  • 1. Data: 2009-12-27 17:32:26
    Temat: Koszty utrzymania domu ?
    Od: "/// Kaszpir ///" <b...@a...pl>

    Witam !

    Chcemy wyprowadzić się z mieszkania 65m2 (blok z 2003r) i wprowadzić sie do
    nowo wybudowanego domu o pow. mieszkalnej 95m2.

    Dlaczego ?

    No cóż , chciałbym mieć własny garaż i w zimie nie skrobać szyb ani nie
    odśniezać samochodu , dodatkowo brak problemu z miejscem parkowania.

    Nie chce słyszeć jak sąsiad sika , spusza wodę , słuchać z nim muzyki , nie
    chcę wąchać smrodu palącego papierosy na balkonie sąsiada :)

    Dodatkowo mieć ogród w którym mogę zrobić grila i itd ...

    Płacic za to co sam zużyję a nie za "innych" ...

    Utrzymanie mieszkania wynosi nas poniżej 400zł miesięcznie (łącznie z
    ogrzewaniem i wodą) + opłata za prąd.
    Nie zużywamy dużo ciepła ani wody , bo blok jest dobrze ocieplony i położony
    , a dodatkowo starcza nam 20stopni.
    Wody zużywamy mało bo staramy się racjonalnie używać wodę i jej nie
    marnować.

    Byłem mocno "napalony" na zakup domu , jednak mój entuzjazm po "głębszej
    analizie" powoli maleje ...
    Straszą mnie że nawet 2 razy w miesiącu będę musiał opróżniac szambo , a
    wywóz szamba to nawet 200zł za jedno opróżnienie :(
    Do tego ogrzewanie (ekogroszek). Ile w ciągu roku będe potrzebował tego
    ekogroszku ?
    Zakładamy że rodzina 4 osobowa , w pokojch 20 stopni.
    W domu i tak będziemy bywać wieczorami więc powiedzmy do godziny 15.00 może
    być temperatura 16-18 stopni.
    Ile za wywóz śmieci + wywóz popiołu z pieca.

    Z jakimim kosztem miesięcznym muszę się liczyć ?

    Nie urywam że posiadanie domu było moim marzeniem. Niestety nie należę do
    osób zamożnych , więc nie chciałbym więcej płacić miesięcznie niż płace za
    mieszkanie , bo jesli ma to mnie kosztować dużo więcej to chyba wolałbym
    wydac tą kasę na coś innego ...

    Powiedziano mi że warto zamist szamba wybudować oczyszczalnie ekologiczną ,
    ale nie wiem czy jest to dużo droższe i czy wykonawca się na to zgodzi :(

    proszę o podanie (szczere) ile miesięcznie wydajecie na utrzmanie domu
    (ilośc osób + metraż domu).
    Fajnie by było jakby znalazłby się osoby które mieszkaly w bloku i
    przeprowadzilu sie do domu , wtedy będą wiedziały o ile wzrosły/zmalaly ich
    koszty i itd ...

    Wielkie dzięki !

  • 2. Data: 2009-12-27 18:05:46
    Temat: Re: Koszty utrzymania domu ?
    Od: "Kane" <s...@s...pl>

    > Utrzymanie mieszkania wynosi nas poniżej 400zł miesięcznie (łącznie z
    > ogrzewaniem i wodą) + opłata za prąd.

    Z czynszem ? Czy plus czynsz ?

    > Straszą mnie że nawet 2 razy w miesiącu będę musiał opróżniac szambo , a
    > wywóz szamba to nawet 200zł za jedno opróżnienie :(

    Kanalizacji ni ma ? Wybudowac wieksze szambo i/lub sprawdzic realny koszt
    wywozu w agencji komunalnej obslugujacej teren gdzie chcesz mieszkac ?
    Straszenie to wiesz...jest straszne ;)

    > Do tego ogrzewanie (ekogroszek). Ile w ciągu roku będe potrzebował tego
    > ekogroszku ?
    > Zakładamy że rodzina 4 osobowa , w pokojch 20 stopni.

    Projekt domu ? Standard ocieplenia ? Jakosc wykonania ? Duzo zmiennych.
    Mozesz potrzebowac 4 ton a mozesz 6 ;) Kominek bedzie ? Maly dom w dosc
    sporym okresie 'sezonu grzewczego' mozna fajnie ogrzewac takze kominkiem
    (bez duzych nakladow inwestycyjnych tzn bez plaszcza wodnego). Rejon obfity
    w tanie drewno ? Uwzglednij.

    > Ile za wywóz śmieci + wywóz popiołu z pieca.

    Zalezy od produkcji smieci oraz od lokalnych cen agencji komunalnej (ktore
    moga sie bardzo roznic).
    Dzialka = mozliwy kompostownik = mniej odpadu.
    Mozesz prasowac butelki plastikowe i kartony - zajmuja DUZO mniej miejsca.
    Odpowiednie urzadzenie kosztuje 50-100zl.
    Popiol z pieca - jesli nic nie "zutylizujesz" na wlasnej dzialce to
    utylizujesz po trochu w kuble na smieci ;) Ale tu nie znam tematu - sasiedzi
    maja wegiel prawie wszyscy i cos z tym popiolem robia choc napewno go nie
    wywożą tzn w zyciu nie widzialem.

    > Z jakimim kosztem miesięcznym muszę się liczyć ?

    Jeszcze nie mieszkam na swoim a tu gdzie mieszkam koszty sa wysokie bo czesc
    idzie jako obsluga dzialalnosci gospodarczej i nie do konca jest to wszystko
    porozbijane takze...rachunkiem rzedu 400zl-500zl miesiecnzie prad nie bede
    Cie straszyl. Moze reszta cos rzeklnie.

> [...]
    > mieszkanie , bo jesli ma to mnie kosztować dużo więcej to chyba wolałbym

    Mieszkasz w bloku. Sam przyznasz ze dom to pewien luksus (i wiesz czemu).
    Luksus kosztuje.
    A z marzen nie rezygnuj ;)

    > Powiedziano mi że warto zamist szamba wybudować oczyszczalnie ekologiczną
    > , ale nie wiem czy jest to dużo droższe i czy wykonawca się na to zgodzi
    > :(

    Warto, nie warto - trzeba siasc i policzyc.

    Pozdrawiam

    Kane

  • 3. Data: 2009-12-27 18:19:03
    Od: "/// Kaszpir ///" <b...@a...pl>

    > Z czynszem ? Czy plus czynsz ?

    Czynsz z "wszystkim" kosztuje nas poniżej 400zł (łącznie z kosztem
    ogrzewania) + rachunek za prąd

    > Kanalizacji ni ma ? Wybudowac wieksze szambo i/lub sprawdzic realny koszt
    > wywozu w agencji komunalnej obslugujacej teren gdzie chcesz mieszkac ?
    > Straszenie to wiesz...jest straszne ;)

    Nie ma wody , nie ma kanalizacji ...
    To lekko mówiąc "zadupie" :)
    Wodę będę miał własną (studnia + hydrofor)

> [...]
    > sporym okresie 'sezonu grzewczego' mozna fajnie ogrzewac takze kominkiem
    > (bez duzych nakladow inwestycyjnych tzn bez plaszcza wodnego). Rejon

    Kominek będzie.

    Ale jak ogrzewać kominkiem jesli chyba ogrzewanie wody zawsze jest przez
    piec + kocioł ??

  • 4. Data: 2009-12-27 18:26:28
    Od: "wolim" <n...@t...pisz>

    Z grubsza rzecz biorąc (nie licząc remontów) mieszkanie w domu jest tańsze
    od mieszkania w bloku - przyjmując, że mieszkanie ma ok. 70 m2, a dom ok.
    powiedzmy 130m2.

    Koszty w przypadku domu (na własnym przykładzie):
    1. Roczny podatek - ok. 400 zł. (czyli miesięcznie ok. 33 zł)
    2. Roczny zakup węgla - ok. 3 300 zł (czyli miesięcznie ok. 270 zł)
    3. Wywóz śmieci, w tym popiołu z pieca - miesięcznie 40 zł.
    4. Wywóz szamba (mam oczyszczalnię) - rocznie ok. 100 zł (miesięcznie ok. 9
    zł).
    5. Prąd - miesięcznie ok. 120 zł.
    6. Woda - miesięcznie ok. 25 zł.
    Resztę luksusów pomijam (tv, internet, telefon), bo możesz mieć, a nie
    musisz - a wszędzie płacisz tak samo.

    Razem miesięcznie wychodzi ok. 480 zł. Ja samego czynszu w mieszkaniu (bez
    ogrzewania i ciepłej wody) płaciłem prawie 300 zł za miesiąc) - mieszkanie w
    kamienicy - wspólnota majątkowa - 80m2.

    W Twoim przypadku dolicz koszty wywozu szamba (ok. 100-150 zł za jednorazowy
    wywóz) - ile razy będziesz wywoził policzysz znając dotychczasowe zużycie
    wody w mieszkaniu.

    Niestety, jeśli pracujesz w mieście, to do kosztów miesięcznego utrzymania
    musisz doliczyć wydatki na paliwo, a to czasami może być dość sporo.

    Oczywiście problem pojawia się, jak coś musisz wyremontować - w bloku
    spółdzielnia dba o remonty, w domu będziesz musiał wszystkie koszty pokryć
    sam.

    Pzdry,
    /\/\\/\/

  • 5. Data: 2009-12-27 21:48:12
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    /// Kaszpir /// wrote:
> [...]
    >
    > No cóż , chciałbym mieć własny garaż i w zimie nie skrobać szyb ani
    > nie odśniezać samochodu , dodatkowo brak problemu z miejscem

    ja bym wolał jednak te 20 do 25 m2 pomieszczenia mieć dla siebie a nie dla
    blaszaka na kołach, szczególnie jak miałbym mało pieniędzy.

    I dokładnie tak zrobiłem 120 m2 + 18 m2 antresoli

  • 6. Data: 2009-12-28 04:57:57
    Od: "Kane" <k...@a...pl>

    > Czynsz z "wszystkim" kosztuje nas poniżej 400zł (łącznie z kosztem
    > ogrzewania) + rachunek za prąd

    No to malo płacisz. Sie ciesz ! :) Mieszkanie bys sprzedawal czy zostałoby i
    poszlo w wynajem ?

    > Nie ma wody , nie ma kanalizacji ...
    > To lekko mówiąc "zadupie" :)
    > Wodę będę miał własną (studnia + hydrofor)

    No to policz sobie tą oczyszczalnie (wraz z eksploatacja) vs zbudowanie
    duzego szamba (rzadszy wywoz) i kiedy sie to zwroci. Ja nie wiem.
    Ilosc zuzytej wody z grubsza policzysz na podstawie obecnego zuzycia.
    Podlewanie ogrodu itp mozesz zorganizowac przez zbieranie wody opadowej (dol
    chlonny/baniak plastikowy 1000litrow, rozne sa koncepcje).

    > Kominek będzie.
    >
    > Ale jak ogrzewać kominkiem jesli chyba ogrzewanie wody zawsze jest >przez
    > piec + kocioł ??

    Poczytaj na googlach, ja prawde mowiac nie wiem o co pytasz moze przez
    swiateczne lenistwo ktore dzis sie mi skonczylo ;) Jesli o wode uzytkową (w
    kranie) - tez sa rozne strategie "jak to zrobic".
    Ja ci nie pisze ze kominkiem zrobisz wszystko ale jesli sie ladujesz w piec
    z podajnikiem a masz w okolicy drewno w dobrych cenach to warto ten kominek
    miec by wykorzystac tanszy opał do dogrzania budynku (owym kominkiem). Nie
    znam twojego cyklu dobowego (i domownikow) - piszesz ze czesto kogos nie ma.
    Znow - poczytaj o buforach ciepla i przemysl sprawe czy nie warto zamiast
    calego pieca z podajnikiem zrobic bufora, do tego (moze byc tanszy) jakis
    piec przystosowany do spalania drewna albo choc zwykly w miare skuteczny i
    tyle. Koszt wyjdzie prawdopodobnie podobny, dlugosc zycia instalacji
    wzrosnie (inna strategia palenia = mniejsza korozja pieca). Ale to wszystko
    zalezy ;) Przemysl sobie miejsce w ktorym chcesz dom stawiac. Moze akurta
    masz w promieniu 30km trzy tartaki obrobki drewna twardego (duzo odpadu),
    dwa zaklady produkcji parkietu i jeszcze hurtownie brykietu...a ty tu o
    weglu myslisz ;)

    Pozdrawiam

    Kane

  • 7. Data: 2009-12-28 07:48:47
    Od: "Jackare" <...@s...de.uk.pl>

    Użytkownik "/// Kaszpir ///" <b...@a...pl> napisał w wiadomości
> [...]

    > wywóz szamba to nawet 200zł za jedno opróżnienie :(
    > Do tego ogrzewanie (ekogroszek). Ile w ciągu roku będe potrzebował tego

    Się wszyscy wściekli z tym ekogroszkiem ? Nie ma innych kotłów ? Ekogroszek
    jest praktycznie najdroższym paliwem węglowym. Kotły na ekogroszek są
    jednymi z najdroższych kotłów CO.
    No i ze względu na popyt, ekogroszek drożeje. Kup sobie kocioł zasypowy na
    inne paliwo (np na miał lub zwykły węgiel, który można pomieszać z koksem).
    Koniecznie z wentylatorem i sterownikiem.
    Za kocioł zapłacisz mniej niz kocioł na groszek (powiedzmy od 1800 zł w
    górę), za paliwo zapłacisz mniej i będziesz mógł palić praktycznie wszystkim
    --
    Jackare

  • 8. Data: 2009-12-28 09:19:31
    Od: "Ktos" <k...@n...net>

    Jako były 'blokers' mam możliwość porównania kosztów/opłat w przypadku domu.
    Poprzednio: mieszkanie około 55m2, teraz domek ~150m2 użytkowej (około 180
    m2 całkowitej) z garażem.

    -ogrzewanie: gaz miejski: w zimie rachunki ~500pln (średnio,w okresie
    październik-marzec, najwyższe to po około 700 pln, najniższe w tym okresie
    to 300pln)
    Ale jako blokers jestem ciepłolubny: utrzymuję wszędzie 23 stopnie, również
    nocą.
    Poza okresem grzewczym: 300 pln na 3 miesiące (CWU + kuchenka gazowa)
    -podatek za działkę/dom: 300 pln na rok
    -elektryczność: 140 pln na miesiąc
    -wywóź śmieci : 60 pln na miesiąc (wrrrrrr!)
    -woda/ścieki: 50 pln na miesiąc (latem więcej za samą wodę-podlicznik na
    wodę do podlewania)
    -internet:neostrada, 60 pln/miesiąc
    -tv-sat: ~40 pln/miesiąc

    W stosunku do mieszkania w bloku, na pewno drożej płacę za:
    -ogrzewanie, ale nie jest to jakaś 'przepaść' - w bloku płaciłem po 300 pln
    w sezonie grzewczym i około 150 pln poza sezonem, więc ogrzewanie
    domu gazem nie wychodzi aż tak bardzo drogo! (nie używam kominka, jestem na
    to za leniwy :-)

    -energia el. : około 2* drożej niż w bloku. Pewnie dlatego, że więcej
    telewizorów, tunerów sat, oświetlenia,etc.

    -woda i ścieki (mam kanalizację): na rozsądnym poziomie, najwięcej latem na
    podlewanie roślin.

    -wywóz śmieci: to jest największa 'granda' , nóż się otwiera. W bloku to
    były jakieś grosze (~8 pln na osobę) i duuuuży śmietnik.
    Teraz płacę 60 pln na miesiąc za mały 120l pojemnik. Jak zostaje większy
    karton np. po meblach lub inne 'gabaryty' to muszę z ciężkim sercem
    podrzucać je do jakiegoś śmietnika na osiedlu (pewnie zyskując uznanie
    mieszkańców) :-( Ale nie mam innej możliwości.

    -internet, tv, etc. : na pewno trochę drożej,niż na osiedlu: brak taniej
    osiedlowej sieci kablowej lub internetu.

  • 9. Data: 2009-12-28 11:07:02
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Jackare wrote:
> [...]
    > Za kocioł zapłacisz mniej niz kocioł na groszek (powiedzmy od 1800 zł
    > w górę), za paliwo zapłacisz mniej i będziesz mógł palić praktycznie

    ojjj będzie płacz i zgrzytanie zębów jak wejdą podatki ekologiczne od emisji
    i zatrucia środowiska...

  • 10. Data: 2009-12-28 14:12:18
    Od: "Jackare" <...@s...de.uk.pl>

    > ojjj będzie płacz i zgrzytanie zębów jak wejdą podatki ekologiczne od
    > emisji i zatrucia środowiska...

    no to trzeba będzie kalkulować cenę ekopodatków i ekogroszku. Być może nadal
    będzie się opłacać kupowac tańsze paliwo, tańsze kotły i dopłacić ekopodatek
    lub ofecjalnie mieć zgłoszoną instalacje z jakimś "ekonapędem" a w
    rzeczywstości używac źródła energii nieco mniej eko...
    --
    Jackare