  • 11. Data: 2012-03-09 10:17:17
    Temat: Re: Kominek s?abo grzeje
    Od: "tomekx" <t...@s...pl>

    > Moja rada - wez solidny klocek suchego buka, grabu albo nawet brzozy, taki
    > zeby mial z 5 kilo, ewentualnie 2-3 mniejsze, i wrzuc to do paleniska, jak
    > bedzie juz mocno nagrzane i bedzie w nim duzo zaru. Jak to sie rozpali,
    > przymknij lekko powietrze i sprawdz, czy przypadkiem kominek nie zaczal
    > grzac lepiej.

    No właśnie 2 dni temu jak nawrzucałem sporo drewna do wkładu (wyglądał na
    cały "zawalony") i puściłem mocno szyber + powietrze to kratki DGP u góry
    były tak gorące, że nie można było ich dotknąć, a w pokojach robiło się
    ciepło.

    Jak najlepiej palić (pewno ciągle :)), ile wrzucać szczapów i kiedy dokładać
    następne. Jak w skrócie powinien wyglądać proces spalania i dopływu
    powietrza + otwarcia szybra.

    Wiem, że dość wychlodzonego domu 12*C nie rozgrzeje tak szybko, ale ile
    powinno trwać "normalne" rozgrzewanie do powiedzmy 20*C. Ściany są z pustaka
    Max 30cm + 12cm styro.

  • 12. Data: 2012-03-09 10:36:27
    Od: "tomekx" <t...@s...pl>

    I jeszcze jedna uwaga "psa pogrzebanego". To jest mój pierwszy sezon i jest
    jeszcze sporo wilgoci w domu. Przedwczoraj rano miałem wilgotność 63%,
    zapaliłem i wzrosło do 65%, gdy przyszedłem następnego dnia wilgotność
    wynosiła już 70%, czyli mamy wzrost wilgotności o 7% w 24h. Więc sporo wody
    idzie jeszcze z wylewek na ogrzanie i tutaj też jest chyba powód...

  • 13. Data: 2012-03-09 10:39:08
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 9 Mar 2012 11:17:17 +0100, tomekx napisał(a):

    (...)

    A jaki to kominek - marka i model?

    --
    Maciek

    Karkulowsiał zwartusiał
    Ratuwsianku Maciuwsio

  • 14. Data: 2012-03-09 11:17:58
    Od: Jacek <n...@g...com>

    W dniu 2012-03-09 10:59, tomekx pisze:
    > W ci?gu 3 godzin spalam ok. 4 du?e szczapy drewna o d?ugo?ci ok 40-50cm +
    > oczywi?cie na rozpa?k? troch? ma?ych deseczek.
    Długość już poznałem, a co z grubością?

    Drewno ma wartośc opałową ok 4 kWh/kg, więc chcąc palić na pełną moc
    kominka musisz spalać jakieś 5 kg/godz (sprawność kominka nie jest 100%).
    Ja spalam ok 15 kg suchego drewna za popołudnie i mam pokoju o
    powierzchni 30 mkw ponad 25 stopni a pozostałe pomieszczenia ok 20
    stopni (mam "fragmentaryczne" rozprowadzenie ciepła.

    Domyślam się, że większość ciepła wypuszczasz kominem. Masz szyber na
    wylocie spalin? Regulowany?
    Jacek

  • 15. Data: 2012-03-09 12:05:05
    Od: Andrzej S <a...@g...com>

    W dniu 2012-03-08 23:14, tomekx pisze:
    > Witam
    > pare dni temu uruchomilem kominek w swoim salonie. Mam rozprowadzone ciep?o
    > turbina na poddasze u?ytkowe. Ogólnie wszystko dzia?a, kominek grzeje, z
    > kratek wylatuje ciep?e powietrze. Z tym, ?e wydaje mi sie, ?e powinno grzaae
    > mocniej. Wk?ad ma 14kW. Z trzech kratek na poddaszu leci ciep?e powietrze,
    > ale nie jest super gor?ce, kratek mo?na spokojnie dotkn?ae i nie oparzymy
    > sie. No chyba, ?e po 20 sekundach trzymania - to mo?e lekko.

    3 sprawy, których chyba jeszcze nie poruszono.

    Zupelnie inaczej nagrzewa sie (i stygnie) dom z ciezkiej cegly (np.
    silikat) i z drewna czy czego tam lekkiego. Mój bloczek silikatowy
    nagrzewa sie niezwykle wolno, za to potem mozna przez dobe nie palic.

    W górnej czesci obudowy kominka chyba masz kratke wywiewowa cieplego
    powietrza. Zamocuj tam jakis wentylator dmuchajacy w dół. Byly takie
    na Allegro za pare zloty, duze potrójne smiglo. Efekt - zwlaszcza
    po dluzszym niepaleniu - przerasta wszelkie oczekiwania. Powiedzialbym,
    ze odczucie tempa ocieplania zwielokratnia sie z jakims czynnikiem x 3.

    Wlotu powietrza pod kominek nie wolno ograniczac. To tak, jakbys
    blokowal ruch powietrza wokól procesora, cieszac sie, ze cos jest
    bardziej gorace. Jest bardziej gorace, ale odbiór ciepla jest
    gorszy. Zamiast zatykac zrób odwrotnie - spróbuj ustawic wentylator
    i tam dmuchac. Tym bardziej, ze moze jakas welna dotyka radiatora,
    albo odleglosci do obudowy i przeplywy wokól kominka nie sa
    wystarczajace.

    pozdro
    --
    A S

  • 16. Data: 2012-03-09 13:59:02
    Od: "Raist" <robike@@poczta.fm>

    Użytkownik "tomekx" <t...@s...pl> napisał w wiadomości
    > Wiem, że dość wychlodzonego domu 12*C nie rozgrzeje tak szybko, ale ile
    > powinno trwać "normalne" rozgrzewanie do powiedzmy 20*C. Ściany są z
    > pustaka Max 30cm + 12cm styro.

    u mnie styro jest mniej, bo tylko 5 cm, pustaki, salon 20m
    w te największe mrozy wychładzało się do około 12 stopni kiedy wracałem
    popołudniu z pracy (rano nic nie dokładałem)
    brykiet+półroczna brzoza i po godzinie temperatura wzrastała do około 17-18,
    a po niecałych dwóch godzinach już był komfort 21-22
    dorzucając sam brykiet bez problemu osiągałem temperaturę 24-25, kilka razy
    nawet 27-28 ale to już było przegięcie :)

    Raist

  • 17. Data: 2012-03-09 15:57:10
    Od: "tomekx" <t...@s...pl>

    Problem został rozwiązany.

    1) Podniosłem rurę DGP wyżej, teraz jest ok. 30cm poniżej kratek wylotowych
    komory. Niżej, za szybko wciągało powietrze

    2) Nakładłem więcej szczapów drewna pod wkład przez co nie tylko
    zmniejszyłem dopływ powietrza do opływania wkładu, ale umożliwiłem jego
    wpływ tylko kilka centrymetrów poniżej wkładu. Dzięki temu powietrza
    wpływające nagrzewa się od razu o dolną część wkładu kominkowego.

    3) Drewno które miałem nie było jednak zbyt suche. W komórce gdzie było
    trzymane jest słaby przewiew i spora wilgoć. Zastosowałem więc inne suche i
    sprawdzone drewno.

    Zobrazowałem sytuację przed i po, może się komuś przyda:

    http://www.voila.pl/049/m9iny/index.php?get=1&f=1