  • 1. Data: 2009-02-18 12:14:39
    Temat: Moc kominka z płaszczem wodnym
    Od: Ariusz <a...@p...onet.pl>

    Już zgłupiałem - gdzie nie zadzwonię, gdzie nie zapytam to podają mi
    inną moc kominka.
    Żeby różnice były niewielkie to pół biedy ale największa różnica to 15 KW.
    Dostałem propozycje właśnie od 15 KW do ponad 30 KW.

    Fakt niektórzy producenci podają - średnią moc kominka inni maksymalną a
    inni pewnie na oko ale jak optymalnie dobrać moc wkładu.

    Załóżmy dom o kubaturze 650m3 - celowo podaję kubaturę bo w domu są
    pomieszczenia o różnej wysokości od 2,45 do 3 m. Dom z Ytonga 36,5 /400
    bez dodatkowego ocieplenia - wg parametrów jest to to samo co suporex
    24cm + 12 cm styro - więc raczej ciepły. Piec gazowy policzyli mi na 24
    do 28 KW - załóżmy, że jedni zaniżyli inni zawyżyli - niech zostanie 26
    KW - skoro 26 KW powinno wystarczyć aby ogrzać dom powiedzmy do 21 stC
    przy przy mrozie - 20 to po cholerę mi wkład kominkowy o mocy większej
    niż niż pieca gazowego. Jeżeli średnia temperatura w okresie zimy to
    powiedzmy -5stC to zapotrzebowanie na moc będzie niższe i powinno
    wystarczyć powiedzmy 60-70% czyli moc wkładu powinna być w granicach
    16-18 KW, a w razie ekstremalnych mrozów komfort zapewni mi piec gazowy.
    Tylko czy ta moc to ma być średni moc, czy maksymalna??

    Nie wiem czy dobrze myślę, choć wiem, że niejednokrotnie ludzie
    sprzedający wkłady kominkowe nie mają pojęcia o nich.

    Ariusz

  • 2. Data: 2009-02-18 18:44:46
    Temat: Re: Moc kominka z płaszczem wodnym
    Od: "TomiLee" <t...@w...pl>

    Użytkownik "Ariusz" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Żeby różnice były niewielkie to pół biedy ale największa różnica to 15 KW.
    > Dostałem propozycje właśnie od 15 KW do ponad 30 KW.

    Ostatnio tez się orientowałem. Podawałem tylko powierzchnie 160-180m2. Jedni
    doradzali 18kW, natomiast inny specjalista-montażysta stwierdził, iż aby
    szyba się nie brudziła, lepiej zastosować kominek o mniejszej mocy- 14kW.
    Nie jest to za mało na kubature 500m3?

  • 3. Data: 2009-02-18 20:02:06
    Od: "Piotr_Boncza" <o...@m...com>

    Ariusz wrote:
> [...]
    > policzyli mi na 24 do 28 KW - załóżmy, że jedni zaniżyli inni
    > zawyżyli - niech zostanie 26 KW - skoro 26 KW powinno wystarczyć aby

    Bez sęsu ;)

    Zajrzyj w projekt domu. Tam powinieneś znaleźć zapotrzebowanie na moc do
    ogrzewania.
    Pewnie będzie koło 10kW. Po co więc 30kW?
    Najważniejsze, to przestudiuj wymagania wynikające z przepisów -
    Rozporządzenia w sprawie warunków technicznych...
    Tam znajdziesz obliczenie mocy w zależności od kubatury pomieszczenia i
    wymaganą wielkość nawiewu.
    Mając te trzy granice dobierz sobie kominek.

    święte słowa :)

    pozdrawiam Piotr

  • 4. Data: 2009-02-18 20:45:12
    Od: JanuszK <J...@m...o2.pl>

    Ariusz wrote:
    > JuĹź zgĹ?upiaĹ?em - gdzie nie zadzwoniÄ?, gdzie nie zapytam to podajÄ?
    > mi innÄ? moc kominka.
    > Ĺťeby róşnice byĹ?y niewielkie to pĂłĹ? biedy ale najwiÄ?ksza
    > róşnica to 15 KW.
    > DostaĹ?em propozycje wĹ?aĹ?nie od 15 KW do ponad 30 KW.
    Wg tego co dalej piszesz to 15KW powinno wystarczyć, ale to jest moc max
    kominka ale na nią się składają dwie rzeczy moc wodna i powietrzna, bo
    taki wkłąd nadal ogrzewa powietrze, podam ci jako przykłąd że kaseta MKW
    o której już pisałem ma moc max 10KW ale podają jej sprawność wodną na
    70% co oznacza że 7KW da ona wodzie a 3KW powietrzu. Oczywiście moc
    zależy od tego jak się pali, w wkłądzie wodnym można palić na full :) (
    w zwykłym się nie da bo się przegrzeje) i wtedy masz większą moc.
    Za dużego wkłądu nie bierz, w końcu to tylko uzupełnienie ogrzewania, do
    podtrzymania temp w co wystarczy mniejsza moc, a duży wkłąd to też duże
    koszty.

    > Fakt niektĂłrzy producenci podajÄ? - Ĺ?redniÄ? moc kominka inni
    > maksymalnÄ? a inni pewnie na oko ale jak optymalnie dobraÄ? moc wkĹ?adu.
    >
    > ZaĹ?óşmy dom o kubaturze 650m3 - celowo podajÄ? kubaturÄ? bo w domu
    > sÄ? pomieszczenia o róşnej wysokoĹ?ci od 2,45 do 3 m. Dom z Ytonga
    > 36,5 /400 bez dodatkowego ocieplenia - wg parametrĂłw jest to to samo co
    > suporex 24cm + 12 cm styro - wiÄ?c raczej ciepĹ?y.
    Jsa bym polemizował z tą opinią to nie jest równoważne.

    Piec gazowy policzyli
    > mi na 24 do 28 KW - zaĹ?óşmy, Ĺźe jedni zaniĹźyli inni zawyĹźyli -
    > niech zostanie 26 KW - skoro 26 KW powinno wystarczyÄ? aby ogrzaÄ? dom
    > powiedzmy do 21 stC przy przy mrozie - 20
    To dużo, nawet bardzo dużo, ja mam kubatury około 1020m3 i mnie
    wystarcza 12KW na ogrzewanie, ale ściany to BK 25cm+15cm styro i 10cm
    ocieplona piwnica.
    Tak że powiem tak, wcale nie masz ciepłego domu.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 5. Data: 2009-02-19 07:37:42
    Od: Ariusz <a...@p...onet.pl>

    JanuszK napisał(a):
> [...]
    > ocieplona piwnica.
    > Tak że powiem tak, wcale nie masz ciepłego domu.

    wg. parametrów jakie uzyskałem od architekta i producentów oraz
    wyczytałem na stronach internetowych: Ytong 36,5 /400 - ściana
    jednowarstwowa - współczynnik U 0,29; suporex + 12 styro - ściana
    dwuwarstwowa współczynnik U 0,29 - Wg. teoretycznych danych nie ma
    różnicy - w praktyce różnie ale gdyby nawet to te różnice nie będą
    wielkie. Ty masz 3 cm styropianu więcej więc i pewnie lepsze parametry.

    Ariusz

  • 6. Data: 2009-02-19 07:57:25
    Od: Ariusz <a...@p...onet.pl>

    TomiLee napisał(a):
> [...]
    > szyba się nie brudziła, lepiej zastosować kominek o mniejszej mocy- 14kW.

    Chciałbym znać odpowiedź :)

    Teraz mam pewne rozeznanie - skończone zostało ocieplenie poddasza i
    założone płyty gipsowe.
    Robotnicy zaczęli kłaść gipsy - aby to schło wytargali na poddasze kozę
    własnej roboty - nie wiem ile to ma mocy bo jest to 60 centymetrowy
    kawał rury o średnicy 25 cm z dorobionymi drzwiczkami i rusztem. Pracę
    zaczynają koło godziny 15 po rozpaleniu w ciągu 40-50 min. uzyskują
    temperaturę około 12 st. C przy temp na zewnątrz -5 stC, przed wyjściem
    zasypują to węglem następnego dnia nie ma śladu po węglu (nie wiem ile
    się to wypala i o której wygasa piec), a temperatura wewnątrz około 5
    stC. Niestety nie mam pojęcia jak policzyć moc tej kozy - pewnie kilka
    KW. parter nie jest ogrzewany. Na postawie tego stwierdzam, że 2-3 takie
    kozy na piętro powinny wystarczyć o ile będzie grzany parter, na
    parterze pewnie ze 5-7 razem 7-10 - jak ktoś mi powie ile KW może mieć
    ta koza to ja już będę m.w. wiedział jakiej mocy będzie mi potrzebny piec :)

    Ariusz