  • 31. Data: 2019-04-12 14:09:53
    Temat: Re: Montaż klimatyzatora split. Uprawnienia, narzędzia?
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2019-04-12 o 08:36, Kris pisze:
    > Uwielbiasz wyolbrzymiać i komplikować rzeczy proste.
    > Podłączenie takiego splita to żadna skomplikowana czynność

    Żadna skomplikowana. Tylko dlaczego wielu ludziom to się nie udaje?
    Bywa, że i po podłączeniu przez fachowca po pół roku w klimatyzatorze
    nie ma czynnika?

    > Jedyny problem to taki że aby kupić splita napełnionego gazem to czasami poprosić o
    pomoc kogoś ze stosownym papierkiem.

    Uważasz, że wszyscy, którzy mają papierek czekają tylko na taką okazję,
    aby mogli za friko Krisowi czy też innemu Bolkowi czy Burakowi podbić
    zakup klimatyzatora? Wybacz, ale pierdzielisz jak potłuczony. Parę lat
    temu nie byłoby z tym problemów, ale obecnie ten kto się podpisuje musi
    się rozliczyć ze sprzedaży takiego klimatyzatora i z jego podłączenia
    oraz z gazów. Nawet sobie nie zdajesz sprawy ile obecnie trzeba stworzyć
    dokumentacji dla takiego klimatyzatora.  Jak masz takie papiery i komuś
    zrobisz przysługę to może i nikt cię nie skontroluje, ale jak
    skontroluje, a się okaże, że nie dopełniłeś wszystkich formalności to
    będzie cię to drogo kosztowało.

    > Aczkolwiek specjalnie dużym problemem nie jest kupno bez papierka.

    Obecnie już nie kupisz bez papierka nie łamiąc prawa, a cała sprawa się
    rozchodzi o to, że Kogutek jest nieskazitelnie czystym i uczciwym
    obywatelem. Jak doradza to zawsze zgodnie z prawem.

    > Zdobycie takiego papierka to 1500zł kosztuje i się do jednorazowej akcji nie
    kalkuluje.

    Było, "ale się zmyło". Głupoty piszesz takie, że szkoda gadać. Weź się
    lepiej dopytaj ile kosztują takie papiery i nie pisz bzdur.

    Sam pakiet szkoleń (F-gazy, napełnianie butli, lutowanie), bez których
    nie masz najmniejszych szans zdać egzaminów to koszt ponad 2000zł.

    Egzaminy + certyfikat UDT to koszt ok. 1000zł.

    > Pamiętam jak swego czasu rozpisałeś się jakie to drogie narzędzia musi mieć
    fachowiec aby wtyczkę przy kablu od żelazka wymienić

    Mitomania oraz Demagogia to twoje drugie i trzecie imię.

  • 32. Data: 2019-04-12 14:27:36
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu piątek, 12 kwietnia 2019 14:10:02 UTC+2 użytkownik Uzytkownik napisał:

    > Sam pakiet szkoleń (F-gazy, napełnianie butli, lutowanie), bez których
    > nie masz najmniejszych szans zdać egzaminów to koszt ponad 2000zł.

    Po raz kolejny komplikujesz rzeczy proste
    Sam kurs poniżej tysiaka egzamin 400zł
    Ą że to dla ludzi jest to i ze zdaniem problemów ktoś średnio kumaty mieć nie będzie

    > Egzaminy + certyfikat UDT to koszt ok. 1000zł.

    Postaraj się to jeszcze kilka składników dodasz tak żeby wyszło z 5tys razem

  • 33. Data: 2019-04-12 14:39:15
    Od: ddddddddddddd <d...@f...pl>

    W dniu 11.04.2019 o 09:59, Myjk pisze:
    > Wed, 10 Apr 2019 21:02:12 +0200, Mateusz Bogusz

    > Rozłączenie podobnie jak podłączenie -- dotyczy także czynnika. :P
    > Jednostka sama napełnia instalację, podobnie jak sama potrafi ją opróżnić.
    > :P

    no właśnie, gdzieś to czytałem przy okazji mojego splita, było bardzo
    prosto opisane który zaworek najpierw a który później zakręcić.
    Akurat tego nie robiłem, ale dwa splity u siebie w domu zamontowałem
    (nie wiem 3 czy 5 lat temu) i czynnik mają do dziś (ten fabrycznie nabity)

    Lukasz

  • 34. Data: 2019-04-12 14:51:36
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2019-04-12 o 14:27, Kris pisze:

> [...]
    będzie

    > Postaraj się to jeszcze kilka składników dodasz tak żeby wyszło z 5tys razem

    Piszesz tylko o samych świadectwach kwalifikacyjnych F-gazowych i kursie
    na te świadectwo. To nie wystarcza, aby zgodnie z obowiązującym prawem
    podłączyć klimatyzator.

    Co jest jeszcze potrzebne, poczytaj sobie ustawy.

    Pomijam tu jeszcze koszty związane ze świadectwami kwalifikacyjnymi
    grupy I - czyli popularnie nazywanymi SEP Eksploatacja i Dozór z
    pomiarami, ponieważ podłączając splita muszą być wykonane pomiary i
    wystawiony protokół.

    O ile za podłączenie klimatyzatora bez stosownych papierów gazowych
    grożą określone sankcje i są służby, które to kontrolują, o tyle za
    niezgodność po stronie elektrycznej raczej jest małe prawdopodobieństwo,
    aby się ktoś przypierniczył. Problem może natomiast powstać, kiedy
    trzeba będzie skorzystać z ubezpieczenia domu czy też gwarancji na
    klimatyzator.

    Jedynie "pingwinki", które się podłącza przewodem zakończonym wtyczką do
    gniazdka nie wymagają.

    Wybacz, ale dalsza polemika z ignorantami nie ma najmniejszego sensu.

  • 35. Data: 2019-04-12 15:24:10
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu piątek, 12 kwietnia 2019 14:51:54 UTC+2 użytkownik Uzytkownik napisał:

    > Piszesz tylko o samych świadectwach kwalifikacyjnych F-gazowych i kursie
    > na te świadectwo.

    Pisze o podłączeniu splita. Takiego który kupujesz już wypełniony czynnikiem i
    podłączenie którego jest banalnie proste

    > To nie wystarcza, aby zgodnie z obowiązującym prawem
    > podłączyć klimatyzator.

    Zgodnie z obowiązującym prawem to pewnie nie wolno mi gniazdka w salonie przenieść
    pół metra dalej, nie wiem czy obowiązujące prawo zezwala abym wtyczkę przy żelazko
    sam wymienił

    > Co jest jeszcze potrzebne, poczytaj sobie ustawy.

    Ustawy to ostatnia rzecz z potrzebnych w praktyce do montażu splita.

> [...]
    > grupy I - czyli popularnie nazywanymi SEP Eksploatacja i Dozór z
    > pomiarami, ponieważ podłączając splita muszą być wykonane pomiary i

    Piekarnik ostatnio zmieniałem i sam odłączyłem stary i podłączyłem nowy. Zapewne
    zgodnie z obowiązującym prawem powinienem gościa ze stosowną pieczątką zdobyć
    I jakbym chciał to bym bez problemu za kilka dych(albo i darmo po znajomości)
    człowieka z odpowiednią pieczątką znalazł. W próżni nie żyjemy.

> [...]
    > aby się ktoś przypierniczył. Problem może natomiast powstać, kiedy
    > trzeba będzie skorzystać z ubezpieczenia domu czy też gwarancji na

    Można mieć w d...ie gwarancję na klimatyzator albo możną nie mieć w poważaniu tej
    gwarancji i załatwić wpis osoby z odpowiednia pieczątką
    W obu przypadkach klimatyzatorowi to zwisa i będzie klimatyzował tak samo

    > Jedynie "pingwinki", które się podłącza przewodem zakończonym wtyczką do
    > gniazdka nie wymagają.
    > Wybacz, ale dalsza polemika z ignorantami nie ma najmniejszego sensu.

    Komplikujesz rzeczy proste- cóż ja mam na to poradzić.
    Państwo czy inny ubezpieczyciel wymaga odpowiedniej pieczątki to się z odpowiednią
    pieczątkę człowieka znajduje on wbija gdzie tam trzeba i już
    Dokładnie tak samo będzie działał sprzęt bez pieczarek w stosownych papierach ale w
    określonych przypadkowych mogą być jakieś formalne komplikacje. I tu się z Tobą
    zgadzam

  • 36. Data: 2019-04-12 15:31:55
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Inspekcje robotniczo chlopskie zlozone z takich baranow jak ty chodza i kontroluja
    czy klimatyzator zalozyl ktos kto ma uprawnienia. Wez kolo i jebnij sie w czolo.

  • 37. Data: 2019-04-12 15:42:06
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Fri, 12 Apr 2019 13:39:15 +0100, ddddddddddddd

> [...]
    > Akurat tego nie robiłem, ale dwa splity u siebie w domu zamontowałem
    > (nie wiem 3 czy 5 lat temu) i czynnik mają do dziś (ten fabrycznie nabity)

    U mnie podobnie, też trzyma czynnik fabrycznie
    -- z tym że to już ponad 8 lat od montażu.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 38. Data: 2019-04-12 17:09:01
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2019-04-12 o 15:24, Kris pisze:
    > Pisze o podłączeniu splita. Takiego który kupujesz już wypełniony
    > czynnikiem i podłączenie którego jest banalnie proste

    No i co z tego, że jest wypełniony czynnikiem. Obecnie każde urządzenie
    zawierające czynnik chłodniczy, który niszczy powłokę ozonową, a które
    wymaga wykonania instalacji obiegu tego czynnika, może zakupić i
    zamontować tylko i wyłącznie firma, która posiada certyfikat UDT oraz
    personel, który posiada odpowiednie uprawnienia. Czy tak trudno to jest
    pojąć?

    Jako "Kowalski" możesz zakupić tylko i wyłącznie urządzenia, które nie
    wymagają ingerencji w obieg czynnika. Są to np. lodówki czy przenośne
    klimatyzatory tzw. "pingwinki". Ale kto wie co jeszcze UE nam zaserwuje.

    > Zgodnie z obowiązującym prawem to pewnie nie wolno mi gniazdka w salonie przenieść
    pół metra dalej, nie wiem czy obowiązujące prawo zezwala abym wtyczkę przy żelazko
    sam wymienił

    Ale jeżeli to zrobisz to robisz to na własną odpowiedzialność. Narażasz
    siebie, swoją rodzinę i ewentualnie ludzi, których sam wpuścisz do domu.
    W przypadku czynników niszczących powłokę ozonową nie narażasz tylko i
    wyłącznie siebie i swojej rodziny, ale wpływasz na zmiany klimatyczne na
    całym świecie.

    Dlatego nie porównuj tych dwóch rzeczy, ponieważ czynniki powodujące
    efekt cieplarniany od ok. 2-3 lat są pod szczególną kontrolą. Prawo to
    weszło niedawno i jest wyjątkowo rygorystycznie egzekwowane. Do tego
    stopnia, że firmy montujące klimatyzatory muszą pisać sprawozdania i
    rozliczać się z każdego grama czynnika.

    Ścisłej rejestracji podlega zakup, sprzedaż, a jak zostanie stwierdzony
    ubytek to firma musi wyjaśnić jak się to stało i dlaczego, a następnie
    wnieść stosowną opłatę. Jeżeli firma nie złoży takiego sprawozdania to
    nakładane są na taką firmę wysokie kary pieniężne.

    Pomyśl kto Ci teraz za friko cokolwiek podpisze i się podłozy? Chyba
    jakiś idiota, który nie ma pojęcia o obecnym prawie.

    > Ustawy to ostatnia rzecz z potrzebnych w praktyce do montażu splita.

    Powtarzam po raz kolejny. O ile jak sobie bez uprawnień dorobisz kawałek
    instalacji elektrycznej to nikt się nie przyczepi, o tyle jak
    zamontujesz klimatyzator bez spełnienia wszystkich wymagań to dostaniesz
    po głowie, ponieważ każde urządzenie jest zarejestrowane i podległa
    ścisłej kontroli od chwili wprowadzenia na rynek.

> [...]
    > I jakbym chciał to bym bez problemu za kilka dych(albo i darmo po znajomości)
    człowieka z odpowiednią pieczątką znalazł. W próżni nie żyjemy.

    Ach!!! Mama zapewne z Ciebie jest dumna.

    > Można mieć w d...ie gwarancję na klimatyzator albo możną nie mieć w poważaniu tej
    gwarancji i załatwić wpis osoby z odpowiednia pieczątką
    > W obu przypadkach klimatyzatorowi to zwisa i będzie klimatyzował tak samo

    Ale skąd masz to przekonanie, że ktoś ci zrobi wpis za friko?

    Kilka lat temu, kiedy nie weszło nowe prawo, można było sobie samemu
    podłączyć klimatyzator bez uprawnień i bez jakichkolwiek papierów. Teraz
    już nie i nie zmieni tego stanu rzeczy twoje przekonanie do tego, że
    prawo jest chujowe.

> [...]
    określonych przypadkowych mogą być jakieś formalne komplikacje. I tu się z Tobą

    Ja nie twierdzę, że będzie działał lepiej. Twierdzę, że nie można
    obecnie tego samemu wykonać, jeżeli się samemu nie prowadzi firmy
    zajmującej się montażem takich urządzeń i nie posiada się stosownych
    uprawnień i nie spełniło się przewidzianych prawem wymagań.

  • 39. Data: 2019-04-12 17:11:27
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    > Inspekcje robotniczo chlopskie zlozone z takich baranow jak ty chodza i kontroluja
    czy klimatyzator zalozyl ktos kto ma uprawnienia. Wez kolo i jebnij sie w czolo.

    Nie musisz przekonywać, że jesteś debilem. Wszyscy to już wiedzą.

  • 40. Data: 2019-04-12 18:19:05
    Od: t-1 <t...@d...pl>

    W dniu 2019-04-03 o 09:15, Myjk pisze:
> [...]
    > który nie jest p&p. Tylko nie wiem czy przypadkiem ustawa klimatyzatorów do
    > samodzielnego montażu nie wycofała, bo nie widziałem tego w ofercie
    > ostatnio.

    > Na upartego, nie. Żeby zrobić zgodnie ze sztuką to po kolei potrzebne są
    > giętarka, ucinarka, kielicharka, pompa próżniowa, manometr. W zasadzie
    > wszytkie gdzieś mam jeszcze. :P Nie wiem jak teraz, ale kiedyś się kupowało
    > komplet z rurami, to były już zarobione i ucinarka/kielicharka mię się nie
    > przydały a grubą rurę giąłem ręcznie (i się niestety splaszczyla), bo za

    Ustawa ta, podobnie jak wiele innych dotyczy działalności gospodarczej.
    Prywatnie i dla siebie można jeszcze na szczęście eksperymentować.
    Nie musisz (na razie?) mieć uprawnień aby np. zreperować żonie żelazko
    czy nawet wytruć szczury.