  • 51. Data: 2013-11-18 07:23:10
    Temat: Re: Mam projekt budowlany - ciekaw co nagrzmocili w CO II wersja
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    HANA wrote:
    > [cut]
    > [cut]
    >
    > ILE????
    > 140 m3 to spokojnie wystarczy na napelniaenie basenu...

    ech.. to był w sam raz luksusowy apartamentowiec z basenem w każdym
    apartamencie ;-)

  • 52. Data: 2013-11-18 10:31:08
    Temat: Re: Mam projekt budowlany - ciekaw co nagrzmocili w CO
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu niedziela, 17 listopada 2013 23:31:13 UTC+1 użytkownik Marek Dyjor napisał:

    > po pierwsze normy zużycia 50l/dobę na osobę? piękna teoria, znaczy ja

    Kto pisze o 50l? 2kW to 48kWh - policz sobie to raz jeszcze i nie zakladaj
    blednie jak to robisz ze 400l wody o temperaturze 45stC to 400l wody
    do wykorzystania bo nikt sie nie myje w wodzie ktora parzy.

    > oraz przyjmuej sie że energia konieczna do obsługi instalacji wynosi:

    > czyli dla 4 osobowej rodziny energia minimalna to 6,4 kWh na dobę ale nie

    No 6,4 to malo. Ja zuzywam 10. A dla Ciebie 50 to za malo (co wynika
    bezposrednio z poprzednich postow). Wiec jak w koncu - 50kWh to jest
    komfort czy nie jest? Zakladajac ze wystarcza do napelnienia prawie 6-ciu
    duzych wanien dziennie lub wziecia prawie 20-stu natryskow? Dla mnie to
    jest az nadto komfortowe.

    > jeśli jest wanna to już mamy gorzej bo co najmniej 20kWh

    Dalej mamy ponad dwukrotny zapas w stosunku do Twoich poprzednich obliczen.
    Chyba nie bedziesz sie teraz wycofywal ze swoich poprzednich deklaracji,
    ze 2kW (48kWh) to zero komfortu i koniecznosc zapisywania sie na kapiele
    w kalendarzu? :) Palnales glupote a teraz pokazujesz wyliczenia ktore
    potwierdzaja wszystko to o czym ja wczesniej pisalem...

    > mam ciekawe wrażenie że spece od pomp ciepła opracowali własne ZANIŻONE
    > normatywy obliczeniowe które pozwalają dowieść ekonomiki ogrzewania także
    > cwu pompą ciepła i zaniżyć realne koszty ogrzewania.

    0,25kW to nie sa zalecenia producentow pomp ciepla tylko ogolnie, dotyczace
    kazdego zrodla ciepla.

    > normalna 4 osobowa rodzina z wanną i natryskiem lubiąca czystość i komfort,
    > potrzebuje ok 600 litrów wody o docelowej temperaturze ok 37 stopni na dobę
    > co daje nam ok 20kWh zapotrzebowania.

    Czyli i tak 2 x za duzo w stosunku do tego o czym pisalem.

    > oczywiscie alby układ zapewniał komfort życiowy także w porządkową sobotę a
    > także gdy przyjada na kilka dni znajomi to wypada aby można było odtworzyć
    > zasoby wody szybciej niż w ciagu kilku godzin. imho maksimum to 2 godziny.
    > czyli pasuje aby źródło ciepła potrafiło dac te 10kW mocy grzewczej.

    Bzdury pan pleciesz - powyzej 6-8kW zaczynaja sie zwykle schody bo zbiornik
    nie jest przez wezownice w stanie odebrac tego ciepla od pompy ciepla.
    6kW to jest optimum. Majac zagrzane 400l do ~45stC spokojnie mozemy brac
    kapiele w duzych wannach jeden za drugim (kapiel przeciez trwa minimum te
    pol godziny).

    > amen.

    Potwierdziles wszystko to o czym wczesniej pisalem i jeszcze udajesz
    ze wygrales w tym sporze :D
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 53. Data: 2013-11-18 10:39:54
    Od: Adam <a...@g...com>

> [...]

    > zasoby wody szybciej niż w ciagu kilku godzin. imho maksimum to 2 godziny.
    > czyli pasuje aby źródło ciepła potrafiło dac te 10kW mocy grzewczej.

    To dziwne - moja pompa od 3 lat wyrabia sie z podgrzaniem "oproznionego"
    zbiornika (35st na wyjsciu, ~20 na dole) do 45stC (od gory do dolu bo
    mam mieszacz) w 40 minut.

    Widac ze jestes teoretyk bo wczesniej piszesz calkiem z sensem (ze pompa
    daje max te 45-50stC wody w CWU) a tu nagle taka bzdura. Oprozniony baniak
    300l (czyli taki ktory ma na gorze 35stC, na dole ~15, srednio przyjmimy
    niech nawet bedzie te 20stC) przez pompe 10kW w 2h zostalby (gdyby ta
    sie wyrobila) podgrzany az prawie o 60stC, czyli do 80stC (!). Zadna pompa
    tyle nie wydoli, dlatego aby zapewnic komfort CWU spokojnie wystarczy pompa
    ZNACZNIE slabsza. 6kW to optimum.

    Bzdury o bajkach ze 300l wody o temp. 45stC nie wystarcza do komfortowego
    brania prysznica pomine bo az zal tego czytac :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 54. Data: 2013-11-18 19:58:21
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Adam wrote:

> [...]
    >
    > Bzdury o bajkach ze 300l wody o temp. 45stC nie wystarcza do
    > komfortowego
    > brania prysznica pomine bo az zal tego czytac :)

    piejsz nie pisz, piszesz nei pij...

    albo lepiej wypij jakieś ziółka bo zaczynasz sie zapowietrzać...

    z mojej strony EOF bo mi sie już nei chce kopać z koniem...

    ani tym bardziej analizować twoich wypocin.

    mieszasz energię z mocą a moc z zapotrzebowaniem itd...

    mam dosyć. by.

    powim tylko jedno mało co rozumiesz.

    powiem tylko jedno, nie jesteś w stanie w 100% zużyć całej wody z zasobnika,
    bo w pewnym momenic zaczną sie rpocesy mieszania wody w zasobniku i
    temperatura spadnie poniżej używalnej.

    woda o temperaturze 45 stopni nie jest wrzątkiemto jest gorąca woda ale nie
    wrzątek.

  • 55. Data: 2013-11-18 20:12:18
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 18 listopada 2013 19:58:21 UTC+1 użytkownik Marek Dyjor napisał:

    > z mojej strony EOF bo mi sie już nei chce kopać z koniem...

    Na brak argumentow nie poradze :)

    > mieszasz energię z mocą a moc z zapotrzebowaniem itd...

    Absolutnie ani w jednym miejscu nie pomylilem mocy z zapotrzebowaniem.
    To Ty pomyliles sie na samym poczatku jak mysle.. :)

    > woda o temperaturze 45 stopni nie jest wrzątkiemto jest gorąca woda ale nie
    > wrzątek.

    Woda o temp. 45stC parzy. Do wanny z woda o temp. 40stC nie wejdziesz,
    bedzie za goraca. 36-37stC to maks. Z zasobnika 300-400l dogrzanego do
    45stC da sie spokojnie wziac dwie gorace kapiele w duzej wannie jedna
    po drugiej, bez dogrzewania. Z dogrzewaniem "pomiedzy" - mozna brac
    je przy mocy pompy 6kW praktycznie non stop (zakladajac ze kapiel trwa
    30-40 min).
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 56. Data: 2013-11-19 12:35:18
    Od: "uzytkownik" <a...@s...pl>

    Marku, choć z reguły nie zgadzam się z Adamem (i chętnie bym mu dogryzł)
    ;), a zazwyczaj Ty i ja mamy zbliżone zdania to w tym miejscu muszę
    Adamowi przyznać rację. Liczenie zapotrzebowania na moc dla CWU przy
    liczeniu mocy systemu grzewczego to nie jest to samo co moc potrzebna do
    grzania CWU. Adam dobrze pisze, że zapotrzebowanie na DODATKOWĄ moc
    grzewczą systemu grzewczego dla potrzeb CWU wynosi 0,25-0,5kW na osobę.
    To jest dodatkowa moc grzewcza, którą musi dysponować system grzewczy
    jeżeli poza CO ma także grzać CWU.
    Tu chodzi o bilans dobowy systemu.
    Nie oznacza to, że dla jednej osoby, CWU będzie nagrzewane tylko i
    wyłącznie mocą 0,25-0,5kW. System będzie grzał maksymalną możliwą mocą
    jaką zapewnia system grzewczy oraz wymiennik CWU, ale musi dysponować
    naddatkiem mocy o te 0,25-0,5kW/osobę, aby mógł grzać CO + CWU, njie
    powodując spadku temperatury w domu, kiedy system będzie musiał grzać
    dom z pełną mocą.

  • 57. Data: 2013-11-19 12:41:54
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 19 listopada 2013 12:35:18 UTC+1 użytkownik uzytkownik napisał:

    > Marku, choć z reguły nie zgadzam się z Adamem (i chętnie bym mu dogryzł)
    > ;), a zazwyczaj Ty i ja mamy zbliżone zdania to w tym miejscu muszę
    > Adamowi przyznać rację. Liczenie zapotrzebowania na moc dla CWU przy

    No dzieki ;) Moze teraz Marek jednak zapozna sie z tym co napisalem zamiast
    stwierdzic ze "nie chce mu sie analizowac moich wypocin" - z takimi
    argumentami nie da sie dyskutowac :D
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 58. Data: 2013-11-19 13:15:30
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Adam wrote:

    > No dzieki ;) Moze teraz Marek jednak zapozna sie z tym co napisalem
    > zamiast stwierdzic ze "nie chce mu sie analizowac moich wypocin" - z
    > takimi argumentami nie da sie dyskutowac :D

    naprawdę mi sie już nie chce...

    musisz sie zacząć wyrażać w sposób jasny...

    w pierwszej wersji napisałeś o 2kW i podałeś wyliczenia czasu grzania wody
    dla tych 2kW, dla mnie to jest ewidentna sugestia.

    no i w żadnym momencie sie nie odniosłeś do swojego twierdzenia o 20
    minutowej kąpieli pod >deszczownicą< i nie wyjaśniłeś jak wam wystarcza 300
    litrów wody skoro na twoją kąpiel schodzi ok 500l

    Ja ci podałem normy a ty swoje, amen i koniec.
    no i ten upur w twierdzeniu, że energii na produkcję okreslonej objetości
    ciepłej wody nie liczy sie od temperatury żródła czyli ok 8 st a w zimie
    nawet 6 st. Weź usiądź spokojnie i sobie policz bilans ciepła. Naprawdę
    wodę grzejesz od 8 czy 6 stopni. Bo jeśli w zasobniku ci zostałą woda o
    temperaturze 20 stopni to jak myślisz jakim cudem ta woda ma aż tyle, albo
    tylko tyle?
    TAAAAKK oddała część swojego ciepła zimnej wodzie kóra napłyneła rurą na
    dole zasobnika. dobrze zaprojektowane zasobniki potrafią podawać wodę dolnym
    wejście tak spokojnei że nie zachodzi głębokie mieszanie i woda sie układa
    bardzo łądnymi warstwami (szczególnie gdy odbió wody jest dokładnie w
    najwyższym punkcie zasobnika od góry, wtedy podczas odbioru nie zaschodzą
    zawirowania w zasobniku).

    no i jak masz cyrkulację to uwzględnij nawet do 30% strat na cyrkulacji oraz
    jak grzejesz raz an dzień wodę do wysokiej temperatury to uwzględnij jeszcze
    straty własne zasobnika.

  • 59. Data: 2013-11-19 14:09:58
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 19 listopada 2013 13:15:30 UTC+1 użytkownik Marek Dyjor napisał:

    > no i jak masz cyrkulację to uwzględnij nawet do 30% strat na cyrkulacji oraz
    > jak grzejesz raz an dzień wodę do wysokiej temperatury to uwzględnij jeszcze
    > straty własne zasobnika.

    Wszystko jest uwzglednione w 0,25kW / osobe. Dla pewnosci zaproponowalem
    2 x wiecej (0,5kW). Spokojnie starczy na kapiele w wannach, deszczownice,
    cyrkulacje i dobowe straty zbiornika.

    PS. Nie mam deszczownicy 25l/min tylko maksimum 8-10l/min. 300l zbiornik
    nagrzany do 45stC spokojnie obsluzy 20 minutowy seans w ciagle goracej
    wodzie. Pod koniec kapieli pompa sie wlaczy i zacznie zbiornik dogrzewac.
    Nim wyjde, obetre sie, umyje zeby to juz jest gotowa na druga osobe.

    Przy czym jak pisalem - przy najblizszej okazji wymienie go na zbiornik
    400l. Jednak zwiekszenie mocy na CWU nic by mi nie dalo (wezownica w baniaku
    i tak by nie odebrala takiej mocy). Mam dodany 1kW do mocy pompy i
    aktualnie zuzywam na CWU ok 9-10kWh na dwie osoby, korzystajace sporo
    z CWU (w gruncie rzeczy tylko do kapieli i mycia rak). Czyli i tak
    mocno na wyrost. Smiales sie pare postow wyzej ze 50kWh to za malo do
    komfortu na 4 osoby. Cos Ci sie po prostu po ten tegowalo :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 60. Data: 2013-11-19 14:57:29
    Od: <m...@g...com>

    ps.com...

    >Nim wyjde, obetre sie, umyje zeby to juz jest gotowa na druga osobe.

    Na nagrzenie 300 litrów wody z 10 do 45stC potrzeba około 12,2kWh energii.
    Założny że już po 15 minutach twojej kąpieli zbiornik zaczyna być ponownie
    grzany
    Dodatkowe 15 minut grzania po wyjściu spod przysznica.
    Wygląda na to, że masz w zbiorniku zainstalowane grzałki o mocy około 24kW.
    Sam w to Adam byś nie uwierzył, co nie?