  • 1. Data: 2009-04-29 21:09:12
    Temat: Nowe "halogenki" LED - coś się zmieniło?
    Od: Grzegorz Janoszka <G...@n...Janoszka.pl>

    Przekopałem właśnie archiwum pl.rec.dom i ostatnie posty dotyczące
    "halogenków" LED są z połowy 2008, czyli sprzed prawie roku. Na Allegro
    zaobaczyłem jakieś nowe LEDy - high power, o nich nie znalazłem nic w
    archiwum.

    W poprzedniej kuchni nad typowym blatem o długości ok. 170 cm miałem 3
    halogenki tradycyjne o mocy 20 W każdy i nam to wystarczało.
    Teraz zastanawiam się, czy jeśli nad podobnym blatem dam 5 oprawek
    halogen z "żarówkami" LED (takimi jak tutaj:
    http://allegro.pl/item618458060_zarowka_halogen_ip_l
    ed_3w_high_power_led_12v.html),
    to czy będzie dużo ciemniej?

    Podają tam:
    # Temperatura barwowa: ciepła (2 700 - 3 000 K)
    # Wysoki indeks koloru : Ra>75 ciepła biel

    Czy umie to ktoś zinterpretować? Jest to prawdziwa ciepła biel, czy
    "ciepła trupia" biel?

    Dzięki za opinie,

    (nie, nie mam nic wspólnego z tą akcją na Allegro)

    --
    Grzegorz Janoszka

  • 2. Data: 2009-04-29 22:12:14
    Temat: Re: Nowe "halogenki" LED - coś się zmieniło?
    Od: "zkruk [Lodz]" <z...@g...pl>

    Grzegorz Janoszka wrote:

    > Podają tam:
    > # Temperatura barwowa: ciepła (2 700 - 3 000 K)
    > # Wysoki indeks koloru : Ra>75 ciepła biel

    temperatura jest taka jak światła żarowego (ok 2800)

    ale RA dość kiepskie...
    RA mówi o tym jak dużo pasma przenosi oświetlenie
    czyli im mniejsze RA tym gorsza percepcja kolorystyczna...

    RA światła żarowego to 98

    przy 75 - to tak jakby 23% kolorów przestałobyć dla Ciebie rozróżnialnych...

    (ogólnie jest to największy problem diód - gdyż są one po prostu
    monochromatyczne)

    dobre świetlówki kompatkowe mają około RA=85

    ale dużo zależy od tego jak ważny jest dla Ciebie kolor..
    niektórzy nie zauważą różnicy... ;]

    --
    pozdrawiam

  • 3. Data: 2009-04-29 22:20:19
    Od: zil0g <z...@m...prl>

    *Grzegorz Janoszka* wdusil[a] knefle:

> [...]
    | # Wysoki indeks koloru : Ra>75 ciepła biel
    | Czy umie to ktoś zinterpretować? Jest to prawdziwa ciepła biel, czy

    Belkot, marketoidzi poza innymi organami rowniez zmysl wzroku maja uposledzony.
    Nie kupuj tego wysylkowo, lepiej przejrzyj to co maja w marketach. Fajny wybor
    ksztaltow i opraw ale nad cena i widmem jak z rteciowki musza jeszcze popracowac.

  • 4. Data: 2009-04-30 08:44:24
    Od: Grzegorz Janoszka <G...@n...Janoszka.pl>

    zkruk [Lodz] wrote:
> [...]
    > monochromatyczne)
    >
    > dobre świetlówki kompatkowe mają około RA=85
    >
    > ale dużo zależy od tego jak ważny jest dla Ciebie kolor..

    Jestem częściowym daltonistą (kłopoty z rozróżnianiem zbliżonych kolorów
    z zakresu pomarańczowy-żółty-zielony), więc pewnie mi to zwiśnie -
    jestem z tych niektórych, co wiodą szare bezbarwne życie i różnicy nie
    widzą :)

    A co do kolorów jeszcze - jest sens "mieszać" w jednym oświetleniu
    tradycyjne halogenki żarowe i LEDy (np. na przemian)? Efekt będzie
    kiepski czy tragiczny? :)

    Postaram się obaczyć w sklepach takie LEDy, ale nie wiem, czy znajdę
    jakieś podobne. Tylko że w sklepie świeci setka innych światełek i nie
    wiem, czy akurat uda się zobaczyć efekt jednej konkretnej żarówki.

    W takich castoramach i innych praktikerach są wystawione żarówki LED?
    Dawno tam nie byłem.

    --
    Grzegorz Janoszka

  • 5. Data: 2009-04-30 08:58:36
    Od: "Panslavista" <p...@w...pl>

    Użytkownik "Grzegorz Janoszka" <G...@n...Janoszka.pl>
    napisał w wiadomości news:gtboda$ocn$1@news.onet.pl...

    Ogólnie oświetlenie musi mieć ospowiednia temperaturę (w stopniach Kelvina),
    aby ludzki wzrok rozróżniał kolory i to z właściwej palety barw. Inaczej
    będzie się sam oszukiwał...

  • 6. Data: 2009-04-30 15:04:24
    Od: "uciu" <g...@i...pl>

    ostatnio wziałem 3 podobne na próbe....i 100wka wyrzucona.
    Swiatlo niby ciepłe ale jakies takie trupie - jak piszesz.
    Jakas taka trupia / sina poswiata po bokach jest na scianie i ogonie to
    jeszcze nie to co zwykla zarówka.
    W dodatku każda z 3, ktore wziałem świci delikatnie innym światłem.
    Aha i wziałem jakies "firmowe" (nie panietam co to za "firma" ) - i jedne z
    drożyszch na allegro po płaciłem coś koło 50złza szt.

    Ale wziałem na próbe i na razie nie kupuje wiecej.
    Człowiek się uczy na błędach
    --
    ---
    pozdrawiam

  • 7. Data: 2009-04-30 21:15:10
    Od: Qlfon <r...@l...pl>

    zkruk [Lodz] pisze:

> [...]

    > rozróżnialnych...
    >
    > (ogólnie jest to największy problem diód - gdyż są one po prostu
    Wspolczesne lampy operacyjne (fakt ze te z wyzszej polki) budowane sa
    glownie z bialych diod. I CRI (RA) maja na poziomie 97. Jeszcze kilka
    lat temu stosowano lampy diodowe zudowane z kilku roznych kolorow diod.
    Teraz sie od tego odeszlo. A i natezenie swiatla z np. 84 diod wynoszace
    160000lx robi wrazenie.
    Np. http://www.steris.com/documents/10216241428_1.pdf

    --
    Qlfon, Kraków

  • 8. Data: 2009-04-30 22:24:32
    Od: Grzegorz Janoszka <G...@n...Janoszka.pl>

    Qlfon wrote:
> [...]
    > lat temu stosowano lampy diodowe zudowane z kilku roznych kolorow diod.
    > Teraz sie od tego odeszlo. A i natezenie swiatla z np. 84 diod wynoszace

    No dobrze, a czy ta technologia trafiła pod strzechy (czytaj: na
    allegro), czy wciąż jest tylko w najdroższym ograniczonym segmencie?

    --
    Grzegorz Janoszka

  • 9. Data: 2009-04-30 22:55:46
    Od: Adam Foton <u...@g...comk>

> [...]
    > "halogenków" LED są z połowy 2008, czyli sprzed prawie roku. Na Allegro
    > zaobaczyłem jakieś nowe LEDy - high power, o nich nie znalazłem nic w

    "Zmienilo sie" tyle, ze uznani producenci sprzedaja zarowki LED i
    sprawiaja wrazenie, ze technologia juz osiagnela odpowiednie stadium
    rozwoju.

    A to nadal dobre do latarek, fikusnych w ksztaltach lamp, oswietlenia
    efektowego, niskiej emisji ciepla.

    Do dluzszego oswietlenia niektorzy moga dlugo sie przyzwyczajac. Ja np.
    nie moge zniesc wszystkich zarowek "energooszczednych", zwlaszcza gdy sa
    dobierane na styk wg zasady "9W=60W" (czy jakosc tam).

    A nim zarowka LED sie zwroci, beda juz nowszej generacji i bedzie kusic
    kolejny wydatek.

    Juz lepiej zrobic zapas poczciwych zarowek zarowych. Gdy stana sie
    zakazane, to nie wiadomo co producenci wymysla... Moze swietlowki
    kompaktowe sprzedawane z licencja na 1000 godzin swiecenia ?

    AF

  • 10. Data: 2009-05-01 06:09:20
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Qlfon wrote:

> [...]
    > lat temu stosowano lampy diodowe zudowane z kilku roznych kolorow
    > diod. Teraz sie od tego odeszlo. A i natezenie swiatla z np. 84 diod

    tylko się nie pytaj o cenę.

    Philips produkuje lampy diodowe do oświetlania obiektowego, ale ceny
    zabijają.