  • 211. Data: 2010-12-30 14:55:57
    Temat: Re: Nieoplacalnosc solarów naukowo, czyli jak byc snobem we wsi
    Od: "4CX250" <taunusmtv@poćta.łonet.pl>

    Uzytkownik "Adam Szendzielorz" <a...@g...com> napisal w
    wiadomosci
    news:f59964e1-0c32-4706-b3ab-6f7e4eb611e6@i41g2000vb
    n.googlegroups.com...

    > To i tak lepiej niz COP 0 z solarow w zimie ;-) No a jak ktos ma
    > tansze zrodlo energii niz prad to poprostu go wpina w wezownice tego
    > zbiornika i w zime taka pompe poprostu wylacza.

    Mit.

    Grudzien 2010:
    Czas pracy pomp 74h
    ilosc wyprodukowanej energii 127kWh
    COP 1 : 11

    > Jakiego skomplikowania? Podpinasz wlot / wylot powietrza, wlaczasz
    > do
    > pradu i to wszystko. Reszte podlaczasz dokladnie jak zwykly bojler.

    > Zywotnosc sprezarki jest b. dluga (25-30 lat).

    Kolega jest serwisantem urzadzen chlodniczych i ma inne zdanie. Aby
    mówic o jakiejs akceptowalnej sprawnosci to sprezarka nadaje sie
    srednio na 10 lat.
    Wysokie COP uzyskujesz na poczatku uzytkowania i musisz wiedziec ze z
    kazdym rokiem spada az w koncu i jezeli tylko nadal silnik kreci to i
    tak COP jest tak marne ze nalezy ja wymienic na nowa.

    Marek

  • 212. Data: 2010-12-30 19:34:00
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    f.googlegroups.com...

    > Okien mam 30m2, a nie 5m2. Na oknach nie mam ani grama sniegu, a dach
    > mam przez cala zime zawalony sniego-lodem. CO tu porownywac ? :-)

    Wlasnie, solary tylko wode do mycia, okna maja ogrzewac dom.

  • 213. Data: 2010-12-30 20:04:41
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 30 Gru, 15:47, "4CX250" <taunusmtv@po ta. onet.pl> wrote:

    > Najwyzsze COP 1:3  jest tylko w poczatkowej fazie grzania wody, wiec
    > nie badzmy naiwni ale przez caly okres przygotowania wody wyjdzie nam
    > srednie COP 1:1,5
    >
    > Wiec aby przygotowac w ciagu dnia 200litr w naszej wody zuzyje 6,18kWh
    > pradu.

    MIT :) Sredni COP wyjdzie w granicy 2,5. Mowimy o lecie. Moze jak
    pompa bardzo marna, to 2.

    > Wezmy pod uwage teraz solary.
    > Kolektory w lecie produkuja niemal 100% ciepla jakie potrzebuje w
    > gospodarstwie domowym.
    > W ciagu letniego dnia, czas pracy pomp to u mnie okolo 10h.
    > Gdyby policzyc zuzyty prad na prace pompy, sterownika i UPSa  oraz
    > pozagrzewcze nocne zuzycie pradu na UPS oraz sterownik to ilosc
    > zuzytego pradu nie przekroczy nawet 0,5kWh na dobe
    >
    > Kolektory sloneczne maja wiec COP = 1 : 18

    Ale zestaw to ~9k pln. A tutaj 5k pln. Roznica - 4k pln. W II taryfie
    przy COPie nawet 2 wystarczy na prawie 24 tys kWh, czyli na 6 lat
    gratisowego dzialania. Mysle tez, ze taka pompka moze dostarczac
    dluzej (jesienia i wiosna) ciepla niz solary. Ja np. nie mam za bardzo
    miejsca na solary na dachu - tyle mam okien dachowych i tak polozone
    ze musialbym je jakos dziwnie ustawic - jeden poziomo, drugi na malym
    daszku nad tarasem - pionowo :) A taka pompka - czy jest slonce, czy
    go nie ma, czasem z lepszym COPem, czasem z gorszym ale ciepla wode
    potrafi zapewnic non stop. Jak dzialaja solary jak np. przez 2
    tygodnie non stop niebo jest totalnie zachmurzone i non stop leje ? W
    tym roku byla taka pogoda :) I jak wiemy takie anomalia beda coraz
    czestsze..

    > Toz to jest ogromna r znica.
    > Por wnaj teraz stopien skomplikowania obu urzadzen i wez pod uwage ze
    > czas zycia sprezarki kiedy nadal mozemy m wic o jej uzytecznej
    > sprawnosci nie przekracza 10 lat.

    Znowu mit.. Czas zycia tej sprezarki to min. 25 lat. To nie jest
    sprezarka z lodowki (choc i te dzialaja po 30 lat i nie chca sie
    zepsuc :)

    > A co w statystykach u mnie za  pazdziernik i listopad tego roku?
    > W tych dw ch miesiacach ilosc wyprodukowanej przez kolektory energii
    > kt ra bylem w stanie wykorzystac wyniosla okolo 450kWh a czas pracy
    > pompy to 240 godzin

    Szkoda, ze tylko u Ciebie - Maniek jakos tego nie potwierdza, a
    kombinuje jak kon pod gorke na wszystkie sposoby :)

    [...]
    > Jak widzisz pompa ciepla w takiej samej cenie jak kolektor a nie ma
    > szans z kolektorem konkurowac.

    Za 4k pln to jasne, ze sie mozna zastanawiac. Ale najtanszy zestaw do
    samodzielnego montazu to 8-9k pln (ze zbiornikiem). Maniek przeciez
    pokazal :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 214. Data: 2010-12-30 20:08:46
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 30 Gru, 20:34, "Ghost" <g...@e...pl> wrote:

    > Wlasnie, solary tylko wode do mycia, okna maja ogrzewac dom.

    I ogrzewaja. Bo sa przezroczyste, zupelnie odwrotnie do zamarznietego
    i osniezonego solara do ktorego nie docieraja promienie. Zapominasz
    tez, ze aby zuzytkowac energie nagromadzona w solarze, trzeba najpierw
    jej tam odpowiednio duzo zakumulowac, zeby wystapila roznica
    temperatur. Co jak co ale mroz temu w zaden sposob nie pomaga.
    Promienie slonca wpadajac za to przez okno - odrazu zostawiaja swoje
    ciepelko w srodku domu, nie trzeba sie wysilac zeby go "wyciagnac" z
    zamknietego solara na zewnatrz domu :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 215. Data: 2010-12-30 20:12:05
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    q.googlegroups.com...

> [...]
    > Promienie slonca wpadajac za to przez okno - odrazu zostawiaja swoje
    > ciepelko w srodku domu, nie trzeba sie wysilac zeby go "wyciagnac" z

    Piszesz bez zwiazku.

  • 216. Data: 2010-12-30 20:17:13
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 30 Gru, 21:12, "Ghost" <g...@e...pl> wrote:

    > Piszesz bez zwiazku.

    Czepiasz sie mnie, ze biore pod uwage wplyw slonca na ogrzewanie domu,
    a przy solarach uznaje, ze slonca niet. To Ci tlumacze dlaczego slonce
    w zimie solarow nie ogrzewa, a dlaczego jest w stanie dogrzac dom
    (dajac dobrych pare tys kWh zyskow w sezonie zimowym - wiekszej nawet
    ilosci niz energii "zdobytej" przez solar w ciagu roku na CWU).
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 217. Data: 2010-12-30 20:17:58
    Temat: Re: Nieopłacalność solarów naukowo, czyli jak być snobem we wsi
    Od: Grzegorz Brycki <g...@o...pl>

    W dniu 2010-12-24 14:04, Jan Werbinski pisze:
    > Link do pracy badawczej na temat opłacalności solarów. W zależności od
    > tego, jaki nośnik mają zaoszczędzić czas zwrotu wynosi od 20 do 99 lat.
    > Żywotność określili na 25 lat.
    > W artykule popełniono błędy zakładając grzanie wody prądem G11. Wiadomo,
    > że w II taryfie G12 prąd jest zwykle o połowę tańszy niż G11. Pominięto
    > również koszt kapitału.
    >
    > Wychodzi na to, że dla domu się nie opłaca. Drogi gadżet. Snobizm.
    > Dowartościowanie się przed sąsiadami.

    Dobra praktyka. Nie wszystko co się robi ma wymiar relacji społecznych.
    To jest dobra praktyka "praktykowania eco rozwiązań".

    GB

  • 218. Data: 2010-12-30 20:52:21
    Od: "4CX250" <taunusmtv@poćta.łonet.pl>

    Uzytkownik "Ghost" <g...@e...pl> napisal w wiadomosci

    > Wlasnie, solary tylko wode do mycia, okna maja ogrzewac dom.

    Kiedys staralem sie w jakims stopniu porównac solary do okien
    podpierajac wyliczeniami wchodzac nawet na temat parametrów szyb.
    Ma sie to jak piernik do wiatraka.

    Solar to idealna czern zakryta specjalna szyba i nachylony pod
    odpowiednim katem a okno jak to okno nie dosc ze dwie szyby a nie
    jedna to jeszcze pokrywane specjalnymi warstwami a za oknem albo miale
    firany a jak nei to jakies przypadkowe wewnatrz powierznie które nijak
    maja sie do absorbera w solarach.
    Poszukaj w starociach a znajdziesz. Mnie sie nie chce po raz drugi
    odgrzewac tego kotleta.

    Marek

  • 219. Data: 2010-12-30 21:26:25
    Od: "4CX250" <taunusmtv@poćta.łonet.pl>

    Uzytkownik "Adam Szendzielorz" <a...@g...com> napisal w
    wiadomosci
    l.googlegroups.com...
> [...]

    > 6,18kWh
    > pradu.

    MIT :) Sredni COP wyjdzie w granicy 2,5. Mowimy o lecie. Moze jak

    Ale niech ci bedzie nawet te 1:3. Sobie porównaj je do 1:18 w
    kolektorach :)))
    Nawet gdybys mial piata taryfe pradu za 10gr/kWh to i tak nie dorówna
    to kosztowi wyprodukowania w kolektorze.
    Malo tego! Ja mam dostep do wrzacej wody nawet 95stC a w tej pompie to
    max 60stC. Nie wystarczy nawet na odkazanie z bakterii legionelli
    wiec pasuje raz na tydzien wlaczyc grzalke i dogrzac pradem powyzej
    65stC.

    >Ale zestaw to ~9k pln. A tutaj 5k pln. Roznica - 4k pln.

    Nie prawda! Adam co rusz grasz ponizej pasa. Takie teksty powoduja ze
    zamiast isc do przodu w dyskusji krew sie gotuje i trzeba pól dnia sie
    wyklócac a jak jeszcze dojda inne osoby to znowu dupa blada bedzie.

    PC kosztuje ze zbiornikiem 6950 zl a nie 5tys zl
    http://allegro.pl/hewalex-pompa-ciepla-do-cwu-podgrz
    ewacz-wymiennik-i1354710137.html
    Malo tego w ofercie jeszcze brakuje paru rzeczy. Sa to: Naczynia
    wzbiorcze oraz zawór nadcisnieniowy, rurki ksztaltki, otulina i ciekaw
    jestem czego jeszcze brakuje co MUSISZ dokupic.

    Mój zestaw kolektorów kosztowal bez dofinansowania 8500zl i nie dosc
    ze to cena za kompletnie wszystko wlacznie znajmniejsza pierdola to ma
    jeszcze na wylocie zbiornika mieszacz termostatyczny Honeywell za
    250zl.

    >Ja np. nie mam za bardzo
    >miejsca na solary na dachu - tyle mam okien dachowych i tak polozone
    >ze musialbym je jakos dziwnie ustawic - jeden poziomo, drugi na malym
    >daszku nad tarasem - pionowo :)

    A mój szwagier jak przyjechal i zobaczyl solary w ogrodzie pokiwal
    glowa i powiedzial "Sehr praktisch"

    Ta pompa ciepla nia dziala ponizej 0stC a moje kolektory jesli jest
    tylko slonce to nawet przy -15 stC w krótki zomowy dzien nagrzeja
    zbiornik do 45stC.

    >A taka pompka - czy jest slonce, czy
    >go nie ma, czasem z lepszym COPem, czasem z gorszym ale ciepla wode
    >potrafi zapewnic non stop.

    Nie przegadasz mnie. Ja tu widze 6950zl plus dodatki i COP ginace w
    tlumie w porównaniu do kolektorów.

    >Jak dzialaja solary jak np. przez 2
    >tygodnie non stop niebo jest totalnie zachmurzone i non stop leje ? W
    >tym roku byla taka pogoda :) I jak wiemy takie anomalia beda coraz
    >czestsze..

    Obecnosc chmur nie znaczy od razu ze kolektor stoi. Musialy by byc
    naprawde ciezkie. Normalnie przez chmury tez grzeje. Mam zdjecia moge
    pokazaz.
    A co do tego roku to jaki ma sens pytanie o pore letnia, liczy sie
    zysk caloroczny z posiadania solarów.
    Bez solarów mialem zuzycie 1450m3 gazu, w zeszlym roku bylo z solarami
    1050 a w tym roku na dzien dzisiejszy jest to 1130m3. Wiecej owszem
    niz w poprzednim roku ale dlatego gdyz grudzien byl mrozny a i juz w
    pazdzierniku przepalalem bo bylo zimno.

    >Znowu mit.. Czas zycia tej sprezarki to min. 25 lat. To nie jest
    >sprezarka z lodowki (choc i te dzialaja po 30 lat i nie chca sie
    >zepsuc :)

    Dzialaja ale jak? Z jaka sprawnoscia? Akurat wlasnie sie pozbylem
    starej 11letniej lodówki która tylko prad zlopala.

    >Szkoda, ze tylko u Ciebie - Maniek jakos tego nie potwierdza, a
    >kombinuje jak kon pod gorke na wszystkie sposoby :)

    Nie tylko u mnie. Kolega ma za moja namowa takze w ogrodzie kolektory
    i tez sobie chwali.
    A jesli nie dowierzasz to moge ci nawet film nakrecic w mrozny dzien
    jak dzialaja i z jakim skutkiem.

    Marek

  • 220. Data: 2010-12-30 21:28:30
    Od: "4CX250" <taunusmtv@poćta.łonet.pl>

> [...]
    wiadomosci
    q.googlegroups.com...

    > Promienie slonca wpadajac za to przez okno - odrazu zostawiaja swoje

    Tak ale ile tej energii trafi do pomieszczenia przez dwie pionowe
    szyby z warstwami antyrefleksyjnymi w stosunku do solarów.

    Marek