  • 21. Data: 2011-03-19 08:14:11
    Temat: Re: Materiał na dach - odwieczny dylemat
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik <b...@k...math.uni.lodz.pl> napisał w wiadomości
    news:im0m1j$v7m$1@node2.news.atman.pl...

    > ja poproszę o rozwinięcie ;)

    No nie :-) To jak pompowanie wody przez dziurawy wąż - da sie, ale są straty. Próba
    zassysania powietrza spod dachowki bedzie wygladać dokładnie tak samo.
    Częściowo bedziemy zassysać powietrze nieogrzane czyli zmniejszymy sprawnosc
    "kolektora dachówkowego" ;) Kolektor blachodachówkowy bedzie lepszy.

    b.

  • 22. Data: 2011-03-20 00:19:21
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

> [...]

    >Częściowo bedziemy zassysać powietrze nieogrzane czyli zmniejszymy
    >sprawnosc "kolektora dachówkowego" ;) Kolektor >blachodachówkowy bedzie

    Biorac pod uwage ile powietrza potrzebuje taka pompa to ten dach w porach
    przejsciowych nie specjalnie polepszy zyski a odzysk z wentylacji w praktyce
    nic nie wniesie, tym bardziej dla bardzo malej sprawnosci takiej pompy. Mowa
    o zapewnionych 9 miesiacach grzania CWU i CO jest co najmniej bardzo
    optymistyczne.

    Pozdro.. TK

  • 23. Data: 2011-03-20 09:32:35
    Od: robertr <e...@o...pl>

> [...]
    > nic nie wniesie, tym bardziej dla bardzo malej sprawnosci takiej pompy. Mowa
    > o zapewnionych 9 miesiacach grzania CWU i CO jest co najmniej bardzo

    O jakiej małej sprawności tej pompy ty piszesz. Jeśli chodzi np o
    odzysk ciepła z wentylacji to często sprawnośc takiej pompy będzie
    ponad 100 % (wyrzucane powietrze na zewnątrz będzie miało niższą
    temperaturę niż temperatura powietrza zewnętrznego - praktycznie
    zawsze gdy temperatura zewnętrzna >=0 C).
    Zasysane powietrze z przestrzeni poddachowej to jakieś odzyskiwanie
    ciepła z promieniowania słonecznego i ciepła traconego przez sufit i
    poddasze. Cała zabawa polega na tym aby np mając temperaturę
    zewnętrzną np - 3 C mieć temperaturę zasysanego powietrza np + 3 C.
    Zwróć uwagę, że podgrzanie powietrza o każdy 1 C to około 500 W dla
    stosowanych przez pompę przepływów.
    Nawet zimą zwykłe promieniowanie rozproszone nieco podnosi temperaturę
    dachu - jak nie wierzysz to wykonaj jakiś pomiar blaszanego dachu w
    dzień pozbawiony słońca. Teoretycznie zimą promieniowanie rozproszone
    w pochmurne dni wynosi 40 W/m2. Dach 100 m2 to daje teoretycznie 4 kW
    energii - tyle ile wynosi moc takiej pompy.
    Uzyskanie 9 miesięcy CO/CWU i 12 miesięcy CWU jest wg mnie możliwe -
    oczywiście dla domów sensownie zrobionych.
    Tak czy owak w ciągu 2 tygodni zainstaluję sobie taką pompę i dam
    jakieś info jak mi to działa.
    Pozdr

  • 24. Data: 2011-03-21 23:05:10
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    q.googlegroups.com...

    Ja pisze? Ty piszesz pare postow wyzej. :-)

> [...]
    >temperaturę niż temperatura powietrza zewnętrznego - praktycznie
    >zawsze gdy temperatura zewnętrzna >=0 C).

    Taka pompa na godzine pracy potrzebuje takiej ilosci powietrza jakiej nie
    gwarantuje kubatura pewnie wiekszosci domow. Nie wiem co za sens ogrzewac
    powietrze kotlem by to samo cieplo przerobic na ciepla wode. To co piszesz
    to sluszna teoria majaca nie wiele wspolnego z praktyka, choc i w teorii nie
    zgadza mi sie fundamentalne ponad 100% sprawnosci.

    >Zasysane powietrze z przestrzeni poddachowej to jakieś odzyskiwanie
    >ciepła z promieniowania słonecznego i ciepła traconego przez sufit i
    >poddasze.

    Trafiajace cieplo spod sufitu to raczej problem z ociepleniem.

> [...]
    >Nawet zimą zwykłe promieniowanie rozproszone nieco podnosi temperaturę
    >dachu - jak nie wierzysz to wykonaj jakiś pomiar blaszanego dachu w

    Oj mierze, mierze od dwoch lat. Co prawda nie blache dachowa, ale ta
    nagrzeje sie zdecydowanie mniej.

    > Teoretycznie zimą promieniowanie rozproszone
    >w pochmurne dni wynosi 40 W/m2. Dach 100 m2 to daje teoretycznie 4 kW
    >energii - tyle ile wynosi moc takiej pompy.

    Piszac o zimie nie uwzgledniasz tak powszechnego zjawiska jak snieg
    zalegajacy na dachu nierzadko przez pare miesiecy, lod czy szron. Te 100m^2
    dachu musi miec wlasciwe ustawienie horyzontalne i werykalne zeby zalozenia
    byly sluszne, a 100m^2 dachu najlepiej czarnego od poludnia takie pewne
    wcale nie jest. Jak dla mnie zbyt uproszczone zalozenia, choc przy budowie
    mozliwe do przemyslenia. Niestety wplywu sniegu to nie zmieni. Ta ew.
    nieizolowana od zewnatrz i nagrzana blacha moca 40W bedzie oddawala cieplo w
    obie strony, wiec wskaznik poleci co najmniej o polowe.

    >Uzyskanie 9 miesięcy CO/CWU i 12 miesięcy CWU jest wg mnie możliwe -
    >oczywiście dla domów sensownie zrobionych.
    >Tak czy owak w ciągu 2 tygodni zainstaluję sobie taką pompę i dam
    >jakieś info jak mi to działa.

    Dzialac bedzie od marca do pazdziernika i to w sloneczne dni kiedy i tak na
    dworzu bedzie juz powyzej zera. O 12 miesiacach CWU i 9 CO zapomnij.

    Pozdro.. TK

  • 25. Data: 2011-03-22 06:50:10
    Od: Budyń <b...@g...pl>

> [...]
    > nieizolowana od zewnatrz i nagrzana blacha moca 40W bedzie oddawala cieplo w
    > obie strony, wiec wskaznik poleci co najmniej o polowe.

    Maniek - ty sceptyku :-) Po pierwsze śnieg u każdego na stromym dachu leży pół zimy -
    w moim rejonie w sumie moze 2 tygodnie. Tak na oko oczywiscie.
    Wyciągajac powietrze spod blachodachówki poprawiamy COP powietrznej pompy ciepła - im
    cieplejsza blacha tym lepiej. Wobec tego moze opłacałoby sie cały dach pokryć
    dodatkowo jakąś przeźroczystą osłoną - to by znakomicie powiekszyło zimowe zyski.

    b.

  • 26. Data: 2011-03-22 17:32:54
    Od: M <M...@o...pl>

    W dniu 2011-03-22 00:05, Maniek4 pisze:

> [...]
    > dachu musi miec wlasciwe ustawienie horyzontalne i werykalne zeby zalozenia

    Jest jeszcze jedna rzecz. Śnieg jest dobrym izolatorem - tak więc przy
    dużych mrozach (np. -20C) może się okazać, że dach ma temperaturę dużo
    wyższą niż -20C (niższą niż 0C). Idealna dla ogrzewania byłaby sytuacja
    w której powierzchnia dachu miała tuż poniżej zera - wtedy faktyczna
    różnica temperatur pomiędzy środkiem i zewnętrzem jest ok. 20C zamiast
    np. 40C.

    Oczywiście przy kiepsko ocieplonym dachu śnieg na połaci będzie się
    topił i zjeżdżał na cienkiej warstewce wody.

    M.

  • 27. Data: 2011-03-22 17:43:36
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik "M" <M...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > w której powierzchnia dachu miała tuż poniżej zera - wtedy faktyczna
    > różnica temperatur pomiędzy środkiem i zewnętrzem jest ok. 20C zamiast

    I piszesz to w kontekscie PC wysysającej powietrze spod dachu? :-) Chwilke sie
    zastanów co nagrzało blachadachówkę....

    b.

  • 28. Data: 2011-03-22 19:14:12
    Od: M <M...@o...pl>

    W dniu 2011-03-22 18:43, Budyń pisze:
    > Użytkownik "M"<M...@o...pl> napisał w wiadomości
    >

    > I piszesz to w kontekscie PC wysysającej powietrze spod dachu? :-) Chwilke sie
    zastanów co nagrzało blachadachówkę....

    Piszę to bez kontekstu :-)

    Mea culpa - wątek był nudny więc go nie czytałem ale ten grzejący dach w
    zimie mnie zafascynował. :-)

    M.

  • 29. Data: 2011-03-22 19:29:33
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    >Maniek - ty sceptyku :-) Po pierwsze śnieg u każdego na stromym dachu leży
    >pół zimy - w moim rejonie w sumie moze 2 >tygodnie. Tak na oko oczywiscie.

    Niee, nie jestem sceptykiem takich pomp, ale moim zdaniem kosztuja tyle ile
    sa warte. U mnie snieg na dachu lezy calymi miesiacami. Energii w grudniu,
    styczniu i lutym jak nie ma slonca jest tyle co kot naplakal, bo nie
    rozgrzewa nawet kolektora do jakichs znaczacych temp. a co mowic o dachu
    odslonietym z kazdej strony i owiewanym nierzadko wiatrem przy ujemnych
    temperaturach. Sorry, ale dla mnie bez zastanowienia zakladane wartosci nie
    beda osiagniete.

> [...]
    >cały dach pokryć dodatkowo jakąś przeźroczystą osłoną - to by znakomicie

    Pomysl jest fajny i nienowy. Znasz zapewne pomysly wpychania rur pod dach i
    w sciane. Jest jakas firma w Polsce trudniaca sie sprzedaza takiego knota i
    pewnie sa ludzie placacy za takie schizofreniczne pomysly. Ciepla dla pompy
    bedzie wiecej ale w miesiacach kiedy i tak bez laski jest, wiec co najwyzej
    poprawi sie COP, ale ogrzewac domu tym sie niestety nie da. Nie bedzie tez
    warunkow do 12 miesiecznego ogrzewania CWU. Pomysl z przykryciem dachu
    pewnie nie jest zly, ale pewnie lepiej i taniej bedzie po prostu zalozyc
    jakis zestaw solarny.

    Pozdro.. TK

  • 30. Data: 2011-03-22 19:42:03
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    >Pomysl z przykryciem dachu
    > pewnie nie jest zly, ale pewnie lepiej i taniej bedzie po prostu zalozyc
    > jakis zestaw solarny.

    tej zimy robiłem takie pomiary dla zabawy: w słoneczny dzień przy -6 blacha
    rozgrzewała sie do jakis 20stopni. Ale blacha osłonięta plexi to i do 50.

    b.