  • 1. Data: 2012-02-07 10:33:49
    Temat: Kiedy przycinanie drzewek
    Od: "Gejzero SQ3OGX" <g...@p...onet.pl>

    Witam,
    w zeszłym roku umówiłem się ze szwagrem na przycinanie "drzewek" owocowych.
    On stwierdził że to pod koniec zimy, tak w lutm najlepiej. Mam w takim razie
    pytanie, kiedy się przycina drzewa owocowe ? Czy to już czas ?

    Pozdr. Gejzero

  • 2. Data: 2012-02-07 10:49:35
    Temat: Re: Kiedy przycinanie drzewek
    Od: Tadeusz Smal <s...@s...pl>

    W dniu 2012-02-07 11:33, Gejzero SQ3OGX pisze:
> [...]
    > owocowych. On stwierdził że to pod koniec zimy, tak w lutm najlepiej.
    > Mam w takim razie pytanie, kiedy się przycina drzewa owocowe ? Czy to

    :)
    Mniej wiecej wszystko jest tu
    http://poradnikogrodniczy.pl/ciecie.php
    z pozdrowieniami i uśmiechami
    smal
    www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=12262
    sklep: http://trawki.pl/

  • 3. Data: 2012-02-07 13:55:12
    Od: " skryba" <s...@N...gazeta.pl>

    Tadeusz Smal <s...@s...pl> napisał(a):

    > :)
    > Mniej wiecej wszystko jest tu
    > http://poradnikogrodniczy.pl/ciecie.php

    Bardzo dobrze Tadziu, że wstępnie zaznaczyłeś "mniej więcej".
    Bo z podanego przez Ciebie linka tylko termin cięcia czereśni jest dla mnie do
    przyjęcia. Wiśnie i pozostałe już nie. O tyle, o ile sadownicy dużych sadów
    produkcyjnych by "wyrobić się" z cięciem stosują podane w linku terminy, o
    tyle gospodarujący w ogrodach przydomowych i działkach mogą z korzyścią dla
    swoich drzewek stosować zupełnie inne terminy cięcia drzew owocowych.

    Pozdrawiam alternatywnie
    skryba

  • 4. Data: 2012-02-07 14:00:39
    Od: " skryba" <s...@N...gazeta.pl>

    Gejzero SQ3OGX <g...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    > On stwierdził że to pod koniec zimy, tak w lutm najlepiej. Mam w takim razie
    > pytanie, kiedy się przycina drzewa owocowe ? Czy to już czas ?

    Drzewa owocowe rodzą różne owoce i w zależności od tego stosuje się różne
    terminy ich cięcia. By w miarę precyzyjnie odpowiedzieć na Twoje pytanie
    trzeba wiedzieć jakie to są drzewa owocowe, w jakim są one wieku, kiedy i jak
    były cięte ostatni raz. Fotki byłyby bardzo pomocne.

    Pozdrawiam precyzyjnie
    skryba

  • 5. Data: 2012-02-07 14:19:59
    Od: Tadeusz Smal <s...@s...pl>

    W dniu 2012-02-07 14:55, skryba pisze:

> [...]
    > tyle gospodarujący w ogrodach przydomowych i działkach mogą z korzyścią dla
    > swoich drzewek stosować zupełnie inne terminy cięcia drzew owocowych.
    Tak ogólnie mniej więcej uważam artykuł za prawidłowy
    i nie dotyczy to tylko czereśni ale również innych wymienionych .
    W sumie nie ma co az tak przeżywać sprawy
    bo tak jak wspominasz sadownicy aby się wyrobić tną od stycznia
    i jest OK.

    Jeżeli chodzi o artykuł to nie lubię takiego krótkiego obcinania gałęzi
    prawie, że na pniu .
    Nie mam coprawda wielkich hektarów sadu ale zamierzam zabrać się za
    obcinanie gdy tylko ciut cieplej się zrobi.
    Głownie bedą to leszczyny ale pomiędzy rośnie u mnie sporo innych
    drzewek owocowych i będę leciał to wszystko po kolei .

    Później wiosną gdy ziemia rozmarznie nie będzie na to czasu
    nastanie niepodzielnie czas traw a po drugie teraz gdy jeszcze ziemia
    zamarznieta wygodniej wywieźć gałęzie

  • 6. Data: 2012-02-07 16:30:30
    Od: " skryba" <s...@N...gazeta.pl>

    Tadeusz Smal <s...@s...pl> napisał(a):

> [...]
    > W sumie nie ma co az tak przeżywać sprawy
    > bo tak jak wspominasz sadownicy aby się wyrobić tną od stycznia

    Owszem, ale determinujący ich ograniczony czas wykonania prac a raczej brak
    dostatecznej armii fachowców na krótki czas powoduje po tak wczesnym cięciu
    konieczność wykonania dodatkowych zabiegów, które jednak kosztują. To z kolei
    rzutuje na opłacalność produkcji. Działkowicz nie jest z reguły aż tak
    poganiany czasem dlatego może cięcie wykonywać w bardziej optymalnych
    warunkach.

    > Jeżeli chodzi o artykuł to nie lubię takiego krótkiego obcinania gałęzi
    > prawie, że na pniu .

    To jakieś stare materiały, od 1991 już mocno nieaktualne choć jeszcze często
    przytaczane jako wzorzec i porada.

> [...]
    > Głownie bedą to leszczyny ale pomiędzy rośnie u mnie sporo innych
    > drzewek owocowych i będę leciał to wszystko po kolei.

    Ło matko. Brzoskwinie też? Nie uwierzę.

    > Później wiosną gdy ziemia rozmarznie nie będzie na to czasu
    > nastanie niepodzielnie czas traw a po drugie teraz gdy jeszcze ziemia
    > zamarznieta wygodniej wywieźć gałęzie.

    Czyli determinuje Ciebie czas, który później musisz poświęcić trawom by
    zarobić na ten przysłowiowy kieliszek chleba;-)

    Pozdrawiam rekreacyjnie
    skryba

  • 7. Data: 2012-02-07 20:22:49
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Tue, 7 Feb 2012 16:30:30 +0000 (UTC), skryba napisał(a):

    > To jakieś stare materiały, od 1991 już mocno nieaktualne choć jeszcze często
    > przytaczane jako wzorzec i porada.

    O, to do 1991 były dobre, drzewka rosły i owocowały - a co się stało, że
    już niedobre?
    3-)
    --

    XL

  • 8. Data: 2012-02-07 23:46:41
    Od: "Moon" <m...@y...com>

    Użytkownik "Tadeusz Smal" napisał w wiadomości grup

    >Później wiosną gdy ziemia rozmarznie nie będzie na to czasu
    nastanie niepodzielnie czas traw a po drugie teraz gdy jeszcze ziemia
    zamarznieta wygodniej wywieźć gałęzie

    Myślę, że cięcie można przeprowadzić w pewnym dosyć elastycznym interwale,
    mówię to jako praktyk, bo szkoły w tym zakresie żadnej nie kończyłem.
    Kiedy jest sucho, mało śniegu, mroźnie, to fajnie się tnie, zwłaszcza
    jabłonie. To też kwestia wygody, komu się chce grzebać w kopnym śniegu?
    Najwcześniej ciąłem jabłonki w końcu stycznia, najpóźniej w połowie
    kwietnia, kiedy już były pączki. W jednym i drugim przypadku efekt był
    podobny i drzewka poradziły sobie dobrze. Zawsze pamiętam też, żeby wkrótce
    potem dobrze je opryskać mieszaniną na grzyba i owady (w styczniu/lutym
    pewnie na owady nie trzeba), zrobić to dwa razy w odstępie 2-3 tygodni.
    Kiedyś zrobiłem to tylko raz i był parch i brzydkie owoce.

    moon

  • 9. Data: 2012-02-08 05:17:41
    Od: " skryba" <s...@N...gazeta.pl>

    Moon <m...@y...com> napisał(a):

> [...]
    > pewnie na owady nie trzeba), zrobić to dwa razy w odstępie 2-3 tygodni.
    > Kiedyś zrobiłem to tylko raz i był parch i brzydkie owoce.

    Drzewa cięte późną wiosną i latem zdecydowanie słabiej rosną niż drzewa cięte
    wczesną wiosną. Dlatego też teraz zaleca się, aby główne cięcie drzew
    wykonywać w okresie późnowiosennym i letnim. Im drzewo silniej rośnie, tym
    później powinno się ciąć je wiosną, niezależnie od gatunku i odmiany.
    Wczesną wiosną łatwiej wykonać cięcie ze względu na brak liści, co pozwala
    dokładnie dostrzec wszystkie "usterki" koron wymagające korekty. Przed
    rozpoczęciem wegetacji nie ma też innej pracy w sadzie. Niestety termin tego
    cięcia zwiększa ryzyko grzybowych chorób kory i drewna, dlatego należy
    zabezpieczyć większe rany i opryskiwać drzewa odpowiednimi fungicydami (co
    zwiększa ilość oprysków, przez co znacznie podnosi koszty pielęgnacji drzew).
    Cięcie w tym terminie prowokuje silny wzrost drzew, co powoduje słabsze
    zawiązywanie pąków kwiatowych w roku cięcia, złe doświetlenie owoców, nie
    sprzyja gromadzeniu wapnia w owocach, drzewa stają się bardziej podatne na
    parcha i mączniaka jabłoni.
    Cięcie późnowiosenne może być wykonywane od samego kwitnienia do 14 dni po
    nim. Jest to dostatecznie późno, by nie wywołać silnego wzrostu i dostatecznie
    wcześnie, by zdążyły się wytworzyć nowe pędy owoconośne. W tym terminie
    powinny być cięte drzewa rosnące silnie. Wycina się pędy konkurujące z
    przewodnikiem. Sam przewodnik należy skrócić. W niżej położonych partiach
    korony wycina się zbędne pędy oraz pionowo i bardzo silnie rosnące wilki.
    Cięcie letnie stosowane jest dla poprawienia jakości owoców, zwłaszcza jabłek.
    Dzięki usuwaniu pędów zacieniających owoce, są one lepiej wybarwione. Przez
    usuwanie "wilków", na jabłoniach zmienia się zawartość wapnia w owocach co
    poprawia ich jakość i trwałość w przechowywaniu. Inną korzyścią letniego
    cięcia jest hamowanie wzrostu drzewa, co sprzyja zawiązywaniu pąków kwiatowych
    na rok następny (szczególnie wiśnie i czereśnie).
    LITERATURA:
    Prof. dr hab. Eberchard Makosz "Nowe metody cięcia drzew i krzewów owocowych"

    Pozdrawiam wygodnie
    skryba

  • 10. Data: 2012-02-08 05:21:34
    Od: " skryba" <s...@N...gazeta.pl>

    Ikselka <i...@g...pl> napisał(a):

    > O, to do 1991 były dobre, drzewka rosły i owocowały - a co się stało, że
    > już niedobre?
    > 3-)

    Lepsze wrogiem dobrego, ale "Nałóka to tródna żecz".

    Pozdrawiam nowocześnie
    skryba