    komina. Nie wystarczy rozszczelnione okienko - musi to być "kawał rury".
    Inna mozliwość to zapchany/ niedrożny komin - może pora na czyszczenie ?
    Wentylator też może być - ale jako odciąg spalin, montowany jako bypass w
    czopuchu. Niektóre kotły maja takie rozwiązanie fabrycznie.
    Wentylatory takie, wraz ze sterownikiem są do kupienia na Alledrogo.

    Pozdrawiam
    TG

  • 6. Data: 2009-12-04 09:39:34
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Użytkownik "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > komina. Nie wystarczy rozszczelnione okienko - musi to być "kawał rury".
    > Inna mozliwość to zapchany/ niedrożny komin - może pora na czyszczenie ?

    Rownie dobrze moze byc za niski.

    Pozdro.. TK

  • 7. Data: 2009-12-05 21:57:00
    Od: "smichu" <s...@i...pl>

    Użytkownik " Roman" <s...@W...gazeta.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > ciągu
    > kilku (-nastu) minut ten dym na dwór.
    > Proszę o pomoc w wybraniu odpowiedniego wentylatora.

    W pomieszczeniach z otwartym paleniskiem NIE MOŻE być stosowana wentylacja
    wyciągowa mechaniczna. I nie chodzi tylko o przepisy prawa ale o zdrowy
    rozsądek
    smiechu

  • 8. Data: 2009-12-06 07:00:16
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

    Użytkownik "smichu" <s...@i...pl> napisał w wiadomości
    > W pomieszczeniach z otwartym paleniskiem NIE MOŻE być stosowana wentylacja
    > wyciągowa mechaniczna. I nie chodzi tylko o przepisy prawa ale o zdrowy
    > rozsądek

    Rozwiń temat. Dlaczego nie może?
    Czy kocioł w kotłowni to otwarte palenisko?

    Kris

  • 9. Data: 2009-12-06 15:59:54
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > Użytkownik "smichu" <s...@i...pl> napisał w wiadomości
    >
    > Rozwiń temat. Dlaczego nie może?
    > Czy kocioł w kotłowni to otwarte palenisko?

    Chodzi o to, ze wentylator moze powodowac ciag wsteczny w kominie i
    wysysanie spalin z kotla. Ma racje.

    Pozdro.. TK

  • 10. Data: 2009-12-06 16:50:50
    Od: RudeBoy <g.kopec@SPAM_BLOKdobaku.pl>

    Maniek4 pisze:

    > Chodzi o to, ze wentylator moze powodowac ciag wsteczny w kominie i
    > wysysanie spalin z kotla. Ma racje.

    No zdaje się to logiczne...
    Jak przed podłączaniem gazu zaprosiłem do siebie kominiarza aby mi
    stosowny papier wystawił. Pomierzył ciągi kominów wentylacji. I pytałem
    go własnie o to. Bo mam taka sytuacje, że kominek w salonie a w kuchni
    będzie okap z wentylatorem wyciągowym. Miedzy kuchnia a salonem tylko
    niewielka ścianka, reszta otwarta.
    I kominiarz powiedział, że faktycznie w salonie nie mógłbym mieć
    wentylatora wyciągowego ale w kuchni owszem :) Według niego są to dwa
    różne pomieszczenia, a że otwarte... to cóż...

    --
    RudeBoy Selecta
    Bless...