  • 1. Data: 2011-01-29 08:51:39
    Temat: Koszty ogrzewania domu to nie tylko koszty opalu
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Witajcie...
    Tak przyglądam się tym dyskusjom o rekuperatorach, gwc, pompach itp... i
    dochodzę do wniosku, że chyba się nie rozumiemy...

    Moim zdaniem dom jest całoścą i jako całość termicznie pracuje.
    Przy ogrzewaniu trzeba uwzględniać nie tylko wartość energetyczną opału
    w głównym źródle ciepła w domu, ale i inne.

    Ktoś chwali się, że zużywa do 300 metrowego domu gazu za sezon na kwotę
    2500 zł, ale nie podaje ile płaci za prąd i ile spala drewna w
    kominku... może ma jeszcze jakiś domowy reaktor atomowy i też tego nie
    podaje...

    Wydaje mi się, że nie można takich dywagacji zawężać tylko i wyłącznie
    do samego gazu/węgla/prądu/drewna, czy czego tam jeszcze, bo to bez
    sensu. W ten sposób będziemy się licytować ile kto zużył gazu... I
    faktycznie ktoś gazem sobie trochę grzeje, ale dogrzewa czymś innym, i
    tego gazu mu siłą rzeczy pójdzie mniej, niż gdyby grzał tylko gazem i
    już nic innego nie załączał.

    Przecież nawet kiedy są w domu ludzie, czy też ich aktualnie nie ma, to
    bilans cieplny będzie różny - każda dorosła osoba emituje ciepło z mocą
    ok 100 W. Gotujemy - wydziela się ciepło - na indukcji też - wiem, bo
    użytkuję, przyjdą goście - już bilans będzie inny, zaświeci słońce -
    znowu będzie inaczej, jest wietrznie, to też sytuacja się zmieni.

    Myślę, że dla pełnego zobrazowania zużycia energii w domu trzeba brać
    pod uwagę więcej niż tylko zużycie opału w głównych źródłach ogrzewania.

    Pusty i nieużywany dom będzie więcej kosztował w ogrzaniu, niż
    zasiedlony i w pełni użytkowany, ale też inaczej te koszty się rozłożą,
    bo to, czego nie zapłacimy za węgiel, zapłacimy za prąd... :-)

    I właśnie taka sytuacja zachodzi w przypadku rekuperatora...

    pozdr
    Robert G.

  • 2. Data: 2011-01-29 09:16:13
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    > Myślę, że dla pełnego zobrazowania zużycia energii w domu trzeba brać pod
    > uwagę więcej niż tylko zużycie opału w głównych źródłach ogrzewania.

    mysle ze wystarczajace jest podanie kwot wydanych na nosniki energii
    (łącznie z prądem bo niby nim nie grzejemy ale do grzejący telewizor też do
    bilansu cieplnego wchodzi).
    Potem dla porównania dane domu typu powierzchnia, grubość ocieplenia,
    wyposażenie w bajery. Nawet liczba mieszkanców ma mniejsze znaczenie - no
    ale niech bedzie.

    b.

  • 3. Data: 2011-01-29 16:24:02
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

> [...]
    > 2500 zł, ale nie podaje ile płaci za prąd i ile spala drewna w kominku...
    > może ma jeszcze jakiś domowy reaktor atomowy i też tego nie podaje...

    Czemu wyciagasz moj przypadek do dyskusji z nieistniejacego kontekstu?

    Pozdro.. TK

  • 4. Data: 2011-01-29 19:31:06
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik Maniek4 napisał:
    > Czemu wyciagasz moj przypadek do dyskusji z nieistniejacego kontekstu?

    Hehe... :-)
    Uderz w stół...

    A co nie masz solarów, które Ci bilans poprawiają? A ogrzewasz cały dom?
    A nie masz jakiegoś jeszcze 'ukrytego' źródła ciepła, o którym nie
    chcesz wspomnieć?
    A ile za prąd płacisz? i ile go zużywasz? ile spalasz 'czegoś' w
    kominku...? :-)))
    A telewizory, komputery, gotowanie obiadów, nalewanie pełnej wanny
    gorącej wody, czy kąpiel pod prysznicem.
    A może robisz co trzeci dzień do późna imprezy na trzydzieści osób...?

    To wszystko wpływa znacząco na bilans cieplny i tym samym na rachunki za
    np gaz...

    Jak będziemy się tak licytować, to ja mam dom pasywny, bo za gaz płacę
    zero zł i zero gr... w skali roku :-D,

    Dlaczego?

    Bo gazu nie mam :-))) Mam za to inne źródła ciepła a dom jest
    przyzwoicie ocieplony i wiem ile zużywam.

    Faktyczny obraz zużycia energii uzyskam jednak dopiero po definitywnym
    wprowadzeniu się i przemieszkaniu całego sezonu grzewczego oraz
    wyszukaniu i zatkaniu ewentualnych dziur, przez które jeszcze gdzieś
    ciepło ucieka...

    pozdrawiam
    Robert G

  • 5. Data: 2011-01-29 20:33:46
    Od: "michalski" <p...@o...pl>

    Użytkownik "robercik-us" napisał w wiadomości grup

[...]

    Dyskusje na temat kto ile zuzyl gazu (czy czego innego) w stosunku do
    powierzchni domu nie maja sensu. Za przyklad podam moja okolice - jak u mnie
    wczoraj bylo -16 to 15km w linii prostej ode mnie bylo -7. I jak tu na
    wprost porownac "ilosc zuzytego gazu na powierzchnie domu"? Ja majac
    lepszaizolacje domu i tak zuzyje wiecej gazu niz ktos kto ma dom oddalony te
    15km ode mnie. I on sie bedzie upieral, ze jego dom potrzebuje mniej energii
    niz mój :)
    Pozdr.

    --
    michalski

  • 6. Data: 2011-01-29 21:09:23
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    > To wszystko wpływa znacząco na bilans cieplny i tym samym na rachunki za
    > np gaz...
    >
    > Jak będziemy się tak licytować, to ja mam dom pasywny, bo za gaz płacę
    > zero zł i zero gr... w skali roku :-D,
    [...]

    Nie zrozumiales pytania....
    Nie bylo takiego kontekstu w dyskusji do ktorej sie odnosisz.

    Pozdro.. TK

  • 7. Data: 2011-01-29 21:22:24
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik Maniek4 napisał:
    > Nie zrozumiales pytania....
    > Nie bylo takiego kontekstu w dyskusji do ktorej sie odnosisz.

    Ja się nie odnoszę do żadnej dyskusji, tylko do całego trendu, który da
    się obecnie zaobserwować na grupie.

    Każdy, kto chwali się swoim zużyciem, podaje rachunki a to za gaz, a to
    za prąd, a to tony/kg węgla...

    Nie podaje tylko innych istotnych szczegółów...

    Rozumiem doskonale, tylko zwracam uwagę na błędny tok
    rozumowania/przedstawiania danych.

    pozdrawiam
    Robert G

  • 8. Data: 2011-01-29 21:40:27
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

> [...]
    > prąd, a to tony/kg węgla...
    >
    > Nie podaje tylko innych istotnych szczegółów...
    >
    > Rozumiem doskonale, tylko zwracam uwagę na błędny tok

    Cytujesz wybiorczo po prostu. Skoro wziales moj przypadek za przyklad
    pisania nie calej prawdy to nie moglem sie nie odezwac. Gorzej byloby gdybym
    sie nie odezwal.
    To co napisalem jest prawda ale niestety nie dotyczylo porownywania
    rachunkow za gaz a tylko i wylacznie stosunku strat wentylacji do zuzywanej
    energii. W dyskusji kwota jaka cytujesz nie miala znaczenia, bo gdyby byla i
    dwa razy wieksza to nie potwierdzala stawianej tezy.

    Pozdro.. TK

  • 9. Data: 2011-01-29 22:45:23
    Od: ptoki <s...@g...com>

    On 29 Sty, 21:33, "michalski" <p...@o...pl> wrote:

> [...]
    > 15km ode mnie. I on sie bedzie upieral, ze jego dom potrzebuje mniej energii
    A ja mam wrazenie ze dosyc spora grupa tu piszacych nie czyta tego na
    co odpisuje.
    To co napisales i to co pisze robercik-us jest prawda. Mi wystarczy ze
    czytam ile kosztuje pi*oko ogrzewanie u innych i wiem ze u mnie jest
    ok.

    Dziwia mnie te rozwlekle dyskusje. Liczby nie klamia i mozna
    conajwyzej w trakcie dyskusji doprecyzowywac zalozenia. A tu spory ida
    o podstawy.

    Myslalem o solarach, wyszlo mi ze zwroca sie na styk w stosunku do
    wegla.
    Myslalem o rekuperatorze i tez wychodzi mi ze nawet jak by oszczedzil
    mi te 50% kosztow ogrzewania to wyjdzie na styk.

    Jak wegiel zdrozeje to bede palil zbozem albo zasieje jakies chaszcze
    za domem i zamowie peleciarke.

  • 10. Data: 2011-01-30 07:21:55
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

> [...]
    > pisania nie calej prawdy to nie moglem sie nie odezwac. Gorzej byloby gdybym

    Maniek... ale nie chodzi o jakieś osobiste przytyki, tylko o samą ideę,
    która jakoś mi się z tego wszystkiego wyłania :-))).

    Pewnie, że dom ocieplić trzeba, żeby nie zbankrutować na ogrzewanie -
    sam mam 14 cm styro na ścianach i 25 cm wełny na poddaszu - ale do
    bilansu cieplnego nie można podchodzić tylko i wyłącznie przez pryzmat
    rachunków za główny nośnik energii jaki zużywamy.

    Grzejesz gazem... Ok, ale rachunki za gaz nie są jedynym miernikiem
    zużycia energii w Twoim domu, bo odbywa się w nim wiele innych rzeczy,
    które są energożerne, a i sporo tej energii jest wypromieniowywana do
    wnętrza domu.

    Przykładowo za gaz płacisz te swoje 2,5 kzł, ale do tego za prąd jeszcze
    1,5 i spalasz z 5 m3 drewna w kominku, a poza tym masz solary, które
    pozwalają Ci zaoszczędzić/wykorzystać ileś tam kWh darmowej energii.

    Jak to wszystko weźmie się pod uwagę, to okazuje się, że sprawa
    efektywności odzysku ciepła przez rekuperator staje się na tyle
    skomplikowana, że nie sposób to ot tak sobie rzutem na taśmę policzyć,
    jak usiłują zrobić to spece od marketingu.

    Pamiętasz co wypisywał nie dalej jak przed miesiącem niejaki Marek
    'obrażalski'?
    Jak mu to w ciągu roku poszło gazu za kilka stów...?

    Pisać można sobie wszystko co się chce, ale przy takim ociepleniu jakie
    deklarował, coś mało prawdopodobne się wydawało to jego zużycie...
    Bardziej prawdopodobne jest, że były jakieś szczegóły, o których on
    uparcie milczał, a wydatnie dogrzewały mu dom :-))).

    Jak uprościmy sprawę i zawęzimy pojęcie zużycia energii do rachunków za
    'coś tam', to i prosto będą wyglądały oszczędności. Nie będą to jednak
    wskazania odzwierciedlające rzeczywistość.

    Nie uważam, że rekuperator jest bez sensu. Ma sens, ale tym większy, im
    większy obiekt obsługuje. W domu jednorodzinnym sprawa jest na tyle
    skomplikowana w stosunku do efektywności, że nie warto się w to bawić...
    chyba że jest się sprzedawcą rekuperatorów :-))) wtedy warto, bo ludzie
    lubią za nowinki płacić słono...

    pozdr
    Robert G