  • 1. Data: 2012-04-04 19:46:59
    Temat: Jakie projekty warto brać razem z budowlanym?
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    Architekt proponuje kompleksowo - gaz ziemny (tutaj nie mam wątpliwości),
    wod-kan, c.o. wentylacja mechaniczna i certyfikat energetyczny. ;-)

    Spotkałem się z opinią, że np. c.o. nie warto - i tak potem wykonawcy mają
    swoje patenty, montują urządzenia innych firm niż projektant zakładał,
    których nie da się tak wysterować jak w projekcie itd. U dwojga znajomych,
    którzy mieli projekt c.o. zrobiony "na wstępie" poszedł on do szuflady i
    tyle.

    Certyfikat energetyczny to się chyba robi po wybudowaniu budynku?

    Macie jakieś rady?

    Dom 180m2 pu, jestem raczej niedoświadczonym inwestorem, zamierzam budować
    przy pomocy kilku wykonawców.
    --
    Samotnik

  • 2. Data: 2012-04-04 19:59:02
    Temat: Re: Jakie projekty warto brać razem z budowlanym?
    Od: "tomekx" <t...@s...pl>

    Ja to pierwsze słysze, żeby ktoś "projektował" c.o.
    To się po prostu ROBI :) I fachowiec (dobry) nie potrzebuje żadnego
    projektu. Ważne jest tylko obliczenie zapotrzebowania ciepła i odpowiedni
    dobór grzejników, rurek ogrzewania podłogowego. No i dobór kotła. Instalacje
    elektryczną też można projektować, ale każdy elektryk i tak robi "swoje",
    jedzie z przewodami, robi odpowiednie obwody i zabezpiecza układ. Nie będzie
    przecież robił projektów 3D jak mają iść kable w ścianach. Ja mam tylko
    schemat ogólny jak idą obwody światła / gniazdek no i do tego najlepiej
    obfotografować każde pomieszczenie z 4 stron.

  • 3. Data: 2012-04-05 04:32:04
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Samotnik wrote:
> [...]
    > zakładał, których nie da się tak wysterować jak w projekcie itd. U
    > dwojga znajomych, którzy mieli projekt c.o. zrobiony "na wstępie"

    bierz te projekty których wymaga twój wydział architektury, różne mają rózne
    wymagania.

    generalnie instalacje wody i kanalizacji oraz co robi instalator na
    podstawie swojego "projektu".

    OSTRZEŻENIE. bardzo ważane jest prawidłowe położenie kanalizacji na -1
    czyli pod budynkiem, musi byc wykonanana prawidłow, czyli poziom d=160mm
    odejścia do pionów trójnikami położonymi na boku 45st, żadanych kolan 90
    st.
    generalnie podejścia do pionów minimum 75mm, Trzeba już na tym etapie
    przemysleć ostateczny układ instalacji w domu.

    Nie powieżaj wykonania tego elementu budowlańcom.

    Wprowadzenie wody do domu: sprawdzić wymagania w wodociągach i wprowadzić
    rurę zgodnie z ich wymaganiami, trzeba ew porposić inspektora w wodociągów
    od odbiór tego elementu. (genralnie rura musi przechodzić te 150cm poniżej
    poziomu gruntu.

    > Certyfikat energetyczny to się chyba robi po wybudowaniu budynku?
    jeśli architekt za to nie chce wiecej niż 120 zł dodatkowo to brac odrazu to
    jest tylko kolejny cholerny papierek.

    > Dom 180m2 pu, jestem raczej niedoświadczonym inwestorem, zamierzam
    > budować przy pomocy kilku wykonawców.

    Nie wież najtańszych wykonawców.

  • 4. Data: 2012-04-05 08:55:54
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    > Nie powieżaj
    > Nie wież

    maaaaaaaaaaaarek.....!!

    b.

  • 5. Data: 2012-04-05 08:57:23
    Od: arch <s...@w...pl>

    On 4 Kwi, 19:46, Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl> wrote:
> [...]
    >
    > Macie jakieś rady?
    >
    > Dom 180m2 pu, jestem raczej niedoświadczonym inwestorem, zamierzam budować

    Spytaj tylko w swoim wydziale architektury czy do wniosku o pozwolenie
    na budowę wymagają projektów instalacji. Jeżeli nie to moim zdaniem
    nie warto. Dobrzy instalatorzy zrobią to sami dobrze bez zadnych
    projektów. Jeżeli chodzi o gaz, to jest to jedyna instalacja
    wewnętrzna, która podlega pod pozwolenie na budowę. I tu albo złożysz
    wniosek o budowę budynku i instalacji gazowej wewnętrznej razem albo
    oddzielnie. Ale musisz miec projekt instalacji gazowej wykonany przez
    projektanta z odpowiednimi uprawnieniami i uzgodniony z właściwą
    "gazownią".

    pozdr

  • 6. Data: 2012-04-05 09:43:24
    Od: "Adams" <n...@n...pl>

    Użytkownik "Samotnik" <s...@W...samotnik.art.pl> napisał:

    Witam.

    > Architekt proponuje kompleksowo - gaz ziemny (tutaj nie mam wątpliwości),
    > wod-kan, c.o. wentylacja mechaniczna i certyfikat energetyczny. ;-)

    Mysle, ze nie jest to zly pomysl, wszystko zalezy od ceny $$$ ;-)

    Zeby cos takiego zaprojektowac musi miec doswiadczenie,
    a to najlepiej zweryfikowac, poprosic o liste klientow i odwiedzic.

    Prawda jest ze instalatorzy robia po swojemu, a najczesciej
    jednak robia tak jak inwestor sobie zyczy, zas inwestorowi
    brakuje doswiadczenia i wychodza rozmaite "szopki" "
    "bo my zrobili tak jak Pan kazal" ;-)

    pozdrawiam
    Adams

  • 7. Data: 2012-04-05 14:22:53
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Adams wrote:
> [...]
    > jednak robia tak jak inwestor sobie zyczy, zas inwestorowi
    > brakuje doswiadczenia i wychodza rozmaite "szopki" "

    dlatego należy brać fachowców a nie panów gieńków, co to zawsze instalacje
    robili.

  • 8. Data: 2012-04-05 17:08:20
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu czwartek, 5 kwietnia 2012, 14:22:53 UTC+2 użytkownik Marek Dyjor napisał:
    > dlatego należy brać fachowców a nie panów gieńków, co to zawsze instalacje
    > robili.

    Cztym się różni fachowiecod Pana Gieńka?
    Czy tym ze fachwiec podjezdzą na budowę furą w leasingu, z komórą w łapie i skórą na
    grzbiecie, ustala z inwestoem szczegóły a robote robi jego pracownik własnie ten
    Gienek?

  • 9. Data: 2012-04-05 17:12:25
    Od: mucher <m...@g...com>

    On 5 Kwi, 08:57, arch <s...@w...pl> wrote:
> [...]

    > oddzielnie. Ale musisz miec projekt instalacji gazowej wykonany przez
    > projektanta z odpowiednimi uprawnieniami i uzgodniony z właściwą

    Gazownią chyba nie (ja nic nie uzgadniałem) - ale z ZUDP i owszem.
    Tyle że z gazem znowu trzeba uważać chyba, bo warunki przyłącza ważne
    są rok - a nie 2-3 lata jak w innych branżach (ja musiałem np.
    występować o nowe przed wykonaniem przyłacza).

    mucher

  • 10. Data: 2012-04-05 17:50:33
    Od: "tomekx" <t...@s...pl>

> [...]

    > Czy tym ze fachwiec podjezdzą na budowę furą w leasingu, z komórą w łapie
    > i skórą na grzbiecie, ustala z inwestoem szczegóły a robote robi jego

    Strzał w dziesiątkę. Nikt kto jest profesjonalistą i potrafi myśleć nie jest
    wykonawcą ostatecznym, tylko przedsiębiorcą / biznesmenem. Zawsze robotę
    robią Gieńki, lepsze lub gorsze co prawda, co siedzą na etacie za
    1500-2000zł i wszystko mają w dupie.