  • 11. Data: 2010-01-12 22:01:02
    Temat: Re: Jakie drzewka owocowe (około 16 szt.) na działkę?
    Od: "pytas" <c...@t...com>

> [...]
    > mierze zależy od sposobu prowadzenia tych drzew. Najczęściej widuje się
    > zbyt gęsto nasadzone drzewa i krzewy. Wynika to z małej wiedzy o pokroju
    > korony drzew po wielu latach oraz braku wiedzy o zasadach cięcia drzew.
    > Jeśli masz mniej niż 500m2 to nie sadż więcej niż jedną czereśnię jeśli
    > nie masz zamiaru jej ciąć. Orzech włoski nie przycinany sadzić warto na
    > areale o powierzchni minimum 600m2. Drzewa te w formie naturalnej po 15-20
    > latach będą miały potężne korony zacieniające sporą powierzchnię. Warto to

    W zsadzie już rosnie trochę drzew zasadzonych przez rodzinę. Rosnie miedzy
    innymi orzech włoski i rzeczywiscie zajmuje dużo miejsca. Kupując nowe
    drzewka w miejsce tych starych chciałbym aby były niskie, łatwe do zrywania
    owoców. Co do pielęgnacji drzew, scczepienia, przycinania to nie mam
    zielonego pojęcia.

  • 12. Data: 2010-01-12 23:11:34
    Od: "skryba ogorodowy" <z...@o...pl>

    Użytkownik "pytas" <c...@t...com> napisał w wiadomości

> [...]
    > drzewka w miejsce tych starych chciałbym aby były niskie, łatwe do
    > zrywania owoców. Co do pielęgnacji drzew, scczepienia, przycinania to nie
    Do wiosny jeszcze trochę czasu.
    Tym bardziej, że w tym roku przyjdzie dopiero w maju.
    Proponuję wydać dosłownie kilka złotych na książkę
    prof. Augustyna Mikki "Sztuka cięcia drzew owocowych".
    Naprawdę warto
    Dowiesz się z niej wiele o pokroju drzew i o ich charakterystykach,
    oprócz oczywiście tytułowej sztuki.
    Pozdrawiam pogodnie
    skryba

  • 13. Data: 2010-01-13 12:44:49
    Od: "Dirko" <j...@w...pl>

    > Chciałbym posadzić drzewka na działkę przy domu. Zmieści mi się max 16
    > drzewek a chciałbym mieć różne owoce i najlepiej tak aby mieć świeże owoce
    > przez jak najdłuższy czas w roku. Czyli powinny być odmiany które owocują
    > w różnych okresach roku.
    Hejka. Oprócz pory dojrzewania owoców ważne są wymagania poszczególnych
    odmian co do długości i temperatury okresu wegetacyjnego oraz wilgotności
    powietrza. Ponadto pod uwagę należy wziąć wytrzymałość na mróz jak i
    zdolność do regeneracji po przemarznięciu oraz odporność na choroby
    (jabłonie głównie na parcha i mączniaka). Ważne jest też tempo wzrostu
    konkretnej odmiany oraz zastosowana podkładka.
    Generalnie należy wybierać wśród odmian przeznaczonych do uprawy
    amatorskiej.
    Ostatnio ( zapewne na fali ekologicznego stylu życia) modne stały się
    stare odmiany drzew owocowych.
    Pozdrawiam doborowo Ja...cki

  • 14. Data: 2010-01-13 16:35:04
    Od: Barbara Miącz <s...@i...te.ria.pl>

    pytas pisze:

    > pierwsze nie wiem gdzie kupić sadzonki a po drugie czy sprzedawcy bedą się
    > znac która odmiana jest wczesna srednia albo pózna.. Pewnie nie będą wiec
    > chciałbym wiedzieć czego szukać.

    W sezonie kupić można wszędzie. Na targu, w sklepach ogrodniczych,
    niektórych marketach, sklepach internetowych,
    allegro, szkółkach sprzedających wysyłkowo.....
    Opisy odmian znajdziesz w sieci, np.

    > http://grzywaszkolka.pl.testy.strefa.pl/jablonie.htm
    > http://www.sadownictwo.com.pl/index.php/forum/index.
    php?t=thread&SQ=0&frm_id=1&frm_goto=Dalej

    pozdrawiam, Barbara

  • 15. Data: 2010-01-24 15:44:40
    Od: dziadek2 <d...@w...vectranet.pl>

    pytas wrote:

> [...]
    > przez jak najdłuższy czas w roku. Czyli powinny być odmiany które owocują
    > w różnych okresach roku. Czy ktoś ma doświadczenia pod tym względem?

    Na wydzielonej części działki mam sad z amatorskich odmian karłowych i
    półkarłowych drzewek.
    Przed sadzeniem sprawdzono poziom wody gruntowej, dano ziemię do
    zbadania, zgodnie z zaleceniami nawieziono.

    Pierwsze nasadzenia Close, Oliwka żółta, Prima, Węgierka
    Wangenhajma, Ulena, Brzoskwiniowa, Amsden na początku lat 70-tych. Pozostałe
    rok 2001,2002.Dosadzenie tego co wypadło w 2005.
    Jabłonie (odmiany letnie i jesienne do bieżącej konsumpcji) posadzone jako
    jednoroczne okulanty w rozstawie 2m x 2m przy 2,5 m palikach fi 5 cm w
    dołach o głębokości  80 cm i średnicy 60 cm wypełnionych ziemią próchniczą.
    Close na P60
    Oliwka żółta na M26
    Katja na M7
    Early Geneva na M26
    James Grieves na M26
    Koksa pomarańczowa na P60
    Novomac
    Prima
    Paula Red na M26
    Antonówka na M26
    Golden Delicious na M26
    Champion na M26

    Brzoskwinie na Mandżurskiej  w rozstawie 3m x 3m przy 2,5 m palikach fi 5 cm
    Amsden, Harnaś, Redhaven, Reliance, Inka dają owoce od połowy lipca do końca
    sierpnia.

    Wiśnie na Antypce w rozstawie 2m x 2m przy 2,5 m palikach fi 5 cm
    North Star, Groniasta, Łutówka, Kelleris, Lucyna, Pandy.

    Grusze na kaukaskiej w rozstawie 2m x 2m przy 2,5 m palikach fi 5 cm
    Konferencja, Red Faworytka, Faworytka, Generał Leclerk.

    Morela na Ałyczy w rozstawie 3m x 3m przy 2,5 m palikach fi 5 cm
    Early Orange, Wczesna z morden, Harkot, Somo dają owoce od początku lipca do
    końca sierpnia.

    Śliwy na Ałyczy  w rozstawie 3m x 3m przy 2,5 palikach fi 5 cm
    Węgierka  Wangenhajma, Węgierka zwykła, Bluefree, Ulena, Herman,
    Brzoskwiniowa, Węgierka Dąbrowicka.

    Paliki są bezwzględnie potrzebne przy karłowych jabłoniach z uwagi na płytki
    system korzeniowy, morelach i brzoskwiniach z uwagi na obfite owocownie.
    Dla śliw, wiśni, grusz można dać niskie paliki na pierwszy rok po
    posadzeniu. Potem radzą sobie same.

  • 16. Data: 2010-01-26 16:08:06
    Od: "pytas" <c...@t...com>

    Wow
    Dziadek2 ale dałeś "konkretną" odpowiedz. :-)