  • 31. Data: 2011-03-22 20:08:24
    Temat: Re: Materiał na dach - odwieczny dylemat
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    news:imau26$om8$1@inews.gazeta.pl...
    news:imatas$qsr$1@news.onet.pl...

    >tej zimy robiłem takie pomiary dla zabawy: w słoneczny dzień przy -6 blacha
    >rozgrzewała sie do jakis 20stopni. Ale blacha >osłonięta plexi to i do 50.

    Ba w sloneczny...
    Spojz tu:
    http://www.meteo.waw.pl/history/index.shtml.po
    Wpisz ktorys z zimowych miesiecy i sprawdz jaka byla wartosc promieniowania
    slonecznego i ile patrzac po pikach bylo slonecznych dni. Dla mnie zabawa
    bez sensu nawet kiedy nie ma sniegu na dachu. Dnia jest tyle co kot
    naplakal, spory solar nie pokryje zapotrzebowania CWU w sloneczny dzien a co
    dopiero zestaw kiepskich wymiennikow.

    Pozdro.. TK

  • 32. Data: 2011-03-22 20:35:21
    Od: robertr <e...@o...pl>

    Jeszcze raz się wypowiem. Tak zainstalowana pompa ciepła zastępuje
    rekuperator i zestaw solarny.
    Wg moich obliczeń wydatki na wentylacje dla delta T 20 C wynoszą
    minimum 5 kWh/ osobę (osiągamy stężenie CO2 jeszcze dopuszczalne dla
    biur).
    CWU wg mnie wynosi około 3 kWh/osobę. Aż się prosi aby zainstalować
    pompę ciepła powietrze - woda w cenie 3,5 kPLN która w
    przeciewieństwie do rekuperatora i zestawu solarnego będzie pracowała
    12 miesięcy w rok !!!!! - z wentylacji korzystamy 12 miesięcy.
    Jeżeli ktoś dobrze zakombinuje to latem dodatkowo może mieć chłodzenie
    - wylot powietrza z pompy można skierować do domu. Wg mnie mimo że
    taka pompa jest np mniej sprawna od zestawu solarnego to faktycznie
    może być ciekawą alternatywą. Dodatkowo w okresach przejściowych może
    być to wykorzystywane do dogrzewania domu - COP może być polepszony
    przez wykorzystywanie powietrza spod dachu.
    Wg mnie jest to bardzo ciekawa alternatywa dla ludzi stosujących
    paliwa stałe np wszystkich ekogroszkowców. W okresach przejściowych i
    latem gdy np dzienne zapotrzebowanie na energię wynosić będzie np < 40
    kWh pompa ciepła będzie bardziej ekonomiczna.
    Długo byłem sceptyczny względem pomp ciepła, obecnie do zainstalowania
    tego wynalazku skłoniła mnie głownie cena.
    Pozdr

  • 33. Data: 2011-03-22 20:57:41
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Użytkownik "robertr" <e...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    >przeciewieństwie do rekuperatora i zestawu solarnego będzie pracowała
    >12 miesięcy w rok !!!!! - z wentylacji korzystamy 12 miesięcy.

    Czyli co, jedna wymiana kubatury na godzine po to by ogrzac wode do
    zmywania? Nie prosciej od razu grzac wode i nie dokladac jeszcze pradu do
    zasilenia sprezarki?

> [...]
    >być to wykorzystywane do dogrzewania domu - COP może być polepszony
    >przez wykorzystywanie powietrza spod dachu.

    Grzac wode powietrzem z wentylacji by ogrzac dom? Gdyby dalo sie wykorzystac
    dach to fakt, pomysl godny polecenia, ale tak?

> [...]
    >Długo byłem sceptyczny względem pomp ciepła, obecnie do zainstalowania
    >tego wynalazku skłoniła mnie głownie cena.

    Na lato by nie rozpalac w kotle super rzecz. Czy COP bedzie relatywnie
    ekonomiczny tego nie wiem.

    Pozdro.. TK

  • 34. Data: 2011-03-22 21:11:37
    Od: Budyń <b...@g...pl>

> [...]
    > bez sensu nawet kiedy nie ma sniegu na dachu. Dnia jest tyle co kot
    > naplakal, spory solar nie pokryje zapotrzebowania CWU w sloneczny dzien a co

    dlatego też uwazam ze sensowne pójscie w kierunku skrócenia okresu grzewczego. Zima -
    jest jak mówisz -kładziemy na to laske. Ale jesienią i wiosną mysle ze znakomita
    czesc ogrzewania mogłaby pochodzic z takiego dachu.

    b.

  • 35. Data: 2011-03-22 21:15:52
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

> [...]
    >grzewczego. Zima - jest jak mówisz -kładziemy na to >laske. Ale jesienią i
    >wiosną mysle ze znakomita czesc ogrzewania mogłaby pochodzic z takiego

    O jakies tam szczegoly nie ma co sie spierac, sam organizuje skrocenie
    okresu grzewczego. Odnosze sie glownie do zakladanego uzytkowego okresu
    przez autora.

    Pozdro.. TK

  • 36. Data: 2011-03-23 06:56:26
    Od: robertr <e...@o...pl>

    > O jakies tam szczegoly nie ma co sie spierac, sam organizuje skrocenie
    > okresu grzewczego. Odnosze sie glownie do zakladanego uzytkowego okresu
    > przez autora.

    Też nie zamierzam się kłócic o szczegóły. Pompę ciepła będę realnie
    instalował w
    piwnicy. Zakładam, że będzie ona wykorzystywała powietrze z
    wentylacji, powietrze z
    przestrzeni poddachowej i powietrze zewnętrzne które wejdzie do
    piwnicy przez garaż.
    Piwnica nie jest połączona z domem - wchodzi się do niej przez garaż.
    Obecnie wentylacje mam tak zorganizowaną, że dwa wentylatory (chyba
    razem ponad 500 m3/h)
    tłoczą mi okresowo powietrze do piwnicy. Okresy załączania ustawiam
    tak aby pozim CO2 w domu był raczej
    mniejszy od 0,1 % (1000 ppm) - mam czujnik i to sprawdzam.
    Zamierzam wykonac minimalne przeróbki w CO i CWU.
    Producent sprawnośc pompy PC podaje dla temperatury + 7 C. Zamierzam w
    piwnicy umieścic jakiś termostat i
    przerywac pracę PC poniżej jakiejś temperatury (może + 7 C ?)
    Piwnica będzie też działac jak regenerujący się GWC - latem pewnie
    sporo się nagrzeje.
    Pompa ciepła, która ciągnie jakieś 1000 m3/h będzie zasysała powietrze
    z wentylacji, przestrzeni poddachowej,
    zewnętrzne wchodzące przez garaż. Pewnie będę się wspomagał
    dodatkowymi wentylatorami tłoczącymi powietrze - sama pompa PC
    też ma dośc mocny wentylator promieniowy (daje spręż)
    PC będzie wykorzystywała ciepło z następujących żródeł:
    - wentylacja
    -nagrzewanie dachu od słońca
    -tracone ciepło przez dach, piwnicę, garaż, samochód
    -GWC piwnicy

    Sam jestem ciekaw jak to w praktyce się spisze.

  • 37. Data: 2011-03-23 19:05:03
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Użytkownik "robertr" <e...@o...pl> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...

> [...]
    >-tracone ciepło przez dach, piwnicę, garaż, samochód
    >-GWC piwnicy

    >Sam jestem ciekaw jak to w praktyce się spisze.

    Wiesz najlepiej jak masz to zorganizowane systemowo. My mozemy sie odniesc
    jedynie do poszczegolnych pomyslow. Jak odpalisz wszystko to daj znac.

    Pozdro.. TK

  • 38. Data: 2011-03-23 20:13:53
    Od: Budyń <b...@g...pl>

> [...]
    >- wentylacja
    >-nagrzewanie dachu od słońca
    >-tracone ciepło przez dach, piwnicę, garaż, samochód

    mam wrażenie ze nieco przekombinowane - do odzysku ciepła z wentylacji służy
    rekuperator i chyba nic lepszego sie nie wynajdzie. Uzywanie do tego PC wydaje mi sie
    mało sensowne bo w wentylacji są inne przepływy powietrze.
    nagrzewanie od dachu - jestem jak najbardziej "za". Zostaw tylko to - układ sie
    bardzo uprosci.
    -"ciepło tracone przez dach" - tego sie wykorzystac nie da - jesli odbierzesz ciepło
    z zewnętrzej warstwy ocieplenia to to zwiększysz dT czyli zwiększysz straty przez
    dach.
    -GWC piwnica - tego tez nie widze , ale nie upieram sie ze to nie wyjdzie :)

    b.