  • 21. Data: 2011-03-07 14:22:44
    Temat: Re: Mieszkanie - remont spoledzielni - co moga?
    Od: "Zbigniew Braniecki" <z...@g...pl>

    zapinio <i...@z...pl> napisał(a):

    > Jak warunki nie odpowiadają to najprościej się wyprowadzić.
    > Robilismy (jako wspólnota, ja w zarządzie) wymianę centralnego.
    > Lokator się uparł, że nie wpuści (lokator miasta).

    Hej, ale to nie tak.

    Ja chce tego remontu i ciesze sie, ze go robia. Ja tylko chcialbym wiedziec
    czy moge sie jakos bronic jesli oni mi chca zniszczyc mieszkanie i zostawic
    samemu do naprawienia.

    Nie wiem jaka jest praktyka. Czy moge zrobic zdjecia mieszkania przed i
    dopilnowac, zeby po wygladalo tak samo?
    Czy moge cos zrobic jak mi zniszcza wykladzine? Czy moge oczekiwac, ze
    odmaluja sciany tam gdzie beda je robic?

    Ja tylko nie chce potem musiec wydawac kolejnych kilku tysiecy na naprawy po
    takim remoncie, bo duzo wlozylem w mieszkanie, a wiem ze wiekszosc mieszkan
    jest nieodermontowana i wiekszosci lokatorow nie zalezy czy ten kawalek
    pomaluja na bialo czy w ogole nie pomaluja, czy kafelki dosztukuja tam gdzie
    rozbija, czy nie...

    Pytam tylko o doswiadczenia i praktyke. Co moge zrobic i czy moge cos, aby
    doprowadzic do tego, zeby taki remont nie rozwalal mieszkania bardziej niz to
    konieczne i zeby robotnicy ktorzy beda to robic odpowiadali za swoja prace...

  • 22. Data: 2011-03-07 14:30:18
    Od: "zapinio" <i...@z...pl>

    Myślę, że nie zdąży.
    Sąd nie rozpatrzy sprawy przed objęciem kamienicy przez prywatnego
    właściciela.

  • 23. Data: 2011-03-07 14:35:08
    Od: "zapinio" <i...@z...pl>

    To jest TYLKO kwestia dogadania.
    Przy remoncie części wspólnych (instalacje) wspólnota ma obowiązek
    doprowadzenie do stanu pierwotnego w zakresie podstawowym.
    Jeżeli ktoś przymocował sobie złocone płytki i platynowe krany to z
    pewnością wspólneta tego finansować nie będzie.
    Marmurów również nie.
    Swoją drogą doprowadzanie mieszkania do perfekcyjnego stanu w sytuacji
    świadomości konieczności wymiany instalacji nie świadczy o wyobraźni.
    Zostały jeszcze zapewne rury od zimnej wody, c.w.u i kanalizacja.
    O instalacji elektrycznej (w budynkach z tego okresu instalacja z aluminium
    to norma) nie wspominając.

  • 24. Data: 2011-03-07 14:37:42
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik Zbigniew Braniecki napisał:
    > Co moge zrobic i czy moge cos, aby
    > doprowadzic do tego, zeby taki remont nie rozwalal mieszkania bardziej niz to
    > konieczne i zeby robotnicy ktorzy beda to robic odpowiadali za swoja prace...

    I właśnie tylko o to mnie chodzi...
    Pewnie, że wyprowadzić się zawsze można... albo i nie można :-).

    Koledzy jednak dość swobodnie podchodzą do samego remontu. Bo to dobro
    wspólne i lokator 'musi'...

    Zgadza się, ale remonty powinny być przeprowadzane z jak najmniejszymi
    stratami.

    Tu upierałbym się nawet przy odbudowie zniszczonych zabudów i dobieraniu
    oraz zamontowaniu rozbitych kafelek, skoro wykonawca nie potrafił ich
    zdemontować bez niszczenia.

    Na prywatnej posesji - działce, podwórku przy domu - można coś takiego
    wyegzekwować, to niby dlaczego nie można w mieszkaniu...?

    pozdr.
    Robert G.

  • 25. Data: 2011-03-07 15:01:00
    Od: "Zbigniew Braniecki" <z...@g...pl>

    zapinio <i...@z...pl> napisał(a):

    > To jest TYLKO kwestia dogadania.

    Dzieki za info. Pogadam z nimi na pewno :)

> [...]
    > Jeżeli ktoś przymocował sobie złocone płytki i platynowe krany to z
    > pewnością wspólneta tego finansować nie będzie.

    Jasne, nie oczekuje tego. Mam zapasowe plytki (nie marmur, najtansze, ale mam
    ;)) ktore mozna dolozyc jak bedzie trzeba, a w pokojach jest tylko farba na
    scianie no i dosc droga wykladzina na podlodze calego mieszkania. Ciezko by
    bylo "uzupelniac" jakby zniszczyli.

    Wiesz, mi nie chodzi o to, zeby oni przelecieli mi nad mieszkaniem i wnikneli
    w sciany bez dotykania ich. Ja tylko wiem, ze moga albo wejsc i postarac sie
    zabac o mieszkanie, albo, jesli nie beda mieli powodu, olac moje mieszkanie i
    zniszczyc mi wykladzine, rozwalic wiecej sciany i zalozyc kartongipsem i
    pojsc. I teraz wydaje mi sie, ze to co zrobia zalezy od tego czy beda mieli
    motywacje aby nie niszczyc...
    Dlatego szukam tego jaka motywacje moge im dostarczyc. Wydaje mi sie, ze
    glownie przez spoldzielnie jesli uzyskam od niej jakies gwarancje, wiec pytam
    tutaj jak moge to zrobic.

> [...]
    > Zostały jeszcze zapewne rury od zimnej wody, c.w.u i kanalizacja.
    > O instalacji elektrycznej (w budynkach z tego okresu instalacja z aluminium

    Elektryke wymienilem sam, od zera polozylem 80 punktow, dociagnalem 3fazowke.
    Co do wody - tez pociagnalem w kuchni cala az do sciany z mieszkania (piony
    nie sa w mieszkaniu) i wymienilem w lazience poza pionem (tam chyba juz
    wymienione). Wymienilem tez grzejniki, usunalem gaz. Staram sie zabezpieczyc z
    kazdej strony :)

    Ale jasne, rozumiem sugestie. Tylko ze to jest tak, ze ja tu zyje. I tak sie
    zlozylo, ze zyje teraz. Nie za 10 lat. Nie za 15. Ten budynek nie bedzie
    mlodszy i nie stanie sie tak, ze za rok bedzie "odnowiony" caly. Moge albo
    mieszkac w ruderze w ktorej rozwalenie sciany ladnie wkomponowuje sie w to jak
    wyglada mieszkanie, albo odnowic i probowac tu zyc normalnie, wiesz, w XXI wieku.

  • 26. Data: 2011-03-07 15:53:48
    Od: sendilkelm <s...@o...pl>

    W dniu 2011-03-07 15:35, zapinio pisze:
    > To jest TYLKO kwestia dogadania.
    > Przy remoncie części wspólnych (instalacje) wspólnota ma obowiązek
    > doprowadzenie do stanu pierwotnego w zakresie podstawowym.
    Obowiązek. Jasne. Wspólnota to WY, a nie jacyś obcy ONI.
    Chcecie mieć remont z gwarancjami czystości, to wynajmijcie sobie taką
    firmę, ale ten luksus będzie zapewne ekstra kosztować... Bo fundusz
    remontowy płacicie WY i z niego, a nie z kieszeni UBeków będzie to
    finansowane.

    --
    sendilkelm

  • 27. Data: 2011-03-07 17:31:41
    Od: "Jackare" <1...@1...tralala.com>

    Użytkownik "Zbigniew Braniecki" <z...@g...pl> napisał w
    wiadomości news:il2pnj$20k$1@inews.gazeta.pl...

> [...]
    > doprowadzic do tego, zeby taki remont nie rozwalal mieszkania bardziej niz
    > konieczne i zeby robotnicy ktorzy beda to robic odpowiadali za swoja

    Po pierwsze idź do zarządu tej spółdzielni czy wspólnoty i dowiedz się co i
    jak i przede wszystkim na jakiej podstawie.
    Po drugie na motywację wykonawców możesz nie mieć wpływu żadnego. Jeżeli są
    to pracownicy wykonawcy który ich goni nie będą mieli czasu ani chęci by
    uważać. Wymieniając instalację roboty prowadzi się tak by wykonawcy było
    wygodnie. Wierz mi w to co piszę bo prowadzę zakład instalacyjny. Jeżeli mam
    do wyboru wykuć w stropie dziurę jak wiadro i wygodnie, poprawnie
    przeprowadzić tamtędy jakieś instalacje lub bawić się w malutkiej dziureczce
    i męczyć się dwie godziny z pierdołką i robić jskirś doktoraty z rurek bo
    pani Gienia ma kafelki to przepraszam - mam gdzieś kafelki pani Gieni -
    robię robotę tak aby mi było wygodnie a pani Gienia nie jest dla mnie
    stroną. Stroną jest dla mnie zleceniodawca (np właściciel budynku) i z nim
    mam ustalone warunki wykonawstwa. Jeżeli pani Gienia ma problem - niech go
    zgłasza do zleceniodawcy (inwestora). Jeżeli mnie pani Gienia nie wpuści to
    ominę jej mieszkanie i sobie pani Gienia będzie musiała na własny koszt
    instalcje doprowadzić.
    Piszę w pierwszej osobie ale wszystko co napisałem dotyczy także moich
    pracowników.
    Kolejna sprawa. Jeżeli są prowadzone jakieś prace spawalnicze - praktycznie
    nie ma możliwości aby obyło się bez zniszczeń. Te prace wymagają wykonania
    odpowiednich dostępów dla palnika (wykucia) i operowania temperaturą ponad 3
    tys stopni z odpryskującymi drobinami roztopionego metalu, który pieknie się
    wtapia w kafelki i szyby.
    Dla zakładu instalacyjnego wszelka inna robota (zakrywanie bruzd, wylewki,
    tynkowanie itp prace wykończeniowe) to robota niezapłacona, dlatego też
    zleceniodawca chcąc wykonać prace całościowo powinien zatrudnić zakład
    budowlany który wykona prace odtworzeniowe wg życzeń mieszkańców, co
    podniesie cały koszt wykonania dajmy na to czterokrotnie i ciekawe kto się
    na to zgodzi. Można się ubezpieczyć i odtwarzać z ubezpieczenia ale ZU nie
    uzyska regresu od inwestora lub wykonawcy bo spółdzielnie mają wpisane w
    regulaminy i statuty odtworzenie przy pracach koniecznych tylko do stanu
    surowego lub podstawowego aby nie ponosić kosztów fanaberii lokatorów (np
    odtwarzanie polichromii na ścianach)

  • 28. Data: 2011-03-07 19:30:34
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    robercik-us wrote:

> [...]
    > dobieraniu oraz zamontowaniu rozbitych kafelek, skoro wykonawca nie
    > potrafił ich zdemontować bez niszczenia.

    nie da sie :)

    nikt ci nie da gwarancji na zdjęcie kafelek bez uszkodzenia, przynajmniej
    nikt normalny kto ceni swoje słowo.

    > Na prywatnej posesji - działce, podwórku przy domu - można coś takiego
    > wyegzekwować, to niby dlaczego nie można w mieszkaniu...?

    bo na swoim sam płacisz, a tutaj płaci wspólnota.

  • 29. Data: 2011-03-07 19:52:34
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Jackare wrote:
> [...]
    > odtworzenie przy pracach koniecznych tylko do stanu surowego lub
    > podstawowego aby nie ponosić kosztów fanaberii lokatorów (np

    troszkę przesadzasz, wykonawca wykonuje roboty zgodnie ze zleceniem
    inwestora, ale też ma wykonywać je rzetelnie. Nic nie usprawiedliwia
    nieograniczonego niszczenia mienia mieszkańców.

    ale jeśli wykonawca mający prowadzić prace remontowe w zamieszkałym budynku
    nie uwzględnia w wycenie kosztów zabezpieczenia mienia mieszkańców oraz
    utrudnień związanych z prowadzeniem prac remontowych w zamieszkałych
    lokalach to jego wycena jest nierzetelna a za uczynione przez zaniedbanie
    szkody można go pociągać do odpowiedzialności.

    gdy wchodzimy do lokalu należy mieć przygotowane materiały ochronne na
    podłogi, podczas prac spawalniczych należy stosować odpowiednie ekrany i
    inne środki zabezpieczające, zamiast rżnąć na chama kątówkami można używać
    pił elektrycznych. Konieczne prace rozbiórkowe można i należy ograniczać do
    koniecznego minimum.

    Wiesz ja nie pisze tego teoretycznie, ja to pisze bo sam prowadzę firmę
    instalacyjną i prowadziłem prace w budynkach zamieszkałych przez ludzi.

    Dodam jeszcze że jak mieszkałem w bloku przeżyłem najazd malarzy smieciaży
    którzy sie zachowywali tak jakby w budynku nikt nie mieszkał po kilku
    opierdolach okazało sie, że można zachować czystość podczas prac oraz
    sprzątać po sobie. Potem firma krzok robiła remont chodników, rozpieprzajac
    wszystko w koło do imentu, meiskzańcy zaś mieli latać w powietrzu do
    mieszkań, na szczęście starsza kobieta z mojej klatki wywróciła sie na
    wertepach a ja jej zasugerowałem wezwanie pogotowia i zgłoszenie sprawy do
    ubezpieczyciela. na drugi dzień firma zbudowała eleganckie mostki i
    uprzątnęła syf właściciel firmy za to rzucał w moją stronę zabójcze
    spojrzenia. (bo wspomniałem mu o tym ze ściągnę na budowę PIP oraz PINB).

    Po tym co napisałeś to nie chciałbym zatrudnić twojej firmy do żadnego
    zadania.

    Moja filozofia prowadzenia interesów jest inna, czasem nawet mi sie zdarzyło
    gdzieś dołożyć byle klient był zadowolony. Nie podejmuje sie też zadań
    którym nie mogę podołać wykonując je przyzwoicie za oferowane pieniądze.
    Faktem jest że zawsze sie znajdzie tani paproch co ma w dupei mieszkańców,
    wypala dziury palnikami w szybach oraz wykuwa wielkie dziury bo mu tak jest
    wygodniej. Podejżewam że o takich fanaberiach wyneisieni ugruzu czy
    zabezpieczenie podłogi to nie ma co mażyć.

  • 30. Data: 2011-03-08 08:12:16
    Od: "Jackare" <1...@1...tralala.com>

> [...]
    > bo mu tak jest wygodniej. Podejżewam że o takich fanaberiach wyneisieni
    > ugruzu czy zabezpieczenie podłogi to nie ma co mażyć.

    wszystko zależy od ustalonych ze zleceniodawcą warunków i wynagrodzenia. To
    o czym piszesz to właśnie te 65-70% kosztów pośrednich w kosztorysie o
    których wielu "inwestorów" w tym wspólnoy mieszkaniowe i gminy nie chcą
    słyszeć i na siłę bagatelizuje w rozmowach sporą część zakresu prac -
    zresztą pewnie to znasz. Porządne zabezpieczenie otoczenia przed skutkami
    prac to nierzadko czasowo większy wmiar niż same roboty - ktoś musi za to
    zapłacić. Wielu potencjalnych klientów - jeżeli wyceni się im to wprost -
    robią sceny. Wolą widzieć robotę podstawową wycenioną 2-3 razy drożej bez
    elementów dodatkowych niż wyceniony każdy element pracy bo kto to widział
    płacić np aż 400 zł za kontener do gruzu za 3 dni. Rozbój w biały dzień !!!
    Taka niestetry psychologia budżetu klienta. Tyle że wyceniając w ten sposób
    można się wypiąć na roboty dodatkowe jeżeli nie będą zawarte w umowie i
    wiele osób się na tym nacięło w tym piszący te słowa X lat temu gdy był
    klientem a nie wykonawcą.
    Też mam taką zasadę że nie podejmuję się robót które mogą mnie przerosnąć
    tym bardziej że moja firma jest niewielka, dlatego raczej wykonuję roboty
    niewielkie ale "ekskluzywne" - dla klientów indywidualnych. Dla klientów
    przemysłowych wykonuję bardzo specjalizowane prace instalacyjne systemów
    telematycznych jako autoryzowany instalator producenta, ale tam zakres i
    specyfikacja jest szczegółowo określona w umowie z producentem.
    Dokładanie do zadowolenia klienta - wszystko zależy od skali, ale rozumiem
    przez to ująć z zysku a nie dopłacić do całości roboty.
    Zresztą Marku działamy w nieco innych uwarunkowaniach. Mieszkałem blisko 1,5
    roku w Krakowie i widziałem że tam synek usług jest zupełnie inny niż u mnie
    na Śląsku. Tu w środku GOPu jest generalnie nędza i potężna konkurencja
    szarej strefy. Zresztą chyba 3/4 budowlanki to szara sterfa. Być może
    spojrzenie mam skrzywione bo w Krakowie mieszkałem od stycznia 2006 do lipca
    2007 czyli w okresie silnego rozpędu naszej gospodarki ale miałem wrażenie
    ze 80 km ode mnie jest inny świat w branży różnych usług.
    --
    Jackare