  • 1. Data: 2012-02-04 13:14:06
    Temat: Jakie macie temperatury na rekuperatorze?
    Od: dziadek+40 <p...@p...pl>

    Witajcie,
    Wlasnie w ramach przeglądu mojej rekuperacji pomierzylem sobie
    temperatury powietrza.

    i oto wyniki:

    1) na dworze -13
    2) na wlocie do reku z gruntowego wymiennika rurowego wlasnej
    konstrukcji +6,5
    3) stare powietrze z domu 17 st (niestety ssie troche ze strychu dlatego
    mimo 22 stopni w domu tyle na wlocie reku
    4) na wylocie z reku stare powietrze 10 stopni C.
    5) świeże powietrze po ogrzaniu w reku 14 stopni

    Jak widać GWC w calym tym balaganie był najlepszym pomysłem.

    Wykonalem je z w formie 4 rur 100mm po 12m kazda w odleglosci ok metra
    od siebie polaczone rownolegle. Dodatkowo na kazdej z tych rur robilem
    poszerzenia do 160mm zeby powietrze sie mieszalo a nie przeplywalo
    laminarnie cos jak w chlodnicy do bimbru gdzie sa co chwila takie
    pogrubienia rurki w ktorej sie ma skraplać para.

    Rekuperator to daytona Dospela.
    Pozdrawiam.

  • 2. Data: 2012-02-04 14:32:54
    Temat: Re: Jakie macie temperatury na rekuperatorze?
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    On 4 Lut, 14:14, dziadek+40 <p...@p...pl> wrote:
    > Rekuperator to daytona Dospela.
    > Pozdrawiam.

    Macałem tego dospela na któryś targach budowlanych i wydawał się
    badziewiasty, jak widać sprawnością nie grzeszy :(
    Ważne że GWC działa :]

    L.

  • 3. Data: 2012-02-05 16:00:58
    Od: "kogutek" <s...@W...gazeta.pl>

    dziadek+40 <p...@p...pl> napisał(a):

> [...]
    > laminarnie cos jak w chlodnicy do bimbru gdzie sa co chwila takie
    > pogrubienia rurki w ktorej sie ma skraplać para.

    Poruszyłeś zakazany temat. Jako przeciwwagę podam co robi odwrotnie podłączony
    stary klimatyzator przenośny. To co idzie do kanału wentylacyjnego ma
    temperaturę -2 do 0 stopni. Temperatura powietrza ogrzanego od 35 do 45
    stopni. Strumienie podobne bo w środku dwa takie samie wentylatory odśrodkowe.
    Kucnęła wentylacja w kratkach wentylacji grawitacyjnej. Włączenie okapu w
    kuchni na III bieg powoduje że wentylacja grawitacyjna przestaje działać, ale
    jeszcze nie ciągnie zimnego powietrza kanałami wentylacyjnymi. Moc pobierana
    to 650W. W tym pomieszczeniu żeby uzyskać taką temperaturę jak jest teraz w
    czasie mrozów jakie są za oknem potrzebny jest grzejnik elektryczny o mocy ok
    1,5kW. Wychodzi że mam 1,5kW ciepła za 0,65 kW pobranego z sieci. Niecały
    kilowat do przodu. Mnie się podoba.

  • 4. Data: 2012-02-05 19:01:53
    Od: quent <x...@x...com>

    W dniu 2012-02-04 14:14, dziadek+40 pisze:
> [...]
    > laminarnie cos jak w chlodnicy do bimbru gdzie sa co chwila takie
    > pogrubienia rurki w ktorej sie ma skraplać para.

    Moja instalacja prawie nie działa. Mam za zimno w domu - ok 16st. Nie
    mieszkam tam jeszcze. Do tego dochodzą straty na kanałach powrotnych i w
    efekcie wymiennik na najniższym biegu nie daje się odmrozić. Nie mam gwc
    ani nagrzewnicy wstępnej w moim Brinku 400 Large.
    Dziś jednak zwiększyłem temp. do 20st. i zobaczę czy tym razem da radę
    odmrozić wymiennik.

    www.elipsa.info

  • 5. Data: 2012-02-05 21:32:59
    Od: Jacek Midura <j...@...krakow.pl>

    Dnia 2012-02-04, o godz. 14:14:06
    dziadek+40 <p...@p...pl> napisał(a):

> [...]
    > laminarnie cos jak w chlodnicy do bimbru gdzie sa co chwila takie
    > pogrubienia rurki w ktorej sie ma skraplać para.

    Ciekaw jestem kilku szczegółów:
    - na jakiej głębokości masz GWC?
    - rury jakieś specjalne czy zwykłe?
    - czy na końcu też wszystkie się zbiegają w jednej czerpni czy masz 4
    czerpnie?
    - czy robiłeś jakieś odwodnienie?
    - od jak dawna używasz powietrznego GWC?

    Jacek Midura

  • 6. Data: 2012-02-05 22:30:01
    Od: dziadek+40 <p...@p...pl>

> [...]
    > czerpnie?
    > - czy robiłeś jakieś odwodnienie?
    > - od jak dawna używasz powietrznego GWC?

    No wiec jest to GWC zrobiony z kanalizacyjnego PCV, wiem wiem, dostanę
    raka od tego. (pewnie bym dostał gdybym się żywił wysokocukrowo co lubią
    nowotwory, tak sie pocieszam ;)
    Ale wracjac do meritum:

    system dziala od 3 sezonów

    Budowa jest taka:

    czerpnia z rury 160mm 2 m potem kolanko i 200mm pozioma rura 5 metrów
    długa zrobiona z 2 trójników 200 mm 100mm wyjscie, 2 redukcji do 160mm
    i takiegoż trójnika na 100m i na końcu kolana 100mm. co w sumie daje
    poczatek 4 rurom 100mm dla lepszego oddawania ciepla gruntu 4 pierwsze
    metry są zrobione z rur szarych, do wewnętrznych instalacji.

    te pogrubienia zrobilem z 2 szt redukcji 160mm - 100mm połączonych
    łacznikiem 160mm i to wpinam pomiedzy 2 rury 100mm
    takie pogrubienia sa 3 na kazdym z 4 przewodów

    Po 16 metrach wszystko sie znow zbiega w jednej rurze 200mm a nastepnie
    wchodzi do domu przewodem 160mm

    rury są na głębokości 120-100 cm pod powierzchnia terenu.

    Co do odwodnienia to tu jest feler, teraz bym to zrobił z trójnikiem pod
    czerpnia w ktorym na dnie zatkanym zatyczką umieściłbym pompkę newjet do
    wody do akwariów. ma świetną wydajność jesli chodzi o wysokość
    podnoszenia i zabezpieczenie przed pracą bez wody. a przy tym są malutkie.
    Ale niestety mam kolano i nie mam dobrego miejsca na umieszczenie pompy.
    Ekipa ktora to ukladala troche sie nie postarała i mam jakąś
    nieszczelność bo jak sie podnoszą wody gruntowe wcieka mi tam woda gruntowa.

    W czasie deszczów mam do odpompowania ok 10-20 litrów raz na tydzien.
    Tą pompke po zimie jednak zainstaluje choć nie będzie tak optymalnie jak
    by było w trójniku.

    Dodam, ze zeszlej zimy jak na dworze bylo -27 stopni tez bylo ponad +7
    stopni na wejściu do rekuperatora. Ale wtedy bylo 30-40 cm śniegu wiec
    ziemia nie zamarzała pod nim.

    Centrala chodzi caly czas na ok 20-25% wydajności
    Grunt mam piaszczysto gliniasty.
    W domu komfort związany z wymiana powietrza jest wystarczający przy
    takim ustawieniu.

    Te 3000zł bo chyba tyle zapłaciłem za materiały i instalację pod ziemią
    uważam za jedna z najlepszych decyzji.

    Mysle ze sprzedawanie rekuperatora klientom bez GWC w naszym klimacie to
    naciąganie klientów co widać w poście kol. quent'a powyżej w tym wątku.

  • 7. Data: 2012-02-06 07:02:27
    Od: "quent" <x...@x...com>

    > Mysle ze sprzedawanie rekuperatora klientom bez GWC w naszym klimacie to
    > naciąganie klientów co widać w poście kol. quent'a powyżej w tym wątku.

    Ale mnie nikt nie naciągnął. Celowo nie zrobiłem gwc.

  • 8. Data: 2012-02-06 08:43:54
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 5 Lut, 23:30, dziadek+40 <p...@p...pl> wrote:

    > Te 3000zł bo chyba tyle zapłaciłem za materiały i instalację pod ziemią
    > uważam za jedna z najlepszych decyzji.

    Za 3k pln mialbys pieknego glikolowca z duzo wyzsza sprawnoscia,
    latwiejszym sterowaniem i bez problemu opompowywania skroplin i
    martwienia sie czy w kanale nie ma wilgoci i nie rosnie jakis syf. A
    odnosnie kolegi quenta - ja tez uzywam brinka renoventa hr 400 i nie
    zamarzl mi jeszcze ani razu. Puszczam non stop 120m3/h.
    pozdr.

    --
    Adam

  • 9. Data: 2012-02-06 08:45:54
    Od: "Amir" <d...@g...pl>

    > Mysle ze sprzedawanie rekuperatora klientom bez GWC w naszym klimacie to
    > naciąganie klientów co widać w poście kol. quent'a powyżej w tym wątku.

    Jedyny plus, ze wietrząc nie trzeba okien otwierać :)

  • 10. Data: 2012-02-06 10:55:37
    Od: "quent" <x...@x...com>

    > Jedyny plus, ze wietrząc nie trzeba okien otwierać :)

    Całkiem niezły ten plus.
    Poza tym jest jednak wymiennik w reku.