  • 1. Data: 2009-09-22 16:46:55
    Temat: Minirekuperacja - czyli naprawa wentylacji
    Od: Osadnik <o...@w...pl>

    Mam taki problem ze dom został niemal w 100% uszczelniony i wiadomo
    grawitacyjnie wentylacja nie działa. Rozszczelnienie mija sie z celem -
    kominy są wysokie wiec ciąg przepotworny i zimne powietrze z
    rozszczelnień ciągnie po plecach/nogach jak sie siedzi przy stole czy
    ogląda TV.
    Stad pomysł na zrobienie małego rekuperatora z wykorzystaniem 2 kanałów
    wentylacyjnych z dwóch różnych kominów - pierwszy by wyciągał ciepłe
    powietrze z łazienki kuchni, drugi wpuszczał świeże przez kratki
    wentylacyjne w dwóch pokojach. Nie ma problemu kotła gazowego gdyż ten
    jet oddzielony warstwa 3 drzwi z uszczelkami i na najniższej kondygnacji.

    Jako że to rozwiązanie ma na celu ma głownie pozbycie sie wilgoci z
    łazienki i odzyskaniu gorącego powietrza z łazienki to myślałem o
    systemie rura w rurze o sporej długości ocieplonej od zewnątrz. Do
    wewnętrznej rury wpuszczał bym ciepłe i zużyte powietrze z łazienki a
    przez zewnętrzną rurę wpuszczał bym chłodne ale czyste atmosferyczne
    które ogrzewało by sie od tej wewnętrznej, system teoretycznie bedzie
    tym wydajniejszy im dłuższa rura (aktualnie zakładam 4m) i lepiej
    ocieplona od zewnątrz (wełna owinięta starymi materiałami).

    Jedyne czego się obawiam to woda i ewentualny lód zimą wewnątrz rury
    wewnętrznej. Co z tym robić?
    Mam możliwość pobierania danych temperatury i regulowania prędkością
    wentylatora wyciągającego. system działa by tylko wtedy kiedy w łazience
    bedzie wilgoć potrzebna do usunięcia.

  • 2. Data: 2009-09-29 13:02:59
    Temat: Re: Minirekuperacja - czyli naprawa wentylacji
    Od: zbooY <z...@g...com>

    On 22 Wrz, 18:46, Osadnik <o...@w...pl> wrote:
> [...]
    > Mam możliwość pobierania danych temperatury i regulowania prędkością
    > wentylatora wyciągającego. system działa by tylko wtedy kiedy w łazience

    zrob komin z rur dwuplaszczowych a na wejsciu zamontuj trojnik z
    wyczystka/wykraplaczem
    zanim woda zamarznie musi sie wykroplic a na dole bedzie najcieplej
    lod bedzie swiadczyl o tym, ze juz nie da sie wiecej ciepla
    odzyskac ;-)
    a moze dolozyc z 1m poziomo jeszcze w lazience pod sufitem?

    cudów bym sie nie spodziewal chociaz to klasyczny przeciwpradowy w
    pionowej pozycji
    bo powierzchnia wymiany dla rury 4m w zaleznosci od srednicy
    wewnetrznej to tylko:
    dla fi80 masz 1m2
    dla fi100 masz 1.25m2...

    lepsza dluzsza i wezsza i z mala roznica srednic

    w podstawowym najprostszym reku krzyzowym powierzchnia wymiany zdaje
    sie oscyluje wokol 20m2 ale ma teoretycznie obsluzyc 150m2

    wiec sobie policz - na lazienke w sumie moze wystarczyc :-)

    jak tu zalozyc jeszcze wentylator wyciagajacy na taka rure
    dwuplaszczowa?
    chyba jeszcze jeden trojnik na gorze bylby potrzebny

    i szczelne drzwi wejsciowe :)

    z.

  • 3. Data: 2009-09-30 21:58:02
    Od: Osadnik <o...@w...pl>

    zbooY pisze:

    > zrob komin z rur dwuplaszczowych a na wejsciu zamontuj trojnik z
    > wyczystka/wykraplaczem

    Nie jest to możliwe obecnie, kominy są wysokie , dwa osobne i ogólnie
    pogmeranie z poplątaniem.

    > a moze dolozyc z 1m poziomo jeszcze w lazience pod sufitem?
    nie ma miejsca.

> [...]
    > pionowej pozycji
    > bo powierzchnia wymiany dla rury 4m w zaleznosci od srednicy

    zakładalemfi120 i fi 140obłozona wełną, chodzi głownie o to by
    zakładając wentylator o wydajnosci1m3 na minutę pozbyć sie wilgoci i
    sprobować odzyskać ciepło przy wprowadzaniu suchego powietrza do wnętrza
    budynku (jest uszczelniony do granic możliwości)

    > lepsza dluzsza i wezsza i z mala roznica srednic

    hmm, rzeczywiście ale to komplikuje sprawę ;)

    > w podstawowym najprostszym reku krzyzowym powierzchnia wymiany zdaje
    > sie oscyluje wokol 20m2 ale ma teoretycznie obsluzyc 150m2

    tu do obsłużenia bedzie pobranie powietrza z 3,5m2 :) wiec chodzi tylko
    o łazienkę a nie zapewnienie ciągłej wentylacji w całym budynku i we
    wszystkich pomieszczeniach.

    > wiec sobie policz - na lazienke w sumie moze wystarczyc :-)

    powinno :)

    > jak tu zalozyc jeszcze wentylator wyciagajacy na taka rure
    > dwuplaszczowa?

    do wnętrza rury :)

    > chyba jeszcze jeden trojnik na gorze bylby potrzebny
    >
    > i szczelne drzwi wejsciowe :)

    są :) wszystkie drzwi w budynku mają uszczelki a światło od dolej
    krawędzi drzwi do podłogi waha sie od 3 do 5mm.