  • 11. Data: 2010-09-29 08:04:07
    Temat: Re: Kominek a dopływ świeżego powietrza ?
    Od: "kurdebalans" <moja nazwa@gazeta.pl>

    Użytkownik "M" <M...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:i7t4f9$k6o$4@node1.news.atman.pl...

    > Warto. Zwróci ci się szybko bo kominek nie będzie ci wysysał ciepłego
    > powietrza z mieszkania i wyrzucał na zewnątrz.
    [...]
    > Zwykle tak się robi.
    >
    > M.

    Miałem okazję posiedzieć przy kominku który nie miał doprowadzenia powietrza
    z zewnątrz.
    Ciąg kominka wysysał powietrze z salonu i ciepło było tylko w pobliżu.
    Trzeba było otworzyć drzwi żeby się dobrze paliło.
    Kominek pierwotnie ozdobny, po ruchu cen na rynku paliw, stał się istotnym
    źródłem ciepła w domu.

    To oczywiście skrajny przypadek.
    x.

  • 12. Data: 2010-09-29 08:44:18
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 29-09-2010 o 07:58:52 /// Kaszpir /// <z...@g...com>
    napisał(a):

    > Dzięki !
    >
    > Czyli nie ma sensu oszczędzać. No cóż trzeba będzie te kilka stówek
    > dołożyć i kupić taki z dolotem powietrza z zewnątrz.

    Ale po co ci to? Tu taki mit zapanował że tylko powietrze z zewnątrz jest
    ok,
    a to jest totalna bzdura.
    Ja mam bez kanału i jest ciepło, nic mi nie ciągnie od kominka.
    A z kanałem same problemy, zamknąć szczelnie go nie zamkniesz,
    zimne powietrze spowoduje skraplanie wody pod kominkiem. Wentylację w domu
    i tak musisz mieć
    kominek z poborem powietrza z pokoju staje się jej częscią, tylko że
    zamiast jak kratka brać ciepłe powietrze u góry i wyrzucać kominem, bierze
    chłodniejsze przy ziemi i wyrzuca, nawiew do salonu i tak musisz mieć czy
    to kratkami czy nieszczelnymi
    oknami, chyba że masz wentylację mechaniczną to wtedy dodatkowo masz
    nawiew lekko ogrzany.
    Ja mam wentylację ale z nią czy bez kominek się doskonale spisuje biorąc
    powietrze z salonu i nie mam problemów zimą z zimnym powietrzem pod
    kominkiem.
    A i przy budowie komplikacja mniejsza i większy wybór wkładów.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 13. Data: 2010-09-29 10:20:02
    Od: "/// Kaszpir ///" <z...@g...com>

    > Ale po co ci to? Tu taki mit zapanował że tylko powietrze z zewnątrz jest
    > ok,
    > a to jest totalna bzdura.

    Ale to chyba żaden mit ...

    Nawet prawo budowlane i obecne normy wymagają że domy budowane od
    pewnego roku MUSZĄ mieć dopływ świeżego powietrza do kominka.
    Mój dom także będzie miał taki dopływ w standardzie bo i musi mieć ...

    Po prostu jak będzie dopływ to bez sensu było go nie wykorzystać ..

    > Ja mam bez kanału i jest ciepło, nic mi nie ciągnie od kominka.
    > A z kanałem same problemy, zamknąć szczelnie go nie zamkniesz,

    Sam dopływ to nie wszystko. Do dopływu montuje się jeszcze
    przepustnicę , którą można zamknąć i dzięki temu zamykamy całkowicie
    dopływ powietrza ...
    Przepustnica zapewne jest po to aby właśnie bez sensu nie leciało
    zimne powietrze gdy kominek jest nie używany.

> [...]
    > kominkiem.
    > A i przy budowie komplikacja mniejsza i większy wybór wkładów.

    Nie wiem nie znam się ...
    Wyczytałem jedynie że jeśli nie ma świeżego powietrza to kominek
    zabiera je z pomieszczenia , więc zabierze w pierwszej kolejności
    ciepłej powietrze. Dodatkowo na czas palenia powinno się otwierać
    okno , aby dostarczyć odpowiednią ilośc powietrza a przy zamkniętych
    oknach może zrobić się podciśnienie i po otwarciu kominka możemy
    osmolić pomieszczenie , także włączenie w domu np. okapu może
    spowodować złe działanie kominka ..

    A 1500-1600zł za kominek z czopuchem , deflektorem , szyberem i
    dolotem to chyba nie jest aż tak straszna cena ...

    Może i nie jest to z najwyższej półki kominek , ani nie jest wielkiej
    mocy , ale mi taki starczyłby ...

    A zależy mi na komforcie palenia i aby w pomieszczeniu było
    powietrze ...

  • 14. Data: 2010-09-29 12:37:47
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 29-09-2010 o 12:20:02 /// Kaszpir /// <z...@g...com>
    napisał(a):

    > Ale to chyba żaden mit ...
    >
    > Nawet prawo budowlane i obecne normy wymagają że domy budowane od
    > pewnego roku MUSZĄ mieć dopływ świeżego powietrza do kominka.

    Na pewno musi być kratka wentylacyjna , czy dopływ to nie wiem,
    mi kominiarz go odbierał w zeszłym roku w grudniu i nie miał
    żadnych pytań, interesowała go tylko kratka.

> [...]
    > Przepustnica zapewne jest po to aby właśnie bez sensu nie leciało
    > zimne powietrze gdy kominek jest nie używany.
    A ty jak sądzisz o czym wyżej pisałem? o przepustnicy, które nie są
    idealnie
    szczelne.

> [...]
    > okno , aby dostarczyć odpowiednią ilośc powietrza a przy zamkniętych
    > oknach może zrobić się podciśnienie i po otwarciu kominka możemy
    Ale przy wentylacji grawitacyjnej masz tak samo, nie trzeba kominka,
    żeby ci się podciśnienie robiło przy szczelnych oknach, piec gazowy też
    ci to zrobi, po to min kratka żeby awaryjnie wyrównać ciśnienie aby
    spaliny ci się nie cofały. Aby to wszystko dobrze chodziło toci pisałem
    że potrzebujesz nawiew powietrza do domu, obojętnie
    czy palisz w kominku czy nie. Tyle że jak palisz to potrzebujesz trochę
    więcej.

    , także włączenie w domu np. okapu może
    > spowodować złe działanie kominka ..
    Zgadza się.

    > A 1500-1600zł za kominek z czopuchem , deflektorem , szyberem i
    > dolotem to chyba nie jest aż tak straszna cena ...
    Zależy jaki wkład się kupuje, ja kupowałem do ciągłego palenia, są droższe
    i wybór mniejszy, ale za to bardziej trwałe.

    > Może i nie jest to z najwyższej półki kominek , ani nie jest wielkiej
    > mocy , ale mi taki starczyłby ...
    >
    > A zależy mi na komforcie palenia i aby w pomieszczeniu było
    > powietrze ...

    Zrobisz jak uważasz, ja ci tylko przedstawiłem zalety i wady rozwiązań.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 15. Data: 2010-09-29 13:03:47
    Od: "/// Kaszpir ///" <z...@g...com>

    > Na pewno musi być kratka wentylacyjna , czy dopływ to nie wiem,
    > mi kominiarz go odbierał w zeszłym roku w grudniu i nie miał
    > żadnych pytań, interesowała go tylko kratka.

    Mój projekt domu (projekt "Madzia") ma w projekcie dopływ świeżego
    powietrza do salonu. Prowadzi z zewnątrz budynku do salonu. Byłem na
    budowie i widziałem już wystającą rurę z podłogi ;)
    Podobno taki dolot jest wymagany , a że nie wszyscy się normami i
    zaleceniami przejmują ...

    > A ty jak sądzisz o czym wyżej pisałem? o przepustnicy, które nie są
    > idealnie
    > szczelne.

    Z tego co widziałem i czytałem przepustnica którą oferuje producent
    kominka ma uszczelkę gumową która ma maksymalnie uszczelnić dolot.
    Więc chyba nie powinno zbytnio "wiać". Dodatkowo można jeszcze zamknąć
    szyber i zablokować wyjscie powietrza z kominka do komina ...
    > Ale przy wentylacji grawitacyjnej masz tak samo, nie trzeba kominka,

    > Zależy jaki wkład się kupuje, ja kupowałem do ciągłego palenia, są droższe
    > i wybór mniejszy, ale za to bardziej trwałe.

    Mój teoretycznie jest do ciągłego palenia , tak reklamuje go
    producent ...
    W standardzie dolotu nie ma , ale można u nich kominek "rozbudować".

    > Zrobisz jak uważasz, ja ci tylko przedstawiłem zalety i wady rozwiązań.

    Wada jaką napisałeś jest chyba że są droższe i mniejszy wybór oraz
    możliwość skroplin i problem z szczelnością przepustnicy.

  • 16. Data: 2010-09-29 13:31:31
    Od: zbigi <z...@w...pl>

    Adam Płaszczyca napisał(a):

    > Invicta La Borne. Tylko żeby nie było nieporozumień - piecyk nie ma żadnego
    > specjalnego wlotu, po prostu kanał napowietrzający kończy się dokładnie pod
    > piecykiem.

    No kumam, kumam. W tym podescie pusciles czerpnie i lu!.

    > Tak to wygląda: http://trzypion.pl/Demo/Studio/Kominek.jpg -

    Ladne cacko :)
    A ma na gorz plyte grzejna? Fajerki znaczy? W sensie - czy da sie na nim
    postawic i zagotowac gar bigosu czy innej bretonki po fasolsku? :)
    --
    zbigi i stopka zastepcza

  • 17. Data: 2010-09-29 17:54:59
    Od: M <M...@o...pl>

    W dniu 2010-09-29 14:37, janusz_kk1 pisze:

    > żeby ci się podciśnienie robiło przy szczelnych oknach, piec gazowy
    > też ci to zrobi, po to min kratka żeby awaryjnie wyrównać ciśnienie

    Przy piecu z otwartą komorą spalania potrzebna jest zetka. Przy
    zamkniętej komorze nie musisz mieć niczego.

    > palisz w kominku czy nie. Tyle że jak palisz to potrzebujesz trochę
    > więcej.

    Trochę robi różnicę. Przy wentylacji grawitacyjnej wystarczą
    nawiewniki/rozszczelnienie okien. Przy palącym się kominku - wątpię.

    M.

  • 18. Data: 2010-09-29 21:25:07
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Wed, 29 Sep 2010 15:31:31 +0200, zbigi napisał(a):

    > Ladne cacko :)
    > A ma na gorz plyte grzejna? Fajerki znaczy? W sensie - czy da sie na nim
    > postawic i zagotowac gar bigosu czy innej bretonki po fasolsku? :)

    Nie ma fajerki, ale powierzchnia jest niemal płaska, więc się da.
    Do tego polecam szczerze ten model - małe to jest, a grzeje jak potłuczone
    - ma 12,5kW mocy nominalnej, a czopuch tylko 16cm.

    --
    ___________ (R)
    _______/ /_ GG: 3524356

  • 19. Data: 2010-09-30 07:16:10
    Od: "Andrzej S." <A...@g...com>

    W dniu 2010-09-29 12:20, /// Kaszpir /// pisze:

    > Nawet prawo budowlane i obecne normy wymagają że domy budowane od
    > pewnego roku MUSZĄ mieć dopływ świeżego powietrza do kominka.
    > Mój dom także będzie miał taki dopływ w standardzie bo i musi mieć ...

    To nie jest prawda - chyba ze mówisz o wentylacji w ogóle.
    Kominek nie musi miec zadnego dolotu. Ale powinien.

    Bo jaka jest fizyka? Kominek ma 2 obiegi powietrza:

    1. Slizgajacy sie po obudowie, jakichs uzebrowaniach, itd.
    Ten obieg nagrzewa dom. Nie ma nic wspólnego z komora
    spalania. Do pomyslenia sa tu rozne nadmuchy, rozprowadzenia,
    by powietrze z tego obiegu jak najlepiej wykorzystac.

    1. Plomieniowy, konczacy sie kominem, po srodku palenisko
    no i jakies zródlo by sie przydalo. Jak nie zrobisz dolotu,
    obieg plomieniowy bedzie zaciagal powietrze z komnaty,
    zamienial w CO2 i wyrzucal kominem. Oczywiscie w miejsce
    tego zaciagnietego przez szpary wejdzie zimno z podwórka,
    a jesli mu nie pozwolisz doszczelniajac wszystkie dziury,
    to kominek bedzie przygasal.

    Czyli dopuszczenie powietrza do spalania z zewnatrz jakos
    nalezy rozegrac. I tu jest dylemat tego wątku - szczelny dolot
    czy doprowadzenie w okolice. Otóz z mej praktyki (budowalem
    i uzytkuje 2 kominki) wynika, ze rura kanalizacyjna fi 110,
    biegnaca z dziury w fundamencie jakies 20-50 cm nad ziemia
    i konczaca sie W OKOLICY popielnika wystarcza.
    Przed popielnikiem (jesli jest tam póleczka) albo blisko pod
    nim (jesli scianka jest pionowa) dalem kratke, która
    jest wlasnie koncem tej rury kanalizacyjnej.

    Szczególnie w zimne dni latwo (bo reka) mozna przesledzic
    co robi to zimne powietrze za kratka, a przed popielnikiem.
    Otóz jest zasysane w calosci do komory. Nie oziebia mieszkania,
    nawet gdy nie palisz i gdy caly ten dolot nie jest
    jakos przymkniety. Idzie w komin, który zawsze jest glodny
    powietrza. Nawet nie ma tam jakiegos szyberka. Byla to
    prowizorka, o szyberku myslalem, ale widze, ze niepotrzebnie.

    Z analizy teoretycznej wydaje mi sie, ze szczególnie kominki
    otwarte powinny miec takie doloty.

    Jeszcze o rurze: fi - 110 wydaje sie nie za duze. Mozna
    dac wiecej i zdecydowanie nie wolno mniej.

    pozdr serd

  • 20. Data: 2010-09-30 07:50:22
    Od: Rafał <r...@o...pl>

    W dniu 30.09.2010 09:16, Andrzej S. pisze:

> [...]
    > powietrza. Nawet nie ma tam jakiegos szyberka. Byla to
    > prowizorka, o szyberku myslalem, ale widze, ze niepotrzebnie.

    Dołączę się do tematu bo mnie obecnie on bardzo interesuje...
    Mam kominek, którym się dogrzewamy, podstawowe źródło ciepła to
    elektrociepłownia - fajny bajer, ale to oni decydują kiedy grzać...

    Do rzeczy - kominek zabudowywał ktoś kto pierwszy raz w życiu to robił,
    ja go dostałem że tak powiem w posagu.
    Do kominka nie ma doprowadzonego powietrza z zewnątrz, w budynku
    wentylacja grawitacyjna, okna nowe - szczelne no i wszystko co się z tym
    wiąże...

    Zastanawiam się czy dobrym rozwiązaniem było by doprowadzenie powietrza
    do kominka z piwnicy? Piwnica jest lekko wilgotna, jest tam cały czas
    otwarte okienko, bo pani kot musi sobie jakoś wychodzić.
    Jeżeli do kominka bym doprowadził powietrze z piwnicy, a do piwnicy
    napływało by powietrze zewnętrzne przez okno to wymusiło by się w ten
    sposób wentylacje w sezonie grzewczym, czyli gdy powietrze zewnętrzne
    jest suche, tym samym w gratisie otrzymał bym suszenie piwnicy.
    Dało by się to pogodzić? Będzie to tak działać? czy lepiej doprowadzić
    tą rurę z zewnątrz?

    Pozdrawiam
    Rafał