  • 61. Data: 2011-06-07 20:32:18
    Temat: Re: Moc kolektora dzis w godzinach 15-16
    Od: "Yozwig" <j...@o...pl>

    news:isln9a$n6f$1@news.onet.pl...

    > Same kolektory aluminiowe tez nieco przeceniasz. Nie kosztuja 200zl a ciut
    > wiecej, maja gorsze uzyski i komplikuja instalacje. W malych instalacjach
    > chyba nie bardzo jest sens. Koszt samych kolektoro nie jest tez jakis
    > kosmiczny, ale reszte trzeba dokupic.

    Ech panowie... ;) Grząska jest ta materia jak pieron...
    Chyba jednak żaden z nas by znajomemu nie polecił...

    Mimo że sami mamy i wydajemy się być nawet zadowoleni ;).
    Za dużo zagwozdek IMO...

    --
    Yozwig
    P.S. Proponuję maksymę: "Kolektory panie nie są dla ludzi mjentkich" ;)

  • 62. Data: 2011-06-07 21:44:11
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Użytkownik "Yozwig" <j...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Ech panowie... ;) Grząska jest ta materia jak pieron...
    > Chyba jednak żaden z nas by znajomemu nie polecił...
    >
    > Mimo że sami mamy i wydajemy się być nawet zadowoleni ;).
    > Za dużo zagwozdek IMO...

    Tu jest sporo zmiennych. W sumie nie polecam jako interes zycia, ale
    sensownie mozna cos sobie samemu sklecic. Wszystko zalezy od podejscia. Ja
    na dzis nie licze kiedy mi sie to zwroci i jaki jest sens montowania takiej
    instalacji. Zalozylem i na dzis ciesze sie darmowa ciepla woda. Darmowa bo
    za nia nie place, ale w rachunku ekonomicznym darmowa rzecz jasna nie jest.
    Bedzie ale nie dzis. Na etapie budowy podszedlem do tego jak do kazdej innej
    instalacji. W zestawie byl baniak, rury moglem puscic jak chcialem, a dzieki
    przyjacielskim dachowcom montaz kosztowal mnie prawie nic. Dzieki temu w
    kolejnych latach moge zmniejszyc rachunki, a wiadome jest, ze odlozenie
    pelnej kwoty na konto jak tu niektorzy licza i branie z niej kazdego
    miesiaca na rachunki zyciowo takie proste nie jest. Matematycznie nie
    wychodzi wcale tak niekorzystnie i moim zdaniem sensowna instalacja ma
    szanse sie zwrocic. Warunek jest taki, ze wszystko trzeba dobrac do wlasnych
    potrzeb. Kupowanie zestawu za 10tys. dla singla rozsadne nie jest, podobnie
    jak instalacji za 16 czy wiecej tys. zlotych. Ale kupienie jednego
    kolektora, baniaka 100 ltrow przy okazji wymiany i jakiegos zestawu
    pompowego juz moze byc racjonalne. Koszt nie powinien przekroczyc 3tys.
    Z drugiej strony w domu gdzie nie ma bezobslugowego zrodla ciepla i przy
    sporej rodzinie dla wygody taki zestaw moze byc niezla alternatywa. Lepsze
    to niz rozpalanie w kotle kazdego wieczora co obserwuje w dwoch - trzech
    domach na moim osiedlu.
    Warto tez wykorzystac ciepla wode do wszystkiego co jej potrzbuje. Mozna w
    ten sposob obnizyc rachunki za prad. Przy okazji jak tu ktos pisal, ze
    posiadacze zuzywaja wiecej cieplej wody jak resta swiata jest prawda, bo mam
    komfort latem chocby napelnic taki basen, czy ciepla wode podlaczyc do
    myjki. Namawiac i przekonywac nikogo nie zamierzam, ale bede konsekwentnie
    negowal teorie o niedzialajacych instalacjach, czy wykorzystywanych
    wylacznie latem. Prawde mowiac dolozylbym jeszcze ze dwa kolektory gdyby
    dalo sie w latwy sposob uporac z nadwyzka letnia. Do poznej jesieni i
    wczesna wiosna smialo mozna wspomagac tym ogrzewanie. W sobote, w dzien
    premiery tego watku sterownik pokaza uzysk ponad 22kWh. Widac, ze przy
    optymalnych temperaturach i odpowiedniej powierzchni potencjal w takiej
    instalacji jest, ale tez trzeba miec gdzie to wykorzystac.

    Matko ale sie rozpisalem.

    Pozdro.. TK

  • 63. Data: 2011-06-07 22:45:59
    Od: "kogutek" <s...@W...gazeta.pl>

    Maniek4 <r...@l...pl> napisał(a):

    > Ale paradoksalnie im wyzsza cena nosnika to taka instalacja jest bardziej
    > oplacalna. A zastapic normalnego CO poki co sensownie tym sie nie da.
    >
    > Pozdro.. TK

    Teoretycznie tak powinno byc. Praktycznie niewidzialna ręka rynku dba żebyś
    nic nie zaoszczędził. Górą będą tylko ci co sami ze złomu taką instalację
    zrobią. Będą robili ze dwa trzy miesiące. Sfinansują ją ze środków bieżących.
    Nośniki wbrew logice oczywiście będą w Polsce drożały, chociaż nie ma ku temu
    żadnego powodu. W Europie tylko Węgrzy mają droższy prąd. W sytuacji gdy mamy
    własne złoża węgla. Całkowicie zamortyzowane inwestycje związane z
    przerabianiem go na prąd, do tego chociażby Białoruś i Rosję z o połowę
    tańszym prądem i dużą jego nadwyżką. Rodzimych producentów i dystrybutorów
    prądu należy traktować jak okupantów a w najlepszym przypadku że jesteśmy
    czyjąś kolonią. I tym co ich rżną społeczeństwo powinno stawiać pomniki. Tak
    że nie bój. Zdrożeje prąd, gaz, węgiel drewno. Zdrożeją i kolektory. Poza tym
    za kilka kilkanaście lat zdrożeją chińskie produkty. Oni też są żywi i chcą
    lepiej żyć. Krajowi producenci w tej grze się na razie nie liczą. To
    manufaktury. I włosa bym nie postawił że większe wpływy mają z produkcji a nie
    że zatrudniają niepełnosprawnych. Jak byś się nie obrócił dupa zawsze z tyłu.

  • 64. Data: 2011-06-09 06:47:33
    Od: ppred <p...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-06-08 00:45, kogutek pisze:

> [...]
    > własne złoża węgla. Całkowicie zamortyzowane inwestycje związane z
    > przerabianiem go na prąd, do tego chociażby Białoruś i Rosję z o połowę

    W Polsce prąd wcale nie jest taki drogi - poniżej średniej unijnej. Nie
    powielaj mitów
    pzdr,
    pp

  • 65. Data: 2011-06-09 07:05:53
    Od: ptoki <s...@g...com>

    On Jun 6, 8:54 pm, "Maniek4" <r...@l...pl> wrote:
> [...]
    > do zalozen danych o uzyskach z ogolnie dostepnych zrodel mowiacych o
    > 1000W/m^2. Owszem jest to mozliwe, ale nie srednio przez caly dzien. Srednio
    > dla mojej instalacji mozemy przyjac nawet te 18kWh na dzien, przy dobrej
    > automatyce nawet 11 godzin pracy tak jak dzis. Przeliczajac to na waty z
    > 1m^2 uzyskamy nie wiele ponad 282 W, ale najwyzsza moc to okolice poludnia,
    > a ostatniej godziny pracy mocy jest nie wiele.
    > Moge zrobic zdjecie statystyki np. dzisiejszego dnia, gdzie na wykresie
    > slupkowym widac jak to wyglada gdyby byl ktos zainteresowany, tylko nie wiem

    Ale liczy sie nie 1kWh *10h dziennie tylko liczy sie te 1000kWh
    rocznie z kolektora.
    A tyle to jest 1000/365/10=270W Czyli prawie jak ci wychodzi.

  • 66. Data: 2011-06-09 09:15:30
    Od: "Yozwig" <j...@o...pl>

    Jakby kogoś ciekawiło jak forteca wygląda po dodaniu
    5-go żeberka to zapraszam ;)

    http://dzikijunak.org/gallery/solary

    Dodane zostało bardziej z potrzeby sprzątnięcia gratów
    niż z punktu widzenia energetyki, ale przydało się ;)

    --
    Jozwig

  • 67. Data: 2011-06-09 10:19:11
    Od: "kogutek" <s...@W...gazeta.pl>

    ppred <p...@p...onet.pl> napisał(a):

    > W Polsce prąd wcale nie jest taki drogi - poniżej średniej unijnej. Nie
    > powielaj mitów
    > pzdr,
    > pp
    Nie powielam mitów. Napisałem bo sprawdziłem. Wpisałem w google cena prądu na
    Białorusi. Co prawda nie dostałem odpowiedzi z złotówkach, ale wyskoczyło
    sporo artykułów prasowych. W niektórych było napisane że niższa. W innych że
    znacząco niższa. Były i informacje z innych krajów, że niemcy mają taniej, że
    w Anglii od prądu bardzo niski podatek, że w Luksemburgu tańszy o 33%. Że
    warto importować z Norwegii bo taniej wychodzi niż robiony w Polsce. Z innego
    źródła wiem że szklarnie w Norwegii ogrzewane są prądem i to co w nich rośnie
    jest w tej samej cenie co z polskich szklarni opalanych najtańszym węglem. Że
    na Białorusi średnia pensja w Mińsku to w przeliczeniu na złotówki 1800
    złotych a na wsi 900 złotych przy cenie np benzyny 2,50. Myślisz ze to była
    zmowa pismaków żeby mnie w chu.. zrobić. Nie jeden artykuł a kilka i we
    wszystkich to samo.

  • 68. Data: 2011-06-09 17:48:11
    Od: ppred <p...@p...onet.pl>

    Miało pójść z linkiem
    http://epp.eurostat.ec.europa.eu/tgm/table.do?tab=ta
    ble&init=1&language=en&pcode=ten00115&plugin=1
    pzdr,
    ppred

  • 69. Data: 2011-06-09 17:56:17
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    >Ale liczy sie nie 1kWh *10h dziennie tylko liczy sie te 1000kWh
    >rocznie z kolektora.
    >A tyle to jest 1000/365/10=270W Czyli prawie jak ci wychodzi.

    Masz racje, ale do obliczen roznych przydaje sie chwilowa moc kolektora.
    Uzysk roczny nie mowi nic o ew. przegrzewie letnim, zaleznosci mocy od
    temperatur, czy sprawnosci zimowej.

    Pozdro.. TK

  • 70. Data: 2011-06-09 17:57:00
    Od: ppred <p...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-06-09 19:48, ppred pisze:
    > Miało pójść z linkiem
    > http://epp.eurostat.ec.europa.eu/tgm/table.do?tab=ta
    ble&init=1&language=en&pcode=ten00115&plugin=1

    > pzdr,
    > ppred
    I jeszcze dane brutto
    http://epp.eurostat.ec.europa.eu/cache/ITY_OFFPUB/KS