  • 311. Data: 2010-12-30 14:47:36
    Temat: Re: Nieoplacalnosc solarów naukowo, czyli jak byc snobem we wsi
    Od: "4CX250" <taunusmtv@poćta.łonet.pl>

    Uzytkownik "Adam Szendzielorz" <a...@g...com> napisal w
    wiadomosci
    news:8085d323-daed-4adf-85bf-ad8c456e01bf@v17g2000vb
    o.googlegroups.com...

    > Z zewnatrz. Ta akurat nie wyglada na przystosowana do podpiecia
    > przewodow, ale np taka:
    >
    > http://allegro.pl/hewalex-pompa-ciepla-do-cwu-podgrz
    ewacz-wymiennik-i1354710137.html

    > (zeby nie bylo - tez HEWALEXa :)
    >
    > Tu juz mamy 300l i mozliwosc bezproblemowego podpiecia przewodow z
    > zewnatrz (wlot/wylot). Taka pompe mozna znalezc w cenie 5-6k pln.
    > Moim
    > zdaniem lepszy wybor od solarow.

    Ja bym sie tak nie podniecal.
    Srednio na dzien potrzebuje 200litrów wody wzbiorniku nagrzanych do
    55stopni.
    Temperatura poczatkowa wody w lecie to jakies 15stC.
    Aby tego dokonac potrzebujemy wiec 9,28kWh pradu dziennie.
    Maksymalna temperatura z tej pompy ciepla to 60stC wiec sadzic nalezy
    ze przy temp 55stC jej COP jest juz na granicy oplacalnosci - bardzo
    marne.
    Najwyzsze COP 1:3 jest tylko w poczatkowej fazie grzania wody, wiec
    nie badzmy naiwni ale przez caly okres przygotowania wody wyjdzie nam
    srednie COP 1:1,5

    Wiec aby przygotowac w ciagu dnia 200litrów naszej wody zuzyje 6,18kWh
    pradu.

    Wezmy pod uwage teraz solary.
    Kolektory w lecie produkuja niemal 100% ciepla jakie potrzebuje w
    gospodarstwie domowym.
    W ciagu letniego dnia, czas pracy pomp to u mnie okolo 10h.
    Gdyby policzyc zuzyty prad na prace pompy, sterownika i UPSa oraz
    pozagrzewcze nocne zuzycie pradu na UPS oraz sterownik to ilosc
    zuzytego pradu nie przekroczy nawet 0,5kWh na dobe

    Kolektory sloneczne maja wiec COP = 1 : 18

    Toz to jest ogromna róznica.
    Porównaj teraz stopien skomplikowania obu urzadzen i wez pod uwage ze
    czas zycia sprezarki kiedy nadal mozemy mówic o jej uzytecznej
    sprawnosci nie przekracza 10 lat.

    A co w statystykach u mnie za pazdziernik i listopad tego roku?
    W tych dwóch miesiacach ilosc wyprodukowanej przez kolektory energii
    która bylem w stanie wykorzystac wyniosla okolo 450kWh a czas pracy
    pompy to 240 godzin

    240godzin pracy pomp oraz konieczne podtrzymanie w nocy sterownik ai
    UPSa to okolo 12kWh pradu.
    Mamy wiec COP 1 : 37,5

    COP jest nawet wyzsze niz w lecie.
    Nie ma sie dziwic dlaczego wyzsze niz w lecie.
    Zbiornik w lecie jest szybciej nagrzany i praktycznie juz o 12:00 w
    poludnie mozna by bylo przestac grzac. No ale slonce nie ma zamiaru
    wiec
    pozostala czesc dnia to grzanie z bardzo wysoka temperatura kolektora
    i dobijanie temperatury do zbiornika na maksa. Sprawnosc calosci
    spada, straty z samego tylko rozbuchanego zbiornika spore a kolektor
    pracujacy z temperaturami okolo a nawet ponad 100stC ma kiepsciutka
    sprawnosc.
    Na jesien zbiornik wody niemal kazdego dnia przyjmie kazda dostarczona
    ilosc energii wiec kolektory pracuja z nizszymi róznicami temperatur a
    to oznacza wysoka sprawnosc i dlatego COP w jesieni wyszlo tak
    wysokie.

    Jak widzisz pompa ciepla w takiej samej cenie jak kolektor a nie ma
    szans z kolektorem konkurowac.

    Marek

  • 312. Data: 2010-12-30 14:55:57
    Od: "4CX250" <taunusmtv@poćta.łonet.pl>

    Uzytkownik "Adam Szendzielorz" <a...@g...com> napisal w
    wiadomosci
    n.googlegroups.com...

    > To i tak lepiej niz COP 0 z solarow w zimie ;-) No a jak ktos ma
    > tansze zrodlo energii niz prad to poprostu go wpina w wezownice tego
    > zbiornika i w zime taka pompe poprostu wylacza.

    Mit.

    Grudzien 2010:
    Czas pracy pomp 74h
    ilosc wyprodukowanej energii 127kWh
    COP 1 : 11

    > Jakiego skomplikowania? Podpinasz wlot / wylot powietrza, wlaczasz
    > do
    > pradu i to wszystko. Reszte podlaczasz dokladnie jak zwykly bojler.

    > Zywotnosc sprezarki jest b. dluga (25-30 lat).

    Kolega jest serwisantem urzadzen chlodniczych i ma inne zdanie. Aby
    mówic o jakiejs akceptowalnej sprawnosci to sprezarka nadaje sie
    srednio na 10 lat.
    Wysokie COP uzyskujesz na poczatku uzytkowania i musisz wiedziec ze z
    kazdym rokiem spada az w koncu i jezeli tylko nadal silnik kreci to i
    tak COP jest tak marne ze nalezy ja wymienic na nowa.

    Marek

  • 313. Data: 2010-12-30 17:45:41
    Temat: Re: Nieopłacalność solarów naukowo, czyli jak być snobem we wsi
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    > Wiesz, że montując bojler ciśnieniowo MUSI BYĆ zawór bezpieczeństwa?

    Nie wiedziałem, bo ja to jestem z tych instalatorów co "nic nie wiom i
    pierdzielom robote". Toś mnie oświecił geniuszu ;D

    > Bo bezciśnieniowo o ile wiem to niekoniecznie.

    Wróć człowieczku i przeczytaj o czuym jest dyskusja. Nie piszemy o wodzie
    kotłowej, zasilającej bojler wciewpło z kotła, lecz o wodzie użytkowej tj.
    tej, którą sobie myjesz pupę.

    > To po co ta rozmowa? Dlaczego rażący błąd w jednej instalacji jest
    > argumentem na sytuację z INNĄ, poprawną instalacją?

    To Ty stawiasz jakieś chore argumenty i chcesz oszczędzać na zaworach
    bezpieczeństwa oraz na naczyniach przeponowych po stronie wody użytkowej.
    Jeszcze raz powtarzam "woda użytkowa" toi jest ta, którą sobie myjesz pupę.
    My Ci cały czas tłumaczymy, że tu nie zaoszczędzisz, bo grozi to conajmniej
    szybkim uszkodzeniem bojlera, a może nawet śmiercią.

  • 314. Data: 2010-12-30 17:46:40
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    > Skąd Ci przyszło do głowy, że nie wiem o uderzeniu wodnym???
    > Interpolacja?

    Bo jasno wynika z Twoich wypowiedzi.

  • 315. Data: 2010-12-30 17:48:35
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    > Tak. Znam ciekawsze sposoby relaksu.

    Zapewne czochranie elektrycznego bobra ? ;D

  • 316. Data: 2010-12-30 18:02:08
    Od: "4CX250" <taunusmtv@poćta.łonet.pl>

    > Wróć człowieczku i przeczytaj o czuym jest dyskusja. Nie piszemy o
    > wodzie kotłowej, zasilającej bojler wciewpło z kotła, lecz o wodzie
    > użytkowej tj. tej, którą sobie myjesz pupę.

    A ja myślę że Jaśkowi się już totalnie wszystko popierdoliło.
    Gdzieś chłop usłyszał o instalacjach otwartych CO w których nie
    stosuje się zaworów ciśnieniowych i w sytuacji gdy mu brakło
    argumentów w dyskusji "poszedł po rozum do głowy" i wymyślił sobie że
    ten sam układ można zastosować w CWU z bojlerem elektrycznym po to
    tylko aby udowodnić że można zaoszczędzić na jednym zaworku.
    Chłopina nie wie tylko że woda jak to z wodociągów jest stale pod
    ciśniemiem i zdziwiłby się na widok kałuży aż do piwnicy gdyby taki
    układ chciał u siebie zbudować.

    :)))

    Marek

  • 317. Data: 2010-12-30 18:11:06
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    "Plumpi" <p...@o...pl> wrote:

    > Zapewne czochranie elektrycznego bobra ? ;D

    Przepraszam, że się wtrącę... Może ja za młody jestem, żeby wiedzieć... albo
    inna jest tego przyczyna...
    Co to znaczy "czochrać bobra"? czy to jakaś konkretna czynność, czy fraza
    wymyślona tylko by obrażać ludzi?

    --
    Bartek

  • 318. Data: 2010-12-30 19:16:33
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    > Przepraszam, że się wtrącę... Może ja za młody jestem, żeby wiedzieć...
    > albo inna jest tego przyczyna...
    > Co to znaczy "czochrać bobra"? czy to jakaś konkretna czynność, czy fraza
    > wymyślona tylko by obrażać ludzi?

    Bratku, to już musisz zapytać Werbińskiego, bo to on wymyślił "czesanie
    bobra" w tym wątku.

    Marko tj. obecnie kolega podpisujący się jako 4CX250 napisał:
    "Mając dorastającą córkę w domu można by pomyśleć że nie ma na swiecie
    takiego zbiornika ciepłej wody którego by nie oprózniła :)"

    Na ten tekst Werbiński odpowiedział:
    "Oducz ją czochrać bobra w łazience i zużycie wody spadnie."

    Ponieważ wiemy, że Werbiński ma tylko "elektyczną żonę" to wyszło co wyszło
    czyli "czochranie elektrycznego bobra" jako forma rozrywki Jasia ;)

  • 319. Data: 2010-12-30 19:34:00
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    f.googlegroups.com...

    > Okien mam 30m2, a nie 5m2. Na oknach nie mam ani grama sniegu, a dach
    > mam przez cala zime zawalony sniego-lodem. CO tu porownywac ? :-)

    Wlasnie, solary tylko wode do mycia, okna maja ogrzewac dom.

  • 320. Data: 2010-12-30 20:04:41
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 30 Gru, 15:47, "4CX250" <taunusmtv@po ta. onet.pl> wrote:

> [...]
    > srednie COP 1:1,5
    >
    > Wiec aby przygotowac w ciagu dnia 200litr w naszej wody zuzyje 6,18kWh

    MIT :) Sredni COP wyjdzie w granicy 2,5. Mowimy o lecie. Moze jak
    pompa bardzo marna, to 2.

> [...]
    > zuzytego pradu nie przekroczy nawet 0,5kWh na dobe
    >
    > Kolektory sloneczne maja wiec COP = 1 : 18

    Ale zestaw to ~9k pln. A tutaj 5k pln. Roznica - 4k pln. W II taryfie
    przy COPie nawet 2 wystarczy na prawie 24 tys kWh, czyli na 6 lat
    gratisowego dzialania. Mysle tez, ze taka pompka moze dostarczac
    dluzej (jesienia i wiosna) ciepla niz solary. Ja np. nie mam za bardzo
    miejsca na solary na dachu - tyle mam okien dachowych i tak polozone
    ze musialbym je jakos dziwnie ustawic - jeden poziomo, drugi na malym
    daszku nad tarasem - pionowo :) A taka pompka - czy jest slonce, czy
    go nie ma, czasem z lepszym COPem, czasem z gorszym ale ciepla wode
    potrafi zapewnic non stop. Jak dzialaja solary jak np. przez 2
    tygodnie non stop niebo jest totalnie zachmurzone i non stop leje ? W
    tym roku byla taka pogoda :) I jak wiemy takie anomalia beda coraz
    czestsze..

    > Toz to jest ogromna r znica.
    > Por wnaj teraz stopien skomplikowania obu urzadzen i wez pod uwage ze
    > czas zycia sprezarki kiedy nadal mozemy m wic o jej uzytecznej
    > sprawnosci nie przekracza 10 lat.

    Znowu mit.. Czas zycia tej sprezarki to min. 25 lat. To nie jest
    sprezarka z lodowki (choc i te dzialaja po 30 lat i nie chca sie
    zepsuc :)

    > A co w statystykach u mnie za  pazdziernik i listopad tego roku?
    > W tych dw ch miesiacach ilosc wyprodukowanej przez kolektory energii
    > kt ra bylem w stanie wykorzystac wyniosla okolo 450kWh a czas pracy
    > pompy to 240 godzin

    Szkoda, ze tylko u Ciebie - Maniek jakos tego nie potwierdza, a
    kombinuje jak kon pod gorke na wszystkie sposoby :)

    [...]
    > Jak widzisz pompa ciepla w takiej samej cenie jak kolektor a nie ma
    > szans z kolektorem konkurowac.

    Za 4k pln to jasne, ze sie mozna zastanawiac. Ale najtanszy zestaw do
    samodzielnego montazu to 8-9k pln (ze zbiornikiem). Maniek przeciez
    pokazal :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.