  • 31. Data: 2010-07-13 15:19:06
    Temat: Re: Klimatyzer bez-rurowy
    Od: "Lato" <n...@w...pl>

    > Kupiłem klimatyzator "rurowy" za 800 zł a rok później zdecydowałem się na
    > splity.
    > Tamten stał potem bezużytecznie i nikt go nie chciał kupić nawet za 500.
    > Ostatecznie dostała go gratis babcia.
    > IMO szkoda kasy na te wynalazki.

    klimatyzator rurowy też trzeba umieć zainstalować, nie ma mowy o wystawieniu
    rury przez uchylone okno tak jak jest w instrukcji, ja mam dorobioną "ramę"
    do okna z otworem, wszystko szczelne i do tego rura owinięta izolacją, taki
    system sprawdza się i jest wystarczający, jedyne co mi przeszkadza to szum
    :(

  • 32. Data: 2010-07-13 17:00:27
    Od: marrgol <m...@g...com>

    On 2010-07-13 15:48, Jarek P. wrote:

    > Mały pokój to minimum kilkanaście metrów sześciennych powietrza.
    > Załóżmy dla uproszczenia, że jest to bardzo mały pokój i kubaturę ma
    > 15m3 (2x3x2,5m). Butelka PET ma 1,5l. Jaki wpływ będzie miało 1,5l
    > lodu na temperaturę piętnastu TYSIĘCY litrów powietrza?
    > Sądzę, że być może dokładnym termometrem da się stwierdzić różnicę na
    > poziomie setnych części stopnia, nie więcej.

    Hm, ciepło topnienia lodu to ok. 334000 J/kg, a ciepło właściwe
    powietrza to ok. 1000 J/kg?K, więc samo stopienie 1,5 kg lodu
    pochłonie ~0,5 MJ. Zakładając, że ciepła tego dostarczyłoby tylko
    powietrze w doskonale odizolowanym pokoju, jego temperatura spadłaby o
    501000/1000/(2?3?2,5?1,3)=25,69K. W warunkach rzeczywistych powietrze
    oczywiście nagrzewa się z powrotem od murów i okien, ale i tak powinno
    się ochłodzić o nieco więcej niż o "setne części stopnia"...

    Kiedyś (może i nadal, nie wiem) na wsiach wrzucali zimą do ziemianek
    kawały lodu z rzeki czy jeziora i takie lodówki spokojnie
    wytrzymywały całe lato, chociaż tego lodu wcale nie było przesadnie
    dużo...

    --
    mrg

  • 33. Data: 2010-07-13 17:25:59
    Od: "Lato" <n...@w...pl>

    fajnie, tylko jakie to ma znaczenie czy schłodzi o 0.01 czy o 0.1

    ba, nawet 1C to mało...

  • 34. Data: 2010-07-13 17:45:08
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    Użytkownik "marrgol" <m...@g...com> napisał w wiadomości

> [...]
    > pochłonie ~0,5 MJ. Zakładając, że ciepła tego dostarczyłoby tylko
    > powietrze w doskonale odizolowanym pokoju, jego temperatura spadłaby o

    Uuups, a to w takim razie przepraszam...

    J.

  • 35. Data: 2010-07-13 22:50:24
    Od: BQB <a...@a...spamowy.com.invalid>

    Negatyw pisze:

    > Użytkownik "BQB" <a...@a...spamowy.com.invalid> napisał w wiadomości
    > grup dyskusyjnych:4c3a569f$...@n...home.net.pl...

    rzenosny_z_modulem_zew_gw_24.html

    > To wolę dołożyć do splita za ok 2tys.

    A czym się różni od tego splita? Daj linka.

  • 36. Data: 2010-07-14 06:51:27
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    marrgol pisze:

    > Hm, ciepło topnienia lodu to ok. 334000 J/kg, a ciepło właściwe
    > powietrza to ok. 1000 J/kg?K, więc samo stopienie 1,5 kg lodu
    > pochłonie ~0,5 MJ.

    A gdyby zamiast PETów i wody użyć zamrożonych kostek z lodówek
    turystycznych ?

    W ogóle - co tam w tych kostkach siedzi, albo czego użyć zamiast wody,
    co ma wyższe ciepło topnienia ?

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 37. Data: 2010-07-14 07:17:41
    Od: "Boombastic" <b...@p...onet.pl>

> [...]
    > kawały lodu z rzeki czy jeziora i takie lodówki spokojnie
    > wytrzymywały całe lato, chociaż tego lodu wcale nie było przesadnie

    Tylko ludzie nie mieszkali w tych ziemiankach, nie oglądali tv, nie mieli
    zapalonego światła, nie gotowali, czyli nie dostarczali dodatkowego ciepła.

  • 38. Data: 2010-07-14 07:30:51
    Od: Przesmiewca <b...@o...pl>

    "Jarek P." <j...@g...com> napisał(a):

> [...]
    >15m3 (2x3x2,5m). Butelka PET ma 1,5l. Jaki wpływ będzie miało 1,5l
    >lodu na temperaturę piętnastu TYSIĘCY litrów powietrza?

    Niewielka, ale jak usiadziesz przed takim wentylatorem, to odczuwalna
    bedzie. Zlaszcza, jak nie bedzie to jedna butelka

    >Sądzę, że być może dokładnym termometrem da się stwierdzić różnicę na
    >poziomie setnych części stopnia, nie więcej. Zwłaszcza, że sprawność
    >oddawania zimna przez PETa owiewanego powietrzem też będzie żadna.

    Sprawnosc bedzie spora, poniewaz ruch powietrza bedzie wywiewal zimne powietrze.
    Analogia lodow, ktore sie szybciej topia na wietrze niz polozone w jednym
    nieprzewiewnym miejscu.

  • 39. Data: 2010-07-14 07:45:42
    Od: "Boombastic" <b...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Przesmiewca" <b...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Niewielka, ale jak usiadziesz przed takim wentylatorem, to odczuwalna
    > bedzie. Zlaszcza, jak nie bedzie to jedna butelka

    Jak usiądziesz przed dowolnym wentylatorem to odczujesz zawsze rożnice.
    Tylko wynika ona z budowy naszego ciała i występowania cienkiej warstewki
    powietrza przy naszej skórze, która zdmuchnięta daje odczucie ochłodzenia,
    mimo, że temperatura się nie zmieniła.

  • 40. Data: 2010-07-14 07:51:09
    Od: Przesmiewca <b...@o...pl>

    "Boombastic" <b...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    >powietrza przy naszej skórze, która zdmuchnięta daje odczucie ochłodzenia,

    Jak usiade przed klimatyzatorem to tez odczuje roznice tylko z powodu j/w?