  • 21. Data: 2018-01-01 13:14:52
    Temat: Re: Kontrola sczelności instalacji CWU i podłogówki
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2018-01-01 o 12:23, Kris pisze:

    > A dostrzegasz że "zbiornik o pojemności tysiąc razy większej" to Ty do tej dyskusji
    dodałeś

    Piszesz bzdury.

    To nie ja proponuję nabijanie instalacji powietrzem do 8 barów i to nie
    ja chwalę się, że nabijałem takim ciśnieniem powietrza zbiornik o
    pojemności 1000 litrów.

    Nie ja też zbagatelizowałem niebezpieczeństwo nabijania zbiornika 1000
    litrów powietrzem o ciśnieniu 8 barów, podając za dowód, że w oponie
    rowerowej mam 4,5bara i żyję.

    Reasumując.

    Próby szczelności instalacji CO i wodnej można przeprowadzić sprężonym
    powietrzem, ale ciśnienie nie może być większe od 3barów, ani też nie
    może być większe od dopuszczalnego ciśnienia dla danego elementu tej
    instalacji. Dla przykładu jeżeli mamy kocioł, którego dopuszczalne
    ciśnienie pracy wynosi 1,5 bara to nie możemy nabić go ciśnieniem większym.

  • 22. Data: 2018-01-01 13:25:20
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 1 stycznia 2018 13:16:03 UTC+1 użytkownik Uzytkownik napisał:

    > To nie ja proponuję nabijanie instalacji powietrzem do 8 barów i to nie
    > ja chwalę się, że nabijałem takim ciśnieniem powietrza zbiornik o
    > pojemności 1000 litrów.

    Wskaż gdzie napisałem "zbiornik".
    Nabiłem instalację złożoną z rur PE - prawie kilometr. Nigdzie nie ma
    mowy o "stalowym zbiorniku" - zmyśliłeś to sobie na potrzeby tego, żebyś
    miał rację ;)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 23. Data: 2018-01-01 13:29:27
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2018-01-01 o 13:08, Adam Sz. pisze:

    > Nie wykręcaj kota ogonem. Próba szczelności przez podanie ciśnienia do
    > instalacji, chyba każdy wie o co chodzi.
    > pozdr.

    Ale jest spora różnica w sposobie przeprowadzenia tych prób, wartościach
    ciśnień probierczych oraz tego co się bada.

  • 24. Data: 2018-01-01 13:38:29
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2018-01-01 o 13:25, Adam Sz. pisze:

> [...]
    > Nabiłem instalację złożoną z rur PE - prawie kilometr. Nigdzie nie ma
    > mowy o "stalowym zbiorniku" - zmyśliłeś to sobie na potrzeby tego, żebyś

    Nie napisałeś - mój błąd.

    Tak jakoś skojarzyłem, że odnosisz się do instalacji w której zapewne
    będzie jakiś zasobnik CWU, a czytając z doskoku nie zauważyłem że
    chodziło o dolne źródło.

  • 25. Data: 2018-01-01 13:39:59
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 1 stycznia 2018 13:29:53 UTC+1 użytkownik Uzytkownik napisał:

    > Ale jest spora różnica w sposobie przeprowadzenia tych prób, wartościach
    > ciśnień probierczych oraz tego co się bada.

    Rozmydlaz temat
    Robisz to celowo żeby wyszło na Twoje
    Adam pisał do badaniu szczelności DZ o pojemności 1000litrow ja o oponie w rowerze
    pompowanej do 5bar a Ty ze zbiornikiem stalowym wyjeżdżasz i wykładem czym się różni
    próba szczelności od próby ciśnieniowej
    Myślisz że tu sami idioci pisują a tylko Ty wszelkie rozumy zjadłeś?

  • 26. Data: 2018-01-01 14:58:43
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2018-01-01 o 13:39, Kris pisze:

> [...]
    próba szczelności od próby ciśnieniowej
    > Myślisz że tu sami idioci pisują a tylko Ty wszelkie rozumy zjadłeś?

     Tylko niektórzy, do których nie dociera, że ciśnienie 8 barów wody
    przy próbie szczelności instalacji nie stwarza zagrożenia, ale 8 barów
    ciśnienia powietrza stwarza duże zagrożenie nie tylko utraty zdrowia,
    ale także i utraty życia. Wielokrotnie w swojej praktyce zdarzało się po
    prostu zapomnieć zacisnąć jakąś złączkę czy też natrafić na wadliwy
    fabrycznie element. Kiedyś mi się zdarzyło, że podczas próby oderwał się
    korek z filtra i przeleciał kilka metrów podczas powietrznej próby
    szczelności, gdzie i tak nie było większego ciśnienia jak 3 bary.
    Był to kompletny filtr mosiężny tyle co zamontowany - ganc nóweczka
    prosto z hurtowni i wcale nie chiński. Oderwał się korek, a gwint
    pozostał. Okazało się, że został wytoczony z wadliwego odlewu w którym
    prawdopodobnie dostało się jakieś zanieczyszczenie czy też powietrze i
    odlew nie miał ciągłości materiału.
    Co by było gdybym napompował więcej i ktoś by oberwał tym korkiem?
    Wiesz co potrafi zrobić wyrwana z niezaciśniętej złączki PEX rura?
    Potrafi uderzyć z taką siłą, że nawet może Cię zabić. Mnie się
    przydarzyła taka sytuacja po napompowaniu instalacji raptem do ok. 2
    barów. Najgorsze, że wyrwało tą rurę i oberwałem w twarz, choć stałem
    ok. 1m od tej rury. Na twarzy pozostała pręga przez wiele dni. O mało
    nie straciłem oka. To był PEX 16mm, a co by było gdybym oberwał PEX-em
    26mm przy ciśnieniu 8barów?

    Autor wątku pisze o próbie szczelności i do tego nie sprecyzował czy
    chodzi mu tylko i wyłącznie o rury, czy może o zasobnik CWU także, a tu
    niektórzy wyskakują z próbami ciśnieniowymi i proponują kilka razy
    większe ciśnienia niż są dopuszczalne w próbach szczelności.
    Poza tym temat dotyczy prób szczelności instalacji w domu, a nie rury
    zakopanej w ziemi.

    Chcesz się wymądrzać to poczytaj normy dotyczące wykonywania takich prób.
    Jak na razie kilka razy się wypowiadałeś w tym wątku i ani razu Twoja
    wypowiedź nie miała nic wspólnego z tematem wątku ani też żadnej
    wartości merytorycznej.
    O ile Adam nie czepia się moich wypowiedzi i nie kwestionuje moich uwag
    o tyle ty po prostu się przypierniczasz bezpodstawnie.

    Próby powietrzne powinno się przeprowadzać tylko w ostateczności i tylko
    wtedy, kiedy nie ma możliwości zrobić próby wodnej lub instalacja musi
    przezimować w nieocieplonym domu i z tego powodu nie powinna być
    zalewana wodą. Powinny być one z głową i z zachowaniem dużej ostrożności
    bez przekraczania dopuszczalnych parametrów.

  • 27. Data: 2018-01-01 16:36:39
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Znowu nieprawde wypisujesz. Cisnienie proby w instalacjach hydraulicznych to 1,26
    obliczeniowego maksymalnego cisnienia pracy. Jak instalacja obliczona na 0,1 MPa to
    cisnienie proby 0,126MPa. I powyzej 0,126 nie moze wzrosnac bo zawor bezpieczenstwa
    ma miec taka przepustowosc zeby nie wzroslo.

  • 28. Data: 2018-01-01 16:41:11
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 1 stycznia 2018 14:59:31 UTC+1 użytkownik Uzytkownik napisał:

    > Co by było gdybym napompował więcej

    Pewnie nic innego jak było bo i tak by odleciał przy 3 bo skad miałby wiedzieć
    żechcesz do 8 pompować;)

    > O ile Adam nie czepia się moich wypowiedzi i nie kwestionuje moich uwag
    > o tyle ty po prostu się przypierniczasz bezpodstawnie.

    Znaczy zaczniesz się mnie czepić jak Kogutka;)

  • 29. Data: 2018-01-01 17:32:53
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2018-01-01 o 16:41, Kris pisze:

    > Pewnie nic innego jak było bo i tak by odleciał przy 3 bo skad miałby wiedzieć
    żechcesz do 8 pompować;)

    Rura 26mm jest znacznie sztywniejsza i opór na oringu także ma większy.
    Masę także ma znacznie większą, a i więcej w niej powietrza się mieści.
    Co jakby odskoczyła wraz ze złączką?
    Tamta z resztą też sama nie wyskoczyła, ale dopiero jak ruszyłem całą rurę.

    > Znaczy zaczniesz się mnie czepić jak Kogutka;)

    Że co? Że niby ja się czepiam?

  • 30. Data: 2018-01-01 17:57:54
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

> [...]
    cisnienie proby 0,126MPa. I powyzej 0,126 nie moze wzrosnac bo zawor bezpieczenstwa
    ma miec taka przepustowosc zeby nie wzroslo.

    Zwróciłeś uwagę o czym jest mowa?