  • 171. Data: 2019-08-02 19:38:21
    Temat: Re: "Mój prąd" - nowe dofinansowanie na panele
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Dominik Ałaszewski napisał:

    > No OK, ale to nie moja sprawa, tylko piekarza. Dlaczego
    > w przypadku en. elektrycznej ma być inaczej? Niech nawet
    > sprzedawcy dopłacają do 2 taryfy, skoro im jakoś się opłaca
    > (nawet niech będzie i w ramach "budowania wizerunku" ;-)
    > Dlaczego mam komuś sugerować, jak ma prowadzić swój biznes?

    Kiedy ostatnio sprawdzałem jaki jest aktualny skład rządu, nie
    było tam (jeszcze) ministra piekarnictwa.

    > Oczywiście. Dlatego nie zawsze proste prawa popytu i podaży
    > mogą mieć wprost zastosowanie :-)

    Cieszę się, że i tu się zgadzamy.

    > Ja wychodzę z założenia, że skoro taki wynalazek jest, to znaczy
    > że się wytwórcy/dostawcy opłaca (w szerokim rozumieniu).

    "nie zawsze proste prawa popytu i podaży mogą mieć wprost zastosowanie"

    > Bo teraz już może swoją ofertę kształtować dowolnie, państwo nie
    > narzuca 2 taryfy dla inwalidów i kombatantów :-)

    No to poczekajmy ma rozwój wypadków. Będą szukać pieniędzy, podniosą
    w pierwszej kolejności tym, co płacą mało. A może inaczej. Jeśli tych,
    co płacą mało, jest mało (nie znam danych), to zostawią jak jest.
    Będą mogli pławić się w chwale Janosika. Ale ci biedni wciąż będą
    niewdzięczni -- zamiast przyjąć dar, znajdą jeszcze tańsze rozwiązanie
    (np. stare kalosze). A skorzystają inni, choćby do grzania basenów.

    > Zauważ, że sprzedawców energii elektrycznej na rynku trochę jest,
    > praktycznie każdy oferuje taką czy inną "drugą taryfę", a nikt
    > nie oferuje taryfy płynnej. Widać tak a nie inaczej się im opłaca.

    Też tak uważam. W warunkach monopolu/oligopolu i regulatora, który
    mie ma pojęcia o tym, co reguluje, opłaca się robienie dziadostwa.

    > Są ludzie, którym przeszkadza wiele rzeczy. I chcą panować
    > nie tylko nad siecią, ale i nad krajem/światem...

    Są ludzie, którym przeszkadza, lecz panować nie chcą. Inni chcą
    panowania i tylko panowania, a przeszkadza im tylko to, co stoi
    na drodze do tego celu. Ludzie wywają różni. Ale to wiadomo od
    dawna, wiele książek na ten temat napisano. Czy musimy się do
    tej biblioteki dokładać?

    > Bo energia elektryczna to taki śmieszny towar, którego parametry
    > (napięcie, częstotliwość, przesunięcie fazowe) mocno zależą
    > od współpracujących elementów (ze strony wytwórców i odbiorców).
    > I nikt nie puści tego na żywioł (żeby regulowało się "samo"),
    > bo potencjalne konsekwencje będą bardzo poważne (do fizycznego
    > zniszczenia urządzeń).

    Za śmieszną też można uznać wiarę w to, że samo ogłoszenie cen
    spowoduje fizyczne zniszczenie urządzeń.

    > Owszem, płynne sterowanie urządzeniami odbiorców, na które
    > pozwala obecna technika, jako naturalne rozwinięcie DSR,
    > będzie się pewnie rozwijać. Ale nie sądzę, żeby mechanizm
    > regulacji sieci elektroenergetycznej za pomocą cen gdziekolwiek
    > zostałby wdrożony. Za duże ryzyko fluktuacji (choćby paradoks
    > Giffena, ale i chwilowa "czkawka", gdzie podaż reaguje
    > z zauważalnym opóźnieniem).

    Każda pliszka swój ogonek chwali. Jedni poszli w proste rozwiązania
    typu DSR i w nie wierzą. Inni wolą od razu rozwiązać więcej problemów,
    również przyszłych.

    > Ponownie zapytam- wiesz o _jakiejkolwiek_ takiej sieci
    > zrealizowanej w praktyce? Bo w teorii to i socjalizm
    > sprawdzał się doskonale...

    Z tego co pamiętam, duński system idzie w tym kierunku. Jak daleko
    już zaszedł, trudno mi w tej chwili powiedzieć.

    --
    Jarek

  • 172. Data: 2019-08-02 19:39:49
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Sebastian Rusek napisał:

    > Już kiedyś gadaliśmy o gazowej kogeneracji. Taki na przykład Wrocławski
    > Park Wodny to tak naprawdę elektrownia gazowa a grzanie wody to tylko
    > przy okazji;) Jakby go inteligentnie sterować wraz z innymi tego typu
    > obiektami to może całkowitą moc z węgla dałoby się jednak trochę
    > zmniejszyć kompensując ją kręceniem silników gazowych w takich
    > aquaparkach i tym podobnych obiektach.

    To ja też przypomnę o istnieniu całkiem małych, domowych układów
    kogeneracyjnych pędzonych gazem. Takich na drobne kilka kW. Pierwotna
    energia rozkłada się tam w proporcjach mniej więcej 30/60/10, czyli
    30% prądu, 60% ciepła i 10% strat.

    Kiedyś wydawały się mało sensowne, gdy sieci nie były przymuszone
    do współpracy. A co ja zrobię zimową nocą z nadmarem prądu? Teraz
    można opchnąć choćby pompociepłowcom.

    --
    Jarek

  • 173. Data: 2019-08-02 22:18:10
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu piątek, 2 sierpnia 2019 19:39:50 UTC+2 użytkownik Jarosław Sokołowski napisał:
> [...]
    > kogeneracyjnych pędzonych gazem. Takich na drobne kilka kW. Pierwotna
    > energia rozkłada się tam w proporcjach mniej więcej 30/60/10, czyli

    A są są. Ale to kosztuje jakieś 30 tys. zł za klamota o śmiesznej mocy.
    Za taką kasę to można mieć 8kW fotowoltaiki po taniości.

    L.

  • 174. Data: 2019-08-02 22:49:06
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Lisciasty napisał:

    > A są są. Ale to kosztuje jakieś 30 tys. zł za klamota o śmiesznej mocy.
    > Za taką kasę to można mieć 8kW fotowoltaiki po taniości.

    No i jak żyć, jak żyć? W sumie to jedno z bardziej sensownych rozwiązań,
    zasługujących na wsparcie czy wręcz dofinasowanie. Dofinasować by mogły
    nawet prądoroby zawodowe. Mógłbym się w ten sposób grzać, a dochodem
    z prądu dzielić się z nimi. Odpada mu problem, co zrobić z ciepłem.
    Ale prądoroby mają gdzieś wszystko, co wykracza poza utarty schemat.

    Jarek

    --
    Absztyfikanci grubej Berty | Warszawskie bubki, żygolaki
    I katowickie węglokopy, | Z szajką wytwornych pind na kupę,

  • 175. Data: 2019-08-02 23:06:51
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu piątek, 2 sierpnia 2019 22:49:07 UTC+2 użytkownik Jarosław Sokołowski napisał:
> [...]
    > z prądu dzielić się z nimi. Odpada mu problem, co zrobić z ciepłem.
    > Ale prądoroby mają gdzieś wszystko, co wykracza poza utarty schemat.

    Ależ panie, to się ledwo nadaje do ogrzania kawalerki. Żeby czymś takim
    ogrzać chałupę byś musiał wydać ze 100 tysięcy. A dodatkowo płacić rachunki
    gazowni. To się ni cholery nie spina, nawet ja, który chętnie bym takiego
    cosia przygarnął, widzę bezsens czegoś takiego :/

    L.

  • 176. Data: 2019-08-02 23:15:01
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Lisciasty pisze:

> [...]
    > gazowni. To się ni cholery nie spina, nawet ja, który chętnie bym takiego
    > cosia przygarnął, widzę bezsens czegoś takiego :/

    Mam wrażenie, że z tymi klamotami jest tak, że im mniejszy tym drożej
    wychodzi za ka-wu. Zresztą te co widziałem, to by mi jak raz stykły do
    chałupy w zastępstwie mojego taniego imergaza. Tyle że z prądem bym nie
    miał co zrobić.

    Jarek

    --
    -- To zależy od wielkości. -- Wielkość gra tu ważną rolę: bo ratlerek
    to nie cielę. U ratlerków odwrotnie: im mniejszy, tym droższy.

  • 177. Data: 2019-08-02 23:46:25
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu piątek, 2 sierpnia 2019 23:15:03 UTC+2 użytkownik Jarosław Sokołowski napisał:
    > Zresztą te co widziałem, to by mi jak raz stykły do
    > chałupy w zastępstwie mojego taniego imergaza. Tyle że z prądem bym nie
    > miał co zrobić.

    Kurde no jak to co robić. Zgłaszać mikroinstalację i pakować w prosumenta!
    Nie jest powiedziane, że trzeba latem produkować a zimą zżerać zapasy.
    Można odwrotnie, choć wydaje się to na pozór dziwne :]

    L.

  • 178. Data: 2019-08-02 23:56:56
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Lisciasty napisał:

    > Kurde no jak to co robić. Zgłaszać mikroinstalację i pakować w prosumenta!
    > Nie jest powiedziane, że trzeba latem produkować a zimą zżerać zapasy.
    > Można odwrotnie, choć wydaje się to na pozór dziwne :]

    A ten "prosument" to nie jest jakoś ograniczony do produkcji odnawialnej,
    czystej, ekologicznej? Można sobie postawić w domu, dajmy na to, prosumencki
    turbozespół węglowo-parowy? Zupełnie nie jestem w temacie na bieżąco.

    Jarek

    --
    Kłócił się żbik z dzikiem całe przedpołudnie,
    czy się mówi 'motocykiel' czy 'motocykl' również,

  • 179. Data: 2019-08-03 00:08:40
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu piątek, 2 sierpnia 2019 23:56:58 UTC+2 użytkownik Jarosław Sokołowski napisał:
> [...]
    > turbozespół węglowo-parowy? Zupełnie nie jestem w temacie na bieżąco.

    Hm faktycznie zapędziłem się. To musi być odnawialne, gaz też może być
    ale bio. Można spróbować to zgłosić jako kogenerator biogazowy, może nikt się
    nie kapnie :] Albo założyć sobie małą instalację foto i zgłosić normalnie,
    a tego gazoklamota podłączyć tak trochę "na Polaka". Będzie sobie chodził
    i robił prund i nikt nie powinien się doczepić.

    L.

  • 180. Data: 2019-08-03 00:26:43
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Lisciasty pisze:

    > Hm faktycznie zapędziłem się. To musi być odnawialne, gaz też może
    > być ale bio.

    No więc właśnie, znajomy ma biogazownię. Taką niedużą, 2 MW. Kotłują
    tam dwa tłokowe motory, każdy wielkości kawalerki. Oprócz prądu robią
    sporo ciepła, z którym nikt nie wie co robić. Powstatł pomysł, by gaz
    rozprowadzić wśród okolicznego chłopstwa, niech sobie kogenerują. Ale
    żeby wpuścić do sieci, gaz musi być wysokometanowy. Kombinowaliśmy
    więc przy wzbogacanieu tego gazu, ale nijak to się nie spina.

> [...]
    > normalnie, a tego gazoklamota podłączyć tak trochę "na Polaka".
    > Będzie sobie chodził i robił prund i nikt nie powinien się doczepić.

    Jeśli "na Polaka", to ja już bym wolał pójść w jakiś bufor. Nocą kupuję
    tani prąd, a w dzień wpuszczm drogi do sieci.

    Jarek

    --
    Lecz gdy spłynie mrok wieczorny
    Typem staję się upiornym: