  • 41. Data: 2020-07-05 17:48:29
    Temat: Re: Moja woda
    Od: ddddddddddddd <d...@f...pl>

    rawie-wodnym---prawo-pierwokupu-nieruchomosci-z-base
    nem-lub-oczkiem-wodnym-dla-starosty.html

    > Nikt przecież nie mówi o konfiskacie czegokolwiek, tylko o prawie
    > pierwokupu. Dla sprzedawcy co za różnica, komu sprzeda, jeśli już chce
    > sprzedać? We Francji każda sprzedaż nieruchomości podlega prawu
    > pierwokupu na rzecz gminy - i po mojemu słusznie.

    I kiedy ma się zgłosić do gminy? jak wystawia ogłoszenie czy jak
    sprzedaje? i co jeśli obniży cenę przed sprzedażą? ile czasu gmina ma na
    odpowiedź? o ile tygodni przedłuży to sprzedaż? A co jeśli gmina nie
    odpowie, ma na to określony czas czy do czasu odpowiedzi musisz się
    wstrzymać ze sprzedażą?
    Przypomnę, że mówimy o Polsce a nie o Francji...

    Lukasz

  • 42. Data: 2020-07-05 18:00:08
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2020-07-05 o 16:48 +0100, ddddddddddddd napisał:

    > I kiedy ma się zgłosić do gminy?

    Delikwent nigdy, to leży w obowiązkach notariusza. Gmina ma miesiąc na
    decyzję, potem procedura sprzedaży rusza dalej.

    > o ile tygodni przedłuży to sprzedaż?

    W praktyce niewiele, bo notariusze mają różne inne rzeczy do roboty
    podczas sprzedaży, więc wysłanie powiadomienia do urzędu gminy to
    pomijalny detal. Procedura sprzedaży domu trwa tutaj między 2 a 3
    miesiące. Warto dodać, że prawo pierwokupu ma nie tylko gmina - również
    lasy państwowe, okoliczni rolnicy, sąsiedzi, region...

    > A co jeśli gmina nie odpowie, ma na to określony czas czy do czasu
    > odpowiedzi musisz się wstrzymać ze sprzedażą?

    Tak, póki wszyscy z pierwszeństwem się nie odezwą LUB nie upłynie jakiś
    tam czas (kojarzę, że każdy ma miesiąc), to sprzedaż teoretycznie stoi
    pod znakiem zapytania. Teoretycznie, bo w praktyce takie sprawy są dość
    oczywiste.

    > Przypomnę, że mówimy o Polsce a nie o Francji...

    Ja wskazuję, że to, nad czym hiszpański kolega ubolewał, w niektórych
    krajach Europy jest rzeczą zupełnie normalną, a wręcz pożyteczną.

    Mateusz

  • 43. Data: 2020-07-05 18:11:31
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Lukasz napisał:

> [...]
    > wstrzymać ze sprzedażą?
    > Przypomnę, że mówimy o Polsce a nie o Francji...

    Jak kupowałem dom (w Polsce), prawo pierwokupu jeszcze obowiązywało.
    Zawarłem u notariusza umowę wstępną, w której już była określona cena.
    Ten zgłosił to do podmiotów, ktre miały prawo pierwokupu (bodajże gmina
    i wojewoda). Po miesiącu, przy braku reakcji potencjalnych kupców, mogłem
    podpisać umowę finalną.

    --
    Jarek

  • 44. Data: 2020-07-05 18:14:40
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Viste napisał:

    > Warto dodać, że prawo pierwokupu ma nie tylko gmina - również
    > lasy państwowe, okoliczni rolnicy, sąsiedzi, region...

    Z tymi sąsiadami to mi się nawet podoba. Ciekawe co się dzieje,
    gdy chętnych do pierwokupu jest więcej.

    --
    Jarek

  • 45. Data: 2020-07-05 18:52:20
    Od: Kadar <o...@g...com>

    > Mateusz

    Drogi Mateuszu, wyrwałeś mnie do odpowiedzi więc jestem. Zawsze myślałem, że takie
    odniesienia, porównania danego tematu do innych (państw) jest ok. Nie jest ok.
    Różnice mentalne, kulturowe, środowiskowe, tradycje mogę wymieniać bez końca są tak
    olbrzymie że porównywanie nie ma kompletnie sensu. Nauczyłem się tego właśnie jeżdżąc
    po Europie. Dobrym przykładem będzie Brexit. Oni i my mamy podobne regulacje co do
    referendum. Co by się stało, gdyby w Polsce nagle ktoś przeprowadził referendum i
    zgraja głupków zagłosowała by na coś absurdalnego. Albo odwrotnie na coś bardzo
    mądrego ale nie popularnego w narodzie. Co zrobiliby nowi politycy, którzy przychodzą
    po obecnych. Nowe referendum.
    W Anglii tradycja jest silniejsza niż jakiekolwiek prawo.Zresztą tam prawo to
    tradycja. Jeśli tak zagłosowali to koniec Taka była wola narodu w danym momencie i
    nie wolno jej zmienić. W Polsce to by nie przeszło.Zasady te same ale tradycje różne
    czynią nas tak różnymi.
    Co z tego że w innych krajach są takie przepisy, być może są nawet bardziej
    rygorystyczne. I co z tego. Nie porównujmy się tylko pomyślmy czy w tym kraju, przy
    tych doświadczeniach, przy takich aspiracjach tzw. polityków, przy takim poziomie
    kultury itd. taki przepis zagraża normalnemu funkcjonowaniu czy czyni go tylko
    kolejnym martwym przepisem (których w Polsce jest nieskończenie wiele).
    K.

  • 46. Data: 2020-07-05 18:59:46
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2020-07-05 o 18:14 +0200, Jarosław Sokołowski napisał:

    > Z tymi sąsiadami to mi się nawet podoba. Ciekawe co się dzieje,
    > gdy chętnych do pierwokupu jest więcej.

    Akurat z tymi sąsiadami to sprawa jest mocno obwarowana jakimiś
    regulacjami i warunkami, których szczegółów nie znam. Z tego co się
    luźno orientuję, to do 1995 sąsiedzi mieli bezwarunkowe prawo
    pierwokupu, od tego czasu sprawy się nieco pokomplikowały.

    Mateusz

  • 47. Data: 2020-07-05 20:53:49
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2020-07-05 o 09:52 -0700, Kadar napisał:
    > Różnice mentalne, kulturowe, środowiskowe, tradycje mogę wymieniać
    > bez końca są tak olbrzymie że porównywanie nie ma kompletnie sensu.

    Inaczej mówiąc, "Polacy są specjalni, ich nie można porównać do żadnej
    innej nacji a rozwiązania wdrożone za granicą na pewno się nie sprawdzą,
    bo u nas po prostu niedasię".

    Zapraszam na pl.misc.samochody, kolega już najwyraźniej dojrzał. :)

    > Oni i my mamy podobne regulacje co do referendum. Co by się stało,
    > gdyby w Polsce nagle ktoś przeprowadził referendum i zgraja głupków
    > zagłosowała by na coś absurdalnego.

    Czy nie na tym właśnie polega demokracja? Władza ludu, czyli po
    naszemu "decydują głupki". To nie bug, to feature!

    Mateusz

  • 48. Data: 2020-07-05 22:09:22
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Viste napisał:

    > Inaczej mówiąc, "Polacy są specjalni, ich nie można porównać do żadnej
    > innej nacji a rozwiązania wdrożone za granicą na pewno się nie sprawdzą,
    > bo u nas po prostu niedasię".

    Spokojnie, spokojnie. Są kraje, w których prawo pierwokupu istenie, są
    też takie, w których go nie ma. W tych co istnieje, dotyczyć może różnych
    przypadków, a ich lista zmienia się w czasie (we Francji na przykład
    ćwierć wieku temu wykolegowali sąsiadów). To nie jest "lepszość" albo
    "gorszość", to są po prostu różnice. Mentalne, kulturowe, środowiskowe
    albo jeszcze inne.

    Podniesiony tutaj problem nie dotyczy samego pierwokupu, tylko tego, że
    niewinna ustawa, która z pozoru tylko coś daje, potajemnie (być może)
    odbiera znacznie więcej. I to jest problem z naszą obecną władzą, że
    taką mamy. To że mamy nie jest wcale jest bezosobowe -- Polacy taką
    sobie wybrali, bo większości taka się właśnie podoba i pasuje do nich.
    Jeśli zaś komuś się nie podoba i nie pasuje do niego, to się go w
    ogóle nie słucha, bo jest gorszy sort. Polacy są widać specjalni,
    próba wdrażania rozwiązań znanych zza granicy nie powiodła się, bo
    u nas po prostu niedasię.

    Jarek

    --
    Demokracja polega na tym, synku, że jeżeli większość zadecydowała,
    że należy zjeść twojego Pikusia, to Pikuś będzie zjedzony.

  • 49. Data: 2020-07-05 22:11:44
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Viste napisał:

    > Inaczej mówiąc, "Polacy są specjalni, ich nie można porównać do żadnej
    > innej nacji a rozwiązania wdrożone za granicą na pewno się nie sprawdzą,
    > bo u nas po prostu niedasię".

    Spokojnie, spokojnie. Są kraje, w których prawo pierwokupu istnieje, są

  • 50. Data: 2020-07-09 19:57:55
    Od: Wymuszona Zmiana <w...@g...com>

    > Inaczej mówiąc, "Polacy są specjalni, ich nie można porównać do żadnej
    > innej nacji a rozwiązania wdrożone za granicą na pewno się nie sprawdzą,
    > bo u nas po prostu niedasię".

    Zbyt dowolnie parafrazujesz moje słowa. Nigdzie nie pisałem o wyjątkowości Narodu
    Polskiego. Są co prawda tacy, którzy na tym zbili kapitał polityczny ale mnie ta
    opcja nie przekonuje. Powiedziałem tylko o dostosowywaniu rozwiązań do konkretnej
    nacji jej historii, kultury i tysiąca wielu czynników. Kopiowanie zawsze wychodzi
    źle. Zresztą kto lubi kopie?
    K.