  • 21. Data: 2013-04-23 08:35:08
    Temat: Re: Kran w ogrodzie
    Od: quent <x...@x...com>

    W dniu 2013-04-23 08:28, ddddddd pisze:

    > znaczy co, masz tak zrobione i jak zakręcasz kran wewnątrz to po
    > odkręceniu zewnętrznego woda która została w tym krótkim odcinku nie
    > leci? bo u mnie spływa bez problemu...

    U mnie spływa ale nie cała.
    Do końca spływa dopiero po odkręceniu odpowietrzenia wewnątrz.
    Dodatkowo można przez ten zaworek odpowietrzający przedmuchać tą
    końcówkę do kranu... zawsze jeszcze trochę wody wyleci ;-)

    --
    Pozdrawiam,
    ElipsaDesign: www.elipsa.info

  • 22. Data: 2013-04-23 09:46:16
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Użytkownik "ZbyszekZ" <z...@g...com> napisał w wiadomości
    ps.com...

    >Np. po to aby mieć kran wyżej niż na wysokości kostek.

    To jest szczegolna sytuacja. Nie da sie rury ulozyc ze spadkiem, a zawor
    odwadniajacy powinien byc i tak w najnizszym punkcie a nie jakis
    odpowietrznik w kotlowni.

    Pozdro.. TK

  • 23. Data: 2013-04-23 10:09:34
    Od: Marek <m...@g...pl>

    > Najczęściej spotykam wyprowadzoną na zewnątrz rurę PP i zgrzaną złączkę
    > GW. Teoretycznie nie powinno to przeżyć pierwszej zimy, ale jeszcze nie
    > spotkałem się z takim przypadkiem, a najstarsze instalacje mają już ok.
    > 10 lat. Czy to kwestia szczęścia czy może to, że PP jest nieodporne na
    > zamarzanie to mit?

    Juz kilka zim przezyl moj sposob:
    Zakrecam zawor za wodomierzem w budynku. Na zime zostawiam odkrecony
    kran na ogrodzie. Woda jest doprowadzona od niego rura PE - niebieska 32 mm.

    --
    Marek
    echo q...@k...csq | tr a-di-rs-ze-h a-z

  • 24. Data: 2013-04-24 15:37:42
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Ergie wrote:

    > 2. Czy ktokolwiek ma ten ostatni odcinek z PB który teoretycznie jest
    > najodporniejszy na zamarzanie?

    No właśnie, PB jest stosunkowo tani i dostępny -- to czemu go nie dają?

    Pozdrawiam, Piotr

  • 25. Data: 2013-04-24 15:51:36
    Od: ZbyszekZ <z...@g...com>

    W dniu środa, 24 kwietnia 2013 15:37:42 UTC+2 użytkownik Piotr Wyderski napisał:

    > No właśnie, PB jest stosunkowo tani i dostępny -- to czemu go nie dają?

    Jeśli zostanie woda i zamarznie to zwiększy objętość, jeśli PB wytrzyma ciśnienie to
    nie wytrzyma go zawór albo inne łączenie.

    --
    ZZ@private

  • 26. Data: 2013-04-24 15:59:32
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    ZbyszekZ wrote:

    > Jeśli zostanie woda i zamarznie to zwiększy objętość, jeśli PB wytrzyma ciśnienie
    to nie wytrzyma go zawór albo inne łączenie.

    Pytanie tylko, czy odpowiednie ciśnienie powstanie. PB jest całkiem
    elastyczny i się powinien stosownie rozciągnąć -- stąd, jak sądzę,
    się bierze jego odporność. Mogę się jednak mylić.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 27. Data: 2013-04-24 17:05:24
    Od: ZbyszekZ <z...@g...com>

    W dniu środa, 24 kwietnia 2013 15:59:32 UTC+2 użytkownik Piotr Wyderski napisał:
> [...]
    wytrzyma ci�nienie to nie wytrzyma go zaw�r albo inne ��czenie.

    > Pytanie tylko, czy odpowiednie ci�nienie powstanie. PB jest ca�kiem
    >
    > elastyczny i si� powinien stosownie rozci�gn�� -- st�d, jak s�dz�,
    >
    > si� bierze jego odporno��. Mog� si� jednak myli�.
    >

    > Pozdrawiam, Piotr

    Elastyczny mówisz ... ciekawy pomysł: kran na elastycznej rurze , kawałek dostępy
    poza murem to jakieś 3 może 5 cm.

    --
    ZZ@private

  • 28. Data: 2013-04-26 04:38:11
    Od: ZS <a...@w...pl>

    W dniu 2013-04-22 12:19, quent pisze:

    > Ponoć całkiem otwarty więzi trochę wody w przestrzeni między kulą a
    > resztą, która podczas mrozów może uszkodzić zawór - tak twierdzi mój
    > hydraulik, który robił u mnie wod, kan, co

    I to jest prawda. Mi tak pękł w tamtym roku. W połowie tam gdzie jest
    kula poprostu pękł. W tym roku wykręciłem ale jeden zostawiłem na próbę
    i przeżył:) Teraz zostawię na 45st

  • 29. Data: 2013-04-26 21:45:58
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > 1. Czy ktokolwiek z Was ma dodatkowy zaworek do spuszczenia wody z tego
    > ostatniego odcinka instalacji?

    No właśnie zdziwiony byłem, mam ciepłą i zimną na zewnątrz, a od
    wewnątrz mam zaworki! Pytałem hydraulika czy sobie nie pomylił....
    dziwnie popatrzył ;)

    > 2. Czy ktokolwiek ma ten ostatni odcinek z PB który teoretycznie jest
    > najodporniejszy na zamarzanie?

    Co to znaczy PB?
    Ja mam tak, że na ścianie jest bateria, będzie zrobiona gustowna
    skrzyneczka zakrywająca, z ociepleniem na sobie. Wiem że w tym miejscu
    będzie minimalnie gorsza izolacja ściany, ale za to nie będzie
    przechładzania instalacji.
    Jedyne co mnie martwi, to możliwość podlania ocieplenia, muszę to jakoś
    przemyśleć.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 30. Data: 2013-04-26 22:35:15
    Od: "uzytkownik" <a...@s...pl>

    Użytkownik "Irek N." <j...@t...tajny.jest> napisał w wiadomości

    > Co to znaczy PB?

    Polibutylem np. rury Hep2O (Hepworth)
    Rura ma właściwości elastyczne i bez najmniejszego problemu wytrzymuje
    naprężenia powstające podczas zamarzania wody, która zwiększa swoją
    objętość. Jednak instalacja to nie tylko sama rura polibutylenowa, ale
    także złaczki gwintowane i zawory.

    > Ja mam tak, że na ścianie jest bateria, będzie zrobiona gustowna
    > skrzyneczka zakrywająca, z ociepleniem na sobie.

    Po cholerę tak kombinować?

    Montujesz od wewnątrz zawór odcinający oraz łapę z gwintem wewnętrznym.
    W ten gwint wkręcasz odcinek rury stalowej lub miedzianej lub też ze
    zgrzewanego PP zakończonej gwintami. Tą rurę umieszczasz w otulinie i
    wmurowujesz w ścianę tak, aby utworzyć delikatny spad na zewnątrz.
    Montujesz na zewnątrz zwykły kran z zaworem grzybkowym (byle nie kulowy)
    i zapominasz o problemach. Przed zimą zakręcasz zawór wewnętrzny, a
    odkręcasz zawór (kran) na zewnątrz. Woda sobie spływa z odcinka rury i
    nie ma co zamarznąć. Nawet jeżeli już zamarznie, bo ktoś zapomni zamknąć
    wewnętrzny zawór i otworzyć kran to wykręcasz odcinek rury znajdującej
    się w ścianie i wkręcasz nowy.
    Skrzyneczki, szafeczki to niepotrzebny dodatkowy wydatek, a także
    niepotrzebny mostek termiczny.