  • 101. Data: 2011-06-11 14:08:21
    Temat: Re: Moc kolektora dzis w godzinach 15-16
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Użytkownik "robertr" <e...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:6d596e92-16f9-4c68-9d67-e38eaf6b4f69@w36g2000vb
    i.googlegroups.com...

    >Nie wiem skąd bierzecie te 1000 kWh rocznie z 1 m2 kwadratowego
    >kolektora ? Jacyś sprzedawcy na Allegro ???

    A czytales uwaznie dyskusje? Skad wzielo Ci sie 1000kWh rocznie z metra?

    >2.straty na zwykłe przenikanie ciepła - tak naprawdę chodzi tu o to
    >aby temperatura powietrza pod szybą była jak najmniej nagrzewała się w
    >stosunku do rurek z glikolem

    Czemu?

    > - zwykłe grzejniki biją na głowę
    >kolektory profesjonalne - rozstaw pomiędzy rurkami ponad trzykrotnie
    >gęściejszy niż niż w profesjonalnych - chodzi o to nagrzewanie się
    >środka

    Czyli lepsze czy gorsze, bo nic nie rozumiem.

    Pozdro.. TK

  • 102. Data: 2011-06-11 14:23:33
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Użytkownik "robertr" <e...@o...pl> napisał w wiadomości
    b.googlegroups.com...
    On 11 > opłaca.
> [...]
    > mają przewagę
    > 2.straty na zwykłe przenikanie ciepła - tak naprawdę chodzi tu o to
    > aby temperatura powietrza pod szybą była jak najmniej nagrzewała się w
    > stosunku do rurek z glikolem - zwykłe grzejniki biją na głowę
    > kolektory profesjonalne - rozstaw pomiędzy rurkami ponad trzykrotnie
    > gęściejszy niż niż w profesjonalnych - chodzi o to nagrzewanie się
    > środka

    >metalu pomiędzy rurkami - wraz ze zwiększaniem odstępu między rurkami
    >rośnie powierzchnia z której należy odprwadzić ciepło (liniowo) i

    I zwieksza sie pojemnosc kolektora i zwieksza sie jego bezwladnosc...

    >czyli straty cieplne - sprawność zależą od kwadratu odległości
    >pomiędzy rurkami.
    >Producenci kolektorów tnąc koszty bardzo zwiększyli odległość między
    >rurkami (nawet 14 cm ) i grubość absorbera zmniejszyli - miedź 0,2 mm.
    >To sprawia, że straty cieplne kolektorach z grzejników są zdecydowanie
    >mniejsze niż straty profesjonalnych.

    Czyli producenci nie konkuruja uzyskami a cieciem kosztow publikujac uzyski
    w SPF na swoich stronach?

    >Straty na wypromieniowanie są prporcjonalne do ptęgi 4 temperatury.
    >Jeżeli ktoś ma kolektor wykonany z grzejnika i potrafi go dobrze
    >''pędzić'' - utrzymując niską temperaturę to pewnie będzie on
    >sprawniejszy od obecnie produkowanego profesjonalnego (np gdy
    >temperatura kolektora nie przekracza 70 C)

    Wazniejsza jest raczej roznica temperatur niz temp. samego kolektora. Na
    podstawie tego co piszesz mozna smialo uznac, ze zima kolektor z grzejnika
    bedzie znacznie bardziej sprawny, bo nie rozgrzeje sie wyzej jak 20C podczas
    gdy profesjonalny przekroczy 40C.

    >I najważniejsze - można spokojnie jechać na urlop - nie ma szans na
    >przekroczenie temperatur gotowania się glikolu.

    A tego to juz nie rozumiem.

    Pozdro.. TK

  • 103. Data: 2011-06-11 18:29:00
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik "robertr" <e...@o...pl> napisał w wiadomości
    b.googlegroups.com...
    >I najważniejsze - można spokojnie jechać na urlop - nie ma szans na
    >przekroczenie temperatur gotowania się glikolu.

    tak dla informacji z moich doswiadczeń - solar zrobiony z kaloryfera pomalowany
    czarną farbą i pokryty szybą zdecydowanie nie-solarną latem osiąga 120stopni.

    b.

  • 104. Data: 2011-06-11 19:13:34
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

> [...]

    >tak dla informacji z moich doswiadczeń - solar zrobiony z kaloryfera
    >pomalowany czarną farbą i pokryty szybą zdecydowanie >nie-solarną latem

    Ale jak kolega proponuje, zeby otaczajace rurki powietrze mialo nizsza temp.
    dla wiekszej sprawnosci kolektora, to w zadnym wypadku nie zdejmuj tej
    szyby. :-P

    Pozdro.. TK

  • 105. Data: 2011-06-12 04:26:21
    Od: robertr <e...@o...pl>

> [...]
    > bedzie znacznie bardziej sprawny, bo nie rozgrzeje sie wyzej jak 20C podczas

    go to juz nie rozumiem.

    > Pozdro.. TK

    Nie wiem czy naprawdę nie rozumiesz.....
    Jeżeli w domu zimą masz temperaturę + 30 stopni to straty cieplne
    będziesz miał większe niż gdybyś miał + 20 stopni.
    Podobnie jest z kolektorami - jeśli odstęp między rurkami jest 14 cm
    to przykładowo środek blachy kolektora jest przykładowo o 20 C
    cieplejszy niż rurka z glikolem (pełne słońce latem) - najzwyklejsza
    fizyka przewodzenia ciepła.
    Jeśli różnica jest 3 cm (grzejnik) to śodek blachy jest cieplejszy o 2
    C. Srednia temperatura powietrza pod szybą w kolektorze z dużym
    odstępem między rurkami będzie więc wyższa.
    O stratach cieplnych kolektora decyduje temperatura powietrza pod
    szybą - straty konwekcyjne są przez szybę.
    Dlatego też kolektor z grzejnika będzie sprawniejszy od
    ''profesjonalnego'' w niektórych warunkach - zwłaszcza latem przy
    pełnym słońcu w początkowej fazie grzania gdy temperatura w bojlerze
    np nieprzekracza 50 - 60 C - mniej tu znacząca jest wypromieniowanie w
    podczerwienii (do czwartej potęgi od temperatury zależne).
    Zimą mamy do czynienia z mniejszą gęstością mocy promieniowania i
    obliczone przewyższenie temperatury poprzednio + 20 C jest
    nieaktualne a wynosi o tyle mniej o ile moc jest mniejsza
    promieniowania słońca - jeśli moc jest 10 razy mniejsza to wynosi ono
    +2 C - czynnik ten staje się mniej istotny....
    Zwróć uwagę np na niektórych forach że posiadacze paneli grzejnikowych
    naprawdę mają latem rewelacyjne osiągi.
    Natomiast największą wadą kolektorów komercyjnych jest to że ich
    temperatura stagnacji jest większ od temperatury wrzenia glikolu - i
    to powinno być ścigane prawem.
    Pozdr

  • 106. Data: 2011-06-12 04:38:21
    Od: robertr <e...@o...pl>

    > A czytales uwaznie dyskusje? Skad wzielo Ci sie 1000kWh rocznie z metra?

    Nadal nie wiem skąd się wzięło to 1000 kWh z m2.
    Pobieżnie obliczyłem zestaw solarny 3 płaskie bojler 300 litrów - przy
    1000 kWh /m2 powinno być przez ponad 300 dni w roku produkowana woda o
    temperaturze powyżej 70 C - (codziennie ogrzewane w bojlerze 300
    litrów od temperatury 10 C do ponad 70 C) czy ktoś tak ma ?

  • 107. Data: 2011-06-12 05:42:07
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik Maniek4 napisał:
    > Biede tworzy brak pracy i brak rozwoju. Koniec kropka.

    Może to już trochę OT, ale jak dla mnie biedę tworzy nie jakiś tam brak
    'zewnętrzny', ale zwyczajna bierność ludzka i postawa roszczeniowa, a
    nie brak pracy - bo jak kto chce, to zawsze będzie pracował, ani
    rozwoju, bo i rozwijać się będzie, jak będzie chciał...

    ;-)
    pozdr
    Robert G.

  • 108. Data: 2011-06-12 13:57:03
    Od: "kogutek" <s...@W...gazeta.pl>

    robertr <e...@o...pl> napisał(a):

    > Nadal nie wiem sk=B1d si=EA wzi=EA=B3o to 1000 kWh z m2.
    > Pobie=BFnie obliczy=B3em zestaw solarny 3 p=B3askie bojler 300 litr=F3w - p=
    > rzy
    > 1000 kWh /m2 powinno by=E6 przez ponad 300 dni w roku produkowana woda o
    > temperaturze powy=BFej 70 C - (codziennie ogrzewane w bojlerze 300
    > litr=F3w od temperatury 10 C do ponad 70 C) czy kto=B6 tak ma ?
    No jasne że ma. W Afryce.

  • 109. Data: 2011-06-12 21:17:56
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

> [...]
    > brak pracy - bo jak kto chce, to zawsze będzie pracował, ani rozwoju, bo i
    > rozwijać się będzie, jak będzie chciał...

    To jest prawda przy gospodarkach wzglednie rozwinietych. W takich Chinach
    chociazby w polnocnych prowincjach nie ma wyboru, bo wszyscy nie maja gdzie
    sie zatrudnic poza rolnictwem. Jada do miasta i sa tania sila nabywcza.
    Kolejny przyklad to biedne kraje, gdzie rzadza hunty majace w d... wszystko
    inne.

    Pozdro.. TK

  • 110. Data: 2011-06-12 21:24:28
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Użytkownik "robertr" <e...@o...pl> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...

> [...]
    go to juz nie rozumiem.

    > Pozdro.. TK

    >Nie wiem czy naprawdę nie rozumiesz.....

    O tyle nie rozumiem, ze wyniki uzyskow tego nie potwierdzaja, tj. nie w
    sensie teorii a w praktyce.

> [...]
    >promieniowania słońca - jeśli moc jest 10 razy mniejsza to wynosi ono
    >+2 C - czynnik ten staje się mniej istotny....

    Tak czy tak zima powinien miec wieksza sprawnosc a nie ma.

    >Zwróć uwagę np na niektórych forach że posiadacze paneli grzejnikowych
    >naprawdę mają latem rewelacyjne osiągi.

    Nie zauwazylem, zeby byly lepsze.

    >Natomiast największą wadą kolektorów komercyjnych jest to że ich
    >temperatura stagnacji jest większ od temperatury wrzenia glikolu - i
    >to powinno być ścigane prawem.

    Bo fizyka do prawa nie bardzo sie chce naginac. W normalnych warunkach pracy
    kolektor temp. stagnacji moze osiagnac chyba tylko kiedy pompa nie ma
    zasilania.

    Pozdro.. TK