  • 1. Data: 2009-02-09 13:08:32
    Temat: Niwelator i rzędne
    Od: Piotr <P...@f...pl>

    Planuje w tym roku wybrukować podjazd i chciałbym zdjąć rzędne działki,
    aby poprawnie zrobić spadki. Wiem, że można nająć geodetę, ale chciałbym
    to zrobić sam i przy okazji się czegoś nauczyć. Nie miałem do
    czynienia z sprzętem geodezyjnym jeszcze... :) Znalazłem niwelator Hilti
    PR 25 w jednej z wypożyczalni. Obsługa nie jest pewna czy nadaje on się
    do wyznaczania rzędnych.

    Czy taki niwelator będę mógł użyć? Czy wymagane do niego jest coś
    dodatkowego...nie wiem specjalna łata, kalkulator ?

    Z góry dzięki,

    Piotr

  • 2. Data: 2009-02-09 14:09:57
    Temat: Re: Niwelator i rzędne
    Od: "HANA" <h...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Piotr" <P...@f...pl> napisał w wiadomości

[...]

    Uech kiedys wystarczala waserwaga i podstawy matematyki....
    Dowolny niwelator i porzadna lata i wystarczy
    byle mocno powbijac paliki
    i na budynku zaznacz punkty odniesienia tak na wszelki...

    --
    Andrzej
    www.hana.com.pl

  • 3. Data: 2009-02-09 14:25:25
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    "Piotr" <P...@f...pl> wrote:

> [...]
    >
    > Czy taki niwelator będę mógł użyć? Czy wymagane do niego jest coś
    > dodatkowego...nie wiem specjalna łata, kalkulator ?

    łata, jakiś zeszyt do szkicu, ołówek i paliki. ten niwelator zdaje się być
    bardziej tzw. "laserem budowlanym", ale również nim da się zrobić pomiar.
    Szlachwagą też się da, ale mniej wygodnie i należy uważać by do węża nie
    dostało się powietrze.
    Zerknij na aktualne mapy dc. projektowych, być może jest tam już projekt
    kanalizacji. Jeśli tak, są podane rzędne pokryw studzienek, one powinny choć
    mniej więcej zgadzać się z poziomem przyszłej drogi.

    --
    Bartek

  • 4. Data: 2009-02-09 14:27:24
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    "Piotr" <P...@f...pl> wrote:

    A gdzie ta budowa? Może sąsiad, bo widzę że z Wrocławia piszesz? :)

    --
    Bartek

  • 5. Data: 2009-02-09 16:45:23
    Od: usrobo <u...@o...pl>

    Bartek pisze:
    > "Piotr" <P...@f...pl> wrote:
    >
    > A gdzie ta budowa? Może sąsiad, bo widzę że z Wrocławia piszesz? :)

    heheh świat to niby globalna wioska ale bez przesady ;)

    to bylby zbieg....

    michal

  • 6. Data: 2009-02-10 11:48:55
    Od: Piotr <P...@f...pl>

    Bartek pisze:
    > "Piotr" <P...@f...pl> wrote:
    >
    > A gdzie ta budowa? Może sąsiad, bo widzę że z Wrocławia piszesz? :)

    Wrocław Maślice :)

    Piotr

  • 7. Data: 2009-02-11 10:11:01
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    "Piotr" <P...@f...pl> wrote:

    > Wrocław Maślice :)

    No to niestety, moja budowa jest poza Wrocławiem, ale niwelator mam ze sobą
    praktycznie codziennie. :)

    --
    Bartek

  • 8. Data: 2009-02-12 00:31:39
    Od: "tornad" <t...@o...net>

> [...]
    >
    > Czy taki niwelator będę mógł użyć? Czy wymagane do niego jest coś
    > dodatkowego...nie wiem specjalna łata, kalkulator ?

    Kilka razy ubieralem czapke bucowke i za "jeometre" robilem.
    Otoz do pracy z niwelatorem musisz miec niwelator ze statywem i oczywiscie
    late. Late mozesz zrobic sam zwlaszcza, ze nie masz duzych roznic poziomow.
    Moze to byc kawalek prostej listwy drewnianej do ktorej
    przymocujesz/przylepiasz powiedzmy 2 metrowy kawalek tasmy mierniczej, takiej
    z rolki.
    I zanim zaczniesz prace powinienes niwelator sprawdzic i jesli ma duze
    odchylki, czyli bledy, musisz go zrektyfikowac.
    Sprawdzenie polega na tym, ze w odleglosci powiedzmy 40-50 metrow wbijasz dwa
    paliki rowno z ziemia lub nieco powyzej. Stawiasz niwelator w odleglosci 5 m
    od pierwszego palika, poziomujesz go starannie, celujac na late ustawiona na
    tym bliskim paliku (do trzymania laty w pionie potrzebny jest wyrostek) i
    odczytujesz wartosc na podzialce tego metra. Zapisujesz ja i kierujesz
    obiektyw w kierunku drugiego palika i go poziomujesz, w tym czasie wyrostek
    idzie postawic na nim late. Odczytujesz na podzialce wartosc i ja zapisujesz.
    Roznica odczytow da ci roznice rzednych tych palikow.
    Teraz stawiasz niwelator przy drugim paliku i powtarzasz opisane czynnosci.
    Wyjdzie ci druga roznica poziomow rzednych. Jesli te roznice wyjda rowne lub
    roznia sie o wartosc zaniedbywalna (zaleznie od dokladnosci, ktora chcesz
    uzyskac) to mozesz przystapic do pracy. Jesli ta roznica jest nie do przyjecia
    np wieksza od 5-10 cm, musisz niwelator zrektyfikowac. Szczegolow Ci nie
    napisze ale nalezy sobie wyobrazic, w ktora strone (w gore czy w dol os
    optyczna jest odchylona od poziomu i pokrecajac z pol obrotu sruba
    rektyfikacyjna przy libelli, probujesz blad zmniejszyc. Aby to sprawdzic
    musisz powtorzyc powyzszy cykl pomiarow i ocenic czy w dobra strone sruba
    pokreciles i czy nie za duzo. I tak metoda kolejnych przyblizen mozna go
    zrektyfikowac do dokladnosci +/- 1 mm. Niektore niwelatory maja mozliwosc
    obracania lunety wokol osi wtedy rektyfikacja przebiega latwiej .
    Ale zakladajac, ze niwelator ma blad nawet ten rzedu 10 cm (na 50 m), mozesz
    nim pracowac i uzyskac poprawne wyniki. Trzeba tylko ustawic go w miejscu z
    ktorego blad wrowadzany przez niwelator nie bedzie istotny. Jesli np. mierzysz
    rzedne drogi, to ustaw go z boku tej drogi w odleglosci umozliwiajacej odczyty
    a nie na jej trasie, wtedy blad bedzie minimalny. I ustaw go tak aby wszystkie
    rzedne zlapac z jednego stanowiska bo przenoszenie stanowisk to sztuka jaka,
    mozna sie latwo w rachunkach pogubic.
    A w ogole to za duzo pisania, pozycz od studenta I roku politechniki lub z
    biblioteki ksiazke w niej wszystko znajdzisz lacznie z formularzami do
    zapisow, ktore tez sa wazne, gdyz bardzo latwo sie przy tej robocie pomylic.
    Mialem kolege, ktory robil mi niwelacje jakiegos osuwiska. Pytal z jaka
    dokladnoscia chce miec wyniki. Plus minus 10 cm mi zupelnie wystarczy -
    odpowiedzialem. Cos ty, ja jestem po technikum geodezyjnym zrobie ci z
    dokladnosci do milimetra - odrzekl. Mialo to byc smieszne, bo byl inzynierem.
    Rob jak chcesz, byle dzis - odrzeklem bo mi sie spieszylo. I zrobil mi z
    dokladnoscia 1 mm tyle, ze w zaden sposob mi to nie gralo, na mapce wychodzily
    schody... Okazalo sie, ze robil z dokladmnoscia milimetrowa a pomylil sie o
    caly 1 metr!. To sie czesto zdarza, gdyz dobre tradycyjne niwelatory maja
    lunety odwracajace i trzeba uwazac, na ktorym odcinku laty sie czyta.
    Powodzenia