  • 11. Data: 2009-09-29 09:59:52
    Temat: Re: Kable pod styropianem
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Paweł Bochenek" <p...@W...gazeta.pl> napisał w
    wiadomości news:h9sk72$fr7$1@inews.gazeta.pl...
    > Co do podbitki - jedno ale - zapewnienie odpowieedniej wentylacji źródłom
    > światła.
    > Drugie ale to takie, że do nieszczelnych opraw będą właziły robale, ale
    > rychło
    > w ślad za nimi pojawią się pająki, więc problemu nie ma ;)

    Dzięki za info. Żródłem swiatła bedą ledy one się specjalnie nie grzeją więc
    wentylacja może byc minimalna myślę.
    Podbitka drewniana nie da się spasowac idealnie więc dostep powietrza będzie

    Krzysiek

  • 12. Data: 2009-09-29 10:20:42
    Od: "Piotrek" <z...@g...pl>

    > Przykładowo chciałbyś obciążyć przewód prądem o wartości 20A to musisz
    > położyć przewód o przekroju 20 / 5 = 4 4mm2
    To chyba jakieś ekstremalne warunki.

    Możesz spokojnie przyjąć 10A na 1mm2. Zresztą to też zależy jaki wyłącznik
    zastosuje to zabezpieczy wszystko.
    Do 1,5mm2 stosuj 10A do 2,5mm2 stosuj 16A i będzie dobrze.

  • 13. Data: 2009-09-29 16:49:53
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > Możesz kłaść bezpośrednio.

    OK.
    Dziekuje wszystkim za odpowiedz.
    Kable ktore mam na mysli sa do oswietlenia, sterowania PIR pompy CWU i takie
    tam.

    Pozdro.. TK

  • 14. Data: 2009-09-30 04:47:25
    Od: "Bartosz Augustyniak" <o...@n...toya.net.pl>

    Użytkownik "Piotrek" <z...@g...pl> napisał w wiadomości
    > To chyba jakieś ekstremalne warunki.
    >
    > Możesz spokojnie przyjąć 10A na 1mm2. Zresztą to też zależy jaki wyłącznik

    W styropianie ? Bałbym się ze względu właśnie na chłodzenie kabla.

  • 15. Data: 2009-09-30 14:54:27
    Od: "William Bonawentura" <n...@m...nie.pl>

    Użytkownik "Bartosz Augustyniak" <o...@n...toya.net.pl> napisał w wiadomości
    > Użytkownik "Piotrek" <z...@g...pl> napisał w wiadomości

    > W styropianie ? Bałbym się ze względu właśnie na chłodzenie kabla.

    10[A/mm2] dotyczy właśnie przewodów pracujących w wysokiej temperaturze - układanych
    w ociepleniu, w uzwojeniach transformatora itd.. W tynku zniesie i 20[A/m2]

  • 16. Data: 2009-09-30 17:26:24
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    Użytkownik "William Bonawentura" <n...@m...nie.pl> napisał w wiadomości

> [...]

    Zwłaszcza, ze ludzie kładą jakieś badziewne przewody kupowane po
    kibelmarketach, które posiadają zaniżone przekroje.

    > 10[A/mm2] dotyczy właśnie przewodów pracujących w wysokiej temperaturze -
    > układanych w ociepleniu, w uzwojeniach transformatora itd..
    > W tynku zniesie i 20[A/m2]

    Wybacz, ale jesteś w błędzie.
    10A wytrzyma przewód o przekroju 1mm2, ale współczynnik przeliczania nie
    jest liniowy i dla przykładu dla tych samych warunków przewód 2,5mm2
    wytrzymuje tylko 18A (a według tego co piszesz powinien 25A) zaś przewód
    4mm2 wytrzymuje 25A (według Twoich przeliczeń powinien wytrzymać 40A), zaś
    przewód 6mm2 wytrzymuje 32A (a według Twoich przeliczeń powinien wytrzymać
    60A) .
    Problem polega na tym, że przewody posiadają pole przekroju w formie koła, a
    nie płaskownika o nieskończenie małej grubości, dla którego przyrost
    przekroju ma prawie liniowy przyrost obwodu, a zarazem powierzchni czynnej
    poprzez którą następuje chłodzenie. Dla koła przyrost obwodu nie jest
    liniowy w stosunku do przyrostu pola powierzchni. Dlatego też zależność jest
    taka dla przewodów, że im większy przekrój tego przewodu, tym ma mniejszą
    dopuszczalną gęstość prądu.
    Dlatego tak jak napisałem wcześniej przyjmuje się bezpieczny współczynnik
    5A/1mm2 dla przewodów do 6mm2
    Grubszych jak 6mm2 w posesjach się nie zakłada (oczywiście poza głównym
    doprowadzeniem do rozdzielni).
    Czasami na wsiach ludzie zamawiają większy przydział mocy i wtedy mają
    zabezpieczenia 32A do urządzeń rolniczych (sieczkarnie, młocarnie itp.) W
    takich przypadkach może być prowadzona instalacja do gniazd siłowych
    przewodami 6mm2
    W domach mieszkalnych najgrubsze przewody to 4mm2, grubszych nie ma potrzeby
    montować.
    W przypadku montowania najgrubszych przewodów 4mm2 można przyjąć gęstość
    prądu 6,25A/mm2

  • 17. Data: 2009-10-01 10:04:21
    Od: "Bartosz Augustyniak" <o...@u...toya.net.pl>

    > Użytkownik "William Bonawentura" <n...@m...nie.pl> napisał w wiadomości

    > Zwłaszcza, ze ludzie kładą jakieś badziewne przewody kupowane po
    > kibelmarketach, które posiadają zaniżone przekroje.

    Od wykonawców innstlacji (trochę wiekszych niż domek) słyszałem że np.
    Bittner na linkach też oszczedza i jakoś te same tulejki które na Lapp-ach
    sie trzymają ok, z linek Bittnera zchodzą.
    Ale to informacje z 2008 roku, dotyczące linek, no i naoczenie nie
    sprawdzałem.

  • 18. Data: 2009-10-05 11:35:01
    Od: "Jackare" <...@s...de.pl>

> [...]
    > sie trzymają ok, z linek Bittnera zchodzą.
    > Ale to informacje z 2008 roku, dotyczące linek, no i naoczenie nie

    No właśnie jakaś ogólna kicha z tymi kablami. Dwa tygodnie temu wykonując
    instalację kupowałem kable 3x2,5 i 5x2,5. Na oko było widać że w kablu 3x2,5
    przewody są cieńsze niż w 5x2,5 i chyba nie ma tu znaczenia miejsce zakupu
    bo zaopatruję się w hurtowniach elektrotechnicznych i tam jednak też nie
    całkiem jest w porzadku. Zasadniczo przewody mają atesty i producent za nie
    odpowiada, ale widząc różnicę na oko to od razu jakiś dyskomfort się
    odczuwa.

    Zauważyłem to już jakieś dwa lata temu robiąc odbiory instalacji. Pokłóciłem
    się kiedyś z inwestorem że użył na obwody gniazd przewodu 1,5mm (choć w
    projekcie było 2,5 mm) mając w pamieci że przeody 2,5 mm często się aż
    niewygodnie w gniazdach zarabiało ze względu na grubość i twardość, a te
    jego to się w palcach gięły. Spieniliśmy się na siebie bo nie chciałem mu
    wypisać protokołu aż w końcu on przywiózł mi luzem kabel użyty na
    instalację, pojechaliśmy na obiekt, przymierzyliśmy i faktycznie był to
    3x2,5 mm wg zamieszczonych oznaczeń producenta. Musiałem mu przeprosinową
    flaszkę postawić i protokół wypisałem.
    --
    Jackare

  • 19. Data: 2009-10-05 20:34:35
    Od: "GS" <g...@g...com>

> [...]
    > 3x2,5 mm wg zamieszczonych oznaczeń producenta. Musiałem mu przeprosinową

    A mierzyłeś rzeczywistą średnicę/pole przekroju?

    pzdr
    GS

  • 20. Data: 2009-10-06 07:51:03
    Od: "Zbyszek" <z...@p...onet.pl>

    Moim zdaniem peszle powinny odejść w przeszłość.
    Jednym pozytywem dla peszli jest to, że przy uszkodzeniach mechanicznych możemy
    próbować wymienić przewód.
    Obecnie izolacja kabli jest na tyle porządna, że przez conajmniej 50 lat
    wszystko powinno być OK, a zatem nie ma się co babrać w peszle.

    Ps.
    Aczkolwiek sam dla świętego spokoju puściłem obwód do podgrzewacza
    przepływowego w metalowym peszlu na odcinku przymocowanym do drewnianych
    krokwi.
    Zbyszek