  • 61. Data: 2022-12-24 22:45:36
    Temat: Re: Koszt grzania gazem/ ceny gazu
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2022-12-24 o 15:59, Budzik pisze:
    > Użytkownik Janusz j...@o...pl ...

    > Jakiej funkcjonalosci poza magazynem energii?
    No nie poza tylko właśnie to, do zwykłego falownika baterii nie
    podłączysz, to jest właśnie ta różnica.

    > Skad przekonanie ze przy hybrydowym rachunki byłyby mniejsze?
    A gdzie tak napisałem? i z czego wywnioskowałeś że to moje przekonanie?

    --
    Janusz

  • 62. Data: 2022-12-24 22:50:50
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2022-12-24 o 20:35, Kris pisze:

    > Kris palił w piecu kaflowym z 5 lat
    > Krisa teść ponad 50 lat.
    > I ilość opału która wystarczyła do rozgrzania kaflaka tak że w 40 m mieszkaniu było
    ciepło całą dobę w kominku zutylizowana by się w 3-4 godziny.
    No i co z tego? Nigdzie nic nie pisałem o sprawności kominka, to kogutek
    a potem ty uczepiliście się tego jak rzep psiego ogona, nawet typu ani
    producenta nie podałem a ty już wiesz że jest do dupy, bo kiedyś paliłeś
    w kaflaku. Szkoda to komentować.

    --
    Janusz

  • 63. Data: 2022-12-24 22:59:54
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    sobota, 24 grudnia 2022 o 11:20:58 UTC+1 Janusz napisał(a):

    > Dodam tylko że ekonomia dla kominka który nie jest głównym źródłem
    > ciepła jest na 2 czy 3 miejscu. Liczy się sam fakt posiadania awaryjnego
    > źródłą ciepła.
    > A to co podawałem to ile ciepła wytwarza komniek grzejąc wodę, producent
    > podał że dla mocy 14kW, 70% to woda. Tyle i tylko tyle. Nigdzie tu nic
    > nie pisze o sprawności
    > tak dla przypomnienia kogutkowi i Krisowi.
    > Dokładnie, dla otwartych kominków się przyjmuje na około 20%.
> [...]
    Sprawność dobrych kotłów na ekogroszek jest okolicach 80%. Z pelletem trochę lepiej
    bo dochodzi do 90% chociaż są już takie co mają do tego stopnia kontrolowane warunki
    spalania że jak kotły gazowe wykorzystują również ciepło kondensacji. Typowy piec na
    węgiel nie ma 30%.

  • 64. Data: 2022-12-24 23:06:10
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    sobota, 24 grudnia 2022 o 22:50:55 UTC+1 Janusz napisał(a):

> [...]
    > a potem ty uczepiliście się tego jak rzep psiego ogona, nawet typu ani
    > producenta nie podałem a ty już wiesz że jest do dupy, bo kiedyś paliłeś

    "Za mało, kominek ma 14kW z czego 70% 'idzie' w wodę". Ty to napisałeś czy jakis inny
    Janusz? Jeśli tyto każdy komu się będzie chciało może sprawdzić w jakiej kolejności
    pojawiały się wpisy. Z mojej strony napisze że łżesz jak stara pomarszczona cyganka.

  • 65. Data: 2022-12-24 23:09:57
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2022-12-24 o 15:59, Budzik pisze:
    > Użytkownik Janusz j...@o...pl ...

    > Skad w takim razie wiedziec ile ma sie energii w zapasie?
    Jest w rozliczeniu rocznym, załącznik do faktury, własnie taką dostałem.

    > Trzeba zapisywac co miesiac stan licznika dla energii pobranej i
    > wysłanej?
    W elicznik masz stany i można odczytać ile sie pobrało i ile oddało za
    dany miesiąc czy rok, ale magazynu nie ma bo to tylko zdalny odczyt
    licznika.

    --
    Janusz

  • 66. Data: 2022-12-24 23:11:49
    Od: Kris <k...@g...com>

> [...]
    > No i co z tego? Nigdzie nic nie pisałem o sprawności kominka, to kogutek
    > a potem ty uczepiliście się tego jak rzep psiego ogona, nawet typu ani
    Ale po co typ czy producent. Różnice są pomijalne.
    Pisałeś ile spalasz brykietu jak kocioł gazowy Tobie padł i pisałeś jakie miałeś
    mperatury wtedy w domu.
    To ja grzecznie napisałem że 3-4 farelkami za 50 zł/ szt miałbyś w tej awaryjnej
    sytuacji dużo bardziej komfortowo.
    >a ty już wiesz że jest do dupy, bo kiedyś paliłeś
    > w kaflaku. Szkoda to komentować.
    Wyluzuj.
    Czytaj ze zrozumieniem bo bzdury piszesz jak o 120litrach wody co to niby z hydroforu
    wypłynie jak prądu zabraknie.

  • 67. Data: 2022-12-25 08:14:51
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 24-12-2022 o 16:19, WS pisze:

    > Gdzieś czytałem, że już doszli do w miarę oczywistego wniosku "program prosument
    był bez sensu..." i znacznie lepszy efekt byłby przy przeznaczeniu tej kasy (jeśli
    już musimy...) na dofinansowanie instalacji firmom, które na bieżąco by zużywały to,
    co się produkuje z FV.
    > "Gromadzenie" zapasu prądu w lecie na zimę to pic na wodę, generuje tylko
    problemy...

    Oczywiście powyższe dotyczy WYŁĄCZNIE interesu ZE.
    Problem w tym, że energetyka istnieje w celach nieco innych niż interes
    ZE, można powiedzieć odwrotnych.

    A w nich prosument miał sens, bo ludzie wydali swoją kasę na wykonanie
    obowiązków państwa (zakup i rozwój OZE).

  • 68. Data: 2022-12-25 08:17:12
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 24-12-2022 o 15:59, Budzik pisze:

    > Skad w takim razie wiedziec ile ma sie energii w zapasie?
    > Trzeba zapisywac co miesiac stan licznika dla energii pobranej i
    > wysłanej?
    > To sie robi 1 danego miesiaca?

    Zależy od ZE.
    W Enei jest inaczej - możesz mieć rozliczenie roczne, więc wszystko się
    samo bilansuje raz w roku.

    Pytanie co z nadwyżką - do tej pory nie miałem, za rok może być....

    Ilości możesz odczytać z licznika.

  • 69. Data: 2022-12-25 10:30:34
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 24.12.2022 o 00:59, Budzik pisze:
    > Użytkownik Kris k...@g...com ...

    > Na najblizszy rok to juz zostało ustalone.
    > Ale to bardzo krótka perspektywa przy planowaniu inwestycji.

    > Ja wole przynajmniej sprobować sie zastanowic co bedzie dalej.

    ja już pytałem, jak zrobić pompę ciepła która będzie grzała baniaki z
    wodą, użytkową i co. wiem że da sie, nie wiem jaka jest cena i ile
    potrzebuję litrów na co.

    ToMasz

  • 70. Data: 2022-12-25 11:10:26
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sat, 24 Dec 2022 07:19:53 -0800 (PST), WS

    > Gdzieś czytałem, że już doszli do w miarę oczywistego wniosku "program
    > prosument był bez sensu..."

    Znaczy gdzie czytałeś, źródło.

    > i znacznie lepszy efekt byłby przy przeznaczeniu tej kasy
    > (jeśli już musimy...) na dofinansowanie instalacji firmom,

    Przecież firmy miały handicap w domyśle, płaciły cenę netto. Skoro moja
    instalacja domowa 10kWp kosztowała (po częściach) 25 tys. (z VAT 8%), a 5
    tys. dostałem dotacji, to wychodzi 20%. Firmy miały 23%. Ale po cenie
    rynkowej z montażem w domu było średnio 40 tys./10kWp, to stanowi w
    porywach 15% zwrotu, więc znacznie mniej niż miała firma.

    > które na bieżąco by zużywały to, co się produkuje z FV.

    Tylko że w ten sposób, przy naszym klimacie, by się instalacje zwracały 2x
    dłużej (okolice 16 lat), co by przestało być kompletnie oplacalne. No bo
    jeśli firma ma zużycie np. 40MWh rocznie, to jaką instalację wtedy
    zamontować? 50kWp czy 25kWp? A co jeśli ma zużycie roczne 200MWh?

    > "Gromadzenie" zapasu prądu w lecie na zimę to pic na wodę,
    > generuje tylko problemy...

    Nie prawda, PV ratowały system energetyczny (i jego ceny) w lecie właśnie
    dzięki temu "gromadzeniu" zapasu prądu. Wszyscy jak zwykle widzą tylko i
    wyłącznie wady (zbyt wysokie napięcie, a to jest wina przepieprzenia kasy z
    emisji na kiełbasę wyborczą), na zalety nikt, a z pewnością większość,
    uwagi nie zwraca.

    --
    Pozdor
    Myjk