  • 21. Data: 2017-03-18 23:39:24
    Temat: Re: Kolektory słoneczne-dawno nie było
    Od: Maniek4 <r...@s...won>

    W dniu 2017-03-18 o 17:24, Krzysztof Garus pisze:

    > Kupiłem już rurę z nierdzewki karbowanej, w otulinie kauczukowj.
    > W czym będzie gorsza od miedzianej?

    Mi pekla na karbie. Poza tym problemy z uszczelnieniem na zlaczkach
    gwintowanych. Docisnieta lekko po jakims czasie przecieka. Mocniejsze
    dokrecanie odksztalcalo kolnierz rury. W efekcie zlacze nadal
    przeciekalo. Odksztalcony kolnierz blokowal sie w nakretce, czego
    efektem byla utrata poslizgu miedzy nakretka a kolnierzem. W
    konsekwencji rura krecila sie razem z nakretka. Rura napinala sie jak
    struna a zlacze nadal przeciekalo. Wywalilem to g..no i zastapilem miedzia.

    Pozdro.. TK

  • 22. Data: 2017-03-19 14:18:42
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2017-03-18 o 23:39, Maniek4 pisze:

> [...]
    > konsekwencji rura krecila sie razem z nakretka. Rura napinala sie jak
    > struna a zlacze nadal przeciekalo. Wywalilem to g..no i zastapilem miedzia.

    To faktycznie straszne g.. kupiłeś :)
    --
    Pozdr
    Janusz

  • 23. Data: 2017-03-19 16:03:09
    Od: Maniek4 <r...@s...won>

    W dniu 2017-03-19 o 14:18, Janusz pisze:

    > To faktycznie straszne g.. kupiłeś :)

    Tak moze byc. To byly rury do podlaczenia zestawu pompowego z baniakiem
    i naczyniem wzbiorczym, wiec stresu nie bylo. Nie twierdze, ze tak jest
    ze wszystkimi rurami. Peknieta rura u mnie w konsekwencji pekla od
    dokrecania. Napinala sie i w koncu pekla. Gdyby polaczenie bylo szczelne
    po pierwszym dokreceniu, byla by do dzis zapewne. Mi tak sie trafilo i
    nie byla to rura marketowa, choc lepsze zapewne dzis sa. Skoro trafilo
    sie raz, to nie ma pewnosci, ze nie trafi sie i drugi. Przeciez nie
    bralem pod uwage zabierajac sie do podlaczenia, ze za jakis czas cala ta
    robota bedzie psu w de.. z koniecznoscia ponownego pompowania
    instalacji, odpowietrzania itp. Nie wiem czy karbowane rury mozna w
    jakis sposob laczyc w miejscu pekniecia na dluzszych odcinkach np. Moim
    zdaniem o ile nie jest konieczne stosowanie bardziej elastycznych rur
    niz miedz w jakichs szczegolnie ciasnych przejsciach (na etapie budowy
    niewystepujace), to nie ma tez wiekszego uzasadnienia, by stosowac
    drozsze rury karbowane zamiast miedzi. Dobrze zaplanowane prowadzenie
    rur do kolektora, praktycznie wyklucza jakiekolwiek laczenia po drodze a
    i samo laczenie przede wszystkim jest mozliwe i dosc latwe. Podobnie
    samo naciagniecie kauczukowej otuliny, istotne w przejsciach przez np.
    stropy.

    Pozdro.. TK

  • 24. Data: 2017-03-30 18:25:00
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 13 marca 2017 16:45:36 UTC+1 użytkownik Kris napisał:
    > Krótki wstęp bo o zbiorniku trochę napisze:
    > W 1969 roku dziadek wybudował dom i pewnie w okolicach tego roku zamontował w
    piwnicy pompę i hydrofor.
    > Zbiornik hydroforu tak na oko z 250-300 litrów ocynk.
    > W bodajże 1995 roku podłączyliśmy ten dom do gminnej sieci wodociągowej i
    zrobiliśmy ogrzewanie centralne(wcześniej były piece kaflowe)
    > Jako że hydrofor był już wtedy niepotrzebny z ojcem przerobiliśmy go na zasobnik
    CWU
    > Ucięty został dekiel, wspawana spirala i przyspawany dekiel. Zbiornik jako zasobnik
    CWU służy do dzisiaj. Ostatnio jednak przy jednym z króćców pojawił się lekki
    przeciek.
    > Pewnie dni zbiornika są już policzone więc latem będę go wymieniał
    > Tyle o zbiorniku, chwała mu że łącznie prawie 50 lat posłużył(bo ani ojciec ani
    żaden z jego braci nie pamiętali aby był od 1969 roku wymieniany);

    > Teraz o solarach:
    > Latem jak ten zbiornik wywalę trzeba będzie kupić nowy i przy okazji myślę czy
    mamie solarów nie zamontować. Po kiego ma tam latem na samą CWU w kotle stałopalnym
    palić.
    > W domu aktualnie mieszka mama i na piętrze ma lokatorów- 4 osobowa rodzina.
    > Tak Sobie gdybam że zbiornik z 350 litrów by był potrzebny
    > Z tematu się nie doktoryzowałem jeszcze więc może ktoś temat przerabiał i poleci
    jakiś zestaw.
    > Ile jakich kolektorów?
    > Jaki baniak?

    otóż w okolicy tamtego wątku ze zmiana ogrzewania zaproponowałem znajomkowi kupno
    tego zbiornika
    https://www.olx.pl/oferta/bojler-viessmann-550l-nier
    dzewka-2-wezownice-zbiornik-nierdzewny-CID628-IDkPUI
    I.html#3feeffa29e

    wiec jesli szukasz czegos ciekawego to bierz. Abo ten mój znajomek w tej cenie kupi
    zbiornik 2x mniejszy i bez wężownicy drugiej - ale za to nowy.
    Mówie mu ze gdyby trafił w przyszłosci w okazyjne solary to bedzie jak znalazł, ale
    nie, niedarady. Zawsze mnie to dziwi, ale tak to widac dziala :)

    b.

  • 25. Data: 2017-03-30 19:48:00
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

> [...]
    > konsekwencji rura krecila sie razem z nakretka. Rura napinala sie jak
    > struna a zlacze nadal przeciekalo. Wywalilem to g..no i zastapilem

    A nikt Ci nie wytłumaczył, że do tej rury potrzebne są specjalne,
    pogrubione nyple i że te z marketu pielinki się nie nadają?

  • 26. Data: 2017-03-30 20:41:12
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu czwartek, 30 marca 2017 18:25:02 UTC+2 użytkownik Budyń napisał:
    > wiec jesli szukasz czegos ciekawego to bierz. Abo ten mój znajomek w tej cenie
    > kupi zbiornik 2x mniejszy i bez wężownicy drugiej - ale za to nowy.

    To raczej nic dziwnego, dłubaczy-hobbystów i "tymi ręcami" jest mały
    odsetek w społeczeństwie :>

    L.

  • 27. Data: 2017-03-30 23:28:50
    Od: Maniek4 <r...@s...won>

    W dniu 2017-03-30 o 19:48, Uzytkownik pisze:

    > A nikt Ci nie wytłumaczył, że do tej rury potrzebne są specjalne,
    > pogrubione nyple i że te z marketu pielinki się nie nadają?

    Nie bardzo wiem o jakich nyplach piszesz. Dostalem komplet z zestawem i
    takiego uzylem. Ze g..no to juz wiemy i nie ma co sie rozwodzic.
    Opisalem moj przypadek. Na ile dyletancki to nie wiem. Jak ktos chce sie
    bawic i przekonywac sie na wlasnej skorze to prosz bardzo. Kazdemu mozna
    miec pelne zaskoczen wlasne doswiadczenia. Ja uwazam, ze nie ma sensu.
    Tym bardziej, ze karbowana, stalowa rura jest chyba drozsza od miedzianej.

    Pozdro.. TK

  • 28. Data: 2017-04-02 10:54:49
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2017-03-30 o 23:28, Maniek4 pisze:

    > Nie bardzo wiem o jakich nyplach piszesz.

    > Dostalem komplet z zestawem i takiego uzylem.

    > Ze g..no to juz wiemy i nie ma co sie rozwodzic.

    Gówno to dostałeś, bo ktoś Cię wpuścił w maliny.

    Takie gówno kupujesz w markecie, które kompletnie się nie nadaje do tych
    rur i wtedy robią się takie jaja o których pisałeś.

    http://www.alimex.pl/images/nypel%20mos2%20d.jpg?osC
    sid=bae632306eae5ae33e10686eac73a8fa

> [...]
    > mozna miec pelne zaskoczen wlasne doswiadczenia. Ja uwazam, ze nie ma
    > sensu. Tym bardziej, ze karbowana, stalowa rura jest chyba drozsza od

    Ale ja jej bardzo dużo używam i nie mam z nimi żadnych problemów.
    Stosuję te rury od przynajmniej 10 lat.

    A takie nyple są potrzebne do rur karbowanych z nierdzewki

    https://onninen.pl/pl-PL/mosiezny-nypel-gz-gz-3-4-3-
    4-svn11-0202-gebo,HBW585

    Poza tym aby dobrze wykonać zakończenia rur musisz mieć odpowiednie
    narzędzia i wiedzieć jak się zarabia te rury.

    https://www.youtube.com/watch?v=ORy-0finxC8

  • 29. Data: 2017-04-02 14:06:00
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu niedziela, 2 kwietnia 2017 10:55:01 UTC+2 użytkownik Uzytkownik napisał:
    > Poza tym aby dobrze wykonać zakończenia rur musisz mieć odpowiednie
    > narzędzia i wiedzieć jak się zarabia te rury.
    >
    > https://www.youtube.com/watch?v=ORy-0finxC8

    a ten pobijak to niezbedny? Bez niego da rade zrobic porządnie?

    b.

  • 30. Data: 2017-04-02 14:41:50
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2017-04-02 o 14:06, Budyń pisze:

    > a ten pobijak to niezbedny? Bez niego da rade zrobic porządnie?

    Raczej nie da się tego zrobić porządnie.

    Można próbować to zrobić tym pogrubionym nyplem, skręcając nakrętkę i
    nypel, ale po takiej operacji czołowa powierzchnia nypla zostaje
    uszkodzona i już nie nadaje się wykorzystania. Ale dotyczy to tylko i
    wyłącznie wersji rury karbowanej ze składanym pierścieniem
    https://onninen.pl/pl-PL/pierscien-do-nakretki-3-4-s
    v16sr-gebo,HBW589

    Wersji bez tego pierścienia nie da się w ten sposób sklepać.