  • 11. Data: 2011-04-05 14:37:06
    Temat: Re: Moc solara - Budyn, Tarnus, grzanie podlogowka i stala sloneczna
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik "ptoki" <s...@g...com> napisał w wiadomości
    news:974840e4-110c-4278-9a73-6c6f050fe76f@x1g2000yqb
    .googlegroups.com...
    >Z tym odpadnieciem kosztu dachu to bym polemizowal. Moze takie panele
    >robia ale nie wiem czy roznica w koszcie w stosunku do zwyklego jest
    >mniejsza niz koszt blachodachowki czy zwyklej dachowki.

    Chodzi o to ze typowo robi sie dach a potem przykrywa solarem - dla kilku m2 solarów
    to nie problem, oszczednosc z powodu "braku" kilku m2 dachówki żadna.
    Ale płaskie juz sie spotyka takie które robią za pokrycie dachu - no i tu oszczędzamy
    na dachówce ładnych kilka tysięcy.

    b.

  • 12. Data: 2011-04-05 17:00:06
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Uzytkownik "Adam" <a...@g...com> napisal w wiadomosci
    .googlegroups.com...

    > Ja mysle ze powinienes podawac uzyski w kWh, a nie jaka masz temp. na
    > baniaku - choc mozna to przeliczyc to tak naprawde nic nie mowi - bo
    > co z tego ze masz 50stC

    Ta temperatura interesuje mnie do mycia i prawde mowiac jak zauwazasz nie ma
    wiele wspolnego z podlogowka. Ale jak chcesz mozna policzyc. Roznica miedzy
    poczatkiem grzania i koncem to przyjmijmy 40C (bywa wiecej, bywa mniej),
    zasobnik ma 300l. 4200*300*40~= 14kWh. Srednio z 1m^2 powierzchni kolektora
    wyjdzie dwa z kawalkiem.

    > jak po odpaleniu pompki do CO, podlogowka w
    > pol godziny wyssie ta energie do ~25-30stC i koniec :) 300l wody,
    > 50-30 = 20stC roznicy to 7kWh. Niewiele.

    No dokladnie, dla tego tez koncepcja jest nieco inna. Poniewaz nie ma sensu
    grzac wody CWU by pozniej ja wychladzac jak piszesz do 20C i pozniej znowu
    grzac, to grzejemy najpierw zasobnik do 45 - 50C a pozniej obieg solarny
    przelaczamy na wymiennik z podlogowka. Kolektor dzieki nizszej temp. osiaga
    znacznie wieksza sprawnosc w porownaniu z goracym CWU.

    > Choc przy obecnych
    > temperaturach rzedu nawet powyzej 20stC starczy nawet na kilka
    > godzin :)

    No wlasnie, po to ta zabawa.

    > Ja od 2 tygodni wpuszczam 25stC na podlogi, a piecyk elektryczny co
    > schodze to wszystkie grzalki wylaczone.

    U mnie granica grzania ustawiona na 13C z zewnatrz. Kociol praktycznie caly
    dzien nie chodzi, dopiero pod wieczor odpala i grzeje z duzymi przerwami.
    Gdyby w dzien nieco rozgrzac podloge to kociol praktycznie wcale by nie
    odpalal. Obecna temp. zasilania podlogowki wg. obliczeniowej krzywej nie
    przekracza 24C.

    Pozdro.. TK

  • 13. Data: 2011-04-05 17:01:51
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 5 Kwi, 14:08, robercik-us <r...@p...onet.pl> wrote:

    > Gdyby tak nastawić się tylko na lato i wykorzystać najtańsze sensowne
    > dostępne akcesoria...? Panel kaloryfera pomalowany na czarno,
    [...]
    > Co myślicie o 'takim solarze'?
    >
    > :-)

    Widzialem taki u pasjonata - mechanika - wynalazcy jakies 15 lat temu.
    Wtedy sie tak bardzo tym nie interesowalem ale calosc wisiala na
    zewnatrz na obrotowym patyku, a patyk obracany byl malym silnikiem
    sterowanym jakims prostym sterownikiem dziennym - chyba co godzine na
    kilka sekund. Chyba dzialalo :-)

    --
    Adam

  • 14. Data: 2011-04-05 17:35:15
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Użytkownik <b...@k...math.uni.lodz.pl> napisał w wiadomości

    > Panowie, skoro jesteście zaznajomieni w tematyce solarów, na ile
    > wiarygodnie oceniacie te diagramy i tabelki?
    > http://optimumtech.pl/Zdjecia/pdf/wykresy-energia.pd

    Moze byc.

    > http://www.pse.com.pl/pdf/4.pdf

    Jakies bzdury o pokryciu zapotrzebowania cieplej wody jezeli temp. w
    zasobniku wynosi 60C, mniej juz nie nada. Wg. moich obserwacji 60C to za
    duzo, nie w sensie ze za duzo a po prostu spokojnie moze byc mniej. Poza tym
    dziwi mnie ten przelicznik kolektorow prozniowych w stosunku do plaskich.
    Dziwnym trafem powierzchnia kolektorow prozniowych moze byc mniejsza jak
    plaskich. Rozumiem straty kolektora, ale latem? W skali roku moze i tak,
    choc moje zimowe obserwacje jakos tego nie potwierdzaja.
    Na wiecej brak mi cierpliwosci.

    Pozdro.. TK

  • 15. Data: 2011-04-05 17:50:06
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    >pomiary to pomiary, za bardzo oszukac sie nie da :) Ale do powyższego mam
    >uwagi: jest tam wykres rys 4 który mówi o >mocy od wczesnego rana az do
    >wieczora. Na ziemie to moze tyle pada słońca -ale nie uzwglednia to
    >pochylenia kolektora. >Jeśli kolektor jest ustawiony np 45 stopni lub
    >bardziej pionowo to słońce wschodzi mu "za plecami" i pewnie gdzies do 10ej

    Mniej wiecej mozna przyjac, ze od 8 rano korzystac z kolektora sie da. Latem
    wstaje za plecami, ale przed 8 zaczyna oswietlac kolektor.

    > (maniek, i po to potrzebuje to liczyć, ale mi chodzi raczej o algorytm, bo
    > gotowy program nie odda mi >parametrów, wzory >mam - milion arcsinusów
    > przetwarzam na program :P).
    >Zimą jest lepiej bo słońce wschodzi na horyzoncie blizej "południa" i od
    >razu świeci na kolektor.

    Ta parabola ma szczyt chyba w tym samym miejscu. Roznica taka, ze latem
    ogrzewa plecy a z przodu swieci o tej samej porze. Oczywiscie czas
    rzeczywisty, jedyny prawdziwy a nie jakis tam letni. :-)

    >Wnioski jak dla mnie są stałe:
    >-poczekajmy az to wszystko stanieje

    I umrzyjmy. :-))

    >(albo zróbmy samodzielnie) -inwestycja ma być tania bo jednak cwu nie
    >kosztuje latem >dużo.

    Fakt, choc na specjalne obnizenie bym nie liczyl. Kolektor przynajmniej
    plaski wyglada na wart swej ceny, moze nieco przeszacowany, ale nie
    spodziewalbym sie istotnych obnizek. Reszta automatyki jest tak samo droga
    jak pozostala czesc osprzetu hydraulicznego. Chocby taki sterownik stosowany
    przez Hewalexa, wlasciwie ma wszystko co trzeba i jeszcze wiecej:
    http://www.ceneo.pl/7418888
    Bo ja wiem czy taki drogi?

    >-należy użyc większej ilości solarów aby wspomóc ogrzewanie - na grudzień i
    >styczeń kładzimy laske, ale w pozostałych >miesiącach moga być juz realne
    >zyski, to pozwoli skrócić okres grzewczy. Na ogrzewanie to juz idą większe
    >pieniądze wiec >moze i inwstycja zacznie sie opłacać.
    >Wieksze solary mogą wymagać extra chłodzenia latem - należy o tym pamiętać.

    Madre slowa. Przed nadwyka mozna bronic sie chlodnica glikolu latem lub
    nakrywaniem kolektorow. Nie wszedzie mozliwe niestety.

    Pozdro.. TK

  • 16. Data: 2011-04-05 18:02:50
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    >ja uwazam ze zeby solar jesienno-wiosenny miał sens to musi byc duży.
    >Logicznym rozwiazaniem jest zintegrować go z >dachem - czyli odpada koszt
    >pokrycia dachowego.

    Nie warto. Obrobka wyjdzie pewnie drozej jak te pare metrow blachy.

    >Układy nadązne za słońcem miałyby sens w elektrowniach co to robią prąd
    >silnikiem stirlinga. Ale jak zwykle -to zabawa dla >hobbystów.
    >Opłacalność -zero :)

    Pare lat temu bylo kilka zestawow w sprzedazy.

    >Żona moja wie ze mam lekki odchył w stone solarów (ja -który mówie ze to
    >sie nie opłaca, sama ma odchył :P) i kazała na >lato ogrzewanie basenu
    >zorganizować.
    >Prawdopodobnie rozrzuce na blaszanym dachu (obecnie mam za 100m2 dachu o
    >niewielkim pochyleniu) zwykłą rurkę >gumowa z marketu - powinienem uzyskać
    >kilka kilowatów nawet nie malując dachu na czarno. Odległosc do basenu ze
    >20m, >ten fragment sie zrobi w otulinie, popmpa bedzie potrzebna o znacznym
    >ciśnieniu (podnoszenie na wysokosc dachu), obwód >otwarty czyli nie
    >wystarczy zwykła obiegówka.

    Sa specjalne solarne przykrywy do basenow. No wiem, nie so do kombinowania.
    :-)

    Pozdro.. TK

  • 17. Data: 2011-04-05 18:23:53
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    > Nie warto. Obrobka wyjdzie pewnie drozej jak te pare metrow blachy.

    porównując do najtańszego pokrycia to moze i tak - ale przeciez reszta domu moze być
    czyms lepszym/drozszym pokryta. No i w koncu ilez obróbki bedą kosztować - pewnie
    tyle co w normalnym dachu.

    > Sa specjalne solarne przykrywy do basenow. No wiem, nie so do kombinowania.
    > :-)

    nie kazdy mieszka na działce z długiem hipotecznym powstałą z ziemi rolniczej na
    której najwiekszą rośliną jest 3letnia tuja ;-))) U mnie drzewa są duze - nawet z
    historią: po jednym orzechu w czasie wojny czołg przejechał i krzywo rosnie od
    tamtego czasu :) Basen od bezposredniego słonca sie nie nagrzeje....

    b.

  • 18. Data: 2011-04-05 18:39:56
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    >porównując do najtańszego pokrycia to moze i tak - ale przeciez reszta domu
    >moze być czyms lepszym/drozszym pokryta. >No i w koncu ilez obróbki bedą
    >kosztować - pewnie tyle co w normalnym dachu.

    A jak dla kolektorow cale polaci to moze i tak. Zwykle licza za metr biezacy
    a kominy, okna dachowe od sztuki.

    > :-)

    >nie kazdy mieszka na działce z długiem hipotecznym powstałą z ziemi
    >rolniczej na której najwiekszą rośliną jest 3letnia tuja ;-)))

    Widzialem cos takiego chyba na allegro w zeszlym roku. Nie mam dzialki z
    dlugiem hipotecznym. :-)

    >U mnie drzewa są duze - nawet z historią: po jednym orzechu w czasie wojny
    >czołg przejechał i krzywo rosnie od tamtego >czasu :) Basen od
    >bezposredniego słonca sie nie nagrzeje....

    Cos podobnego ma moj sasiad, super sprawa. Strasznie podoba mi sie dom
    oddalony kawalek od drogi na ktorym rosna stare drzewa. Niestety ja tak nie
    mam.

    Pozdro.. TK

  • 19. Data: 2011-04-05 19:54:54
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik Maniek4 napisał:
    > oddalony kawalek od drogi na ktorym rosna stare drzewa. Niestety ja tak nie
    > mam.

    U mnie dziadek coś tam pozaznaczał w terenie wbijając kołki wierzbowe...
    Z tych kołków urosły całkiem spore drzewa - jedno jeszcze się uchowało,
    bo pozostałe musiałem wyciąć.

    pozdr.
    Robert G.

  • 20. Data: 2011-04-05 21:12:47
    Od: b...@k...math.uni.lodz.pl

    Budyń pisze:
> [...]
    stirlinga. Ale jak zwykle -to zabawa dla hobbystów. Opłacalność -zero :)

    Mój pomysł na zestaw solarów wiosenno-jesiennych wspomagających CO
    wygląda tak:
    - ze 3 sztuki na dachu (nie za dużo, zeby w czasie urlopu nie
    zagotowały sporawego bufora)
    - większa ilość przed domem
    - na lato te przed domem można zasłonić
    - brak obracania. Zamiast tego okresowa zmiana kąta pochylenia

    Ale do wdrożenia minie dużo czasu, chińskie solary muszą stanieć a ja
    muszę mieć wygospodarować trochę czasu (i wolnej gotówki)

    bajcik