  • 201. Data: 2010-12-30 08:08:29
    Temat: Re: Nieoplacalnosc solarów naukowo, czyli jak byc snobem we wsi
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    news:8085d323-daed-4adf-85bf-ad8c456e01bf@v17g2000vb
    o.googlegroups.com...

    > Nie znam pompy ktora ma tak marny wynik. Chyba chodzilo raczej o 1:3,
    > bo przy odpowiednich temperaturach da sie uzyskac COP na poziomie 3.

    Ale widziales taka pompe powietrzna i jakie to sa odpowiednie warunki?

    > Tu juz mamy 300l i mozliwosc bezproblemowego podpiecia przewodow z
    > zewnatrz (wlot/wylot). Taka pompe mozna znalezc w cenie 5-6k pln. Moim
    > zdaniem lepszy wybor od solarow.

    Zwlaszcza jesli w zimie beda na niej straty?

  • 202. Data: 2010-12-30 08:45:18
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 30 Gru, 09:08, "Ghost" <g...@e...pl> wrote:

    > Ale widziales taka pompe powietrzna i jakie to sa odpowiednie warunki?

    Porownujemy te pompe do solarow. A solary dzialaja przede wszystkim w
    lato. Jak myslisz jaki bedzie COP tej pompy jezeli powietrze w lipcu
    bedzie mialo 25stC, a grzac bedziemy do np. 50stC (wiecej nie trzeba
    bo to cale 300l) ? :) Na pewno nie 1:1,3 :D Wczesniej liczylem dla COP
    sredniego 2,5 i to jest moim zdaniem srednia wiosenno-letnio-jesienna.

    > Zwlaszcza jesli w zimie beda na niej straty?

    W zimie ja wylaczasz i grzejesz CWU tym czym grzejesz CO. Zima solary
    tez nic nie daja (tych uzyskow rzedu paru kWh nie ma nawet co brac pod
    uwage - to jest uzyskane parenascie zlotych).
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 203. Data: 2010-12-30 08:53:40
    Od: "Jan Werbinski" <jaś@tralala.bez.maj.la>

    n.googlegroups.com...

    > To i tak lepiej niz COP 0 z solarow w zimie ;-) No a jak ktos ma
    > tansze zrodlo energii niz prad to poprostu go wpina w wezownice tego
    > zbiornika i w zime taka pompe poprostu wylacza.

    Solary w zimie maja COP ujemne. Mozna jednak na solarach zaoszczedzic nie
    wlaczajac ich, albo tak jak ja wogóle nie instalujac.

    > Jakiego skomplikowania? Podpinasz wlot / wylot powietrza, wlaczasz do
    > pradu i to wszystko. Reszte podlaczasz dokladnie jak zwykly bojler.
    > Zywotnosc sprezarki jest b. dluga (25-30 lat).

    Teoria. Kazde urzadzenie o pewnym stopniu skomplikowania jest bardziej
    awaryjne od prostego. Dlatego np nie uzywam klimy do grzania przy -15,
    chociaz jej COP ciagle wynosi kolo 2. Jest wieksze ryzyko awarii i trzeba w
    koszcie uwzglednic margines ryzyka.

    > Mozesz podpiac ocieplone kanaly - wlot/wylot, na zewnatrz.

    Tylko ze wtedy czerpie mrozne powietrze z zewnatrz. Producent oczywiscie
    wali w preta i nie dostarcza wyników badan takich jak COP czy moc oddawana
    do wody w funkcji temperatury zródla ciepla.

    Wszyscy producenci pomp ciepla oszukuja podajac wyniki w zoptymalizowanych
    warunkach i przemilczajac w niekorzystnych.

    > Czemu liczysz tylko 5 lat ?

    Bo 4000 zl zainwestowane dzisiaj przy 15% stopie zwrotu pomnoze dwukrotnie
    przez 5 lat. A jak nie pomnoze, to przynajmniej nie bede ich musial
    serwisowac w przeciwienstwie do PC.

    > Bo to co Ty stosujesz to tez pompa ciepla tylko ona cieplo wdmuchuje
    > do pomieszczenia zamiast ogrzewac nim wode ;-)
    > pozdr.

    Tak. Ale ja potrzebuje duzo ciepla do ogrzewania pomieszczen i znacznie
    mniej do ogrzewania wody. Tym bardziej, ze woda jest ogrzewana w kilku
    miejscach.

    --
    Jan Werbinski O0oo....._[:]) bul, bul, bul
    Prywatna http://www.janwer.com/

  • 204. Data: 2010-12-30 10:09:01
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 30 Gru, 09:53, "Jan Werbinski" <ja @tralala.bez.maj.la> wrote:
    [...]
    > Tylko ze wtedy czerpie mrozne powietrze z zewnatrz. Producent oczywiscie
    > wali w preta i nie dostarcza wynik w badan takich jak COP czy moc oddawana
    > do wody w funkcji temperatury zr dla ciepla.

    Na pewno COP spada, zreszta wiekszosc producentow podaje 0stC jako
    minimalna temp pracy. Na szczescie przy tych temperaturach uzywamy juz
    pieca/kotla do CO i nim mozna grzac CWU. Taka pompa nadaje sie jedynie
    do grzania w lato - za to w lato ma super osiagi i bardzo wysoki COP.

    > Wszyscy producenci pomp ciepla oszukuja podajac wyniki w zoptymalizowanych
    > warunkach i przemilczajac w niekorzystnych.

    Nieprawda - dla gruntowych pomp standardem jest podawanie osiagow przy
    0/35stC, co zdarza sie w najwieksze mrozy. Dolne zrodlo zwykle ma te
    5stC, a na gore zwykle wystarcza okolice 30stC, wiec wszystko
    pasuje :) Faktem jest ze niektorzy oszukuja i w COPie nie podaja np.
    pradu zuzytego na napedzanie obiegow. Ale to odrazu da sie wylapac bo
    wychodza im COPy po 5 :-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 205. Data: 2010-12-30 10:43:52
    Od: "Jan Werbinski" <jaś@tralala.bez.maj.la>

    .googlegroups.com...
> [...]
    > pieca/kotla do CO i nim mozna grzac CWU. Taka pompa nadaje sie jedynie
    > do grzania w lato - za to w lato ma super osiagi i bardzo wysoki COP.

    Pewnie sobie niedlugo kupie. Niech stanieje jeszcze o polowe.

> [...]
    > pasuje :) Faktem jest ze niektorzy oszukuja i w COPie nie podaja np.
    > pradu zuzytego na napedzanie obiegow. Ale to odrazu da sie wylapac bo

    Dlaczego zatem w pompach powietrznych nie podaja wykresu dla pelnego
    zakrestu temperatur?

  • 206. Data: 2010-12-30 12:22:56
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    .googlegroups.com...

> [...]
    > bo to cale 300l) ? :) Na pewno nie 1:1,3 :D Wczesniej liczylem dla COP
    > sredniego 2,5 i to jest moim zdaniem srednia wiosenno-letnio-jesienna.

    Wydaje mi sie, ze solar jednak dluzej (w skali roku) utrzyma wyzszy
    wspolczynnik.

    > W zimie ja wylaczasz i grzejesz CWU tym czym grzejesz CO. Zima solary
    > tez nic nie daja

    Zadziwiajace, ze uwzgledniasz zimowy uzysk ciepla ze swiatla slonecznego
    wpadajacego przez okna, a solary deprecjonujesz.

  • 207. Data: 2010-12-30 12:28:28
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 30 Gru, 13:22, "Ghost" <g...@e...pl> wrote:

    > Zadziwiajace, ze uwzgledniasz zimowy uzysk ciepla ze swiatla slonecznego
    > wpadajacego przez okna, a solary deprecjonujesz.

    Okien mam 30m2, a nie 5m2. Na oknach nie mam ani grama sniegu, a dach
    mam przez cala zime zawalony sniego-lodem. CO tu porownywac ? :-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 208. Data: 2010-12-30 12:37:59
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 30 Gru, 11:43, "Jan Werbinski" <j...@t...bez.maj.la> wrote:

    > Pewnie sobie niedlugo kupie. Niech stanieje jeszcze o polowe.

    http://allegro.pl/hewalex-powietrzna-pompa-ciepla-do
    -cwu-wymiennik-i1356270216.html

    Za 3,7 kupisz bez zbiornika - jak ponegocjujesz to za 3,5k pewnie
    wyrwiesz - to juz dosc fajna cena - nic wiecej nie trzeba jezeli juz
    masz jakis bojler / zbiornik :)

    > Dlaczego zatem w pompach powietrznych nie podaja wykresu dla pelnego
    > zakrestu temperatur?

    Szczerze piszac to nie wglebialem sie nigdy w tematy pomp powietrznych
    ale jestem pewien, ze na stronach chocby hewalexu mozna znalezc
    dokladne wykresy :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 209. Data: 2010-12-30 14:08:44
    Od: "4CX250" <taunusmtv@poćta.łonet.pl>

    Uzytkownik "Adam Szendzielorz" <a...@g...com> napisal w
    wiadomosci
    .googlegroups.com...

    > Przeciez wystarczy mieszajacy zawor termostatyczny za 250 pln na
    > wyjsciu z tego bojlerka zainstalowac i mozna grzac i do 95st C i
    > bedzie bezpiecznie..

    A jeszcze jedno...
    Jasko go nie kupi, nie licz na to, bo stracil by powazny argument ze
    jego instalacja to tylko zbiornik za 6 stówek i zawór cisnieniowy.

  • 210. Data: 2010-12-30 14:47:36
    Od: "4CX250" <taunusmtv@poćta.łonet.pl>

    Uzytkownik "Adam Szendzielorz" <a...@g...com> napisal w
    wiadomosci
    o.googlegroups.com...

    > Z zewnatrz. Ta akurat nie wyglada na przystosowana do podpiecia
    > przewodow, ale np taka:
    >
    > http://allegro.pl/hewalex-pompa-ciepla-do-cwu-podgrz
    ewacz-wymiennik-i1354710137.html

> [...]
    >
    > Tu juz mamy 300l i mozliwosc bezproblemowego podpiecia przewodow z
    > zewnatrz (wlot/wylot). Taka pompe mozna znalezc w cenie 5-6k pln.

    Ja bym sie tak nie podniecal.
    Srednio na dzien potrzebuje 200litrów wody wzbiorniku nagrzanych do
    55stopni.
    Temperatura poczatkowa wody w lecie to jakies 15stC.
    Aby tego dokonac potrzebujemy wiec 9,28kWh pradu dziennie.
    Maksymalna temperatura z tej pompy ciepla to 60stC wiec sadzic nalezy
    ze przy temp 55stC jej COP jest juz na granicy oplacalnosci - bardzo
    marne.
    Najwyzsze COP 1:3 jest tylko w poczatkowej fazie grzania wody, wiec
    nie badzmy naiwni ale przez caly okres przygotowania wody wyjdzie nam
    srednie COP 1:1,5

    Wiec aby przygotowac w ciagu dnia 200litrów naszej wody zuzyje 6,18kWh
    pradu.

    Wezmy pod uwage teraz solary.
    Kolektory w lecie produkuja niemal 100% ciepla jakie potrzebuje w
    gospodarstwie domowym.
    W ciagu letniego dnia, czas pracy pomp to u mnie okolo 10h.
    Gdyby policzyc zuzyty prad na prace pompy, sterownika i UPSa oraz
    pozagrzewcze nocne zuzycie pradu na UPS oraz sterownik to ilosc
    zuzytego pradu nie przekroczy nawet 0,5kWh na dobe

    Kolektory sloneczne maja wiec COP = 1 : 18

    Toz to jest ogromna róznica.
    Porównaj teraz stopien skomplikowania obu urzadzen i wez pod uwage ze
    czas zycia sprezarki kiedy nadal mozemy mówic o jej uzytecznej
    sprawnosci nie przekracza 10 lat.

    A co w statystykach u mnie za pazdziernik i listopad tego roku?
    W tych dwóch miesiacach ilosc wyprodukowanej przez kolektory energii
    która bylem w stanie wykorzystac wyniosla okolo 450kWh a czas pracy
    pompy to 240 godzin

    240godzin pracy pomp oraz konieczne podtrzymanie w nocy sterownik ai
    UPSa to okolo 12kWh pradu.
    Mamy wiec COP 1 : 37,5

    COP jest nawet wyzsze niz w lecie.
    Nie ma sie dziwic dlaczego wyzsze niz w lecie.
    Zbiornik w lecie jest szybciej nagrzany i praktycznie juz o 12:00 w
    poludnie mozna by bylo przestac grzac. No ale slonce nie ma zamiaru
    wiec
    pozostala czesc dnia to grzanie z bardzo wysoka temperatura kolektora
    i dobijanie temperatury do zbiornika na maksa. Sprawnosc calosci
    spada, straty z samego tylko rozbuchanego zbiornika spore a kolektor
    pracujacy z temperaturami okolo a nawet ponad 100stC ma kiepsciutka
    sprawnosc.
    Na jesien zbiornik wody niemal kazdego dnia przyjmie kazda dostarczona
    ilosc energii wiec kolektory pracuja z nizszymi róznicami temperatur a
    to oznacza wysoka sprawnosc i dlatego COP w jesieni wyszlo tak
    wysokie.

    Jak widzisz pompa ciepla w takiej samej cenie jak kolektor a nie ma
    szans z kolektorem konkurowac.

    Marek