  • 11. Data: 2023-06-21 01:14:09
    Temat: Re: Nieznana dotad wada posiadania paneli na dacho
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 20 Jun 2023 15:04:03 -0700 (PDT), M M napisał(a):

> [...]
    kołach), zasilany 600V DC ale jakoś nikt się nie boi że będzie jakieś przebicie i
    wsiadający pasażer zamknie obwód do ziemi.

    > Nic nie pomylił, tramwaj i pociąg są uziemione przez metalowe koła do szyn.
    Trolejbus ma gumowe opony jak zwykły autobus i zasilanie na 2 szelkach +/- a nadwozie
    nie uziemione. Czyli musi być bardzo dobra izolacja by nie mogło się pojawić
    napięcie na nadwoziu, tak jak w urządzeniach zasilanych płaską wtyczką bez PE, ale
    przecież to jest na zewnątrz narażone na słońce i deszcz. Niektóre nowsze trolejbusy
    mają już akumulator (jakiś odcinek mogą pokonać bez zasilania z "szelek"), jakiś nowy
    elektryczny autobus też chyba widziałem w Gdańsku więc nie za 15 lat.

    Ale tam nie ma czego uziemiać i nie ma po co.
    Jedyna niedogodność, to elektryczność statyczna i pojemność - jak ktoś lubi
    chodzić w tworzywie sztucznym przy suchej pogodzie.

    Zasilanie nie ma potencjału względem ziemi, więc dowolny taki przewód z
    pantografu możesz wziąć w rękę i siąść na torze tramwajowym albo innym
    uziemionym przewodniku. Nic nie będzie, bo nie ma jak.

    Zupełnie, jakbyś chciał zmierzyć napięcie pomiędzy np. blaszką 3R12 a
    metalowym słupkiem - efekt dokładnie taki sam.

    Zresztą widywałem na YT filmy z niektórych hoteli w Ameryce Południowej,
    gdzie jest instalacja IT (o ile nie pomyliłem typu). Tam też możesz stać w
    wannie z wodą albo innym basenie i dotykać dowolny JEDEN goły przewód.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 12. Data: 2023-06-21 01:57:20
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Adam napisał:

    [...trolejbusy...]
    > Zasilanie nie ma potencjału względem ziemi, więc dowolny taki przewód z
    > pantografu możesz wziąć w rękę i siąść na torze tramwajowym albo innym
    > uziemionym przewodniku. Nic nie będzie, bo nie ma jak.

    A co będzie, jeśli za rogiem innemu kolesiowi przyjdzie do głowy ten sam
    eksperyment? Tyle że jako "dowolny" weźmie w łapy akurat ten drugi przewód.

    > Zupełnie, jakbyś chciał zmierzyć napięcie pomiędzy np. blaszką 3R12 a
    > metalowym słupkiem - efekt dokładnie taki sam.

    No, niezupełnie.

    > Zresztą widywałem na YT filmy z niektórych hoteli w Ameryce Południowej,
    > gdzie jest instalacja IT (o ile nie pomyliłem typu). Tam też możesz stać
    > w wannie z wodą albo innym basenie i dotykać dowolny JEDEN goły przewód.

    Nie instalacja, tylko lokalny transformator separacyjny tuż obok gniazdka.
    To tak jak z blaszkami baterii 3R13 -- efekt dokładnie taki sam.

    Jarek

    --
    ...naturalia moje wkladalem, ale effectus byl nullus...

  • 13. Data: 2023-06-21 08:59:03
    Od: M M <m...@g...com>

    środa, 21 czerwca 2023 o 01:57:22 UTC+2 Jarosław Sokołowski napisał(a):
    > A co będzie, jeśli za rogiem innemu kolesiowi przyjdzie do głowy ten sam
    > eksperyment? Tyle że jako "dowolny" weźmie w łapy akurat ten drugi przewód.
    Nawet bez tego, sieć trakcyjna w mieście jest dość rozległa - jakąś upływność do
    ziemi zawsze ma.

  • 14. Data: 2023-06-21 09:59:59
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan M M napisał:

    > Nawet bez tego, sieć trakcyjna w mieście jest dość rozległa - jakąś
    > upływność do ziemi zawsze ma.

    Mój zamysł dydaktyczny zmierzał właśnie w kierunku uświadomienia tego faktu.

    --
    Jarek

  • 15. Data: 2023-06-21 12:49:06
    Od: a a <m...@g...com>

    On Wednesday, 21 June 2023 at 10:00:02 UTC+2, Jarosław Sokołowski wrote:
    > Mój zamysł dydaktyczny zmierzał właśnie w kierunku uświadomienia tego faktu.
    >
    > --
    > Jarek

    Dziękuję
    Z tego powodu nie wsiądę juz do trojlebusa, gdy nie napędzany akumami.