  • 1. Data: 2011-01-08 17:29:11
    Temat: Re: Jakie kolektory?
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    news:ig9v38$q60$1@news.onet.pl...

    > No właśnie były badane przez jakiś niezależny instytut i mają "solar
    > keymark".
    > http://www.dincertco.de/logos/011-7s534_r.pdf Jak dla mnie parametry mają
    > bardzo dobre.

    Bo ja wiem?
    Porownaj to:
    http://www.hewalex.pl/pl/pliki/doc_download/50-certy
    fikat-solar-keymark-dla-kolektora-ks-2000-tp-tumacze
    nie-
    pierwszy wykres. Moc 1000W/m^2, kolektor 1,8m^2 aperytury, rozgrzany do
    temp. 60C uzyskuje moc 1000W a moc szczytowa to 1458W.
    Dla porownania wezmy najblizszy wymiarowo "Twoj" kolektor - 18 rur i 2,16m^2
    aperytury. Przy roznicy temp. 50C czyli mniejszej jak przyjalem poprzednio
    uzyskuje 974W a moc szczytowa to 1149W.
    A wiec kolektor o wiekszej powierzchni aperytury ma mniejsze uzyski od
    kolektora plaskiego w calym zakresie temperatur.

    > Z tą ceną to można zawrotu głowy dostać, ale najlepiej chyba kupić coś, co
    > jest produkowane przez mało znaną firmę, która robi to dla kilku
    > światowych marek. I jednocześnie posiada solar keymark.

    Normy to podstawa, a z cenami to jest niestety tak, ze lepszy kosztuje
    wiecej. Niestety pozniej sie zwroci, wiec trzeba znalezc kompromis. :-)

    Pozdro.. TK

  • 2. Data: 2011-01-08 18:32:13
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    "Maniek4" <r...@l...pl> wrote:

> [...]
    >
    > Normy to podstawa, a z cenami to jest niestety tak, ze lepszy kosztuje wiecej.
    > Niestety pozniej sie zwroci, wiec trzeba znalezc kompromis. :-)

    No dobra, ten fotton to słaby przykład, bo to jednak dupny kolektor jest z
    powodu słabego absorbera chyba. Już kolektory WATT wyglądają lepiej...
    http://www.estif.org/solarkeymark/theory/eff-en.xls

    Prosty arkusz gdzie można wprowadzić parametry kolektorów z bazy danych i
    obserwować ich wydajność względem typowych kolektorów w pełnym zakresie
    temperatur.
    Przeglądnąłem kilka kolektorów i Hewalex próżniowy oraz Vitosol 300-T wypadają
    bardzo dobrze... tylko ta cena :)

    --
    Bartek

  • 3. Data: 2011-01-08 20:58:13
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    > Przeglądnąłem kilka kolektorów i Hewalex próżniowy oraz Vitosol 300-T
    > wypadają bardzo dobrze... tylko ta cena :)

    A no wlasnie.
    Zwroc uwage, ze to nie jest heat pipe i mimo to maja gorsze uzyski jak
    plaski. :-)
    Zes sie uparl na te prozniowe...

    Pozdro.. TK

  • 4. Data: 2011-01-08 21:18:37
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    "Maniek4" <r...@l...pl> wrote:

    > A no wlasnie.
    > Zwroc uwage, ze to nie jest heat pipe i mimo to maja gorsze uzyski jak plaski.
    > :-)
    > Zes sie uparl na te prozniowe...

    Viessman 300-T jest heat-pipe.
    Wyjaśniłem tajemnicę tych fottonów:
    http://www.elektrosklad.pl/index.php?k29,kolektory-s
    loneczne-i-systemy-fotton-kolektory-prozniowe-sp-58-
    1800-fotton

    Fotton musiał niegdyś produkować kolektory z gorszym absorberem (ten "typ A")
    niż obecnie i takie dostały certyfikat.
    Obecnie producent deklaruje sprawność absorbera powyżej 73%, ale cena jak widać
    w tym sklepie, ponad 2,5 wyższa...
    Mają też płaskie - lepsza sprawność niż hewalexy a cena niższa :)
    Ulrich ma absorber o sprawności 48%, małą powierzchnię efektywną, więc... "żeś
    się zraził do tych heat-pipe" :)
    Wątpliwości, że heat-pipe są lepsze to ja nie mam, tylko teraz nie jestem pewny
    czy mi się to opłaci :)

    --
    Bartek

  • 5. Data: 2011-01-09 00:12:02
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    > Viessman 300-T jest heat-pipe.

    Ale z pojedynczym szkleniem. Jak sie rozszczelni to zapomnij o zaletach.

> [...]
    > widać w tym sklepie, ponad 2,5 wyższa...
    > Mają też płaskie - lepsza sprawność niż hewalexy a cena niższa :)

    Spytaj o gwarancje, moze to bedzie dobry wybor.
    Wieksze szczytowa moc moze zalezec od powierzchni aperytury w tym przypadku
    wiekszej od Hewalexa, bo straty maja porownywalne, sprawnosc rowniez. Prawde
    mowiac brak mi wykresu, bo moc szczytowa to tak naprawde polowa danych w
    kontekscie miesiecy innych niz lato, a na tym chyba Ci zalezy.

    > Ulrich ma absorber o sprawności 48%, małą powierzchnię efektywną, więc...
    > "żeś się zraził do tych heat-pipe" :)

    Zauwaz, ze nie napisalem slowa na temat uzyskow kolektora Ulricha i ta
    subtelnosc nie jest przeze mnie w ogole rozwazana. To co mialem zapewnialo
    mi dosyc wody w okresie letnim i mozna powiedziec, ze spelnil swoje zadania,
    ale niestety nie polecam, bo zwyczajnie do 300L zasobnika jest za maly.

    > Wątpliwości, że heat-pipe są lepsze to ja nie mam, tylko teraz nie jestem
    > pewny czy mi się to opłaci :)

    No wiesz.... Kolektor o powierzchni 2m^2 nie wiem nawet czego, bo zadnych
    danych testowych nie udalo mi sie znalezc poza danymi producenta, ze sie
    nadaje, za ponad 7 tysi trudno nazwac rozsadnym wyborem.
    Widzisz to co ja opisuje to takie wiejskie obserwacje przy tych wszystkich
    kolorowych stronach katalogow i chyba nie wiele Cie interesuja. Uwagi o
    calodniowym oszronieniu pomijasz, przy okazji piszac, ze watpliwosci o
    wyzszosci nie masz, to co ja moge? Zadajesz pytanie na ktore sam sobie
    odpowiadasz i wlasciwie nie wiem czego oczekujesz i to oczywiscie uwaga bez
    zlosliwosci. Rozumiem, ze wierzysz w czytany tekst, ale ja wierze w to co
    widze. Kolektor prozniowy nie rzadko w sloneczny czesciowo dzien bywa
    oszroniony a kolektory plaskie w tym czasie laduja mi zasobnik czyste jak
    lza. Za oknem mam sasiada z prozniowymi i niestety przypadlosc jest ta sama.
    Wyzszosc kolektorow prozniowych zima nad plaskimi obiawia sie najwieksza
    porazka wynikajaca z ich podstawowej zalety. Nie dosc, ze slonca jak na
    lekarstwo to jeszcze kiedy jest to nie mozna z niego skorzystac. To kiedy
    one maja grzac, latem kiedy sa gorsze od plaskich?
    Kolejna sprawa, pytalem jak jest z gwarancja na peknieta rure, no i nie
    pytaj. Hewalex natomiast daje gwarancje na okres 10 lat.
    Sam zdecyduj co dla Ciebie bedzie lepsze, ale wybor to nie tylko uzyski ale
    przede wszystkim stosunek ceny do uzyskow. Aptekarskie roznice w
    rzeczywistosci trudne do uzyskania lepiej pominac.

    Pozdro.. TK

  • 6. Data: 2011-01-09 12:35:35
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    "Maniek4" <r...@l...pl> wrote:

    > Użytkownik "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl> napisał w wiadomości

    > Ale z pojedynczym szkleniem. Jak sie rozszczelni to zapomnij o zaletach.

    Ja na viessmanna nawet nie patrzę. Wiem, że takie coś jest, ale szczerze mówiąc,
    nie interesowałem się nawet ile kosztują. Patrzyłem jedynie na parametry :)

> [...]
    > zlosliwosci. Rozumiem, ze wierzysz w czytany tekst, ale ja wierze w to co

    Eeee tam... Mało osób zabiera głos w dyskusji, to sobie sam ze sobą dyskutuję a
    tu głośno myślę.
    Nie mam jeszcze pojęcia co kupię, na razie widzę, że dobre próżniowe... mogą się
    nie opłacać.
    Muszę sprawdzić jeszcze jaką cenę dostanę na Cosmosun Select, firmowane przez
    BIMS Plus, a produkowane chyba przez Sunex. Mają świetną sprawność (79% względem
    apertury) i bardzo małe straty. No i to u-rurka jest.
    A co do gwarancji: w płaskich kolektorach jest coś, co może się zepsuć?
    Ile Ty masz tych hewalexów? Ile rocznie kWh z nich wyciągasz?

    --
    Bartek

  • 7. Data: 2011-01-09 13:56:00
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    > Eeee tam... Mało osób zabiera głos w dyskusji, to sobie sam ze sobą
    > dyskutuję a tu głośno myślę.

    Bo sporo ludzi tu piszacyh uwaza, ze sie nie oplaca tak awansem, innym sie
    nie oplaca i o tym nie mysla, reszta jest juz tematem nieco znuzona, a
    pozostali sie nie znaja i wola czytac. :-)

    > Nie mam jeszcze pojęcia co kupię, na razie widzę, że dobre próżniowe...
    > mogą się nie opłacać.

    No wlasnie...

    > Muszę sprawdzić jeszcze jaką cenę dostanę na Cosmosun Select, firmowane
    > przez BIMS Plus, a produkowane chyba przez Sunex. Mają świetną sprawność
    > (79% względem apertury) i bardzo małe straty. No i to u-rurka jest.

    Ja generalnie sie z Toba zgadzam, ale po pierwsze drogie sie nie oplacaja,
    tanie zajma sporo miejsca bo trzeba dac ich wiecej, wiec znow cena. :-)

    > A co do gwarancji: w płaskich kolektorach jest coś, co może się zepsuć?
    > Ile Ty masz tych hewalexów? Ile rocznie kWh z nich wyciągasz?

    Ja je testuje od poczatku listopada, sztuk dwie. Niestety od tego momentu
    slonca deficyt, ale widze, ze grzeja. :-)
    Uzysku mocy niestety nie moge podac, bo moj sterownik tego nie liczy a
    recznie to mi sie nie chce.

    Pozdro.. TK

  • 8. Data: 2011-01-09 21:15:17
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Bartek wrote:
    > A co do gwarancji: w płaskich kolektorach jest coś, co może się
    > zepsuć? Ile Ty masz tych hewalexów? Ile rocznie kWh z nich wyciągasz?

    W kolektorach sie psuje przede wszystkim absorber :)

    Sprawność siada sobie powoli.