  • 41. Data: 2018-01-20 23:36:15
    Temat: Re: Kogeneracja dla Kowalskiego
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Ujmij troche bo jest z czego. Pracowales w firmie i letniego wymiennika ciepla nie
    zauwazyles. Pewno dlatego ze to byl dobry niemiecki wymiennik na 200kW wielkosci
    pudelka od butow. Powinienes zwracac uwage na to co piszesz. Sa tutaj tacy co jak
    mlode pelikany beda lykaly kazda dziwna opowiesc a sa i tacy co po cichu spytaja co
    latem z cieplem robili, zwlaszcza ze ciepla przy silniku benzynowym majacym sprawnosc
    ok 20% jest od chuja. Jak bys napisal ze to dizel o sprawnosci troche ponad 30%
    zasilany tanim lekkim mazutem i gazem z sieci to bylo by to bardziej realne chociaz i
    tak bez malo prawdopodobne, prad bedzie zawsze w takich sytacjach tanszy i pewniejszy
    a sprawnosci kotla gazowego do ogrzewania zadne mechaniczne urzadzenie nie jest w
    stanie przebic.

  • 42. Data: 2018-01-20 23:41:47
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Kris pisze:

    > Rozwiń jakie auto będzie miało średnią 100km/h przy 1mln km

    Co tu rozwijać, błąd w założeniach po prostu. Jeśli przyjąć, że średnia
    jest 30 km/h (jak u mnie), to milion kilometrów będzie oznaczać ponad
    30 tysięcy godzin. Czyli jakieś pięć lat. W samochodzie. A teraz przejdźmy
    do rozważenia pracy stacjonarnej...

    --
    Jarek

  • 43. Data: 2018-01-20 23:58:43
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Jak bys popatrzyl na charakterystyke silnika spalinowego to bys zauwazyl ze zakres
    predkosci obrotowych w ktorych ma najnizsze zuzycie paliwa na wytworzona jednostke
    mocy jest bardzo waski. Ta wlasnosc silnika spalinowego wyklucza efektywna regulacje
    mocy w duzym zakresie zwlaszcza wtedy gdy silnik ma sluzyc do napedu pradnicy
    wytwarzajacej prad o standaryzowanych parametrach.

  • 44. Data: 2018-01-21 04:59:22
    Od: "Tomasz" <t...@g...com>

    Użytkownik "Zenek Kapelinder" <4...@g...com> napisał

    Ujmij troche bo jest z czego. Pracowales w firmie i letniego wymiennika
    ciepla nie zauwazyles.

    Ja tam pracowałem jako programista i takich rzeczy po prostu nie zwracałem
    uwagi.
    Jeden raz mój kolega pokazał mi te urządzenia jako ciekawostkę i to
    wszystko.
    Nie wykluczone że na lato wszystko to wyłączali, ja się tym w ogóle nie
    interesowałem.
    W tamtych czasach byłem jeszcze bardzo daleki od budowy własnego domu.
    --
    Tomasz

  • 45. Data: 2018-01-21 09:45:48
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu sobota, 20 stycznia 2018 23:58:44 UTC+1 użytkownik Zenek Kapelinder napisał:
    > Jak bys popatrzyl na charakterystyke silnika spalinowego to bys zauwazyl ze zakres
    predkosci obrotowych w ktorych ma najnizsze zuzycie paliwa na wytworzona jednostke
    mocy jest bardzo waski.

    rzuć linkę z takim wykresem

    b.

  • 46. Data: 2018-01-21 15:52:34
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 2018-01-20 o 23:00, Tomasz pisze:

    > Nie sprawdzałem jak to rozwiązywali latem ale prawdopodobnie mieli letni
    > wymiennik ciepła
    > jako chłodnica a prąd produkowali nadal.

    Tylko, że spalanie benzyny lub ON w celu wytworzenia prądu jest
    ekonomicznie bezsensu i używa się takich rozwiązań tylko doraźnie. Co si
    Niemcy chcieli osiągnąć w dłuższej perspektywie, to nie wiem?

  • 47. Data: 2018-01-21 16:16:20
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    nadir pisze:

    > Tylko, że spalanie benzyny lub ON w celu wytworzenia prądu jest
    > ekonomicznie bezsensu i używa się takich rozwiązań tylko doraźnie.

    Tylko węgiel ma sens? Ropa naftowa jest pierwotnym surowcem energetycznym
    dla elektrowni zawodowych w wielu krajach.

    > Co si Niemcy chcieli osiągnąć w dłuższej perspektywie, to nie wiem?

    Spalają gaz ziemny z sieci, co było wyraźnie opisane w relacji. Gaz też
    jest powszechnym paliwem w elektrowniach. Co chcieli osiągnąć, to można
    przeczytać w temacie dyskusji: kogenerację. Kogeneracja na tym polega,
    że zamiast zamieniać paliwo wprost na ciepło do ogrzewania, część jego
    energii zamienia się na prąd. Energia elektryczna jest najdroższa,
    najbardziej poszukiwana i najbardziej uniwersalna. Jaka by więc nie
    była "sprawność" wytwarzania prądu w kogeneracji, to zawsze jesteśmy
    do przodu. Sprawność ująłem w cudzysłów, bo tu jest tak, że "straty",
    czyli ciepło są energią użyteczną. Przed zastosowaniem kogeneracji,
    czyli przed zastąpieniem kotła silnikiem, produkowane były tylko takie
    "straty".

    --
    Jarek

  • 48. Data: 2018-01-21 17:31:14
    Od: nadir <n...@h...org>

    > Tylko węgiel ma sens?

    W krajach, które nie mają gazu, ropy i uranu widzisz jakąś alternatywę?

    > Ropa naftowa jest pierwotnym surowcem energetycznym
    > dla elektrowni zawodowych w wielu krajach.

    Przecież napisałem; benzyna lub ON, ropa naftowa to inna bajka, no i
    trzeba ją jeszcze mieć.

    > Spalają gaz ziemny z sieci, co było wyraźnie opisane w relacji. Gaz też
    > jest powszechnym paliwem w elektrowniach. Co chcieli osiągnąć, to można
    > przeczytać w temacie dyskusji: kogenerację.

    Elektrownia na gaz, to zupełnie coś innego niż silnik od Forda i generator.

> [...]
    > czyli ciepło są energią użyteczną. Przed zastosowaniem kogeneracji,
    > czyli przed zastąpieniem kotła silnikiem, produkowane były tylko takie

    Kogeneracja, to żadna nowość jest, kupa elektrociepłowni na Świecie,
    natomiast w zastosowaniach domowych jest ekonomicznie średnio opłacalna
    a jak się doliczy podatki, to już w ogóle.

  • 49. Data: 2018-01-21 18:00:51
    Od: Pete <n...@n...com>

    W dniu 2018-01-20 o 23:28, Kris pisze:

    > Rozwiń jakie auto będzie miało średnią 100km/h przy 1mln km

    Dałem taki przykład, żeby się nikt nie przyczepił, że daję przykład z
    czapy. No i łatwo się liczy :P

    --
    Pete

  • 50. Data: 2018-01-21 18:04:08
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    nadir pisze:

    > W krajach, które nie mają gazu, ropy i uranu widzisz jakąś alternatywę?

    Uran ma zaledwie kilka krajów na świecie. Elektrowni jądrowych nie ma
    zaledwie kilka krajów w Europie. Świat dawno już znalazł alternatywę
    dla gospodarki autarktycznej.

    > Przecież napisałem; benzyna lub ON, ropa naftowa to inna bajka,

    Elektrownie zawodowe wcale nie spalają ropy naftowej (crude oil).

    > no i trzeba ją jeszcze mieć.

    To może ukraść? Jeśli nie ma lepszych pomysłów...

    > Elektrownia na gaz, to zupełnie coś innego niż silnik od Forda i generator.

    No właśnie. Niemcy chcieli osiągnąć to, że produkcja energii elektrycznej
    będzie u nich rozproszona. Moim zdaniem dobrze wyjdą na realizacji tego
    pomysłu.

    > Kogeneracja, to żadna nowość jest, kupa elektrociepłowni na Świecie,
    > natomiast w zastosowaniach domowych jest ekonomicznie średnio opłacalna

    Kogeneracja w energetyce zawodowej (czy ogólnie wielkoskalowej)
    to zupełnie co innego niż kogeneracja lokalna (na przykład silnik
    forda i generator).

    > a jak się doliczy podatki, to już w ogóle.

    No właśnie, jak już nie ma innych pomysłów na utrzymanie Starego
    Porządku, to należy przywalić podatkami.

    Jarek

    --
    My wam węgiel, wy nam banana.