  • 351. Data: 2010-12-31 08:41:52
    Temat: Re: Nieoplacalnosc solarów naukowo, czyli jak byc snobem we wsi
    Od: "4CX250" <taunusmtv@poćta.łonet.pl>

    news:8fc5d69c-7a11-4d25-8007-61d56f422795@c2g2000yqc
    .googlegroups.com...

    > W moim domu ok 4 tys kWh w ciagu roku. Dane pakietu szybowego
    > dokladnie wprowadzilem - a ja mam trzy szyby, a nie dwie :) Jezeli
    > uwazasz, ze ciepelko nie wpada to wystarczy polozyc gola reke na kilka
    > chwil w promieniach padajacych przez szybe - wyraznie czuc cieplo.
    > Albo zwykly termometr polozyc w sloncu (za szyba).

    Wcale nie napisalem ze nie wpada.
    Wpada owszem ale 5m2 solarów w ogrodzie ma wyzszy uzysk niz 20-30m2 jakis
    tam szyb z bialymi firankami.
    Kiedys to liczylem.
    A jak tylko to slonce zajdzie to te same okna dzialaja w druga strone na
    korzysc strat. Czy to policzyles w bilansie, czy wyszlo ci tylko w jedna
    strone 4tys kWh? Zapewne liczyles tak jak ja ilosc energii na 1m2 ale solar
    ma absorber jak idealna czern a wnetrze pomieszczenia to zupelnie co innego.

    Marek

  • 352. Data: 2010-12-31 08:43:26
    Od: "4CX250" <taunusmtv@poćta.łonet.pl>

    o.googlegroups.com...

    > Juz sie tlumaczylem Ghostowi wyzej dlaczego tak uwazam - poczytaj :)
    > Masz teraz snieg na solarze? Bo ja mam dach od miesiaca bialy. Poza
    > dwoma dniami jak byla odwilz. Okna mam jednak przezroczyste i nie ma
    > na nich sniegu :-) No i mam ich 30m2, a nie 4-5!

    Ale w tych oknach wisza biale firany a i wnetrz pomieszczen nie masz
    wymalowanych na czarno przeciez.

    A moje solary sa w ogrodzie i sa caly czas czarne :)

    Marek

  • 353. Data: 2010-12-31 08:46:18
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    s.googlegroups.com...

    > Nie zdziwilbym sie, jakby sluzyl do grzania CO tymi resztkami energii
    > jakie w zimie wysysa ze slonca ;-))

    I nikt im nie powiedzial, ze nie grzeje zima? :-))

    Pozdro.. TK

  • 354. Data: 2010-12-31 08:52:45
    Od: "4CX250" <taunusmtv@poćta.łonet.pl>

    .googlegroups.com...
    On 30 Gru, 22:26, "4CX250" <taunusmtv@po ta. onet.pl> wrote:

> [...]
    rzewacz-wymiennik-i...

    >http://www.klimatsklep.pl/chigo-krs-35wfal-cat-58-i
    d-829.aspx

    >Tu masz za 3,5k pln tyle ze zbiorniczek 100l - troche maly.

    Zaraz zaraz. Porównujemy z tym samym zbiornikiem 300l. Wiadomo jest ze do
    100l zbiornika PC tez bedzie tansza bo agregat mniejszy.
    Jak tak chcesz isc na szpady to prosze bradzo.
    1 kolektor 1200zl
    zbiornik 100l 500zl
    pompa 200zl
    sterownik 100zl
    naczynie werbinskiego 50zl
    zawór werbinskiego 20zl

    Ile to razem wyszlo?
    2700zl :)

    >http://www.klimatsklep.pl/chigo-krs-48wfbl-cat-58-i
    d-830.aspx
    >A tu za 5,1k pln ze zbiornikiem 200l - to juz jest sensowne :)

    To samo co wyzej tyle ze z dwoma kolektorami i zbiornikiem za 1200zl :)

    Adam nie porzekonasz mnie. PC przy solarach wymieka.
    COP pompy 1:3 max przyczym od temp 0 w dól COP=0 a solary w sloncu to COP
    maja nawet 1:38 czego zadne PC nei ma szans miec nigdy
    Solary ponizej 0stC nadal pracuja i jezeli przy -10stC nagrzewaja mi
    zbiornik do +40stC to nadal jest to COP wyzsze niz 1:10

    Marek

  • 355. Data: 2010-12-31 08:54:01
    Od: "4CX250" <taunusmtv@poćta.łonet.pl>

    Uzytkownik "Ghost" <g...@e...pl> napisal w wiadomosci

    > Uzytkownik "4CX250" <taunusmtv@poćta.łonet.pl> napisal w wiadomosci

    > Refleks szachisty ;-)

    Eee tam szachisty... "co rusz" oznacza ze juz wczesniej sie zorientowalem.

    Marek

  • 356. Data: 2010-12-31 08:58:16
    Od: "4CX250" <taunusmtv@poćta.łonet.pl>

    a.googlegroups.com...

    > O ile ja pamietam to na wszystkich swietych szedlem bez czapki i
    > rekawiczek, ten rok byl u nas *wyjatkowo* cieply. Zima przyszla
    > dopiero w grudniu - nagle. Wczesniej bylo super cieplo - PPC miala
    > idealne warunki do dzialania do konca listopada :)

    U mnie w statystykach tegorocznych widac ze w listopadzie jest prawie 2x
    wiecej uzyskanej energii niz w pazdzierniku.

    Marek

  • 357. Data: 2010-12-31 09:19:44
    Temat: Re: Nieopłacalność solarów naukowo, czyli jak być snobem we wsi
    Od: "4CX250" <taunusmtv@poćta.łonet.pl>

    Użytkownik ""Dariusz K. Ładziak"" <d...@n...pl> napisał w
    wiadomości news:4d1d0ebc$0$2453$65785112@news.neostrada.pl...
    Użytkownik Jan Werbinski napisał:

> [...]
    >najmniej bezpiecznej (jak nie bezpośrednio użytkowej). Wówczas jeszcze
    >(końcówka dwudziestego wieku) bateria termostatyczna była u nas bajką o
    >żelaznym wilku. Ale i teraz - baterie zostawmy tym którzy mają przyłącza
    >CWU nad których parametrami nie mają władzy (budynki wielorodzinne), we
    >własnym domu taniej użyć jednego centralnego mieszalnika - baterie
    >termostatyczne swoje kosztują, ciąganie wody o wyższej temperaturze zawsze
    >powoduje większe straty ciepła - zimą nie problem, pójdą w grzanie obiektu
    >ale latem to tylko dodatkowa wentylacja a czasem wręcz dodatkowa moc zużyta

    Tak Darku. Bezpieczeństwo ponad wszystko. Ja od samego początku nie
    wyobrażałem sobie mojej instalacji solarnej bez zaworu mieszającego bo solar
    bez problemów w lecie to i zagotować może wodę gdy go elektronika nie
    przypilnuje.
    Przy czym trzeba zdać sobie sprawę z tego że nie może to być "jakiś zawór".
    Musi to być zawór z funkcją odcięcia wypływu wody w sytuacji gdy zabraknie
    zimnej.
    Wyobraźmy sobie zanik ciśnienia w sieci wodociągowej. Naczynie wzbiorcze
    przy zbiorniku ma sporo w sobie powietrza pod ciśnieniem które wystarcza do
    wepchania w rury kilku ładnych litrów wody. Przy zaniku wody ze zbiornika
    poleci na zawór tylko wrzątek ale do zaworu nie dochodzi już zimna woda z
    wodociągów i nagle z prysznica wylewa się nam na głowę kilka litrów tego
    wrzątku na głowę.
    Np. Honeywell czy Esbe robią takie zawory. Są droższe niż te normalne i
    bardzo wysokiej jakości. Warto je mieć a nawet trzeba. Ja mam TM 200
    Honeywell ustawiony na 55stC.

    Marek

  • 358. Data: 2010-12-31 09:49:42
    Od: "4CX250" <taunusmtv@poćta.łonet.pl>

    Użytkownik ""Dariusz K. Ładziak"" <d...@n...pl> napisał w
    wiadomości news:4d1d111c$0$2439$65785112@news.neostrada.pl...
    Użytkownik 4CX250 napisał:

    >Ale widzisz - to prawidłowe działanie baterii czy mieszalnika
    >termostatycznego nie jest zerojedynkowe.. Powyżej 55 stopni mają obowiązek
    >praktycznie na bieżąco reagować i nie puszczać wody o temperaturze
    >niebezpiecznej. Poniżej zaczynają wykazywać zwłoczność tym większą im
    >niższa temperatura ciepłej wody.
    <>Załóżmy że ustawiliśmy
> [...]
    >możliwością kilkustopniowego wzrostu przez sekundę. Jak ciepła woda ma
    >czterdzieści pięć stopni to wzrost temperatury potrwa nawet kilkanaście
    >sekund - ale znów będzie tylko kilkustopniowy. A jak woda ma pięćdziesiąt
    >stopni to wzrost potrwa trzy - cztery sekundy ale i tak temperatury
    >bezpiecznej nie przekroczymy. Pierwszym zadaniem prostego mieszalnika
    >termostatycznego jest uniemożliwienie wypływu wody o temperaturze
    >niebezpiecznej - ścisłe trzymanie temperatury nastawionej jest zadaniem
    >dalszym. Chcesz mieć stała temperaturę - zrób większą automatykę ze

    Owszem zasady są takie jak piszesz ale w rzeczywistości jest pewien
    dodatkowy problem. W większości baterii czy to umywalkowych czy natryskowych
    kanał zimnej wody nie jest zamykany termostatem do zera więc jeżeli ustawisz
    sobie temperaturę np. na 40stC a dopływająca ciepla woda ma poniżej 50stC to
    się okaże że bateria nie jest w stanie wogóle dostarczyć 40stC na wyjściu.

    Marek

  • 359. Data: 2010-12-31 13:04:08
    Od: "Jan Werbinski" <jaś@tralala.bez.maj.la>

    Użytkownik "Grzegorz Brycki" <g...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Dobra praktyka. Nie wszystko co się robi ma wymiar relacji społecznych. To
    > jest dobra praktyka "praktykowania eco rozwiązań".

    Owszem jako eksperyment i hobby wygląda to inacze, bo kosztów się nie liczy.

    Prywatna http://www.janwer.com/
    Nasza siec http://www.fredry.net/

  • 360. Data: 2010-12-31 13:06:20
    Od: "Jan Werbinski" <jaś@tralala.bez.maj.la>

    Użytkownik ""Dariusz K. Ładziak"" <d...@n...pl> napisał w
    wiadomości news:4d1d0731$0$2449$65785112@news.neostrada.pl...
    Użytkownik Jan Werbinski napisał:

    > Z 80 litrów wody gorącej otrzymujesz MIESZAJĄC JĄ Z ZIMNĄ 150 litrów
    > ciepłej gotowej do prysznica. Wg danych statystycznych średnio na
    > prysznic zużywa się 35 litrów, co oznacza możliwość 4 pryszniców ze
    > zgromadzonego ciepła.

    Dodaj do tego wysokociśnieniową instalację wodną - wówczas na spłukanie
    talerza czy głowy idzie parę razy mniej wody - drobno rozproszony
    strumień potrafi działać cuda. Można też, zamiast uciekać w kąt kabiny
    -------------

    Miałem nieprzyjemność doświadczyć czegoś takiego w niektórych hotelach czy
    schroniskach. Nie można się po tym porządnie i szybko spłukać.

    przed prysznicem uniemożliwiającym namydlenie się zainwestować w dosyć
    proste rozwiązania typu baterii termostatycznej z dźwignią zaworu, dodać
    do tego baterie umywalkowe czy zlewozmywakowe uruchamiane pedałem (żeby
    woda się nie lała po próżnicy - nie warto oszczędzać na nieużywaniu wody
    do tego do czego jest potrzebna, warto nie wylewać niepotrzebnie) - i
    skala zapotrzebowania na wodę dalej maleje. I ciepłą i w ogóle.

    Słusznie