  • 11. Data: 2009-05-28 12:00:48
    Temat: Re: Kominy murowane vs systemowe
    Od: Sebcio <s...@n...net>

    kris pisze:

    > Zrób więc kominy murowane, dwa kanały dymowe+ kanały wentylacyjne. Kominy z
    > cegły(ok 1zł sztuka ) wentylacje z kształtek ok 2-3zł sztuka).
    > Żadnej rury nie wsadzaj- jak Tobie komin dobrze wymuruje to rura
    > niepotrzebna do pieca na paliwo stałe a tym bardziej do kaflowego. O dawien
    > dawna w ten sposób robi się kominy i problemów z nimi nie ma.

    Murując komin samodzielnie nie rezygnowałbym z rury, bowiem fałszywe
    jest twierdzenie że w kominach dymowych nie ma miejsca kondensacja. Ona
    tylko ustępuje po solidnym nagrzaniu komina, ale dopóki to nie nastąpi,
    kondensacja jest i to upierdliwa, bowiem kondensat ze spalania paliw
    stałych jest bardziej agresywny. Szczególnie dużo kondensatu powstaje
    przy spalaniu drewna.

    Komin murowany teoretycznie będzie tańszy, ale to widać wyłącznie w
    materiałach. Robocizna jest zdecydowanie droższa, gdyż wymurowanie metra
    komina systemowego jest dużo łatwiejsze niż metra komina z cegły i
    zajmuje mniej czasu. Komin systemowy jest widocznie droższy gdy spojrzeć
    na cenę materiałów.

    Komin systemowy ma kilka ważnych zalet. Po pierwsze ma przekrój okrągły
    i ma gładkie powierzchnie - to ważne przy czyszczeniu. Po drugie
    pomiędzy wkładem szamotowym a pustakiem keramzytowym jest otulina z
    wełny. Dzięki temu wkład szybko się nagrzewa, co w praktyce przekłada
    się na dwie ważne cechy: szybko uzyskujemy duży ciąg a sam przewód jest
    znacznie mniej narażony na zarastanie sadzą. Po trzecie komin systemowy
    zajmuje mniej miejsca niż murowany. No i po czwarte nie ma *żadnego*
    problemu z obudowaniem go ponad połacią dachu. Wystarczy tylko
    odpowiednio niżej zrobić wieniec betonowy po obwodzie komina i na nim
    zrobić już obudowę jaką się tylko chce. To zresztą staje się szczególnie
    łatwe gdy komin przytulony jest do ściany, w przeciwnym wypadku należy
    tylko zadbać o sztywność komina - w takim Schiedlu zbroi się całość
    prętami, wsuwając je w przygotowane miejsca i zalewając zwykłym betonem.
    Oczywiście w przypadku każdego komina montaż musi być wykonany porządnie
    a nie na odpier**l. Czy to komin systemowy, czy też murowany. Systemowy
    ma zwykle od razu kanał wentylacyjny w sobie.

    > A jak np Tobie sadze się zapalą to komin murowany wytrzyma a systemowy może
    > być do wymiany.

    Tu zdania są podzielone i byłbym ostrożny z takimi twierdzeniami. Komin
    murowany jest bardziej toporny, ale bardziej narażony na
    zanieczyszczenie i w efekcie występowanie pożaru sadzy. Wkład kominu
    systemowego ma małą pojemność cieplną i ma swobodę ruchu, więc nie jest
    powiedziane że coś mu się stanie.

    --
    Pozdrawiam,
    Sebcio

  • 12. Data: 2009-05-28 12:34:46
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Sebcio" <s...@n...net> napisał w wiadomości

> [...]
    > kondensacja jest i to upierdliwa, bowiem kondensat ze spalania paliw
    > stałych jest bardziej agresywny. Szczególnie dużo kondensatu powstaje przy

    Na szczęście kilkudziesięcioletnim kominom uzytkowanym do tej pory to nie
    przeszkadza i nie bedzie [przeszkadzac zapewne kominom murowanym
    współczesnie. Rure mozna pewnie wsadzic ale są inne sposoby na wydania
    1000zł

> [...]
    > mniej czasu. Komin systemowy jest widocznie droższy gdy spojrzeć na cenę

    Jak brałem ekipę do budowy domu to uzgadniałem z nimi cenę za stan surowy.
    kominy były wliczone w cenie i tyle. watpie zeby jakakolwiek ekipa policzyła
    stan surowy taniej bo bedą kominy systemowe a nie murowane.

    > Komin systemowy ma kilka ważnych zalet. Po pierwsze ma przekrój okrągły i
    > ma gładkie powierzchnie - to ważne przy czyszczeniu.

    Ani to wada ani zaleta-kominiarzowi wszystko jedno co czyści. Ja u siebie
    czyszcze sam i jest ok(kominiarza wzywam raz do roku dla "papierka"

> [...]
    >na dwie ważne cechy: szybko uzyskujemy duży ciąg a sam przewód jest
    >znacznie mniej narażony na zarastanie sadzą.

    Przy paleniu w kotłach suchym drzewem- nie ma praktycznie sadzy.
    Ojciec pali trocinami i tam sadza sie zbiera dwa razy nawet się zapaliła ale
    nic sie kominowi nie stało
    Teraz koło komina lezy 20kg soli- najlepsza do gaszenia pozaru sadzy.

> [...]

    > i w efekcie występowanie pożaru sadzy. Wkład kominu systemowego ma małą
    > pojemność cieplną i ma swobodę ruchu, więc nie jest powiedziane że coś mu

    Tu opieram się na doświadczeniach praktycznych- dwa pozary sadzy u ojca- nic
    się kominowi nie stało. Dodatkowo przed wyborem komina rozmawiałem z
    kominiarzem i on równiez doradził mi do kotła na paliwo stałe komin
    murowany.